Silmälaseista

Rilliäiti

Kysymykseni saattaa olla aivan typerä, mutta toisaalta jollakin saattaa olla vaikka ihan tutkittuakin tietoa asiasta...Eli meillä on kaksi lasta, 6v ja 3v. Isällä on vahvat lasit ja itse taas en näe kauas, miinusta linsseissä n.6. Olen miettinyt, millä todennäköisyydellä lapseni tulevat tarvitsemaan silmälaseja tulevaisuudessa. Ja jos tulevat tarvitsemaan, minkälaisia laseja? Tiedän, sitä on mahdoton tietää etukäteen, mutta kuitenkin asia minua mietityttää. Tähän saakka neuvolassa molempien lasten näkö on ollut erinomainen. Minulle itselleni jouduttiin hankkimaan lasit ollessani 9v. Mieheni on saanut omat silmälasinsa ollessaan vasta 4v... Omassa suvussanikin on paljon perheitä, joissa vanhemmilla on molemmilla huono näkö, mutta lapset (esim. serkkuni) eivät ole laseja tarvinneet. Tiedän siis, että on täysin mahdollista, ettei kummallekaan lapsista välttämättä tule minkäänlaisia näköongelmia. Eli ihan mielenkiinnostakin kyselen, että miten teillä muilla?

15

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen saanut

      lasit siinä 12v ikäisenä ja "parhaimmillaan" -6,5. Nyt on hieman ikä tehnyt tehtävänsä ja "enää" -5,75 :) Lapsillani on kummallakin lasit. Toinen sai ne 3. luokalla ja toinen 1. luokalla. Mä tein niin, että välillä aina kyselin, että särkeekö päätä kun olivat katsoneet telkkasia ja kyselin aina välillä, että mitä jossain kauempana luki ja yleisesti, että näkeekö kunnolla. Ja pyysin lapsiani kertomaan, jos näkö tuntuu huonontuvan. Sitten kun tuli tarve ekalle lapselle mennä optikolle, niin otin siinä samassa ohjelmaan myös sen, että toisellekin tarkistetiin näkö. Se oli lapsesta hurjan jännääkin :) Ja siten tuli se hetki, kun toisellekin tartti hankkia lasit. Pidin kans lähes itsestään selvänä, että lapseni tulevat suurella todennäköisyydellä tarvitsemaan laseja. Kyllähän nuo jossain määrin periytyykin.

    • minä vaan

      Mun äidillä ja isällä ei kummallakaan ollut laseja.. Tai äidillä oli ehkä mutta ei tarvinnut niitä edes autolla ajaessa. Mutta kaikilla neljällä lapsella tuli lasit murrosiässä. -2,5 ja -2.0 sisaruksilla samaa luokkaa. Ite oon aina vihannut noita laseja ja meen kai vielä leikkaukseenkin että nään missä lapset sukeltelee jos mennään vaikka uimaan. Sillä olen aina hyljännyt kaikki silmälasipäiset sulhasehdokkaatkin ettei lasten vaan tartte käyttää silmälaseja tai mennä mihinkään "turhiin" leikkauksiin..

      • ongelmat!

        Ärsyttävää lukea ja vielä noin pienillä vahvuuksilla valitat. Kuitenkin leikkauksetkin onnistuu ja taatusti pääsette kaikki eroon laseista. Ihan sillä tuohdun, koska tosiaan lapsilla on isompiakin sairauksia ja ja yksi valittaa tuommoista. Ja vaikka isäkanditaatin oletkin valinnut huolella, mistä voit tietää muista perinnöllisistä sairauksista tai vähemmän perinnöllisistä sairauksista, jotka vaan tulee, jos niin on tullakseen. Muistetaan kiittää jokaista päivää ja iloita myös niistä pienistä asioista, joita ei varmaan yhdet lasit pilaa.


