Miten saisin omat kuvat esille?

tyttö8566

Hei, voisiko joku antaa vinkkejä miten/minne saisin myytyä omia valokuviani? Haluaisin kuviani muualle kuin vain omalle koneelle kökkimään ja niistä jonkin näkoistä palkkiota, mutta kuitenkin pitää kaikki oikeudet kuvista itselläni. Haluaisin valokuvata työkseni. Ajattelin painaa kuvia korttipohjille, mutta sitten seuraava kysymys.. kuka niitä ostaisi??? *miettii* Kiitos!!!

14

2472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvat miljooniksi....

Netissä on useita kotimaisia kuvatoimistoja, joihin voi laittaa kuvia myyntiin. Kilpailu on äärimmäisen kovaa. Itse en ole laittanut yhtään kuvaa myyntiin vaikka olen valokuvannut aktiivisesti jo vuodesta -86. Mitään lonkalta ammuttuja räpsyjä sinne on turha laittaa. Siellä on pilvin pimein huippulaatuisia kuvia jotka ei silti mene kaupaksi. Aika harva yksityinen ostaa kuvia. Ne menee yrityksille ja järjestöille, ja mainostoimistoille. Mainostoimistoille menevät kuvat pitää olla sellaisia että ne sopii jonkun tuotteen mainokseen. Mitään suttuisia, tuntemattoman ihmisen kumminkaimanristiäiskuvia ei kukaan osta eikä jaksa edes katsella. Mutta jos homma on hanskassa ja uskot että kuvillesi voi olla käyttöä niin ainahan kannattaa kokeilla.

• hyväksi kokenut

Suosittelen sinulle seuraavaa kaavaa; perusta blogi missä esittelet kuviasi ja mahdollisesti myös ajatuksiasi päiväkirjamaiseen tyyliin tai jotenkin muuten. Kommentoi aktiivisesti blogeihin jotka kiinnostavat sinua ja perusta tili Etsyyn, missä moni hyvä amatöörikuvaaja saa töitään kaupaksi nykyään. http://www.etsy.com/ Ja alemmassa linkissä hyvä blogiosoite: https://www.blogger.com/start Nämä suomalaiset valokuvasivustot keskittyy enemmän silkkaan taidepelleilyyn, joten jos haluat oikeasti menestyä ja myydä, niin kaava on tuossa. Menestymistä en takaa, mutta ainakin mainion alun ihmiselle joka ei luonnostaan löydä mesenaatteja.

• Janny866

Kiitos paljon viesteistä! Olen tässä ajatellut tehdä oman valokuvasivustoni blogin sijasta. En tiedä onko parempi/huonompi vaihtoehto kuin blogi, mutta näin saan tehtyä enemmän omannäköiseni sivuston. Maksaako Etsyn käyttö jotain ja miten homma oikein toimii? Voinhan tietenkin itse tsekata mutta kun nyt viestiä olin jo laittamassa niin kyselen samalla :D

• pakkohan se on kokeilla
        Janny866 kirjoitti:

Kiitos paljon viesteistä! Olen tässä ajatellut tehdä oman valokuvasivustoni blogin sijasta. En tiedä onko parempi/huonompi vaihtoehto kuin blogi, mutta näin saan tehtyä enemmän omannäköiseni sivuston. Maksaako Etsyn käyttö jotain ja miten homma oikein toimii? Voinhan tietenkin itse tsekata mutta kun nyt viestiä olin jo laittamassa niin kyselen samalla :D

" Kiitos paljon viesteistä! Olen tässä ajatellut tehdä oman valokuvasivustoni blogin sijasta. En tiedä onko parempi/huonompi vaihtoehto kuin blogi, mutta näin saan tehtyä enemmän omannäköiseni sivuston. " Tämä on oikein hyvä tapa ainakin kokeilla. Tällöin saat kuvasi esille sitenb kun itse haluat ja myös asiakkaat saattavat pitää kuvistasi. Pikkusen kun mainostat vielä, niin näet, että onko potentiaalia. Muista erityisesti kuvia myydessäsi tehdä kunnollinen sopimus käyttöajasta, määrästä ja toki ei kannata myydä kun käyttöikeus johonkin tiettyyn tarkoitukseen kerralla. Toisinaan näet ostaja saattaa haluta ostaa kuvan oikeuksineen päivineen. Joskus taas ostaja luulee saavansa oikeudet, vaikka ne eivät kauppaan kuulukkaan ilman erillistä sopimusta asiasta.

• mä1222
        pakkohan se on kokeilla kirjoitti:

" Kiitos paljon viesteistä! Olen tässä ajatellut tehdä oman valokuvasivustoni blogin sijasta. En tiedä onko parempi/huonompi vaihtoehto kuin blogi, mutta näin saan tehtyä enemmän omannäköiseni sivuston. " Tämä on oikein hyvä tapa ainakin kokeilla. Tällöin saat kuvasi esille sitenb kun itse haluat ja myös asiakkaat saattavat pitää kuvistasi. Pikkusen kun mainostat vielä, niin näet, että onko potentiaalia. Muista erityisesti kuvia myydessäsi tehdä kunnollinen sopimus käyttöajasta, määrästä ja toki ei kannata myydä kun käyttöikeus johonkin tiettyyn tarkoitukseen kerralla. Toisinaan näet ostaja saattaa haluta ostaa kuvan oikeuksineen päivineen. Joskus taas ostaja luulee saavansa oikeudet, vaikka ne eivät kauppaan kuulukkaan ilman erillistä sopimusta asiasta.

Osaatko kertoa minulle jotain kertajulkaisuoikeudesta? Sain vastauksen kuvatoimisto Cartinalta, sanoivat kuitenkin että kuvani eivät ehkä ole potentiaalisimmasta päästä(itse eri mielta, sillä katselin jopa kyseisen kuvatoimisto kuvia ja mielestäni siellä on paljon huonompiakin kuvia) mutta että mallikuviksi kelpaavat teknisen laadun vuoksi. Että semmosta. Kuvaussopimuksen laittoi emailissa mikä minusta vähän outoa..

• mätaas111
        pakkohan se on kokeilla kirjoitti:

2.. Kuvien käyttö, kuvatoimiston ja kuvaajan oikeudet ja velvollisuudet Kuvatoimisto saa oikeuden myydä kertajulkaisuoikeuksia niihin kuviin mitä kuvaaja on toimittanut kuvatoimistolle. Kuvamyynnissä noudatetaan kuvatoimiston kuvien toimitusehtoja sekä kuvatoimiston hinnastoa. Kuvatoimistolla on oikeus tehdä hinnastoon täsmennyksiä. Kuvaaja saa toimittaa kuvatoimistolle vain sellaista materiaalia mihin hänellä on kaikki oikeudet. Kuvaaja vastaa siitä, että kuvat on otettu lain mukaan kenenkään oikeuksia loukkaamatta. Kuvien käytön vastuu on kuitenkin kuvien julkaisijalla. Kuvaaja saa myydä samoja kuvatoimiston välitettäväksi tarjoamia kuvia myös suoraan. Samoja ruutuja ei saa kuitenkaan olla samanaikaisesti toisessa kuvatoimistossa, mikäli ovat kertajulkaisuoikeudella myytävänä (ns. Rights managed kuvina). Julkaisuvapaaseen laitettavia, eli ns. Rf- kuvia saa kuitenkin myydä myös muiden kuvatoimistojen kautta. Kuvatoimistolla on mainoskäyttöön yksinoikeudella menevien kertajulkaisuoikeudella myytävien (RM) kuvien osalta velvollisuus tarkistaa kuvaajalta, ettei päällekkäistä käyttöä pääse tapahtumaan. 3. Kuvaajan palkkio-osuus Kuvaajalle maksetaan 60% myytyjen kuvien myyntihinnasta. Tilitykset tehdään jaksoissa, tai jos kokonaismyynti on vähäistä, niin tilitykset tehdään kerralla loppuvuonna joko myyntiä vastaavaa laskua vastaan tai verokortille. 4. Sopimuskausi Tämä sopimus tulee voimaan sen allekirjoituksella, ja se on voimassa toistaiseksi. Sopimuksen voi kumpi tahansa purkaa ilmoittamalla asiasta toiselle osapuolelle. 5. Muut ehdot Tästä sopimuksesta aiheutuvat riitaisuudet ratkaistaan, mikäli niitä ei sovita neuvottelemalla, Helsingin käräjäoikeudessa. Tätä sopimusta on laadittu kaksi samasanaista kappaletta, yksi kummallekin sopimusosapuolelle

• mä666...
        mä1222 kirjoitti:

Osaatko kertoa minulle jotain kertajulkaisuoikeudesta? Sain vastauksen kuvatoimisto Cartinalta, sanoivat kuitenkin että kuvani eivät ehkä ole potentiaalisimmasta päästä(itse eri mielta, sillä katselin jopa kyseisen kuvatoimisto kuvia ja mielestäni siellä on paljon huonompiakin kuvia) mutta että mallikuviksi kelpaavat teknisen laadun vuoksi. Että semmosta. Kuvaussopimuksen laittoi emailissa mikä minusta vähän outoa..

Eiköhän ne siellä kuvatoimistossa tiedä mikä on potentiaalista kamaa ja mikä ei. Siinä ei sinun mielipide silloin paljoa paina. Kyllähän aika moneen kuvatoimistoon voi lähetellä kuvia myyntiin mutta meneekö ne kaupaksi, on toinen asia. Voihan niitä siellä pitää näkyvissä vaikka maailman tappiin asti.

• snap__
        mä1222 kirjoitti:

Kertajulkaisuoikeus: määrittää valokuvan käyttötarkoituksen, käyttö voidaan rajata koskemaan joko pelkästään sähköistä mediaa, journalistista käyttöä, mainosta tai painotuotetta esimerkiksi oppikirjaa. Joko yhtä tai useampaa näistä. Julkaisuajankohta on määritelty. Käyttötarkoituksesta sovitaan erikseen sopimuksesta. kaikki muu sopimuksesta poikkeava käyttö on luvatonta.

kuva voidaan myydä myös ns. royalty freenä; eli ostaja saa luvan käyttää kuvaa rajoittamattoman ajan, tehdä siitä vaikka postikortteja ja seuraavana vuonna julisteita, kolmantena vuonna käyttää kalenterissa ja kotisivuillaan.... yms. yms...

Kuvatoimisto on yritys. Sen tarkoitus on myydä asiakkaille kuvia. Yrittäjä määrittelee mitä kuvia hän palveluunsa hyväksyy. Yritys ei ole välttämättä yhteisöllinen. Kuvatoimistoa ylläpitää ammattikuvaaja, jonka näkemyksille kannattaa ehdottomasti höristää korvaansa, mikäli meinaa tulevaisuudessa oppia jotain valokuvauksesta. Mikäli kaipaa pelkästään yhteisöllisyyttä, kannattaa ehkä miettiä jotain muuta julkaisukanavaa... Tosin yhteisössäkin voi olla päteviä valokuvaajia, jotka saattavat ikävästi huomauttaa mm. teknisistä virheistä. Jos ei kestä yhteisöllisyyttä, voi säilöä kuvat kotialbumiin ja näyttää kavereille....

• raineri30
        mä1222 kirjoitti:

Ota ensiksi se pissa pois sieltä päästä ja kuuntele sen jälkeen ajatuksen kanssa, mitä sulle puhutaan. Kyllä ne siellä kuvatoimistossa ihan varmasti tietää mistä ne puhuu, jos ei ole kysyntää, niin ei ole.

Kuvaa omaksi iloksesi ja pidä hauskaa. Kannattaa siinä välissä käydä vaikka ihan oikeissa töissä ja hankkia rahaa harrastuksiin.

Itsellänikin kuvat on ihan huipputasoa, mutta kun ei myy niin ei myy (muutamia yksittäisiä julkaisuja lukuunottamatta). Olen päättänyt pitää homman harrastuksena ja lopettaa turhapäiväisen viidakkorummun takomisen. Mullakin on kotisivut ja blogit ja lokit ja vaikka mitkä, vaan eipä auta.

• ..moiseen duuniin ?

Minua on pari kertaa kysytty ison kuvatoimiston kuvaajaksi, jossa kuulemma tienaa todella hyvin. Vastaus oli helppo antaa ja se oli ehdoton ei. Minua ei nimittäin kiinnosta moisen kuvamäärän tuottaminen ja helvetinmoinen säätäminen ja hakusanoittaminen. Jos siihen rumbaan lähtee, pitää olla valmis tuottamaan valtava määrä hyviä kuvia maailman tappiin asti. Jos olet valmis moiseen hommaan,niin onnea matkaan. Rahan tuloa ei voi kuulemma estää :)

• casio62

Tsekkaa www.pixmac.fi. Myy kuvia ympäri maailmaa, jokaisessa maassa paikallinen edustaja. Kuvat helppo ladata suoraan saitilta, mitään erillisiä sopimuksia ei tarvitse etukäteen hieroa. Jos hyväksyvät kuvasi, saat ne suoraan myyntiin. Ja hoitavat myös avainsanoituksen puolestasi

• gg

Noilla Pic Macin hinnoilla ei muuta tehdä kuin riistetään kuvaajaa. Jotain rajaa pitää olla millä myydään. Kaikkea sitä ...

• ¶‰¢

"mutta kuitenkin pitää kaikki oikeudet kuvista itselläni."
      —ilmeinen mahdottomuus. Kuka ostaisi kuvia ilman oikeuksia ja mihin tarkoitukseen, ei kai niistä liene mitään hyötyä ostajalle ilman käyttöoikeutta (joka olisi vain sinulla)?
      —jos pidätät kaikki oikeudet itselläsi niin ostajalla on vain oikeus katsoa ja näyttää oman perheen jäsenille ostamaansa kuvaa.
      —kannattaisi tutustua tekijänoikeussäädöksiin ja miettiä mitkä oikeudet voisit luovuttaa (myydä) kuvan ostajalle.

• tähän sivustoon:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      74
      3328
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      94
      3102
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      178
      3045
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      142
      2472
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2386
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      206
      2227
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      53
      2167
    8. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      13
      2041
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      38
      1753
    10. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      402
      1719
    Aihe