Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuulustelu - Sovittelu

vn,

Olen menossa kuulusteluun kavalluksesta ja minulle kerrottiin että näissä tilanteissa on mahdollisuus sovitteluun. Summa on muutama sata euroa. Kysyisinkin nyt että pidetäänkö minua putkassa siitä kuulustelusta sinne sovitteluun asti? Vai miten se homma toimii? Voisiko joku sovittelu-keskustelussa ollut kertoa... Kuinka pian kuulustelun jälkeen sovittelukeskustelu yleensä pidetään? Asiallisista vastauksista kiitollinen.

12

3119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • novelle

      Hei:=) Käytäntö on se, että 1) poliisin kuulustelussa,(esitutkinnassa)sinulta kysytään suostumus sovitteluun, jonka sitten allekirjoitat,jos katsot sen itsellesi parhaimmaksi. Ei sinua putkaan panna, kerrot vaan miten homma meni ja pääset kotiin:) 2)Riippuen paikkakunnasta, poliisin työmäärästä, syyttäjän tilanteesta,juttu lähtee eteenpäin sovitteluun ehkä parin viikon kuluessa tai voi viedä pitkäänkin. 3)Sovittelutoimistoissa asia hoidetaan sovitteluun mahdollisimman lyhyellä aikavälillä. Viikosta pariin.He ottavat sieltä sinuun vielä yhteyttä, varmistavat sovitteluhalukkuuden ja antavat sinulle infoa asiasta.- 4)Tämän jälkeen juttu menee sovittelijalle, joka soittelee asianosaisille ja järjestää sopivan päivän. Yleensä viikon parin sisällä ois hyvä päästä pöydän ääreen. - Riippuen kunnasta, aikataulut voi olla kovinkin erilaiset. Mulla itselläni on tällä hetkellä kaksi soviteltavaa juttua pöydällä, joissa tapahtuma-ajat ovat olleet 3/09 ja toisessa 11/08. Mulle jutut tuli täs alkuviikosta ja vkl soittelen asianomaiset läpi. - Ikävä kyllä en pysty tämän tarkempaan aikoja sanoa. Sinä voit toki sanoa kuulustelussa, että haluaisit asiasi sovitteluun mahdollisimman nopeasti, jos se suinkin vain on mahdollista. Uskon että tulet kuulluksi. Tietysti täytyy toivoa, että asianomistajaki haluaa käsitellä asian samalla tavoin. Tsemppiä sulle...

      • vn,

        kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. pelottaa nimittäin ihan hirmuisen paljon. on totta että rikos on tapahtunut ja minä olen sen tehnyt ja nyt pelkään tuota vankilaa todella paljon. aion kyllä kuullustelussa tunnustaa tehneeni rikoksen ja haluan korvata aiheuttamani vahingon. tiedän tehneeni todella typerästi ja haluaisinkin pyytää uhrilta anteeksi ja sopia korvauksista. pelottaa nyt vain kauhean paljon että jos joudunkin vankilaan tms. minua ei siis pidetä laitoksella siihen sovitteluun asti vaikka tunnustankin tekoni kuulustelussa?


      • novelle
        vn, kirjoitti:

        kiitos paljon asiallisesta vastauksesta. pelottaa nimittäin ihan hirmuisen paljon. on totta että rikos on tapahtunut ja minä olen sen tehnyt ja nyt pelkään tuota vankilaa todella paljon. aion kyllä kuullustelussa tunnustaa tehneeni rikoksen ja haluan korvata aiheuttamani vahingon. tiedän tehneeni todella typerästi ja haluaisinkin pyytää uhrilta anteeksi ja sopia korvauksista. pelottaa nyt vain kauhean paljon että jos joudunkin vankilaan tms. minua ei siis pidetä laitoksella siihen sovitteluun asti vaikka tunnustankin tekoni kuulustelussa?