      • minä vaan
        ongelmat! kirjoitti:

        Ärsyttävää lukea ja vielä noin pienillä vahvuuksilla valitat. Kuitenkin leikkauksetkin onnistuu ja taatusti pääsette kaikki eroon laseista. Ihan sillä tuohdun, koska tosiaan lapsilla on isompiakin sairauksia ja ja yksi valittaa tuommoista. Ja vaikka isäkanditaatin oletkin valinnut huolella, mistä voit tietää muista perinnöllisistä sairauksista tai vähemmän perinnöllisistä sairauksista, jotka vaan tulee, jos niin on tullakseen. Muistetaan kiittää jokaista päivää ja iloita myös niistä pienistä asioista, joita ei varmaan yhdet lasit pilaa.

        no onko sillä väliä miten vahvat ne lasit on jos niitä ilman ei kumminkaan näe. Jos olisi edes suuremmat miinukset niin ymmärrettäis vielä paremmin se halu silmäleikkaukseen. Jos haluaa olla osana sosiaalista verkostoa on pakko nähdä ilmeet ja eleet että osaa edes keskustella. Siskoni ei käytä laseja eikä kukaan kyllä hänen kanssaan halua jutellakkaan. eikä itse uskalla kellekkään mitään jutella koska ei näe millä tuulella ne ihmiset on. Hänen verkostonsa yltää perheenjäseniin ja psykologeihin ja vertaisryhmiin(joiden mukana on vain pakosta) Itse oon yrittänyt jättää myös lasit pois esim kauppareissulla mutta se on ahdistavaa kun joku alkaa jutella eikä edes tunnista ihmistä. en halua lapsilleni tuollaista elämää (joko) tai siihen pakkoon pitää laseja. Lapsilla toki on isompiakin sairauksia, mutta mun mielestä ei noita mielenterveyteen liittyviä ainakaan voi vähätellä(vaikka silmälasit ei siihen suoralta kädeltä kuulukkaan:). Kuitenkin kaikki terveyteen vaikuttavat asiat on hyvä tiedostaa kun miettii kenen kanssa aikoo hankkia lapsia tähän maailmaan. johan sen sanoo biologiakin että naisen tehtänä on valita lapsilleen mahdollisimman parhaat geenit. vaikka e-pillerit sitä valintaa saattaakin vähän häiritä.


      • mutta...
        minä vaan kirjoitti:

        no onko sillä väliä miten vahvat ne lasit on jos niitä ilman ei kumminkaan näe. Jos olisi edes suuremmat miinukset niin ymmärrettäis vielä paremmin se halu silmäleikkaukseen. Jos haluaa olla osana sosiaalista verkostoa on pakko nähdä ilmeet ja eleet että osaa edes keskustella. Siskoni ei käytä laseja eikä kukaan kyllä hänen kanssaan halua jutellakkaan. eikä itse uskalla kellekkään mitään jutella koska ei näe millä tuulella ne ihmiset on. Hänen verkostonsa yltää perheenjäseniin ja psykologeihin ja vertaisryhmiin(joiden mukana on vain pakosta) Itse oon yrittänyt jättää myös lasit pois esim kauppareissulla mutta se on ahdistavaa kun joku alkaa jutella eikä edes tunnista ihmistä. en halua lapsilleni tuollaista elämää (joko) tai siihen pakkoon pitää laseja. Lapsilla toki on isompiakin sairauksia, mutta mun mielestä ei noita mielenterveyteen liittyviä ainakaan voi vähätellä(vaikka silmälasit ei siihen suoralta kädeltä kuulukkaan:). Kuitenkin kaikki terveyteen vaikuttavat asiat on hyvä tiedostaa kun miettii kenen kanssa aikoo hankkia lapsia tähän maailmaan. johan sen sanoo biologiakin että naisen tehtänä on valita lapsilleen mahdollisimman parhaat geenit. vaikka e-pillerit sitä valintaa saattaakin vähän häiritä.

        Ymmärrän sen, että onhan se joillekin kova paikka. Kuka nyt välttämättä niitä haluiaisi. Mutta tosiaan on isompiakin saurauksia, joita ei voi parantaa mitenkään. Lasien kanssa useimmiten kuitenkin näkee hyvin ja nykyisin on kauniita malleja ja joskus voi sitten pitää piilareita. No, oletko nyt aivan varma sitten, onko tuleva miehesi esim. mahdollisesti joskus kalju? Kannattaa katsoa sitten onko hänen isällään hiuksia minkä verran. Onko rakkaudettomassa liitossa mukava elää? Onko tämä yhteiskunta tosiaan mennyt niin sairaaksi, että ulkonäkö ja sen ympärillä pyöriminen on kaiken a ja o. Minusta jokainen ihminen on persoona ja jos on hyvä itsetunto, on kaunis ja viehättävä ja kantaa itsensä olipa millainen tahansa. Näin se vain on. On kuitenkin nyt ihana tietää, että on kelvannut tälläisenä ja kelpaan edelleen.


    • periytyy tahi ei

      Mulla itsellä on lasit ja äidilläni ja siskollani ja mummollani. Kuitenkaan mummoni ja äitini sisaruksilla ei ole kellään ja niitä riittää. Olen kuitenkin varautunut, että lapseni saavat lasit joskus, toivon, etteivät saisi. Miehelläni huippunäkö. No, tiedän myös kaverini, jolla paksut lasit, mutta hänen pojillaan kummallakaan ei ole näköongelmia ja he ovat jo 25v. että tuskin tulee.

      • Rillinenä

        Mitäs väliä sillä on, jos lapselle tulee lasit? Se on ihan tavallinen juttu. Jos jo etukäteen hehkuttaa, että toivottavasti sinulle vain ei tule laseja, niin johan sillä aiheuttaa lapsellekin kauhen tunteen ja ikävän olon, jos silmälasit tosiaan myöhemmin tarvitsee. Silmälaseilla elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa, kun näkee hyvin. Mieluummin kannustan lasta ottamaan lasit, jos ne tarvitsee kuin jo etukäteen pelkään ja toivon ettei vain meille...


      • TAI HANKI UUDET VAHVUUDET
        Rillinenä kirjoitti:

        Mitäs väliä sillä on, jos lapselle tulee lasit? Se on ihan tavallinen juttu. Jos jo etukäteen hehkuttaa, että toivottavasti sinulle vain ei tule laseja, niin johan sillä aiheuttaa lapsellekin kauhen tunteen ja ikävän olon, jos silmälasit tosiaan myöhemmin tarvitsee. Silmälaseilla elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa, kun näkee hyvin. Mieluummin kannustan lasta ottamaan lasit, jos ne tarvitsee kuin jo etukäteen pelkään ja toivon ettei vain meille...

        OLENKO VÄITTÄNYT NIIN, TAI SANONUT LAPSILLENI ETTÄ TOIVOTTAVASTI EI TUU LASEJA. TAI PELKÄÄN TMS. TOIVON VAIN, ETTÄ TOIVOTTAVASTI EI TULISI. LASIT KUITENKIN JONKUN VERRAN HANKALOITTAVAT ELÄMÄÄ, MAKSAVAT PALJON VARSINKIN JOS KOVIN NUORENA SAA, NYKYISIN KUN VALITETTAVASTI ON MYÖS ERI TAVALLA KUIN ENNEN NIITÄ ULKONÄKÖPAINEITA ETENKIN TYTÖILLÄ JNE. EI KUITENKAAN HAITTAA, JOS LASIT SAAVAT. POINTTINI OLI SE, ETTÄ VAIKKA ON SUVUSSA SILMÄLASI-IHMISIÄ, EI LAPSILLE VÄLTTÄMÄTTÄ TULE KUTEN OLIN ESIMERKEIN KERTONUT SUVUSTANI JA TUTTAVASTANI.


      • Rillinenä
        TAI HANKI UUDET VAHVUUDET kirjoitti:

        OLENKO VÄITTÄNYT NIIN, TAI SANONUT LAPSILLENI ETTÄ TOIVOTTAVASTI EI TUU LASEJA. TAI PELKÄÄN TMS. TOIVON VAIN, ETTÄ TOIVOTTAVASTI EI TULISI. LASIT KUITENKIN JONKUN VERRAN HANKALOITTAVAT ELÄMÄÄ, MAKSAVAT PALJON VARSINKIN JOS KOVIN NUORENA SAA, NYKYISIN KUN VALITETTAVASTI ON MYÖS ERI TAVALLA KUIN ENNEN NIITÄ ULKONÄKÖPAINEITA ETENKIN TYTÖILLÄ JNE. EI KUITENKAAN HAITTAA, JOS LASIT SAAVAT. POINTTINI OLI SE, ETTÄ VAIKKA ON SUVUSSA SILMÄLASI-IHMISIÄ, EI LAPSILLE VÄLTTÄMÄTTÄ TULE KUTEN OLIN ESIMERKEIN KERTONUT SUVUSTANI JA TUTTAVASTANI.

        En tarvitse tällä hetkellä uusia vahvuuksia, sen on ihan silmälääkäri todennut. Tietääkseni muutenkin luetun ymmärtäminen ja huono näkö ovat eri asia. Mielestäni luin ihan oikein, että joku toivoi kovasti ettei vain rillejä tulisi omalle lapselle, vaikka minusta ne ovat maailman vähin ongelma. Siinäkin tapauksessa, että maailma odottaisi jotain ulkonäköpaineita lapsilta. Minusta nekin paineet korostuvat ja ihan todellisesti vaikuttavat lapseen vanhempien kautta esim. sillä, että vanhempi paheksuu jo etukäteen silmälaseja! Hyvää jatkoa kaikille! Elämä helpottuu rilleillä, jos niitä tarvitsee! Lapsi tottuu silmälaseihin, jos niillä näkee paremmin esim. koulussa taululle ja elämä helpottuu huomattavasti. Mutta tietysti jos vanhempi on jo etukäteen toivonut ja pahoitellut ettei vaan tulisi näitä silmälaseja, niin äkkiähän lapsi sen itseensä ottaa. Siitähän ne ulkonäköpaineet juuri tulevat! Toivotko myös yhtä äänekkäästi jollain palstalla, ettei sinun lapsellesi tulisi ylipainoa. Sehän se vasta ulkonäköpaineita aiheuttaa? Eikä kaikille välttämättä tulkaan silmälaseja, vaikka koko suvulla olisi. Ei kaiketi tarkoitus ollut sitä täällä pohtia? Sekin on ihan normaalia. Silmälasit ovat kalliit. Ikävä kyllä. Jos on oikeasti toimeentulon kannalta ongelmia, niin sossu onneksi auttaa.


      • eikä ylipainoa!
        Rillinenä kirjoitti:

        En tarvitse tällä hetkellä uusia vahvuuksia, sen on ihan silmälääkäri todennut. Tietääkseni muutenkin luetun ymmärtäminen ja huono näkö ovat eri asia. Mielestäni luin ihan oikein, että joku toivoi kovasti ettei vain rillejä tulisi omalle lapselle, vaikka minusta ne ovat maailman vähin ongelma. Siinäkin tapauksessa, että maailma odottaisi jotain ulkonäköpaineita lapsilta. Minusta nekin paineet korostuvat ja ihan todellisesti vaikuttavat lapseen vanhempien kautta esim. sillä, että vanhempi paheksuu jo etukäteen silmälaseja! Hyvää jatkoa kaikille! Elämä helpottuu rilleillä, jos niitä tarvitsee! Lapsi tottuu silmälaseihin, jos niillä näkee paremmin esim. koulussa taululle ja elämä helpottuu huomattavasti. Mutta tietysti jos vanhempi on jo etukäteen toivonut ja pahoitellut ettei vaan tulisi näitä silmälaseja, niin äkkiähän lapsi sen itseensä ottaa. Siitähän ne ulkonäköpaineet juuri tulevat! Toivotko myös yhtä äänekkäästi jollain palstalla, ettei sinun lapsellesi tulisi ylipainoa. Sehän se vasta ulkonäköpaineita aiheuttaa? Eikä kaikille välttämättä tulkaan silmälaseja, vaikka koko suvulla olisi. Ei kaiketi tarkoitus ollut sitä täällä pohtia? Sekin on ihan normaalia. Silmälasit ovat kalliit. Ikävä kyllä. Jos on oikeasti toimeentulon kannalta ongelmia, niin sossu onneksi auttaa.

        Sinulla näkyy olevan itselläsi todella pahoja komplikaatioita. Toistelet toisten ihmisten vastauksia ominasi ja tekstissäsi ei ole mitään loogisuutta. Tuskin kukaan on lapsilleen päivitellyt rilleistä tai painosta. Ja nythän oli kyse rilleistä, ei painosta. Sinulle myös se näyttää olevan ongelma. Ja kuka on sanonut, että olisi toimeentulo-ongelmia. Sossuhan voi auttaa, mutta rillit ovat myös sen mukaisia eikä varmasti pääse leikkauksiin tai saa piilolinssejä. Voihan se ollakin niin, että sinulla on lukihäiriö melko todennäköisesti ja ainakin olet itse katkera, kun sulla on rillit etkä ole varma tuleeko ne lapsillesi. Tästä lähtien vastaa oikeisiin viesteihin asianmukaikaisesti. Kai jokainen saa täällä toivoa lapsilleen jotain, vaikka että eivät saisi rillejä. On ne kuitenkin ylimääräinen taakka nenällä ja kukkarolle, vaikka ei soskun apua tarttiskaan. Ylipainon voi kuitenkin valita, rillittömyyttä ei.


    • minä vain

      ollut 11-vuotiaasta, vanhemmillani lukulasit, lapsillani (12-22) ei ole kenelläkään laseja, ainakaan toistaiseksi. Äitini sisaruksilla on n. puolella vahvat plus-lasit, puolella miinusta. Itselläni miinusta. Sisaruksillani kaikilla oli miinus-lasit, veljelläni on näkö parantunut niin ettei hän enää tarvitse laseja. Vaikea ennustaa miten menee, mutta aika näyttää :)

      • Rillinenä

        Vielä jaksat keksiä omituisuuksia :D . Hauskaa kesää ja näkemiin.


    • black rose

      Itse sain silmälasit 13v. Vanhin poika sai lasit saman ikäisenä, yksi likoista 12 vuotiaana toinen 5 vuotiaana (todettiin myös ulospäin karsastus) ja nyt kouluterveyden tarkastuksessa näkö taas huonontunut. Nuorin (7-vuotias) ei ole vielä saanut laseja toivottavasti ei tarvitsekaan, aika kalliiksi tulee vuoden parin välein hankkia tälläselle poppoolle.

    • Mulla on lasit mut mä en haluu käyttää niitä ku ne liian pienet :(
      Ja mä en uskalla sanoo mitään et ne on liian pienet, koska mua pelottaa että mun vanhemmat sit rupee puhumaan ja kyselemään jotakin niistä laseista! :(
      Niin yritän miettiä sellasta sanaa/lausetta että ne ei sit niin hirveen herkästi rupee kysymään jotakin niistä laseista...


      (Jos on neuvoja, niin kertokaa ihmeessä!)

      (Oon sit 9v. eli jos ihmettelette näitä kaikkia juttuja...)

    • Ex- silmälasipäinen

      Elämä ei kyllä helpotu, kun silmälasit tulee. Likaantuvat kokoajan ja kaikkea pitää varoa. ite kun 12-vuotiaana sain ja olin vähän semmonen riekkuja, niin kokoajanhan ne rillit oli hajalla. Enkä kyllä koulussakaan pitänyt koskaan, mikä oli näin jälkeen päin ajateltuna erittäin typerää, kun en taululle nähnyt ja otin kokeista sen takia nelosia. Kävin 26- vuotiaana leikkauksessa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe