kun hänet "melkein väkisin" vietiin kolmen tunnin ajomatkan päähän katsomaan suomalaista puukirkkoa. Meillä suomalaisilla kun ei ole mitään historiaa eikä mitään näytettävää niin on hullua viedä kulttuurimaiden vieraita tutustumaan meidän itsemme ihailemia puuröttelöitä, jotka vain naurattaa kansalaisia jotka tulevat arvokkaiden linnojen ja taideteosten maista. Me olemme vieraanvaraisia kummallisella tavalla. Ulkomaalainen liikemieheni melkein pakolla vietiin mökeille saunomaan hyttysten purettavaksi jet lag'a kärsivänä, vaikka olisi mieluimmin mennyt hotelliin kylpyyn ja nukkumaan, mutta ei halunnut vastustaa liikaa koska olisi voinut menettää firman tilauksia.
Ymmärrän mitä Berlusconi
71
2251
Vastaukset
- HTZA
että joku joutuu kahlaamaan raunioissa Italiassakin, saadakseen tilauksia. Vaikka olisi kiinnostunut Ferrareista. Ja sitten on tuo sivistynyt, kohtelias käytös. Sitä ei, kertakaikkiaan, ole kaikilla. Mutta ylemmyydentunto, se on kaikilla. Kirjoituksesi antaa kuvan sivistymättömästä, Peräkylän opettajan tyttärestä, Stadiin eksyneestä, isotissisestä, nousukkaasta.
- 'laskukkaiksi'
ajan myotä [isotissisestä, nousukkaasta. ]
- Soxan
vastata aloitukseen, mutta onneksi luin viestisi. Siinä oli kaikki mitä olisin sanonut, paitsi tuo loppu, mielikuvitukseni ei yltänyt ihan tuollaiseen määrittelyyn. :D
- HTZA
korpikirjailija kirjoitti:
se siitä sivistyneestä ja kohteliaasta fiksuudesta.
heitto minulle? vai kommentti aloittajalle.
- kawe
HTZA kirjoitti:
ymmärtävä aloittaja ei arvosta omaa kotimaataan eikä ilmeisesti täällä asuvia kansalaisia. (mieskin valittu muualta) Kyllä meillä historiamme on, vaikutteet tulevat yllätävää kyllä *myös eteläisestä Euroopasta. Se ettei täällä ole antiikin taidehelmiä tai renesanssilinnoja, johtuu sijainnista, ei kansasta. Toivottavasti aloitus on *provosoiva eikä perustu sivistystasoon. (sorry vaan, kävi luonnolle)
- Korppis
HTZA kirjoitti:
Siipä sinulle miettimistä ; D
- luici luiki
mita italiaano takoittaa, taala lannessa on paljon mafin miahia myos.
- wanhan pullon
salmiakki kossua?lännessä-- pohjanmaalla vai?
- luic luiki
wanhan pullon kirjoitti:
ku saisi, salmiakki maistuu suussani pahkalta.
- Aloittaja
wanhan pullon kirjoitti:
asuneena näen asiat varmaan ulkomaalaisen silmällä. Luettuani tuon aloitteen, vähän nolottaa, sillä tunteettomalta se kuulustaa. Olen erittäin isänmaallinen ja tunnen rakkautta kotimaatani kohtaan, mutta kyllä näen sen erilaisuuden ja meidän oudot tavat verrattuna saksalaisiin,ranskalaisiin, italialaisiin ja englantilaisiin.
- voisit vielä
Aloittaja kirjoitti:
asuneena näen asiat varmaan ulkomaalaisen silmällä. Luettuani tuon aloitteen, vähän nolottaa, sillä tunteettomalta se kuulustaa. Olen erittäin isänmaallinen ja tunnen rakkautta kotimaatani kohtaan, mutta kyllä näen sen erilaisuuden ja meidän oudot tavat verrattuna saksalaisiin,ranskalaisiin, italialaisiin ja englantilaisiin.
lisätä esim. Afrikan, Saudi-Arabian jne.. Jokaisessa maassa on eri kulttuuri ja meillä on hyvä sanonta:Maassa maan tavalla tai maasta pois. Minua oksettaa aina tämä vertailu muihin maihin, osoittaa vaan hiton heikkoa itsetuntoa.
Aloittaja kirjoitti:
Onhan se tietenkin niin kuin sanot, että meillä on joitakin omitusia tapoja, joita aina tyrkytetään suomalaisuuden kuvana ulkolaisille. Hyvänä esimerkkinä voisin mainita saunan ja suolalohen. Scotlannista löysin saunan tosin löylyhuoneen käyttötapa poikkesi omastamme. Löylyhuoneessa makoili nainen lukien kirjaa. Jätin hänet lukunautintonsa pariin ja menin toiseen löylyhuoneeseen ja annoin kiukaalle kyytiä. Suolalohi, raakaa kalaa, on ulkolaisten ajatus herkustamme graavilohesta. Puutalo istuu suomeen. Keski-Euroopassa talot ovat pääosin tiilitaloja, vuosisatojakin vanhoja, mutta osa niistä vain ulkokuoreltaan vanhoja, sillä sisus, ulkotiilejä lukuunottamatta on uusittu nykyaikaa vastaavaksi. Puutalothan ei kestä kuin ikänsä ; ) mutta sitä ikää olisi voitu meillä Suomessa jatkaa jos vaan tahtoa olisi ollut. Seitkyluvulla hävisi kauniita vanhoja puutaloalueita uuden tieltä. Ihmisluontoon jos taas mennään niin samat ovat ongelmat ulkolaisissa perheissä kuin meillä täällä Suomessakin. Naidaan, erotaan ja käydään vieraissa, palataan takaisin tai sitten ei, tapellaan perinnöistä, rahoista ja anopin asemasta. Ollaan hienompia kuin naapurit ja naapurin kakarat, kitistään koiran kakista tai pulun paskoista. Ainut poikkeus, jonka olen ulkomailla huomioinut on alkoholin asiallisempi käyttötapa. Että ei me kai kovin outoja olla noin yleisesti ottaen.
- kanukeissa
Onhan se tietenkin niin kuin sanot, että meillä on joitakin omitusia tapoja, joita aina tyrkytetään suomalaisuuden kuvana ulkolaisille. Hyvänä esimerkkinä voisin mainita saunan ja suolalohen. Scotlannista löysin saunan tosin löylyhuoneen käyttötapa poikkesi omastamme. Löylyhuoneessa makoili nainen lukien kirjaa. Jätin hänet lukunautintonsa pariin ja menin toiseen löylyhuoneeseen ja annoin kiukaalle kyytiä. Suolalohi, raakaa kalaa, on ulkolaisten ajatus herkustamme graavilohesta. Puutalo istuu suomeen. Keski-Euroopassa talot ovat pääosin tiilitaloja, vuosisatojakin vanhoja, mutta osa niistä vain ulkokuoreltaan vanhoja, sillä sisus, ulkotiilejä lukuunottamatta on uusittu nykyaikaa vastaavaksi. Puutalothan ei kestä kuin ikänsä ; ) mutta sitä ikää olisi voitu meillä Suomessa jatkaa jos vaan tahtoa olisi ollut. Seitkyluvulla hävisi kauniita vanhoja puutaloalueita uuden tieltä. Ihmisluontoon jos taas mennään niin samat ovat ongelmat ulkolaisissa perheissä kuin meillä täällä Suomessakin. Naidaan, erotaan ja käydään vieraissa, palataan takaisin tai sitten ei, tapellaan perinnöistä, rahoista ja anopin asemasta. Ollaan hienompia kuin naapurit ja naapurin kakarat, kitistään koiran kakista tai pulun paskoista. Ainut poikkeus, jonka olen ulkomailla huomioinut on alkoholin asiallisempi käyttötapa. Että ei me kai kovin outoja olla noin yleisesti ottaen.
10 vuotiaat lapset hortoile kaljahumalassa puistojen penkeilla...ja huutele haista v..vv vanhemmille ihmisille. yleensakkin kielenkaytto on toista luokkaa,kun 'vanhassa maassa'.. nuo asiat paistaa silmaan ja korvaan,kun tulen kaymaan...lannenhunttari
- Pirre*
kanukeissa kirjoitti:
10 vuotiaat lapset hortoile kaljahumalassa puistojen penkeilla...ja huutele haista v..vv vanhemmille ihmisille. yleensakkin kielenkaytto on toista luokkaa,kun 'vanhassa maassa'.. nuo asiat paistaa silmaan ja korvaan,kun tulen kaymaan...lannenhunttari
pistäisi sitä pelkästään lasten syyksi, huonoa käytöstä ja huutelua.
- eihän puuta
arvostata rakennuksissa muualla kuin Pohjoismaissa.
- k/k
käyneet opettamassa meille miten rakennetaan ilman rautanauloja,siin maassa on puun mestarit
- minulla riittää
tiedonhalua ja uteliaisuutta muitakin, kuin vain omaa kulttuuriamme kohtaan. Meillä suomalaisillako ei ole historiaa? Siitä ei vain olosuhteiden takia ole jäänyt jäljelle saasteitten nykyisin murentavia kivikirkkoja eikä palatseja. Varminta kai nykyisin olisikin, että kaikille ulkomaalaisille vieraille tarjottaisiin hampurilaisia ja kolajuomaa.
- näemme
Italiassa? Hienoja kirkkoja, jossa rahaa paljon kiinni ja suuren määrän kerjäläisiä niiden edessä pyytämässä rahaa. Naurammeko/ivaanmmeko me?
- voinut ihailla
mätäneviä jätevuoria kaduilla?
- ainakin TV-ruudun
voinut ihailla kirjoitti:
mätäneviä jätevuoria kaduilla?
välityksella, samoin sitä, kuinka jopa Italilaiset rakennusalan asiantuntijat ihmetteli, kuinka huonosti rakennettuja taloja heillä on. (viittaan tähän ikävään tapahtumaan, maanjäristykseen)
- tuokin, kun
ainakin TV-ruudun kirjoitti:
välityksella, samoin sitä, kuinka jopa Italilaiset rakennusalan asiantuntijat ihmetteli, kuinka huonosti rakennettuja taloja heillä on. (viittaan tähän ikävään tapahtumaan, maanjäristykseen)
Rooma kuitenkin on länsimaisen kulttuurin, rakentamisen ja taiteen kehto, monin tavoin.
- mutta eiks
tuokin, kun kirjoitti:
Rooma kuitenkin on länsimaisen kulttuurin, rakentamisen ja taiteen kehto, monin tavoin.
se ole niin, että maailma on ihmeellinen, eikä se polvi aina pojasta parane. Toisia papparaisia vaimo iskee kovilla mediassa, jotenkin sitä sitten täytyy kai päteä. (hyi hitto, olinpas ilkeä)
- aina pojan
mutta eiks kirjoitti:
se ole niin, että maailma on ihmeellinen, eikä se polvi aina pojasta parane. Toisia papparaisia vaimo iskee kovilla mediassa, jotenkin sitä sitten täytyy kai päteä. (hyi hitto, olinpas ilkeä)
polvet, jos liika ahneus astuu kuvioihin. Aletaan kimpassa ilkeiksi, pthyi, kerran mekin!
- rakenteita ole
Ruotsi vei suomalaisten verot Tukholmaan
- vois
hyvältä näyttää jos vain viitsis maalata. Tuo mun auringonpuoleinen seinä on aika ränsistynyt. Pitäis kai ruveta maalaamaan jos joku ulkomaalainen halluus tulla kattomaan.
- juoksuhauta
Pitää se peruskoni vielä katsomaan juoksuhautoja ja korsuja. Luulisi historiaa löytyvän ja kiviäkin ihan tarpeeksi. Eikä ne kaikkien silmää ilahduta ne kulttuuri kiviröykkiötkään tuolla etelänmailla. Kyllä Suomalainen järvimaisema on katsomisen arvoinen, vaikka olisi minkäläinen hienosteleva hippiäinen kyseessä.
- luulisi olevan
kiviä tarpeeksi. On sentään vielä pystyssä, 2000 vuoden jälkeenkin.
- Ilman ketjun lukua
Olen edellisen kanssa SAMAA mieltä! Vaikka se onkin kuulemma vähän niinkuin kiellettyä, olla samaa mieltä, näillä palstoilla, kaiken UHALLAKIN -"-
on öykkäri.
- Rocellii
ollu parempi ?
- Meidän OMAA...
Eksoottista kulttuuria!!! Älä halveksu perintöosaasi... Lappiin olisi pitänyt viedä. Savusaunassa saunoittaa! Vasta pakkasesta, hautoa ja järvessä uittaa! Ei ole hävettävää aitoudessa. Miksi pitäisi matkia toisten prameilevaa perintöä; se on heillä, ei meillä? Aitous, luonnollisuus ja rehellisyys ? SISU Olen Suomalainen
- Rocellii
olis sulannut saunassa ja muovikuorilot vääntyneet
- aito suomalainen
Aloittaja mainitsi tuosta pakollisesta saunomisesta. Minulla on sauna foubia. En ole koskaan pitänyt tuosta kuumuudesta. Nyt taloyhtiö poisti ammeet ja olen epätoivoinen. Saunassa enkä suihkussa voi rentoutua kuten ihanan tuoksuisessa vanhassa ammeessani.
- pääruoaksi,
mämmiä jälkkäriksi.
- luici luisi
pääruoaksi, kirjoitti:
mämmiä jälkkäriksi.
italian pojalla menna pakki sekaisin, ja tulla kakka housuun.
- tSinua vaan
aito suomalainen kirjoitti:
Aloittaja mainitsi tuosta pakollisesta saunomisesta. Minulla on sauna foubia. En ole koskaan pitänyt tuosta kuumuudesta. Nyt taloyhtiö poisti ammeet ja olen epätoivoinen. Saunassa enkä suihkussa voi rentoutua kuten ihanan tuoksuisessa vanhassa ammeessani.
KO-henkilöä!
- Per Saukko
Kirjan nimi on: "Italialaisten uroteot toisessa maailmansodassa".
- totta pakkosaunasta
Olen lukenut ulkomaalaisissa lehdistä, miten vaikea vieraiden on kieltäytyä saunomisesta. Vaikka esim. englantilaiset miehet ovat tottuneet käymään suihkussa alasti urheiluseuroissa, mutta jostain syystä heitä ujostuttaa saunominen ja oluen juominen isäntäväen seurassa Suomessa. Joten älkää pyytäkö uudelleen jos vieras ei innostu heti ensimmäisestä pyynnöstä saunomaam. Viime vuosina saunoja on kyllä alettu myymään muutamille ulkomaalaisille.
- suvenkorento*
..mehän alamme jo tottua noihin sammakoihin, joita hän päästelee suustaan. Italiassa paljon matkustaneena tiedän, ettei hän edusta italialaista sivistyneistöä. Mutta joka maassa ovat omat berlusconinsa, valitettavasti....
- trav.
olen kierrellyt kaupunkeja ja maaseutua etelä-euroopassa ristiinrastiin ja kauneimmat rakennukset ja taideteokset ovat siellä:) Mutta kuitenkin "oma maa maa mansikka, muu maa mustikka"
- Ruotsikin
trav. kirjoitti:
olen kierrellyt kaupunkeja ja maaseutua etelä-euroopassa ristiinrastiin ja kauneimmat rakennukset ja taideteokset ovat siellä:) Mutta kuitenkin "oma maa maa mansikka, muu maa mustikka"
ovat vanhoja rikkaita maita. Nuori sotia joutunut kärsimään Suomi on kovin köyhä taiteen ja rakennusten suhteen. Kyllä sen jokainen sisimmässään tietää eikä meidän pitäisi loukkaantua niin syvästi arvostelusta. Ruoanlaitto kulttuurikin on vasta viime aikoina pääsemässä eurooppalaisten tasolle.
- Pirre*
Ruotsikin kirjoitti:
ovat vanhoja rikkaita maita. Nuori sotia joutunut kärsimään Suomi on kovin köyhä taiteen ja rakennusten suhteen. Kyllä sen jokainen sisimmässään tietää eikä meidän pitäisi loukkaantua niin syvästi arvostelusta. Ruoanlaitto kulttuurikin on vasta viime aikoina pääsemässä eurooppalaisten tasolle.
tämä samainen "sivistynyt" on kerennyt tölvimään, ruokakulttuuriamme :(
- Italian ystävä
Pirre* kirjoitti:
tämä samainen "sivistynyt" on kerennyt tölvimään, ruokakulttuuriamme :(
ihan kuin aikanaan ei ollut Mussolinikaan... Italaisilla on ollut paljon annettavaa muulle Euroopalle ajattelen nyt vaikka näitä; lasi- vaate- huonekaluteollisuus..autoteollisuus..kauniit naiset Sophia Loren;)...mitä olisi maailma ilman häntä...sitten vielä antiikin kulttuuri (kreikan kulttuuri on astetta vanhempi) mutta, mitä olisi maailma ilman Roomaa...:))kaikki tiet vievät sinne. Ruoka- ja viini kulttuuri...maailman parhaita Ranskalaisen keittiön ohella. Pohjoismaissa vasta tultiin puusta alas...kun muu Etelä-Eurooppa eli jo täyttä häkää. Täällä elettiin vielä kaskenpoltolla....ja viljeltiin nauriita....
Italian ystävä kirjoitti:
ihan kuin aikanaan ei ollut Mussolinikaan... Italaisilla on ollut paljon annettavaa muulle Euroopalle ajattelen nyt vaikka näitä; lasi- vaate- huonekaluteollisuus..autoteollisuus..kauniit naiset Sophia Loren;)...mitä olisi maailma ilman häntä...sitten vielä antiikin kulttuuri (kreikan kulttuuri on astetta vanhempi) mutta, mitä olisi maailma ilman Roomaa...:))kaikki tiet vievät sinne. Ruoka- ja viini kulttuuri...maailman parhaita Ranskalaisen keittiön ohella. Pohjoismaissa vasta tultiin puusta alas...kun muu Etelä-Eurooppa eli jo täyttä häkää. Täällä elettiin vielä kaskenpoltolla....ja viljeltiin nauriita....
Hän vaan ei edusta maansa kulttuurin parhaimmista hedelmistä :) Olen elänyt 60 vuotta ilman sanottavaa keskieuroopan metropiliittien kulttuurista vaikutusta, enkä onneksi tiedä mitä olen menettänyt :)
Pirrejuupas kirjoitti:
Hän vaan ei edusta maansa kulttuurin parhaimmista hedelmistä :) Olen elänyt 60 vuotta ilman sanottavaa keskieuroopan metropiliittien kulttuurista vaikutusta, enkä onneksi tiedä mitä olen menettänyt :)
metropoliittista..piti olla.., mutta tämmöistähän se kun jne....:(
- italian ystävä
Pirrejuupas kirjoitti:
metropoliittista..piti olla.., mutta tämmöistähän se kun jne....:(
mitä olisi Eurooppalainen musiikkimaailma ilman Italiaa...ooppera tai...kevyt musiikki;)? Paljon jäätäisiin vaille...yksin tälläkin saralla.. Suomalaisten itsetunto ei vai kestä sitä tosiasiaa, että, muu Eurooppa on kulttuuri-ja sivistystasoltaan Suomea edellä kävijöitä...johonkin meidänkin kulttuurimme ja sivistyksemme ovat perustuneet...ja Etelä-Euroopasta se lähtöisin...kaikki tyynni. Virollakin on vanhempi kulttuuriperintö kuin Suomella...no, onhan nuo erot nyt toki vuosisatojen saatossa tasantuuneet:)) mutta, historia on historiaa..sitä ei voida muuttaa.
- Keniastahan
olemme kaikki yht'aikaa lähteneet. Niin ovat lähteneet italialaisten esi-isät, kuin suomalaistenkin. Sanoo nykytiede, mitä sanonee huomenna.
- Italian ystävä
Keniastahan kirjoitti:
olemme kaikki yht'aikaa lähteneet. Niin ovat lähteneet italialaisten esi-isät, kuin suomalaistenkin. Sanoo nykytiede, mitä sanonee huomenna.
tai jostakin inkakulttuurista...onhan näitä alkuperäiskansoja vielä Siperiassakin.. Kekuskustelu rajoittui nyt kuitenkin Berlusconiin ja Italiaan;)) tarkistelin tuota asiaa siltä kantilta...
- Pirre*
italian ystävä kirjoitti:
mitä olisi Eurooppalainen musiikkimaailma ilman Italiaa...ooppera tai...kevyt musiikki;)? Paljon jäätäisiin vaille...yksin tälläkin saralla.. Suomalaisten itsetunto ei vai kestä sitä tosiasiaa, että, muu Eurooppa on kulttuuri-ja sivistystasoltaan Suomea edellä kävijöitä...johonkin meidänkin kulttuurimme ja sivistyksemme ovat perustuneet...ja Etelä-Euroopasta se lähtöisin...kaikki tyynni. Virollakin on vanhempi kulttuuriperintö kuin Suomella...no, onhan nuo erot nyt toki vuosisatojen saatossa tasantuuneet:)) mutta, historia on historiaa..sitä ei voida muuttaa.
kun on vanhaa aikaisin asuttua mannerta, ja tietenkin kaikki kehitys sen mukaista, - kukas se nyt tänne kylmään erämaahan oisi vapaaehtoisesti sieltä - korkeaa kulttuuria tuomaan ja luomaan. Virossa on ollut asutusta 10 000 vuotta ja meijjän historia alkanut vasta 1200 luvulta, onhan siinä vissi ero :), ei ihme jos siellä on vanhempaa kulttuuriakin. Henk.kohtaisesti kritisoin vain tätä "perluskoonia", en ymmärrä kuinka hän viitsii mölytä maailmalla..
- Italian ystävä
Pirre* kirjoitti:
kun on vanhaa aikaisin asuttua mannerta, ja tietenkin kaikki kehitys sen mukaista, - kukas se nyt tänne kylmään erämaahan oisi vapaaehtoisesti sieltä - korkeaa kulttuuria tuomaan ja luomaan. Virossa on ollut asutusta 10 000 vuotta ja meijjän historia alkanut vasta 1200 luvulta, onhan siinä vissi ero :), ei ihme jos siellä on vanhempaa kulttuuriakin. Henk.kohtaisesti kritisoin vain tätä "perluskoonia", en ymmärrä kuinka hän viitsii mölytä maailmalla..
meidän Pohjoismaalaisten poliitiikasta...yhteiskunta malli on jo pelkästään sosiaalipoliitikan osalta toisenlainen...samoin talouspoliitikkaa tehdään toisin:))sekä kunnallispolitiikkaa...ei voida oikein näitä järjestelmiä suoraan verrata toisiinsa... Siksi siellä nämä "mahtisonnit" ovat helposti suosiossa.. minä en myöskään pidä Berlusconin politiisesta persoonasta enkä siitä mitä hän esittää..ei tee vaikutusta. Mutta, Italaisista pidan. Ovat elämänmyönteisiä ja iloisia sekä pitäväät vieraistaan ja erityisesti lapsista kovin hyvää huolta. Mukavaa on siellä käydä vuosittain. Meilläkin on vanhoja hyviä ystäviä siellä.
- Pirre*
meidän Pohjoismaalaisten poliitiikasta...yhteiskunta malli on jo pelkästään sosiaalipoliitikan osalta toisenlainen...samoin talouspoliitikkaa tehdään toisin:))sekä kunnallispolitiikkaa...ei voida oikein näitä järjestelmiä suoraan verrata toisiinsa... Siksi siellä nämä "mahtisonnit" ovat helposti suosiossa.. minä en myöskään pidä Berlusconin politiisesta persoonasta enkä siitä mitä hän esittää..ei tee vaikutusta. Mutta, Italaisista pidan. Ovat elämänmyönteisiä ja iloisia sekä pitäväät vieraistaan ja erityisesti lapsista kovin hyvää huolta. Mukavaa on siellä käydä vuosittain. Meilläkin on vanhoja hyviä ystäviä siellä.
mieki toivon pääseväni sinne, kuulostaa aika mukavalta. Kiitos Sinulle kipinästä :)
- kawe
vanha kulttuurimaa jossa sitä *kertymää on huikeat määrät. Historian harrastajana olen käynyt muutaman kerran Italiassa ja pidän sikäläisestä sosiaalisuudesta, ruuasta ja Toscanan viineistä. Kuten useat ovat maininneet Berlusconi ei ole paras käyntikortti heille, tosin erittäin näkyvä. He valisevat jostain syystä hänet aina vaan. Meitä ei voi kulttuurittomaksi nyhveräkansaksi *kukaan sanoa. Meidän on katsottava Suomea tämän ajan näkökulmasta ja mielestäni voimme olla tasavertaisia läntisen Maailman sivistysvaltioiden kanssa. Taisi mennä ohi aiheen mutta nyt voimme puhua korkeista arvoista samaan hyssyyn. Siksi tällaiset keskustelut ovat rakentavia, jos niin halutaan.
- Yxitypy
Berlusconin vitseillä. Pitäähän hänen jollain tapaa saada kansa ajattelemaan muuta, kuin mitä hänen aviokriiseistään sun muista on viime aikoina lehdissä puhuttu. Menettänyt arvostuksensa koko mies varmaan monen silmissä. Yrittää vanha mies leikkiä jotain Don Juania :=))
- häpee
Berlusconin lausuntoja ja usein. Kuten tämäkin maanjärityksen uhreille: "Ottakaa se leirillä olon kannalta". Jestas, ihmiset just menettäneet kotinsa ja kaikkensa. Tulee ihan surku, kun joutuvat moista öykkäriä sietään.
- joskus ajatella
tai lukea edes ketju läpi...toistat jo esille tuotua asiaa..omanasi.
- yxitypy evk
joskus ajatella kirjoitti:
Niinkö on käynyt. No sanonpa sulle, että ihan itte kuule ajattelin :=)) En monestikaan lue ketjuja..varsinkaan jos ne ovat pitkiä (kuten en ole tätäkään ketjua lukenut). Minä vaan vastailen aloituksiin. Enkä ymmärrä, miksi ei vois joku muukin olla samaa mieltä asioista. Häiritseekö se sinua jotenkin??
- yxitypy evk
joskus ajatella kirjoitti:
läpi ketjun, mutta en löytänyt samanlaista mielipidettä. Miisähän se on??
- kaikilla ei
yxitypy evk kirjoitti:
läpi ketjun, mutta en löytänyt samanlaista mielipidettä. Miisähän se on??
ole lukutaitoa suotu...eilisissä viesteissä tuo vastaava JO OLI....mutta hyvä SINÄ, kun toistat...teitä on näin kaksi.
- yxitypy evk
kaikilla ei kirjoitti:
ole lukutaitoa suotu...eilisissä viesteissä tuo vastaava JO OLI....mutta hyvä SINÄ, kun toistat...teitä on näin kaksi.
että sinulle sitä lukutaitoa on suotu, ja näköjään oikein roppakaupalla, kun osaat näköjään lukea jopa kirjoittamatontakin tekstiä :=))
- hänen oli
pakko käydä? http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905089550331_ul.shtml
- todella ymmärtää
Berlusconi on sivistymätön urbaanijuntti ja sinä taas se 'tyypillinen suomalainen' joka miettii norsustakin jotta mitähän vikaa se minussa näkee... Molempia sortteja on ihan liikaa.
Iltaa lakeurelta.. Eteläänen italia saa mun niskavillani vieläki pystyhyn ja -70 luvulla oli raakasti sanoottuna pirun palaveluspaikka. Justihin -70 luvulla ajoon ja ajettihin palijon rahtia italiahan. Tualta keski-suomesta ajoo kans yhyreen kulijetusliikkehen rekkaa sellaanen nuoripoika ja useen mentihin perätoukuriis ihan välimeren rantahan. Hän ajoo sellaasta kylymäyhyristelmää, elintarvikkeita, kananmunia ja sen sellaasia suomesta sinne. Ne italiaalaset "herrasmiehet" ryösti sen rekan ja veivät sen pojan mettähän ja sitoovat puuhun kiinni. Se kulijettaja oli siellä mettäs nelijäpäivää siroksiis ennen ku jokuu sen tajuttomana sieltä löysi. Kuorma-autoo meni kuorminensa sen siloosentien ja nuorellemiehelle elinikääset vammat. Ikään en lakkaa niitä helevetin kiiltokuva poikia vihaamasta. Se pohojoositalia oli sellaasta rauhallisempaa ja parempaa seutua. Ei niihin mitään luottamista ollu ja ajettihinki heti urakalla sieltä aina pois ja niin pian ku maharollista. Nua turistipaikat on tietysti turvallisia ja vartiootuja alueita ja niis näköö vaan sen parhahanpuolen, eli käytännös ei juuri mitään. Kyllä suomi on hyvä maa asua ja elää ja onneksi suomenkieli on sen verran sanarikaasta notta ei trenkää huitoa käsiilläänsä niinkuun italialaaset teköö. Hirviää kattoaki sellaanen ja öllöttää se lipevyys. terv. pohojanmaalla viihtyvä seppä ja pieni Tiitu kulta.
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Iltaa lakeurelta.. Eteläänen italia saa mun niskavillani vieläki pystyhyn ja -70 luvulla oli raakasti sanoottuna pirun palaveluspaikka. Justihin -70 luvulla ajoon ja ajettihin palijon rahtia italiahan. Tualta keski-suomesta ajoo kans yhyreen kulijetusliikkehen rekkaa sellaanen nuoripoika ja useen mentihin perätoukuriis ihan välimeren rantahan. Hän ajoo sellaasta kylymäyhyristelmää, elintarvikkeita, kananmunia ja sen sellaasia suomesta sinne. Ne italiaalaset "herrasmiehet" ryösti sen rekan ja veivät sen pojan mettähän ja sitoovat puuhun kiinni. Se kulijettaja oli siellä mettäs nelijäpäivää siroksiis ennen ku jokuu sen tajuttomana sieltä löysi. Kuorma-autoo meni kuorminensa sen siloosentien ja nuorellemiehelle elinikääset vammat. Ikään en lakkaa niitä helevetin kiiltokuva poikia vihaamasta. Se pohojoositalia oli sellaasta rauhallisempaa ja parempaa seutua. Ei niihin mitään luottamista ollu ja ajettihinki heti urakalla sieltä aina pois ja niin pian ku maharollista. Nua turistipaikat on tietysti turvallisia ja vartiootuja alueita ja niis näköö vaan sen parhahanpuolen, eli käytännös ei juuri mitään. Kyllä suomi on hyvä maa asua ja elää ja onneksi suomenkieli on sen verran sanarikaasta notta ei trenkää huitoa käsiilläänsä niinkuun italialaaset teköö. Hirviää kattoaki sellaanen ja öllöttää se lipevyys. terv. pohojanmaalla viihtyvä seppä ja pieni Tiitu kulta.
nimenomaan kyllä soomipoika on jottai, niihin limanuljaskoihen rinnalla :) Kaikenmaaliman mafioosatkin siellä valtiona valtiossa.
Pirrejuupas kirjoitti:
nimenomaan kyllä soomipoika on jottai, niihin limanuljaskoihen rinnalla :) Kaikenmaaliman mafioosatkin siellä valtiona valtiossa.
Joo niin on suomalaaset likatki, kivoja ja kultaasia. Ei suomalaasilla mitään hävettävää maalimalla oo. Voisin kirijoottaa Italiasta palijonki ku vuosikauret sinne ajoon mutta jääköhön sanomatta. Paree unohtaa ja laittaa omaanarvoonsa, eikä ketään eikä mitään pitääs kirota. Olokohon niiren hyvä siellä ja meirän täällä. Silloon nuorempana ajattelin notta ku niin kauan elääsin että saisin niille saatanoolle antaa sen pojan pualesta tryykiä. En mä kyllä jaksa niitä kunnioottaa, vieläkään, en yhtää. terv. seppä ja Tiitu.
Joo niin on suomalaaset likatki, kivoja ja kultaasia. Ei suomalaasilla mitään hävettävää maalimalla oo. Voisin kirijoottaa Italiasta palijonki ku vuosikauret sinne ajoon mutta jääköhön sanomatta. Paree unohtaa ja laittaa omaanarvoonsa, eikä ketään eikä mitään pitääs kirota. Olokohon niiren hyvä siellä ja meirän täällä. Silloon nuorempana ajattelin notta ku niin kauan elääsin että saisin niille saatanoolle antaa sen pojan pualesta tryykiä. En mä kyllä jaksa niitä kunnioottaa, vieläkään, en yhtää. terv. seppä ja Tiitu.
...sinä saat aina minut hyvälle tuulelle. Vaikka olinkin jo koska tupa tuoksuu leivonnaisille. Miesystäväni on hollantilainen, mutta ei hän poikkea suomipojasta muussa kun siinä, että kolme lasia punaviiniä kerran viikossa on terveellistä.
...sinä saat aina minut hyvälle tuulelle. Vaikka olinkin jo koska tupa tuoksuu leivonnaisille. Miesystäväni on hollantilainen, mutta ei hän poikkea suomipojasta muussa kun siinä, että kolme lasia punaviiniä kerran viikossa on terveellistä.
Mäkin tykkään Susta kultaanen korpityttö. Sä oot sellaanen sanavalamis ja Sussa on palijon sellaasta suoraselekäästä pohojalaasuutta joka kestää ja pitää ku tuloo se maantaiaamuki etehen. Harmittaa niin vietävästi ku se hollannin poika alakoo Sua omimahan, oliishan Sinulle ollu ottajia täällä suomeskin. Varmahan hyvä mies Sinulla, ainakin Sä oliisit sellaasen ansaannu. terv. me pikkuusen mustasukkaaset, minä ja Tiitu.
Mäkin tykkään Susta kultaanen korpityttö. Sä oot sellaanen sanavalamis ja Sussa on palijon sellaasta suoraselekäästä pohojalaasuutta joka kestää ja pitää ku tuloo se maantaiaamuki etehen. Harmittaa niin vietävästi ku se hollannin poika alakoo Sua omimahan, oliishan Sinulle ollu ottajia täällä suomeskin. Varmahan hyvä mies Sinulla, ainakin Sä oliisit sellaasen ansaannu. terv. me pikkuusen mustasukkaaset, minä ja Tiitu.
Sinä varmaan jo nukut Tiitun kanssa, mutta tuli tarve kertoa sinulle, että siivotessani tänään kesämökkiäni vanha ystäväni soitti, tarvitsi apua. Hänellä oli paha olo ja rintaa kivisti. Jätin oitis siivousrätit kuistille ja riensin apuun, vein sairaalaan ja tutkimusten jälkeen hain takaisin. Kaiken keskellä kerkesin omat hommani hoitaa ja kääretortun paistaa. Se on sellaista suoraselkäisyyttä, jota vain siellä pohjanmaalla opitaan jos on tahtoa oppia.
Otanpa ja osallistunpa minäkin tähän kunnon keskusteluun, vaikka olenkin vuosikymmenen verran yli-ikäisten sarjassa. Monenlaista ajatuksen juohtumaa tulee mieleen tuosta Berlusconin möläytyksestä. Liekö Silvio-Suurisuun tietoista käyttäytymistä? Ensinnäkin tulee mieleen, että sikäli mikäli osakin sb:n puheesta on totta, niin olisikohan hän ehkä visiteerannut Norjassa, jossa sielläkin on puukirkkoja? Norja on Nato-maa ja siellähän kaiken maailman kulkumiestä tramppaa alvariinsa. Olisi ihan luonnollista, että sb:n yleissivistyksen tasolla valtiot menisivät sekaisin. Norjan pohjoisin osa Ruija on norjalaisittain Finnmarken. Meillä Suomessa yritetäään pitää turhan korkeata vieraanvaraisuuden tasoa ulkomaalaisiin kyläilijöihin nähden. Ei niille tarvitsisi syöttää siikaterriiniä eikä poronkäristystä eikä riekon rintaa tai fasaanin koipia. Läskisoosi muusilla tai karjalanpaisti tai muikkulaatikko riittäisi aivan hyvin ja jälkisapuskaksi vaikka uunissa kypsynyttä ohraryynipuuroa. Ja juotavaksi vastalypsettyä maitoa, piimää tai sahtia. Jos ei kelpaisi, niin painukoot kotiinsa! Perinteisten puurakennusten suhteen meidän on aiheellista katsoa myös peiliin. Vaikka mm. nuo sb:n mainitsemat puukirkot ovatkin meille arvokasta ja tärkeää perinnettä, niin valtavan määrän puurakennuksia me itsekin olemme tuhonneet ilman sb:n osallisuutta. Ajattelen monia kaupunkejamme ja niitten ruutukaavakortteleitten puurakennuskantaa, joka sumeilemtta hävitettiin pois 1950- ja 1960-luvuilla kolmikerroksisten "kivitalojen" tieltä. Se tapahtui "kehityksen" nimissä. Hävityksen aikaansaajina olivat tontinomistajat yhdessä rakennusliikkeitten kanssa. Ei sitä kaikkea hävitettyä olisi tarvinnut tuhota, vaan ainakin osa olisi voitu säilyttää purkamatta. Saneeraamalla ja remontoimalla olisi vanhasta rakennuskannasta pystytty tekemään ihan kelvollista asumisen ja elämisen miljöötä. Melkoiset määrät kivitalojakin on hävitetty kaupungeistamme "edistyksen" nimissä nekin. Ajatellaanpa Helsinkiä: Kino-Palatsi, Heimolan talo, Skohan talo, jne. Kämpp ensin purettiin julkisivua lukuunottamatta ja nyt sitten on rakennettu uudestaan. Heipparallakkaa!
- jo arveltiin
puukirkon sijantipaikaksi.
mikä juntti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917525- 373997
- 463536
- 2412901
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402682- 452512
- 1322431
Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212384Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292349Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as252045