        Hei:=) Ei tokikaan pidetä. Ymmärrän hyvin et pelottaa, mutta siihen ei oikeasti ole mitään tarvetta. Voit hyvin nukkua yösi rauhassa. Jokainen tekee joskus virheitä, toiset vähän isompia, toiset pienempiä. Jotkut pääsee niistä lehtiin, ja toiset onnistuu aikansa salailemaan.Tällaista elämä on. Se on hyvä juttu kuitenkin, ettei mitään sellaista ole sattunut, ettei sitä voisi "sovittaa". Hankalampi olisi jos olisi vaikka ihmishengistä kyse.Elämä on oppimista:=) Rauhallisin mielin vain eteenpäin. Vastailen aina kun on sopiva aika, sen mukaan mitä tiedän:=) Hei vaan...Novelle


      • vn,
        novelle kirjoitti:

        Hei:=) Ei tokikaan pidetä. Ymmärrän hyvin et pelottaa, mutta siihen ei oikeasti ole mitään tarvetta. Voit hyvin nukkua yösi rauhassa. Jokainen tekee joskus virheitä, toiset vähän isompia, toiset pienempiä. Jotkut pääsee niistä lehtiin, ja toiset onnistuu aikansa salailemaan.Tällaista elämä on. Se on hyvä juttu kuitenkin, ettei mitään sellaista ole sattunut, ettei sitä voisi "sovittaa". Hankalampi olisi jos olisi vaikka ihmishengistä kyse.Elämä on oppimista:=) Rauhallisin mielin vain eteenpäin. Vastailen aina kun on sopiva aika, sen mukaan mitä tiedän:=) Hei vaan...Novelle

        voi ku saisinki nukuttuu yöni rauhassa. joskus vapun tienoilla kun tuli kuulustelukutsu ni sen jälkee en oo nukkunu ku muutaman tunnin yöunia ja ruoka ei maistu jne. kolme kiloo tippunu paino vapusta. en kyllä tiiä miten mä kehtaan näyttää naamaani enää keskustassa tai missään kun tää tulee ihmisten tietoon mitä oon tehny. lisäks mua syytetään paljon suuremman summan kavalluksesta mitä oon oikeesti vieny enkä tiiä et miten mä senkää todistan etten oo nii paljoo ottanu... ahdistavaa. että voi ihminen olla tyhmä. suurin rangaistus tästä kyllä on se et joudun elämään tän tiedon kanssa loppuelämäni et oon tehny jotain noin tyhmää. enkä tiiä et miten siellä sovittelussaki kehtaan entisen työnantajani kohdata. mitäs sitte jos sovittelua ei pidetä?


      • novelle
        vn, kirjoitti:

        voi ku saisinki nukuttuu yöni rauhassa. joskus vapun tienoilla kun tuli kuulustelukutsu ni sen jälkee en oo nukkunu ku muutaman tunnin yöunia ja ruoka ei maistu jne. kolme kiloo tippunu paino vapusta. en kyllä tiiä miten mä kehtaan näyttää naamaani enää keskustassa tai missään kun tää tulee ihmisten tietoon mitä oon tehny. lisäks mua syytetään paljon suuremman summan kavalluksesta mitä oon oikeesti vieny enkä tiiä et miten mä senkää todistan etten oo nii paljoo ottanu... ahdistavaa. että voi ihminen olla tyhmä. suurin rangaistus tästä kyllä on se et joudun elämään tän tiedon kanssa loppuelämäni et oon tehny jotain noin tyhmää. enkä tiiä et miten siellä sovittelussaki kehtaan entisen työnantajani kohdata. mitäs sitte jos sovittelua ei pidetä?

        Näinhän se on, ei tarvitse toisten enää syyllistää, ihminen osaa kyllä ihan itse sen tehdä:=)ja vielä rankimman kautta, monesti. Eihän noita yöunia sinulle toinen voi palauttaa.Viimeistään siinä vaiheessa kun pääset kuulusteluun, se vähän helpottaa.- Ei ne poliisit ihmistä kummempia ole. Ovat nähneet niin monenlaista tekijää et osaavat ottaa asiat asioina. Sitä et miten todistaa, ettet niin paljon ole ottanut, niin siihen vaikeampi vastata. Voit miettiä tarkkaan mitä olet ottanut, kirjata ne paperille ylös, myös vaikka sen mihin rahat käytit. Tuo viimeinen enemmänkin itsellesi muistutukseksi. Tuskin se muita kauheesti kiinnostaa.- Kertoo kuitenkin siitä, että otat tämän asia vakavissasi.Näyttövelvollisuus lienee kuitenkin toisella puolella. Jos kerrot niin kuin asia on, niin on vain koitettava uskoa siihen, että sinua uskotaan. Ainahan voit tietty kysyä, et olisiko jotain, mikä auttaisi heitä sinua uskomaan. Siinä ei mitään häviä. - Sovitteluhan on vapaaehtoista. Jos toinen osapuoli ei halua sovitteluun, tai sopimusta ei synny, niin sille ei yksinkertaisesti vain voi mitään. Toivon mukaan asiat järjestyvät kuitenkin näin. Jokaisella on oikeus mennä oikeuteen asiassaan, mikäli hänestä se oikein on. Niin myös sinulla. Jossain vaiheessa kuitenkin saat asiat järjestykseen, se on selvä, tavalla tai toisella. Kyseessä on ilmeisesti virallisen syytteen alainen rikos, ja näin ollen jos ei mene sovitteluun, niin syyttäjä harkitsee asiaa ja tekee päätöksensä jatkosta.Selviätkö sakoilla, vai tuleeko muuta tuomiota, riippuu myös paljon kavalluksen määrästä. Jos sovittelua ehdottavat, niin hirveen isoista summista ei ilmeisestikään ole kyse. - Tuosta kun sanoit et miten kehtaat näyttää naamasi kylillä, niin sen verran sanon, et ihmiset ei lopultakaan niin kauheasti välitä toisten tekemisistä kuin luulisi. Jokaisella on oma elämä elettävänään. Ja harvalla nyt ihan puhtaita jauhoja on omassakaan pussissa.Joku saattaa asiaa jonkun aikaa riepotella, mut loppuu se sekin kun uusia uutisia syntyy kuitenkin joka päivä. Tämän päivän uutinen on jo huomenna historiaa:=)


      • vn,
        novelle kirjoitti:

        Näinhän se on, ei tarvitse toisten enää syyllistää, ihminen osaa kyllä ihan itse sen tehdä:=)ja vielä rankimman kautta, monesti. Eihän noita yöunia sinulle toinen voi palauttaa.Viimeistään siinä vaiheessa kun pääset kuulusteluun, se vähän helpottaa.- Ei ne poliisit ihmistä kummempia ole. Ovat nähneet niin monenlaista tekijää et osaavat ottaa asiat asioina. Sitä et miten todistaa, ettet niin paljon ole ottanut, niin siihen vaikeampi vastata. Voit miettiä tarkkaan mitä olet ottanut, kirjata ne paperille ylös, myös vaikka sen mihin rahat käytit. Tuo viimeinen enemmänkin itsellesi muistutukseksi. Tuskin se muita kauheesti kiinnostaa.- Kertoo kuitenkin siitä, että otat tämän asia vakavissasi.Näyttövelvollisuus lienee kuitenkin toisella puolella. Jos kerrot niin kuin asia on, niin on vain koitettava uskoa siihen, että sinua uskotaan. Ainahan voit tietty kysyä, et olisiko jotain, mikä auttaisi heitä sinua uskomaan. Siinä ei mitään häviä. - Sovitteluhan on vapaaehtoista. Jos toinen osapuoli ei halua sovitteluun, tai sopimusta ei synny, niin sille ei yksinkertaisesti vain voi mitään. Toivon mukaan asiat järjestyvät kuitenkin näin. Jokaisella on oikeus mennä oikeuteen asiassaan, mikäli hänestä se oikein on. Niin myös sinulla. Jossain vaiheessa kuitenkin saat asiat järjestykseen, se on selvä, tavalla tai toisella. Kyseessä on ilmeisesti virallisen syytteen alainen rikos, ja näin ollen jos ei mene sovitteluun, niin syyttäjä harkitsee asiaa ja tekee päätöksensä jatkosta.Selviätkö sakoilla, vai tuleeko muuta tuomiota, riippuu myös paljon kavalluksen määrästä. Jos sovittelua ehdottavat, niin hirveen isoista summista ei ilmeisestikään ole kyse. - Tuosta kun sanoit et miten kehtaat näyttää naamasi kylillä, niin sen verran sanon, et ihmiset ei lopultakaan niin kauheasti välitä toisten tekemisistä kuin luulisi. Jokaisella on oma elämä elettävänään. Ja harvalla nyt ihan puhtaita jauhoja on omassakaan pussissa.Joku saattaa asiaa jonkun aikaa riepotella, mut loppuu se sekin kun uusia uutisia syntyy kuitenkin joka päivä. Tämän päivän uutinen on jo huomenna historiaa:=)

        Niin, toivottavasti tää nyt menis sakoilla. Mut tietäähän ei voi. Syytös on noin tonnista, voiko tollasen summan hoitaa sovittelulla vai onko liian iso? Ja voikohan tollasesta summasta joutuu vankilaan? Laitoksella ne sano kyllä et sovittelu-mahdollisuus on. Mut se joka sano ei tarkemmin tienny tästä mun tapauksesta. Eniten pelkään tota vankilaa kyllä. Minkähän suuruisia sakkoja tollasista yleensä annetaan? Onko mitään tietoa?


      • novelle
        vn, kirjoitti:

        Niin, toivottavasti tää nyt menis sakoilla. Mut tietäähän ei voi. Syytös on noin tonnista, voiko tollasen summan hoitaa sovittelulla vai onko liian iso? Ja voikohan tollasesta summasta joutuu vankilaan? Laitoksella ne sano kyllä et sovittelu-mahdollisuus on. Mut se joka sano ei tarkemmin tienny tästä mun tapauksesta. Eniten pelkään tota vankilaa kyllä. Minkähän suuruisia sakkoja tollasista yleensä annetaan? Onko mitään tietoa?

        Jos vastapuoli suostuu sovitteluun, ja pääsette sopimukseen, joka sitten myös pitää, niin uskon että selviät ihan sillä. Syyttäjällä on aina harkintaoikeus, mut harvoin vievät asiaa silloin eteenpäin. Luvata sitä ei tietty voi. Mut tällainen kokemus mulla on omasta 10 vuoden sovitteluhistoriasta. Tonni ei ole liian iso raha sovittelun kautta hoidettavaksi. Periaatteessa voit sen maksaa vaikka 3 erässä, kolmen kuukauden aikana, jos se toiselle osapuolelle käy. Eikä korkoa tule.Tietysti jos voit hoitaa homman kerralla pois, niin saat itsellesi nopeammin mielenrauhan siitä, et homma on hoidettu alta pois. Ei kuitenkaan kannata lähteä lainailemaan mistään rahaa sen takia, jos asia järjestyisi noin.Maltti on valttia:=)) Et sä nyt tonnista linnaan joudu, sen uskallan luvata. Sakkojen määrästä en tiedä, ei takuulla isoja nekään. Kysy poliisilta juttus perään, et onko edennyt sovitteluun. Jos ei, niin miksi ei. Varmista et toiselta osapuolelta on asiaa tiedusteltu, ja aina voit itse ottaa yhteyttä entiseen työnantajaan, ja kertoa kuinka pahoillasi olet tapahtuneesta, ja siitä että olet pettänyt hänen luottamuksensa. Sekä kertoa halukkuudestasi sovittelun kautta hoitaa hänelle takaisin hänelle kuuluvat rahat. Henkilökohtainen kirje, tai sähköposti, ovat korrekteja tapoja lähestyä, toiselle jää silloin aikaa miettiä asiaa rauhassa. Aurinkoista päivää sulle, terveisin allekirjoittnut:=) Nove


    • samassa veneessä.

      Ihanaa Novelle, että oot noin asiallisesti vastannut ja auttanut meitä samassa ahdingossa olevia... Sinun kaltaisia ihmisiä pitäisi olla enemmän!! Kesän jatkoja sinulle!

      • vn,

        Oon samaa mieltä sun kans et Novellen kaltaisia pitäs olla enemmän! Mulle ainanki ollu tosi iso juttu et oon saanu ASIALLISIA vastauksia ja kannustustakin syyttelyn sijaan. Itsesyytökset on jo iha tarpeeks suuret. Toki tiedän virheen tehneeni mut tekemättömäksi en saa.

        Sun kanssa ois kiva vaihtaa ajatuksia lisää...


      • samassa veneessä.
        vn, kirjoitti:

        Oon samaa mieltä sun kans et Novellen kaltaisia pitäs olla enemmän! Mulle ainanki ollu tosi iso juttu et oon saanu ASIALLISIA vastauksia ja kannustustakin syyttelyn sijaan. Itsesyytökset on jo iha tarpeeks suuret. Toki tiedän virheen tehneeni mut tekemättömäksi en saa.

        Sun kanssa ois kiva vaihtaa ajatuksia lisää...

        Olisi joo kiva jutella sun kanssas enemmän. Meidän "tapaukset" aika hyvin toistaa toisiaan..! Onko sulla jotain ilmaissähköpostiosotetta mihin voi kirjotella vai mitenkö me asia ratkaistaan?
        Meen huomenna kuulusteluihin ja todellakin pelottaa mitä sieltä tuo asia tullessaan! Toisaalta pidän tekoani aika vähäisenä jostain syystä, ehkä näistä teksteistä mitä täällä olen lukenut..?! Tosin hirveä itsesyytös ja ihmetys itteä kohtaan kun en ymmärrä mikä mut ajoi tähän!! Ahdinko on aika iso, koska en ole kehdannut kertoa asiasta kellekään läheiselle..
        Onko sulla kuulustelut ollut jo? Miten asia eteni?


      • novelle

        Hei!

        Kiitos kiitoksista! En ole tässä hetkeen ehtinyt käväistä. Nyt vasta huomasin lukea.
        Kiva kun loitte yhteyksiä tämän kautta. Historiat yhdistävät...
        Oikein mukavaa kesää teille molemmille...



        Terveisin Novelle


      • samavene
        samassa veneessä. kirjoitti:

        Olisi joo kiva jutella sun kanssas enemmän. Meidän "tapaukset" aika hyvin toistaa toisiaan..! Onko sulla jotain ilmaissähköpostiosotetta mihin voi kirjotella vai mitenkö me asia ratkaistaan?
        Meen huomenna kuulusteluihin ja todellakin pelottaa mitä sieltä tuo asia tullessaan! Toisaalta pidän tekoani aika vähäisenä jostain syystä, ehkä näistä teksteistä mitä täällä olen lukenut..?! Tosin hirveä itsesyytös ja ihmetys itteä kohtaan kun en ymmärrä mikä mut ajoi tähän!! Ahdinko on aika iso, koska en ole kehdannut kertoa asiasta kellekään läheiselle..
        Onko sulla kuulustelut ollut jo? Miten asia eteni?

        elikkäs mailia voit laittaa osoitteeseen [email protected]
        toi on nyt vaan tollanen juuri äsken tekaistu mailiossa kun en haluu tänne kirjottaa sitä mun "oikeeta" osotetta eli kun tonne pistät meiliä ni mä vastaan ja laitan mukaan sen mun oikeen ossan :)
        olemme siis yhteyksissä! kerron mailissa lisää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe