Meni sitten tarjouskilpailussa Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastustoiminta SOL:lle. On se kilpailutus kivaa - nyt siivoojat kopeloi ihmisiä kentällä ja trallalaa.
Lentokentän turvatarkastus
96
17616
Vastaukset
- ennenkään
ole kauheasti poikennut. (ISS Moniosaaja)
- Ehkä...
ISS käyttää ymmärtääkseni vartiointialan tes:siä? Eli lokakuun 1. päivän tasokorotus (4) olisi koskenut sinua? SOL puolestaan ei käytä vartiointialan tes:siä ja näin pystyy antamaan raiskus tarjouksen... Halvalla ei aina saa parasta ja tuo olisi Finnaviankin vielä opittava! On kentällä eurosia hukattukin kaikenlaisissa tempauksissa...
- Solinaa
Ehkä... kirjoitti:
ISS käyttää ymmärtääkseni vartiointialan tes:siä? Eli lokakuun 1. päivän tasokorotus (4) olisi koskenut sinua? SOL puolestaan ei käytä vartiointialan tes:siä ja näin pystyy antamaan raiskus tarjouksen... Halvalla ei aina saa parasta ja tuo olisi Finnaviankin vielä opittava! On kentällä eurosia hukattukin kaikenlaisissa tempauksissa...
Eiköhän ne työtehtävät siellä lentokentällä määritä sen mitä TESiä noudatetaan. Mikäli Turvasanomien juttu pitää paikkansa niin siivoojat hoitavat turvatarkastuksia oto. (=oman toimen ohella) periaatteella eli arvatenkin siivousalan TESiä noudatetaan. Ja kun kyse on SOL yhtiöstä voivat uudet siivooja/turvatarkastajat olla tyytyväisiä mikäli saavat edes siivousalan TESin mukaisia palkkoja.
- voi käydä katsomassa 7 ja j...
Solinaa kirjoitti:
Eiköhän ne työtehtävät siellä lentokentällä määritä sen mitä TESiä noudatetaan. Mikäli Turvasanomien juttu pitää paikkansa niin siivoojat hoitavat turvatarkastuksia oto. (=oman toimen ohella) periaatteella eli arvatenkin siivousalan TESiä noudatetaan. Ja kun kyse on SOL yhtiöstä voivat uudet siivooja/turvatarkastajat olla tyytyväisiä mikäli saavat edes siivousalan TESin mukaisia palkkoja.
- ,mutta
Kyseisen yrityksen palveluksessa ei ole yhtäkään "moniosaajaa".
- muuten on.
,mutta kirjoitti:
Kyseisen yrityksen palveluksessa ei ole yhtäkään "moniosaajaa".
Elä puhu paskaa.
- sen tiedät
muuten on. kirjoitti:
Elä puhu paskaa.
Ole hyvä ja lopeta toi vitun inttäminen. Kyseisessä kohteessa EI ole moniosaajia. Joskus aikanaan niitä haettiin, mutta töissä ei ainuttakaan ole.
- k
Ehkä... kirjoitti:
ISS käyttää ymmärtääkseni vartiointialan tes:siä? Eli lokakuun 1. päivän tasokorotus (4) olisi koskenut sinua? SOL puolestaan ei käytä vartiointialan tes:siä ja näin pystyy antamaan raiskus tarjouksen... Halvalla ei aina saa parasta ja tuo olisi Finnaviankin vielä opittava! On kentällä eurosia hukattukin kaikenlaisissa tempauksissa...
ja vartioinyialan tessin mukaan maksetaan palkka turvatarkastajille vaikka homman tekis kuka,,niin kauan kun nykyinen tes on voimassa
- tässä lisäinfoa
aika kova kaappaus....saa nähdä katoaako securitas kokonaan lentokentältä. http://www.turvasanomat.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=1312&Itemid=1
- Siivooja Hilma
Sohlaamista se on teitinkin homma ollut kautta aikojen. Myö tehhään palajo puhtaampoo jäläkeä.
- uskoisin näin
Ei tota kilpailutusta tulla noin vain hyväksymään. Aivan varmasti tossa on nyt jotain hyvin hyvin hämärää mukana. Eihän Sollilla ole edes kokemusta ylipäätänsä koko turvallisuusalasta, joten miten ihmeessä sellainen firma otetaan vastaamaan KANSAINVÄLISEN ja vaativan ympäristön turvapalveluista. Varsinkaan heidän oletettavilla työehdoilla ei kukaan itseänsä arvostava turvatarkastaja tule tekemään sekuntiakaan töitä. Työntekijäjärjestöt tulevat aivan varmasti viheltämään pelin poikki, kuten todennäköisesti vanhatkin turvallisuuspuolen yritykset joiden toiminta törkeästi varastetaan. Nyt kannattaakin kaikkien turvallisuuspuolen ihmisten liittyä ammattiliittoon mikäli aikoo tehdä asian eteen jotain. Mitä enemmän on jäseniä, sen isompi merkitys sillä on. Ja ehdottomasti kannattaa julkisesti protestoida kyseistä tökeröä kilpailutustulosta, jossa turvallisuus tulee marssijärjestyksessä vasta rahan jälkeen. Turvallisuudesta ei saa eikä pidä kertakaikkiaan säästää edes sentinpuolikasta, mikäli se aiehuttaa turvallisuusriskin jonka uhka on päällä! Minä en ainakaan uskalla lentää, mikäli Sol alkaa palveluista vastata. En luota heidän taitoonsa tuottaa asianmukaisia sekä toimivia turvapalveluita, joilla taataan siviiliilmailun turvallisuus.
- Näin on!
Olen aivan samaa mieltä! Mitäpä luulet siivoojalla olevan motivaation riittävän kun ensin luuttuat hikihatussa ja sitten vaan turvatarkastamaan ruuhkaan! Sitten kivasti taas moppaamaan kunnes tulee uusi ruuhka-aika! Nöyryyttävää kaikille osapuolille... Sietämätöntä!
- työläistä kusetetaan
vastaus on kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1683541
8.74e/h.? Jos puhutaan lentoasemasta jossa pitää hallita erilaiset eds (expolsive detector system), L 3 (screen system), secure 1000 (body scanner), X-ray (screening systems), yms,yms. mitäpä luulet!? Meinaatko että alennetaan palkkoja ja tehdään samat hommat? Tyyli on ollut että hommia/koneita tulee koko ajan , mutta palkka on sama. Ja nyt kun on nousua luvassa (tes) niin kilpailutus vie koko pohjan?Ja sitten lisäksi moppi käteen?Sitä hommaa tein jo aikani! Ei tälle emännälle!
- !!!!!!
vastaus on kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1683541
Liittykäähän turharitoverit liittoon! Ei maksa montaa jeniä. Ja jos ette tiedä miten liittyä, kysykää kaverilta. Näytetään(firmasta riippumatta) Finavialle, että meidän duuneja ei mikään SOL vie. Ja kukaanhan ei toivottavasti edes harkitse vaihtavansa kolmea palloa tai kuninkaallista sinistä puna-keltaiseen. Kun erään sinisen lasitalon 3.kerroksessa huomataan, että lokakuussa SOL:in kaikkien turvien yhteisvahvuus on 7, ja niistä suomea puhuu 1, niin eiköhän asioihin saada muutoksia..
- Insh´Allah
!!!!!! kirjoitti:
Liittykäähän turharitoverit liittoon! Ei maksa montaa jeniä. Ja jos ette tiedä miten liittyä, kysykää kaverilta. Näytetään(firmasta riippumatta) Finavialle, että meidän duuneja ei mikään SOL vie. Ja kukaanhan ei toivottavasti edes harkitse vaihtavansa kolmea palloa tai kuninkaallista sinistä puna-keltaiseen. Kun erään sinisen lasitalon 3.kerroksessa huomataan, että lokakuussa SOL:in kaikkien turvien yhteisvahvuus on 7, ja niistä suomea puhuu 1, niin eiköhän asioihin saada muutoksia..
Kohta mun kansa voi lenta hyvin ku ei jää tuvrvatarkastuksesa kiini. Viela ei uskalta, vasta lokaku. (Serku haki SOL töihin.) Turvaterveisin Mohhammad
- hgfds ss
työläistä kusetetaan kirjoitti:
8.74e/h.? Jos puhutaan lentoasemasta jossa pitää hallita erilaiset eds (expolsive detector system), L 3 (screen system), secure 1000 (body scanner), X-ray (screening systems), yms,yms. mitäpä luulet!? Meinaatko että alennetaan palkkoja ja tehdään samat hommat? Tyyli on ollut että hommia/koneita tulee koko ajan , mutta palkka on sama. Ja nyt kun on nousua luvassa (tes) niin kilpailutus vie koko pohjan?Ja sitten lisäksi moppi käteen?Sitä hommaa tein jo aikani! Ei tälle emännälle!
Yksityisellä turvallisuuspuolella näköjään kaikki on mahdollista Mahdollisimman pieni palkka vartijalle vaikka työ olis kuinka vaativaa/vaarallista/raskasta tahansa Tuollainen asenne motivoi varmasti varsinkin kun johtotasolla liksat on sitten aivan toista luokkaa Kyllä siinä voi sitten golfia huoletta pelata ja antaa osaavien alaisten hoitaa oikeat työt Tämä on todella taas niin uskomaton juttu,vaikka tällä alalla kaikenlaista on nähtykin
- k
!!!!!! kirjoitti:
Liittykäähän turharitoverit liittoon! Ei maksa montaa jeniä. Ja jos ette tiedä miten liittyä, kysykää kaverilta. Näytetään(firmasta riippumatta) Finavialle, että meidän duuneja ei mikään SOL vie. Ja kukaanhan ei toivottavasti edes harkitse vaihtavansa kolmea palloa tai kuninkaallista sinistä puna-keltaiseen. Kun erään sinisen lasitalon 3.kerroksessa huomataan, että lokakuussa SOL:in kaikkien turvien yhteisvahvuus on 7, ja niistä suomea puhuu 1, niin eiköhän asioihin saada muutoksia..
liittoon vaan ja finavian taso on tosi korkea tarkastajille..jopa pikku sakot rokottaa pääsyä jos huonosti käy..ja porteilla on 3-5 kaveria joka lähtö ja sol ehka laskenut hinnan alatasoon ehkä vain esim 2hlö per portti ja finavia vaatii enemmän henkilöitä että tämmöistä kilpailuttamista..ette muuten tule näkemään montaa ulkomaalaista tarkastajaa syksyllä,,veikkaan et alihankintana menee jatkossa turvatarkastukset ammattilasten tekeminä
- jälkityhmä
Ihan kiva lukea nyt v 2012 kyseistä kirjoittajan nipertämistä. Niin vaan Sol toimii ja turvallisuus on säilynyt. On se hyvä että joku on niin huolissaan siviili-ilmailun turvallisuudesta. Ettei vaan ollut oma lehmä ojassa.
- enää lentää?
Jos uhkakuvat käyvät toteen, syksyllä meidät turvatarkastavat pääsääntöisesti SOL Palveluiden ammattitaidottomat, alhaisella motivaatiolla ja moraalilla varustetut, alipalkatut entiset siivoojat tai juuri 18 vuotta täyttäneet kesätyöläiset. Finavia ilmeisesti tarjouksen hyväksyessään oletti, että SOL saa tarvittavan henkilöstön rekrytoitua samalla metodilla kuin ISS lokakuun 2006 "vallanvaihdossa". Mitä Finavia/Ilmailuhallitus EI ottanut huomioon, on nykyisten turvatarkastajin halukkuus siirtyä tekemään työtä toiselle työnantajalle täysin eri sopimusehdoin, eri palkalla, eri oloissa, JOPA ERI TYÖTÄ!(siivous o.t.o.) Taloudelliset motiivit ovat ymmärrettäviä, mutta eivät turvallisuuden kustannuksella. Näennäisturvallisuus on aina ollut ko. taholla ensisijaista reaaliturvallisuuten nähden. Onneksi tämän vuoden matkani matkustan ennen lokakuuta, jolloin voin olla VARMA, että koneessa ei ole mitään sinne kuulumatonta.
- paskon sollin aamumuroihin
ei muuta kun kaikki seculaiset ja issiläiset ulosmarssiin vaikka 27.5 katotaan lähteekö yhtään lentoa??? muhahahhaaaaa
- poikotit pystyyn
paskon sollin aamumuroihin kirjoitti:
ei muuta kun kaikki seculaiset ja issiläiset ulosmarssiin vaikka 27.5 katotaan lähteekö yhtään lentoa??? muhahahhaaaaa
tiedetäänhän toi että ilman turvatarkastusta ei nouse ykskään kone! hitto katotaan sitten missä säästetään :D
- Lakkoon vaan
poikotit pystyyn kirjoitti:
tiedetäänhän toi että ilman turvatarkastusta ei nouse ykskään kone! hitto katotaan sitten missä säästetään :D
Jep, ei nouse koneet ei. Siinähän Finavia ihmettelee huuli pyöreänä että oho. Kunhan nyt vain mahdollisimman moni järjestymätön ymmärtää liittyä sinne helkkarin ammattiliittoon, jotta homma toimisi myös käytännössä. Saattaa olla jännästi jonoa, kun turvarit lähtevätkin päivän mittaiselle vapaalle ilman kovinkaan aikaista ennakkoilmoitusta. Silloin tekisi mieli olla kärpäsenä katossa Finavian konttorilla, kun miettivät että mitäs nyt tehdään :D
Lakkoon vaan kirjoitti:
Jep, ei nouse koneet ei. Siinähän Finavia ihmettelee huuli pyöreänä että oho. Kunhan nyt vain mahdollisimman moni järjestymätön ymmärtää liittyä sinne helkkarin ammattiliittoon, jotta homma toimisi myös käytännössä. Saattaa olla jännästi jonoa, kun turvarit lähtevätkin päivän mittaiselle vapaalle ilman kovinkaan aikaista ennakkoilmoitusta. Silloin tekisi mieli olla kärpäsenä katossa Finavian konttorilla, kun miettivät että mitäs nyt tehdään :D
Jos tälläistä sattuisi melkeen milla tahansa muulla alalla olisi perseet jo penkissä. Miljoonatappioita aiheuttavia seisauksia on paperitehtailla ollut jo pienestäkin vihjeestäkä siitä että työntekijöiden asema olisi jotenkin muuttumassa, saati että jotain palvelua ulkoistettaisi. Nyt on se hetki kun pitää toimia vähintään sen puolesta että alan TES:ä noudatetaan täysimääräisesti. Ja jos jotain muun alan työtä sotketaan mukaan on siitä oltava tarkat sopimukset miten paljon mitäkin työtä tehdään jos kerran palkkaus niissä erilainen. Kai se tosiaan on jokaisen harkinnassa millaisiin ehtoihin suostuu. Ei pidä kuitenkaan mennä kovasti soimaamaan jos joku taloudellisen tilanteen pakottamana joutuu ottamaan tarjotun paikan vastaan. Nykytilanteessa Vartiointiliikkeet eivät millään pysty työllistämään noin suurta porukkaa joka on nyt kyseessä. Kilpailutus on kirosana nykyään. Ei tällä menolla mitään kehitetä, eikä saada asioita kuntoon. Itsekkin toivon että tämä menee pahasti mönkään. Nyt olisi aika alkaa turva-alan myös käyttäytymään ammattiliittomaisesti ja suojella omaa etuaan. Linjat seis!
- on järjestetty
AliasM kirjoitti:
Jos tälläistä sattuisi melkeen milla tahansa muulla alalla olisi perseet jo penkissä. Miljoonatappioita aiheuttavia seisauksia on paperitehtailla ollut jo pienestäkin vihjeestäkä siitä että työntekijöiden asema olisi jotenkin muuttumassa, saati että jotain palvelua ulkoistettaisi. Nyt on se hetki kun pitää toimia vähintään sen puolesta että alan TES:ä noudatetaan täysimääräisesti. Ja jos jotain muun alan työtä sotketaan mukaan on siitä oltava tarkat sopimukset miten paljon mitäkin työtä tehdään jos kerran palkkaus niissä erilainen. Kai se tosiaan on jokaisen harkinnassa millaisiin ehtoihin suostuu. Ei pidä kuitenkaan mennä kovasti soimaamaan jos joku taloudellisen tilanteen pakottamana joutuu ottamaan tarjotun paikan vastaan. Nykytilanteessa Vartiointiliikkeet eivät millään pysty työllistämään noin suurta porukkaa joka on nyt kyseessä. Kilpailutus on kirosana nykyään. Ei tällä menolla mitään kehitetä, eikä saada asioita kuntoon. Itsekkin toivon että tämä menee pahasti mönkään. Nyt olisi aika alkaa turva-alan myös käyttäytymään ammattiliittomaisesti ja suojella omaa etuaan. Linjat seis!
koko ajan lentoasemalla. Matkatavaran pojat marssi ulos (riita työtehtävistä) koska pitävät yhtä! Lennonjohto murjottaa tai kävelee ulos harvase päivä... LIITTOON KAIKKI!
- älkää menkö....
AliasM kirjoitti:
Jos tälläistä sattuisi melkeen milla tahansa muulla alalla olisi perseet jo penkissä. Miljoonatappioita aiheuttavia seisauksia on paperitehtailla ollut jo pienestäkin vihjeestäkä siitä että työntekijöiden asema olisi jotenkin muuttumassa, saati että jotain palvelua ulkoistettaisi. Nyt on se hetki kun pitää toimia vähintään sen puolesta että alan TES:ä noudatetaan täysimääräisesti. Ja jos jotain muun alan työtä sotketaan mukaan on siitä oltava tarkat sopimukset miten paljon mitäkin työtä tehdään jos kerran palkkaus niissä erilainen. Kai se tosiaan on jokaisen harkinnassa millaisiin ehtoihin suostuu. Ei pidä kuitenkaan mennä kovasti soimaamaan jos joku taloudellisen tilanteen pakottamana joutuu ottamaan tarjotun paikan vastaan. Nykytilanteessa Vartiointiliikkeet eivät millään pysty työllistämään noin suurta porukkaa joka on nyt kyseessä. Kilpailutus on kirosana nykyään. Ei tällä menolla mitään kehitetä, eikä saada asioita kuntoon. Itsekkin toivon että tämä menee pahasti mönkään. Nyt olisi aika alkaa turva-alan myös käyttäytymään ammattiliittomaisesti ja suojella omaa etuaan. Linjat seis!
Toivotaan ettei yksikään Seculainen siirry SOL-firmaan! SOL ei voi mistään saada tässä ajassa tarvittavaa henkilöstöä kasaan. Ihme touhua kyllä! Luulis että noinkin tärkeään kohteeseen vaadittais ammattitaitoinen miehitys, eikä 18-kesäsiä lapsia kaivamaan nokkaansa linjastolle! Pieleen menee ja pahasti!:/
- vaihtaa.......................
älkää menkö.... kirjoitti:
Toivotaan ettei yksikään Seculainen siirry SOL-firmaan! SOL ei voi mistään saada tässä ajassa tarvittavaa henkilöstöä kasaan. Ihme touhua kyllä! Luulis että noinkin tärkeään kohteeseen vaadittais ammattitaitoinen miehitys, eikä 18-kesäsiä lapsia kaivamaan nokkaansa linjastolle! Pieleen menee ja pahasti!:/
Osa työntekijöistä vaihtaa pakon edessä työnantajaa.Jos on asuntolainaa ja perhe elätettävänä on pakko nöyrtyä ja mennä vaikka pienemmällä palkalla vastaaviin hommiin. Kuinkahan paljon on turvatarkastajien keski-ikä tällä hetkellä,ehkä n.20 v...? Nyt tosiaan kaikki ottamaan asioista selvää ja liittymään liittoon ja luottamusmies duuniin!!
- Antipodi
vaihtaa....................... kirjoitti:
Osa työntekijöistä vaihtaa pakon edessä työnantajaa.Jos on asuntolainaa ja perhe elätettävänä on pakko nöyrtyä ja mennä vaikka pienemmällä palkalla vastaaviin hommiin. Kuinkahan paljon on turvatarkastajien keski-ikä tällä hetkellä,ehkä n.20 v...? Nyt tosiaan kaikki ottamaan asioista selvää ja liittymään liittoon ja luottamusmies duuniin!!
Eipä nykyisen hallituksen istuessa liitoista ja luottiksista apua ole. Sellaista lakkoa ei olekkaan, jota hallitus ei katsoisi laittomaksi, sillä eipä tuo poppoo ole kuin EK:n etäpesäke jonka talutusnuorassa päätöksiä tekevät. Muistellaan vain tätä ilmailualaa uhannutta lakkoa hiihtolomien alla. Hallitushan sen mursi. Samoin työnantajapuoli voittaa lähes järjestäen jokaisen riita-asian oikeudessa milloin kyse on lakoista tai muista työtaisteluista. Tähän ei vaikuta se, että työnantajapuolella on laajalti taipumusta kiertää määräyksiä ja sääntöjä. Mitä tulee SOL:n mahdollisuuteen hoitaa tuota nappaamaansa pestiä, niin en epäile hetkeäkään etteikö SOL siitä selviäisi, mutta edellytys on vanhojen tekijöiden saaminen mukaan. Täysin tyhjältä pöydältä homma ei tule luonnistumaan. Ikävä kyllä, vanhoilla tekijöillä ei ole paljoa vaihtoehtoja. Turvareita ei muualla juuri tarvita, ja jos et ota työtä vastaan niin kyllä viimeistään työvoimatoimiston kautta sinut sinne pakotetaan - ehdoilla millä hyvänsä. Koko tämä prosessi vain vahvistaa sitä käsitystä mikä minulla on ollut jo vuosia. On aivan yksi lysti kuinka turvallisuusalalle koetetaan saada enemmän osaajia ja tekijöille parempaa koulutusta, kun lopultakaan asiakaspuolta ei kiinnosta turvallisuus, vaan ainoastaan halpuus ja alennukset vakuutusmaksuissa. Samoin turvallisuusalan työntekijöille tunnutaan voivan työntää aivan mitä tahansa hommia aina siivoamisesta pullokoneiden hoitoon ja matkalippujen ja parkkilippujen rahastamiseen. Tämä näytelmä vei kyllä viimeisenkin arvostukseni Finaviaa kohtaan nolliin. Sen jälkeen kun kyseinen instanssi muuttui liikelaitokseksi, on sen toiminta ollut vain rahastamista. Kyseinen laitos taisi tuottaa viime vuonna yli 30 miljoonaa euroa voittoa, ja silti turvallisuus on se missä säästetään.
- dupaduup
paskon sollin aamumuroihin kirjoitti:
ei muuta kun kaikki seculaiset ja issiläiset ulosmarssiin vaikka 27.5 katotaan lähteekö yhtään lentoa??? muhahahhaaaaa
Oikein, kannatetaan!
- turvamies
paskon sollin aamumuroihin kirjoitti:
ei muuta kun kaikki seculaiset ja issiläiset ulosmarssiin vaikka 27.5 katotaan lähteekö yhtään lentoa??? muhahahhaaaaa
On siihen varauduttu, fps ja daifu on lähtökuopissa
- pepita1234
On kyllä kohtalaisen hauskaa mitä tietämätöntä paskaa täällä jauhetaan aiheesta josta ei taida kukaan oikeasti mitään tietää... SOLilla on käytössä vartiointialan TES, eivätkä vartijat ole mitään "moniosaajia", saatika siivoojat... Eivätkä turvatarkastajat edes liity siivoukseen, he eivät ole entisiä siivoojia, tuskin myöskään tulevia.. SOLin turvatarkastuksen puoli on aivan eri yritystä kun SOLin siivouspuoli.
- Issi lopettaa palkan lakkoo...
http://www.turvasanomat.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=1321&Itemid=10
- dfaaaa
Mitenkähän on tarvitseeko sol vartioimisliike luvan? Ei ainakaan löytynyt rekisteristä sollin nimeä.Vai voiko kuka tahansa pyörittää lentokentän turvatarkastus toimintaa... pitää varmaan osallistui seuraavaan tarjus kilpailuun??
- ex-turvari
Turvatarkastustoiminta ei kuulu LYTP:n piiriin, joten sen tekijöillä ei tarvitse olla vartija- tai JV-korttia. Tekijällä pitää olla Finavian vaatima turvatarkastuskoulutus ja näyttökokeet suoritettuna. Tämänhetkisten vaatimusten mukaan pystymetsästä repäistyn henkilön hyväksyntä terminaalin matkustajatarkastajaksi vaatii n kuukauden koulutuksen ja harjoittelun. Jos nykyiset tarkastajat eivät siirry mopin varteen nykyistä pienemmällä palkalla tulee SOL:lle todella kiire ajaa muutama sata ihmistä koulutuksen läpi muutamssa kuukaudessa.
- Turvallisuuskouluttaja
ex-turvari kirjoitti:
Turvatarkastustoiminta ei kuulu LYTP:n piiriin, joten sen tekijöillä ei tarvitse olla vartija- tai JV-korttia. Tekijällä pitää olla Finavian vaatima turvatarkastuskoulutus ja näyttökokeet suoritettuna. Tämänhetkisten vaatimusten mukaan pystymetsästä repäistyn henkilön hyväksyntä terminaalin matkustajatarkastajaksi vaatii n kuukauden koulutuksen ja harjoittelun. Jos nykyiset tarkastajat eivät siirry mopin varteen nykyistä pienemmällä palkalla tulee SOL:lle todella kiire ajaa muutama sata ihmistä koulutuksen läpi muutamssa kuukaudessa.
Nyt ei valitettavasti ihan kaikki ollut oikein ylläolevassa viestissä. Finavia ei ole viranomainen Suomessa, Finavia on vain valtionliikelaitos... Suomessa päättävä ja valvova lupaviranomainen on Ilmailuhallinto. Suomi noudattaa EU:n direktiivijä, jotka määrittävät turvatarkastajan minimipätevyyden ja lentokentän turvallisuustason. Ensinnäkin, jo pelkästään pystymetsästä repäistyn henkilön lentokentän ID-korttia ja turvatarkastajan peruskurssia varten vaadittava poliisin suorittama suppea turvallisuusselvitys kestää vähintään kuukauden mennä läpi. Tämä kestää vieläkin pidempään, jos henkilö on asunut viimeisen viiden vuoden aikana ulkomailla, jolloin suppeean selvitykseeen täytyy toimittaa myös ulkomailta poliisin lausunto. Turvatarkastajan peruskurssi kestää yhden viikon. Tämän jälkeen, nykyisillä koulutusmääräyksillä, keskimääräinen turvatarkastaja suorittää kouluttajan valvonnassa (jokaisena minuuttina, oppilas turvatarkastajalla täytyy olla vieressään valvoja) keskimäärin kolme kuukautta kestävän harjoittelun, jonka jälkeen hän suorittaa lakisääteisen näyttökokeen. Turvatarkastaja suorittaa työtehtäviinsä liittyen erilaisia kategorioita, joita on neljästä viiteen, esim. matkustajat ja heidän käsimatkatavarat, ruumaan menevät matkatavarat, henkiökunnan tarkastukset, ajoneuvot, ilmailurahti tai lentokentälle toimitettavat tavaran lähetykset. Jokaisesta yksittäisestä kategoriasta turvatarkastaja opettelee työharjoittelussa erikseen perustoiminta- ja läpivalaisukuvantulkinta -osion. Kuten sanottua, noiden kategorioiden suorittamiseen ja hyväksyttyihin näyttökokeisiin menee keskimääräiseltä turvatarkastajalta (joka on töissä täysipäiväisesti lentokentällä) kolmekuukautta aikaa. Maksimissaan koulutusnormi antaa aikaa kouluttaa neljäkuukautta, tai sitten peruutetaan hyväksyminen kokonaan. SOL- tarvitsee vähintään yhtäpaljon osaavia tekijöitä kuin nykyiset 500-600 irtisanomisuhan alla olevaa pätevää ja koulutettua turvatarkastajaa. Onko heillä riittävästi kouluttajia suorittamaan lakisääteisiä valvontoja ja koulutuksia työharjoittelussa? Yhdelläkään Suomessa jo toimivalla yrityksellä ei ole sellaisia resursseja, että voisi 1.10 mennessä kouluttaa vähintään 400 uutta turvatarkastajaa, joilla olisi lakisäätenen Ilmailuhallinnon hyväksyntä turvatarkastajaksi!!!
- ..menee juuri noin
Turvallisuuskouluttaja kirjoitti:
Nyt ei valitettavasti ihan kaikki ollut oikein ylläolevassa viestissä. Finavia ei ole viranomainen Suomessa, Finavia on vain valtionliikelaitos... Suomessa päättävä ja valvova lupaviranomainen on Ilmailuhallinto. Suomi noudattaa EU:n direktiivijä, jotka määrittävät turvatarkastajan minimipätevyyden ja lentokentän turvallisuustason. Ensinnäkin, jo pelkästään pystymetsästä repäistyn henkilön lentokentän ID-korttia ja turvatarkastajan peruskurssia varten vaadittava poliisin suorittama suppea turvallisuusselvitys kestää vähintään kuukauden mennä läpi. Tämä kestää vieläkin pidempään, jos henkilö on asunut viimeisen viiden vuoden aikana ulkomailla, jolloin suppeean selvitykseeen täytyy toimittaa myös ulkomailta poliisin lausunto. Turvatarkastajan peruskurssi kestää yhden viikon. Tämän jälkeen, nykyisillä koulutusmääräyksillä, keskimääräinen turvatarkastaja suorittää kouluttajan valvonnassa (jokaisena minuuttina, oppilas turvatarkastajalla täytyy olla vieressään valvoja) keskimäärin kolme kuukautta kestävän harjoittelun, jonka jälkeen hän suorittaa lakisääteisen näyttökokeen. Turvatarkastaja suorittaa työtehtäviinsä liittyen erilaisia kategorioita, joita on neljästä viiteen, esim. matkustajat ja heidän käsimatkatavarat, ruumaan menevät matkatavarat, henkiökunnan tarkastukset, ajoneuvot, ilmailurahti tai lentokentälle toimitettavat tavaran lähetykset. Jokaisesta yksittäisestä kategoriasta turvatarkastaja opettelee työharjoittelussa erikseen perustoiminta- ja läpivalaisukuvantulkinta -osion. Kuten sanottua, noiden kategorioiden suorittamiseen ja hyväksyttyihin näyttökokeisiin menee keskimääräiseltä turvatarkastajalta (joka on töissä täysipäiväisesti lentokentällä) kolmekuukautta aikaa. Maksimissaan koulutusnormi antaa aikaa kouluttaa neljäkuukautta, tai sitten peruutetaan hyväksyminen kokonaan. SOL- tarvitsee vähintään yhtäpaljon osaavia tekijöitä kuin nykyiset 500-600 irtisanomisuhan alla olevaa pätevää ja koulutettua turvatarkastajaa. Onko heillä riittävästi kouluttajia suorittamaan lakisääteisiä valvontoja ja koulutuksia työharjoittelussa? Yhdelläkään Suomessa jo toimivalla yrityksellä ei ole sellaisia resursseja, että voisi 1.10 mennessä kouluttaa vähintään 400 uutta turvatarkastajaa, joilla olisi lakisäätenen Ilmailuhallinnon hyväksyntä turvatarkastajaksi!!!
Mutta jos Finavialla on halua vaihtaa turvapalvelujen toimittaja sellaiseen jolla ei ole ennalta työntekijöitä tarvittavaa määrää niin varmasti tasoitellaan tietä.. Finavia kuitenkin antaa nuo kulkuluvat joten niitä voidaan varmasti tuottaa nopeamminkin.. Koulutusta tarjoaa ( Finavian )Aviacollege ihan varmasti huikealla teholla.. Aivan varmasti Finavian pomot on laskenut sen varaan että osa vanhoista jatkaa ja vain osa tarvitsee kouluttaa.. Tarkoitushan on toimittaa nykyistä vastaava palvelu vähemmällä työntekijä määrällä. Harmillisinta on että alalta tulee katoamaan sitä kaikkein tärkeintä eli kokemusta!! Mutta kun turvallisuudesta puhutaan niin rahahan se on tärkeintä.. vai miten se nyt oli..? Ja Ilmailuhallinto on pelkkä kumileimaisin..!!
- Turvallisuuskouluttaja
..menee juuri noin kirjoitti:
Mutta jos Finavialla on halua vaihtaa turvapalvelujen toimittaja sellaiseen jolla ei ole ennalta työntekijöitä tarvittavaa määrää niin varmasti tasoitellaan tietä.. Finavia kuitenkin antaa nuo kulkuluvat joten niitä voidaan varmasti tuottaa nopeamminkin.. Koulutusta tarjoaa ( Finavian )Aviacollege ihan varmasti huikealla teholla.. Aivan varmasti Finavian pomot on laskenut sen varaan että osa vanhoista jatkaa ja vain osa tarvitsee kouluttaa.. Tarkoitushan on toimittaa nykyistä vastaava palvelu vähemmällä työntekijä määrällä. Harmillisinta on että alalta tulee katoamaan sitä kaikkein tärkeintä eli kokemusta!! Mutta kun turvallisuudesta puhutaan niin rahahan se on tärkeintä.. vai miten se nyt oli..? Ja Ilmailuhallinto on pelkkä kumileimaisin..!!
Sen asian haluaisin niiltä viisailta ja koulujakäyneiltä päättäjiltä saada, että missä on oikeus ja kohtuus, missä on turvallisuusalan tulevaisuus? Turvallisuusalalla on voimassaoleva ja hyväksi koettu työehtosopimus. Nyt kuitenkin turvallisuusalan töitä aiotaan ruveta tekemään kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksella! Kiinteistöpalvelualan tes on huomattavasti heikompi, kuin vartiojoiden vastaava, ja kiinteistöalan tulee johtamaan huomattavaan työehtojen polkemiseen. Palkka tulee putoamaan noin kolme euroa tunnissa ja työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa sovittuja työvuoroja 5 vuorokautta ennen työvuoroa, ilman erillistä korvausta työntekijälle. Muita suuria eroavaisuuksia löytyy vaikka kuinka paljon liittyen palkkaukseen ja lisien maksuun! Tunnen suunnatonta sympatiaa raskasta siivoustyötä alle minimipalkan tekeviä ihmisiä kohtaan! Onko tällainen toiminta laillista tai oikeudenmukaista Suomessa? Onko tulevaisuus jokaisella alalla sellainen, että jos työntekijöiden kanssa sovittu työehtosopimus koetaan liian kalliiksi, sitä ei tarvitse noudattaa, vaan maksetaan palkkaa mitä itse halutaan? Nykyisestä tilanteesta täytyy olla muidenkin kuin turvatarkastajien huolissaan! Tämä työoikeuksien polkumyynti ei tule rajoittumaan vain turvatarkastajiin, vaan tulevaisuudessa myös vartjoita voidaan palkata talonmiehen palkalla, tai tarvitseeko maksaa edes sitäkään vähään? Maksetaanko tulevaisuudessa myös sairaanhoitajille vain laitoshuoltajan palkkaa, onko tämä tulevaisuus Suomessakin, että se tekee joka halvimmalla suostuu? Pahintahan tässä on se, että jokaisella ihmisellä ei edes ole varaa valita, suostuuko tuollaiseen työntekijän halpamyyntiin! SOL:in tarkoitus lienee rekrytoida työvoimatoimistosta pitkäaikaistyöttömiä tai maahanmuuttajia, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa vastaan se työ, jonka työvoimatoimisto heille osoittaa! Onko se tulevaisuuden Suomen työvoimapolitiikkaa ja oikeusvaltion periaatteiden mukaista, että alalla olevia työehtosopimuksia voidaan näin räikeästi ohittaa ja valtio vielä tukee tätä toimintaa pakottamalla ihmiset töihin tuollaisiin oloihin ja maksaa työllistämistukea ja palkkakuluja näin räikeään toimintaan syyllistyvälle yritykselle! Toivon sydämestäni, että tähän huutavaan vääryyteen tullaan puuttumaan ja rankalla kädellä! Onko vartijoiden ja yksityisen turvallisuusalan työntekijöiden ammattiliitosta, PAM:sta tähän työtaisteluun? PAM on myös näiden kiinteistöpalvelu tessien takana!
- Sol LoL
Sollilla on vartioimisliikelupa. Pyörittää paria hikistä respaa jossain päin suomea. Mutta perinteistä vartioimisliiketoimintaa sillä ei ole.
- Kohta ex-turvari
ex-turvari kirjoitti:
Turvatarkastustoiminta ei kuulu LYTP:n piiriin, joten sen tekijöillä ei tarvitse olla vartija- tai JV-korttia. Tekijällä pitää olla Finavian vaatima turvatarkastuskoulutus ja näyttökokeet suoritettuna. Tämänhetkisten vaatimusten mukaan pystymetsästä repäistyn henkilön hyväksyntä terminaalin matkustajatarkastajaksi vaatii n kuukauden koulutuksen ja harjoittelun. Jos nykyiset tarkastajat eivät siirry mopin varteen nykyistä pienemmällä palkalla tulee SOL:lle todella kiire ajaa muutama sata ihmistä koulutuksen läpi muutamssa kuukaudessa.
koulutus tapahtuu nimenomaan työssä kentällä. Aloituskurssin jälkeenhän sulla ei lupa kuin heittopäähän. Ei kaikki linjastolla voi olla vain heittopään tekijöitä. Toivotaan todella ettei ykskään Secun ISS:n turvari lähde SOLiin!
- No
kaikkihan sen tietää et ostopalveluna solli homman hoitaa, niinkuin pitääkin. Turva-alan vanhakettu tietää.
- 123.321
Uuden Suomen verkkolehdessä laajempi juttu aiheesta: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/59676-iso-riita-helsinki-vantaalla-turvatarkastajista-siivoojia
- jutussa
ISS:n henkilöstöjohtajan kommenttia, että tämä olisi Suomessa uutta. ISS tämän mallin on aikoinaan markkinoille tuonut !
- Teuvo Turvari
jutussa kirjoitti:
ISS:n henkilöstöjohtajan kommenttia, että tämä olisi Suomessa uutta. ISS tämän mallin on aikoinaan markkinoille tuonut !
Kyllä, ISS toi tämän mallin aikoinaan, mutta heillä toimintaa hoitaa ISS Security Oy, joka noudattaa vartiointialan työehtosopimusta. SOL ainakin tällä hetkellä aikoo naudattaa turvatarkastustoiminnassa kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta.
- on hauskaa
jos sopimuksilla voi kikkailla noin.Turvallisuusalan tessissä on turvatarkastajien palkkaus määrätty,mutta siihen ei tarvita vartijan tai jv:n koulutusta,joten tarkastuksen voi tehdä millä ammattinimikkeellä tahansa eli valitaan mahdollisimman pieni palkkainen ammatti.Saattaisi löytyä vielä pienempiä palkkoja,kuin siivooja/kiinteistönhoitaja.Tuntuu siltä,että teillä turvatarkastajilla ei ole tessiä olemassakaan,joten menkää lakkoon nyt heti.No,ehkäpä tuo pykälä,että teillä täytyy olla myös vartijankurssi suoritettu tulee voimaan,jonkun vuoden päästä.Sitten asia menee Turvallisuusalan tessin mukaan ja SOL hakee vartioimisliikeluvan.
- on niillä
Niiläpäs näyttää olevan vartioimisliikeluvat, joten silloin niiden on noudatettava(!) yleissitovaa vartiointialan työehtosopimusta... Kumma juttu, ettei ammattiliitto ja muutkin ole sitä jo tajunneet-Sol itse kun vetoaa ettei ole vartioimisliike, niin sehän on tottakai se tosiasia eikö vaan :D
- 4815162342
on niillä kirjoitti:
Niiläpäs näyttää olevan vartioimisliikeluvat, joten silloin niiden on noudatettava(!) yleissitovaa vartiointialan työehtosopimusta... Kumma juttu, ettei ammattiliitto ja muutkin ole sitä jo tajunneet-Sol itse kun vetoaa ettei ole vartioimisliike, niin sehän on tottakai se tosiasia eikö vaan :D
http://195.156.7.185/rekry/application?forward_view=2&jobId=483&language=fi_FI :D
- Turhari
on niillä kirjoitti:
Niiläpäs näyttää olevan vartioimisliikeluvat, joten silloin niiden on noudatettava(!) yleissitovaa vartiointialan työehtosopimusta... Kumma juttu, ettei ammattiliitto ja muutkin ole sitä jo tajunneet-Sol itse kun vetoaa ettei ole vartioimisliike, niin sehän on tottakai se tosiasia eikö vaan :D
Ai jaahas ! Eli kun minulla on auton ajo-oikeus, eli ajokortti, niin minä olen sitten ammatti-autoilija. Ei se vielä tee vartiointiliikettä jos on lupa olla vartiointiliike. Vartiointialan työehtosopimus: 2 § Soveltamisala Vartiointiliikkeiden palveluksessa olevien työntekijöiden työsuhteet
- turhari
Turhari kirjoitti:
Ai jaahas ! Eli kun minulla on auton ajo-oikeus, eli ajokortti, niin minä olen sitten ammatti-autoilija. Ei se vielä tee vartiointiliikettä jos on lupa olla vartiointiliike. Vartiointialan työehtosopimus: 2 § Soveltamisala Vartiointiliikkeiden palveluksessa olevien työntekijöiden työsuhteet
350 paikkaa, Palveluvastaavia turvatarkastajan tehtäviin, SOL Palvelut Oy, Vantaa Tehtäväkohtainen palkka 10.85 / tunti. Vartijoiden TES, Taso IV, 10,85 / tunti (1.10.2009 alkaen lentokentän turvatarkastus taso III -> taso IV)
- jepjepjep
turhari kirjoitti:
350 paikkaa, Palveluvastaavia turvatarkastajan tehtäviin, SOL Palvelut Oy, Vantaa Tehtäväkohtainen palkka 10.85 / tunti. Vartijoiden TES, Taso IV, 10,85 / tunti (1.10.2009 alkaen lentokentän turvatarkastus taso III -> taso IV)
Huomasin tuon itsekin, kummallista. Mistähän toi kiinteistöpuolen tes-juttu on voinut lähteä liikkeelle, jos meinaavat noudattaa vartioinnin tessiä :o
- -----
turhari kirjoitti:
350 paikkaa, Palveluvastaavia turvatarkastajan tehtäviin, SOL Palvelut Oy, Vantaa Tehtäväkohtainen palkka 10.85 / tunti. Vartijoiden TES, Taso IV, 10,85 / tunti (1.10.2009 alkaen lentokentän turvatarkastus taso III -> taso IV)
Onko nyt tullut julki se mitä TES:ä SOL aikoo noudattaa. Ja jos, on niin mistä se löytyy ?
- tilannetta seurannut
jepjepjep kirjoitti:
Huomasin tuon itsekin, kummallista. Mistähän toi kiinteistöpuolen tes-juttu on voinut lähteä liikkeelle, jos meinaavat noudattaa vartioinnin tessiä :o
En voi muuta kuin ihmetellä että, miten sanotte että, melua tyhjästä. En ole vielä mistään löytänyt jukista tietoa siitä että, SOL aikoo noudattaa Vartiointi alan TES:ä 8.5 Turva ilmoittaa sivuillaan ettei, voi taata työrauhaa Helsinki-Vantaa lentokentällä. Tästä asiasta. 10.5 Ylen nettisivujen uutissa on PAMn viestintäjohtajan haastattelu aiheesta. Ja hän kertoo että, liitto seuraa tilannetta ja ei ole päättänyt vielä jatkotoimen piteistä. 11.5 Uusi Suomi julkaisee jutun missä tulee hyvin selväksi Turvan kanta asiaan ja huoli siitä että, palkaus tipuu kiinteistö alan sopimukselle. Samassa jutussa on maininta että, Uusi Suomi ei tavoittanut SOLn edustajaa kommentoimaan mahdollista työehtosopimuksen muutosta. Eli onko minulta jäänyt jotakin välistä jos tämä on paljon melua tyhjästä ?
- Tessiä
----- kirjoitti:
Onko nyt tullut julki se mitä TES:ä SOL aikoo noudattaa. Ja jos, on niin mistä se löytyy ?
..Kyllähän se SOL aikoo noudattaa Kiinteistöalan tessiä.. TES määrittelee minimin palkkaukseen ainahan sitä työnantaja saa maksaa parempaakin palkkaa..;) Palkkaus "otetaan" vartioimispuolelta ja muut ehdot -> työajat, yms kiinteistöpuolelta.. Ja muistaakseni Finavian sivuilla oli tiedote jossa mainittiin sopimuksen kokonaisarvo/vuosi ja käytettävä TES..
- ----
Tessiä kirjoitti:
..Kyllähän se SOL aikoo noudattaa Kiinteistöalan tessiä.. TES määrittelee minimin palkkaukseen ainahan sitä työnantaja saa maksaa parempaakin palkkaa..;) Palkkaus "otetaan" vartioimispuolelta ja muut ehdot -> työajat, yms kiinteistöpuolelta.. Ja muistaakseni Finavian sivuilla oli tiedote jossa mainittiin sopimuksen kokonaisarvo/vuosi ja käytettävä TES..
Muistatko mistä se löytyy. Olen käynyt Finavian sivuilla, SOL:n ja mitään en ole löytänyt / huomannut. Toiseksi monenko tällaisen palvelu yrityksen kuvittelet maksavan parempaa palkkaa. Heti säästökuuri iskee niin mistä ne rahat otetaan ? Työntekijöiltä. Joten sen takia en jaksa uskoa asiaan ennen kuin näen. Lisäksi jos tämä menee nyt tällaisena läpi niin en voi olla esittämättä kysymystä että, salliiko PAM omien sopimusalojensa väliset TES kikkailut. Koska, pahimmassa tapauksessa tämä voi olla vain alkua. Mutta, tämä on vain henk.koht epäilykseni.
- Tessiä
---- kirjoitti:
Muistatko mistä se löytyy. Olen käynyt Finavian sivuilla, SOL:n ja mitään en ole löytänyt / huomannut. Toiseksi monenko tällaisen palvelu yrityksen kuvittelet maksavan parempaa palkkaa. Heti säästökuuri iskee niin mistä ne rahat otetaan ? Työntekijöiltä. Joten sen takia en jaksa uskoa asiaan ennen kuin näen. Lisäksi jos tämä menee nyt tällaisena läpi niin en voi olla esittämättä kysymystä että, salliiko PAM omien sopimusalojensa väliset TES kikkailut. Koska, pahimmassa tapauksessa tämä voi olla vain alkua. Mutta, tämä on vain henk.koht epäilykseni.
Eihän kukaan koskaan maksa parempaa liksaa kun on pakko, mutta SOL on samassa tilanteessa kuin ISS v2006 pakko saada kokeneita duunareita.. ja turvatarkastajan kouluttaminen on oikeasti kallista vaikka Finavia lupsikin "ilmaisen" koulutuksen..Halvempaa on maksaa "kunnon" liksaa.. Ja jos/kun kaikki otetaan uusina duunareina niin ei oo lomia, täydet karenssit, täydet koeajat, ja kiinteistöpuolen pätkityt työajat (ei lisiä).. Niin on varaa maksaa vähän enemmän takaisinse otetaan kuitenkin duunareilta.. Ja juu SOLlin uutissivulla oli osa tiedote ja lopun tiedänkin muuta kautta..
- ------
Tessiä kirjoitti:
Eihän kukaan koskaan maksa parempaa liksaa kun on pakko, mutta SOL on samassa tilanteessa kuin ISS v2006 pakko saada kokeneita duunareita.. ja turvatarkastajan kouluttaminen on oikeasti kallista vaikka Finavia lupsikin "ilmaisen" koulutuksen..Halvempaa on maksaa "kunnon" liksaa.. Ja jos/kun kaikki otetaan uusina duunareina niin ei oo lomia, täydet karenssit, täydet koeajat, ja kiinteistöpuolen pätkityt työajat (ei lisiä).. Niin on varaa maksaa vähän enemmän takaisinse otetaan kuitenkin duunareilta.. Ja juu SOLlin uutissivulla oli osa tiedote ja lopun tiedänkin muuta kautta..
... että, raha ratkasee.
- Ex-matkustaja
------ kirjoitti:
... että, raha ratkasee.
... tuohon "turvallisuuskouluttaja" nimimerkin laittamaan kohtaan: "MINIMIVAATIMUS". :-O? Ei itku, näinkö tässä on entinen lentomatkustaja kirjoittelemassa? Sen verran asioista tiedän, että lääkäri ku lääkäri osaa lukea röntgenkuvia, mutta silti siihen alaan erikoistutaan. Ei oikeasti millään pahalla, mutta tiedän etteivät kaikki hallitse koneita tai osaa lukea tuloksia, kuin ehkä "sinnepäin". Niin, että olishan se kiva tietää, oliko siinä kanssamatkustajan käsilaukussa dynamiittia vai jokin muu pötkö. Tai, no tuossa jälkimmäisessä tapauksessa en haluaisi tietää. Vaan, tokkopa sitä kannattaa täällä itkeä, kun syyttävä sormi voisi osoittaa sinne oikeaan osoitteeseen: Tarjouskilpailun tekijään ja valinnasta vastuussa olevaan. Miten on? Kannattaisko osaavien kaverien perustaa jo oma firma, niin ettei olisi sinne solleille menijöitä...
- Oma lentokenttä
Ex-matkustaja kirjoitti:
... tuohon "turvallisuuskouluttaja" nimimerkin laittamaan kohtaan: "MINIMIVAATIMUS". :-O? Ei itku, näinkö tässä on entinen lentomatkustaja kirjoittelemassa? Sen verran asioista tiedän, että lääkäri ku lääkäri osaa lukea röntgenkuvia, mutta silti siihen alaan erikoistutaan. Ei oikeasti millään pahalla, mutta tiedän etteivät kaikki hallitse koneita tai osaa lukea tuloksia, kuin ehkä "sinnepäin". Niin, että olishan se kiva tietää, oliko siinä kanssamatkustajan käsilaukussa dynamiittia vai jokin muu pötkö. Tai, no tuossa jälkimmäisessä tapauksessa en haluaisi tietää. Vaan, tokkopa sitä kannattaa täällä itkeä, kun syyttävä sormi voisi osoittaa sinne oikeaan osoitteeseen: Tarjouskilpailun tekijään ja valinnasta vastuussa olevaan. Miten on? Kannattaisko osaavien kaverien perustaa jo oma firma, niin ettei olisi sinne solleille menijöitä...
Mitäs ne pari osaavaa kaveria tekisivät ? - tarkastaisivat toisiansa. Kaikki Suomen kentät on Finavian (paitsi Seinäjoki ja sotilaskentät) Finavia antaa turvatarkastukset omalle tytäryhtiölleen Airpro:lle, ja muodon vuoksi jotakin SOL:lille. Niillä parilla osaavalla kaverilla pitäisi olla rahat myös lentokentän perustamiseen. Ja aika paljon rahaa pitäisi olla, että saisi sellaisen kentän jolla houkuteltaisiin lentoyhtiöt käyttämään niiden kentää eikä Helsinki-Vantaata.
- Ex-matkustaja
Oma lentokenttä kirjoitti:
Mitäs ne pari osaavaa kaveria tekisivät ? - tarkastaisivat toisiansa. Kaikki Suomen kentät on Finavian (paitsi Seinäjoki ja sotilaskentät) Finavia antaa turvatarkastukset omalle tytäryhtiölleen Airpro:lle, ja muodon vuoksi jotakin SOL:lille. Niillä parilla osaavalla kaverilla pitäisi olla rahat myös lentokentän perustamiseen. Ja aika paljon rahaa pitäisi olla, että saisi sellaisen kentän jolla houkuteltaisiin lentoyhtiöt käyttämään niiden kentää eikä Helsinki-Vantaata.
Sinänsähän minulle on ihan sama, vaikka niitä tarkastuksia tekisi hammashoitaja, jos asiansa osaa. Tuli vaan mieleen, että luulisi Suomi- nimisessä puljussa olevan ammattitaitoaan arvostavia kavereita perustamaan yksi kunnon firma. Tai, enhän minä tiedä muiden firmojen kunnosta mitään, mitä nyt tässä lueskelin aihetta, kun näille sivuille ihan muuta kautta eksyin. Ulkomailla voisi olla kysyntää pätevistä kavereista. Sitä kannattaa harkita, jos ei viihdy siellä. Linkkejä ja vinkkejä löytyy, jos vain haluaa niitä hakea.
- Oma lentokenttä
Ex-matkustaja kirjoitti:
Sinänsähän minulle on ihan sama, vaikka niitä tarkastuksia tekisi hammashoitaja, jos asiansa osaa. Tuli vaan mieleen, että luulisi Suomi- nimisessä puljussa olevan ammattitaitoaan arvostavia kavereita perustamaan yksi kunnon firma. Tai, enhän minä tiedä muiden firmojen kunnosta mitään, mitä nyt tässä lueskelin aihetta, kun näille sivuille ihan muuta kautta eksyin. Ulkomailla voisi olla kysyntää pätevistä kavereista. Sitä kannattaa harkita, jos ei viihdy siellä. Linkkejä ja vinkkejä löytyy, jos vain haluaa niitä hakea.
Tuo ei ole niin helppoa kun moni luulee. Lentokentän turvatarkastukset kaikkine lupineen ja taustanselvittyleineen vie aikaa. Ajattele kauanko asiat kestää muualla, kun Suomessa jo normaali ruljanssi ilman rikoksia ym. ottaa n. kuukauden. Jos olet asunut ulkomailla viimeisen viiden vuoden aikana, niin pari kuukautta lisää. Ulkomaalainen, mutta EU-kansalainen, asunut EU:n ulkopuolella viimeisen viiden vuoden aikana, niin saatta jo kestää puoli vuotta. Eli kun meikäläinen menisi Kreikkaan turvatarkastajaksi, niin selvittely veisi varmaan yli vuoden. Ja jos menisin yrittämään EU:n ulkopuolelle turvatarkastuksia, niin uskoisin lupien ym. selvittelyn kestävän 2vuotta- iäisyys. Eikä EU:ssa edes onnistu tulla lentokentän turvatarkastajaksi jos ei ole EU-kansalainen. Turvallisuusala ei kuulu palvelu-direktiiviin ainakaan vielä. Sille on myönnetty siirtymäaika.
- turhari
tilannetta seurannut kirjoitti:
En voi muuta kuin ihmetellä että, miten sanotte että, melua tyhjästä. En ole vielä mistään löytänyt jukista tietoa siitä että, SOL aikoo noudattaa Vartiointi alan TES:ä 8.5 Turva ilmoittaa sivuillaan ettei, voi taata työrauhaa Helsinki-Vantaa lentokentällä. Tästä asiasta. 10.5 Ylen nettisivujen uutissa on PAMn viestintäjohtajan haastattelu aiheesta. Ja hän kertoo että, liitto seuraa tilannetta ja ei ole päättänyt vielä jatkotoimen piteistä. 11.5 Uusi Suomi julkaisee jutun missä tulee hyvin selväksi Turvan kanta asiaan ja huoli siitä että, palkaus tipuu kiinteistö alan sopimukselle. Samassa jutussa on maininta että, Uusi Suomi ei tavoittanut SOLn edustajaa kommentoimaan mahdollista työehtosopimuksen muutosta. Eli onko minulta jäänyt jotakin välistä jos tämä on paljon melua tyhjästä ?
http://www.sol.fi/uutiset/ "Työsuhteessa sovelletaan Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevaa työehtosopimusta. Työstä maksettava peruspalkka on 10,85 /h."
- tuli tieto
turhari kirjoitti:
http://www.sol.fi/uutiset/ "Työsuhteessa sovelletaan Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevaa työehtosopimusta. Työstä maksettava peruspalkka on 10,85 /h."
Milloin SOL julkisti tämän sivuillaan ? Heti viikko sitten perjantaina vai alku viikosta ?
- noh..
Oma lentokenttä kirjoitti:
Mitäs ne pari osaavaa kaveria tekisivät ? - tarkastaisivat toisiansa. Kaikki Suomen kentät on Finavian (paitsi Seinäjoki ja sotilaskentät) Finavia antaa turvatarkastukset omalle tytäryhtiölleen Airpro:lle, ja muodon vuoksi jotakin SOL:lille. Niillä parilla osaavalla kaverilla pitäisi olla rahat myös lentokentän perustamiseen. Ja aika paljon rahaa pitäisi olla, että saisi sellaisen kentän jolla houkuteltaisiin lentoyhtiöt käyttämään niiden kentää eikä Helsinki-Vantaata.
on niitä muitakin, kuin seinäjoki ja sotilaskentät. mut ei se mitään, asiantunteva keskustelu jatkukoon...
- jjp85
jepjepjep kirjoitti:
Huomasin tuon itsekin, kummallista. Mistähän toi kiinteistöpuolen tes-juttu on voinut lähteä liikkeelle, jos meinaavat noudattaa vartioinnin tessiä :o
Tottahan se on, lukee sopimuksessa.....
Kiinteistöalan taulukko käytössä ja sopparissa sitoutuu tekemään kaikkia työnantajan antamia tehtäviä, eli vaikka vessoja pesemään....
- odottelemaan...
Jäädään odottelemaan innolla esim iltasanomien testejä mitä kaikkea menee turvareilta ohi! Aina säännöllisin väliajoinhan joku lehti tjm on mennyt turvasta läpi ja heillä on ollut mukanaan jotain kiellettyä. Ihan varmasti tekevät sen nytkin 1.10 jälkeen! Ja sitten on lehdet täynnä mokia... Melkein jo naurattaa valmiiksi! Toivotaan vaan ettei kukaan oikeasti sekopää tajua juuri silloin viedä mitään vaarallista koneeseen, koska aivan varmasti SOL:lta menee ohi vaikka ja mitä!!:( Lennolle en lähtis mistään hinnasta juuri tuon vaihdon aikaan...
- Ja nyt niitä vastauksia kii...
Esitän teille nyt kysymyksiä, joihin kukaan ei ole osannut vielä vastata. Toivottavasti teistä joku osaa. Itse en osaa niihin ainakaan vastata. 1. Mitä sanoo ilmailulaki siitä, että turvatarkastuksia hoidetaan kiinteistönhoidon alaisuudessa? Jos ei sano mitään, miksi koko laki on olemassa? 2. Miksi SOL vaikenee? Kyseinen firma ei ottanut minkäänlaista kantaa Iltalehden toimittajan esittämiin kysymyksiin koskien työehtosopimuksia. 3. Miksi Airpro pysyttelee hiljaa? Miksi SOL ei ottanut samalla sitäkin? 4. Helsinki-Vantaan tavoitteena on olla maailman johtava lentokenttä. Ajatellaanpa esimerkiksi JFK:n kenttää ja verrataan sitä Helsinki-Vantaan kenttään, jossa turvatarkastukset hoitaa yksityinen pesulapalvelu. Voiko mikään taho maailmassa ottaa Finavian tavoitetta vakavasti? 5. Miksi vaaditaan laatua jos ostetaan halvalla? Ja saa kommentoida ja antaa vastauksia jos pystyy.
- Teuvo Turvari
Viime vuosina tehtyjen matkustaja tutkimuksien mukaan matkustajat ovat arvotelleet Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen maailman parhaaksi. Miten on jatkossa? Onko Helsinki-Vantaan johtoasema uhattuna? (Kyllä on.)
- on olemassa
Lue ilmailulaki niin tiedät miksi se on olemssa. Ei ainakaan sen takia, että se määrittelee mitä TES:iä pitää noudattaa. Mikään laki ei sitä tee !
- kysymysten heittäjä
on olemassa kirjoitti:
Lue ilmailulaki niin tiedät miksi se on olemssa. Ei ainakaan sen takia, että se määrittelee mitä TES:iä pitää noudattaa. Mikään laki ei sitä tee !
Kyllä, kyllä, mutta nyt hainkin ihan toista asiaa. Esimerkiksi vartiointipalveluita ei voi suorittaa minkään muun työehtosopimuksen alla kuin turvallisuusalan TES:n mukaan. Samaa hain tässäkin. Eli et ihan ole oikeassa. On sellaisiakin aloja, missä laki määrää TES:n
- kysymyksiä...
... mutta, mehän voimme täällä heittää minkälaisia arvioita ja spekulointeja aiheesta. Asiaa oikeasti hoitava taho on pysynyt hiljaa tämän esille tulon jälkeen. Ja toivoisin heiltä jonkinlaista julkilausumaa jossain vaiheessa kun tämä soppa saadaan loppuun. SOL on vaijennut koko ajan. Nyt heidän sivuillaan avoimissa työpaikoissa maininta että, tehtäväkohtainen perustuntipalkka on 10,85e. Muista työehdoista ei ole mainintaa. Hiljaisuus on myöntymisen merkki.
- Esko, vuorigorilla
1. Ilmailulaki määrittää paljon muutakin kuin turvatarkastukset. Miksi on olemassa rikoslaki, kun se ei määritä aviorikosta? 2. Kenenkään ei ole pakko ottaa minkäänlaista kantaa toimittajan esittämiin kysymyksiin. Itse en missään tapauksessa ottaisi kantaa iltalehden toimittajan esittämiin kysymyksiin, koska kyseinen juorulehti muotoilee kaiken materiaalinsa skandaalinhakuiseksi. HS tai joku muu edes jollakin tavalla journalistisen etiikan omaava lehti saattaisi tulla kysymykseen. 3. Miten SOL voi ottaa airpron? 4. Ainahan johtajat voivat esittää henkilöstölleen vaikka kuinka utopistisia tavoitteita. Tämä on nyt samaa luokkaa, kuin että Hallin (ent Kuoreveden) lentoasema pyrkisi olemaan Suomen johtava lentokenttä. Tosin turvallisuus Hallissa on varmasti kovemmalla tasolla kuin Hki-Vantaalla. 5. Tämä on yksityistä turvallisuusalaa. Laadun ja hinnan tasapainottelu on vaikeaa ja usein tuntuu epäreilulta työntekijää kohtaan. Mutta jos rahaa olisi käytettävänä rajattomasti, eivät Securitas ja ISS koskaan olisi edes saaneet turvatarkastuksia hoidettavakseen. Mutta mielestäni kysymys kuuluukin, että miksi alunperinkään on turvatarkastajaksi vaadittu vartijoita? Kaikki nykyisistäkään tarkastajista ei käsittääkseni ole vartijoita. Tarkastushan on ehdottomasti turvallisuustoimintaa, mutta ei suoranaisesti vartiointia. Onko jotakin mitä vartijakurssilla opetetaan, mitä turvatarkastajille ei opeteta ja mitä työssä on osattava? Tämä on yhtä järjetöntä kuin vaatia kaikilta piirivartijoilta jv korttia, vaikka työssä sitä ei koskaan tultaisi tarvitsemaan. Mielestäni turvatarkastajan toiminta on erikoisala, joka tarvitsisi oman tes:in. Silloin tämänkaltaiset kikkailut eivät olisi mahdollisia. Mielestäni turvatarkastajien ei tarvitse olla vartijoita, jolloin heidän koulutuksestaan voidaan jättää sata tuntia työhön suoraan liittymätöntä asiaa käymättä. Mitä tulee kyseiseen SOLin kaappaukseen, niin ainakin itse haluan ajan kanssa katsoa, mitä tulee tapahtumaan. Ensin kaikki melskasivat, että "siivoojien palkoilla kohta mennään. Hyvä jos 7e tunti saadaan." ja nyt SOL hakee tarkastajia palkalla 10,85. Aika näyttää, minkälaisia työoloja ja -ehtoja SOL tarjoaa. Aina työnantajan vaihtuessa tulee jotakin muutoksia huonompaan. Esimerkiksi ne karenssipäivät yms. Mutta jotkut asiat saattavat myös parantua. On tietenkin aivan itsestä, ja ryhmähengestä kiinni, että minkälaisen sopimuksen saa neuvoteltua. Jos yhteisesti pystytään sopimaan, että KAIKKI vaativat vähintään x tuntia pituisen työpäivän ja työnkuvaan kuuluu ainoastaan turvatarkastusten tekeminen, niin tuleva työnantaja joutuu ainakin joittenkin kohdalla näihin vaatimuksiin taipumaan. Koska kaikki tietävät, että SOLin on pakko ottaa jokin osa tarkastajistaan nykyisistä tarkastajista. Tämä on tietenkin melkoista venäläistä rulettia varsinkin tällä hetkellä uusien tekijöitten kohdalla, mutta varmaa on myös se, että kaikki nykyiset tarkastajat eivät tarkastajina jatka. Mutta yksi asia täytyy näihin paniikinomaaviin kommentteihin sanoa: Turvallisuutta ei luo ne työvaatteet, joten on aivan sama lukeeko siinä rinnassa ISS, Securitas, SOL vaiko HK ruokatalo. Työn suorittaa ihminen vaatteitten alla, joten tulokseen vaikuttaa ammattitaito sekä motivaatio. Vaikka suurissa vaihdoksissa turvallisuustaso yleensä hetkellisesti laskeekin nimenomaan ammattitaidon ja kokemuksen laskun myötä, samalla täysin uutta työtä tekevällä on usein motivaatio korkeammalla kuin työhönsä jo jollakin asteella leipiintyneellä ammatti-ihmisellä.
- ulosmarssi tapahtuu?
Onko jo päivämäärä päätetty?
- ........
Ei kerrota täällä ettei Finavia varaudu siihen...
- ...
........ kirjoitti:
Ei kerrota täällä ettei Finavia varaudu siihen...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1686448 Käy vaan mielessä sellainen asia kun nyt on tuo lama ja työttömyys kasvussa niin kannattaisiko kuitenkin siirtyä toisen yhtiön palvelukseen, varsinkin jos tykkää turvatarkastajan työstä. Voihan sitä kortistoonkin mennä jos ei työ kelpaa. Jos SOL pakottaa turvatarkastajat siivoamaan, ei siinä tartte kun uhata massairtisanoutumisella niin eiköhän sekin saada korjattua...
- ehkä...
... kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1686448 Käy vaan mielessä sellainen asia kun nyt on tuo lama ja työttömyys kasvussa niin kannattaisiko kuitenkin siirtyä toisen yhtiön palvelukseen, varsinkin jos tykkää turvatarkastajan työstä. Voihan sitä kortistoonkin mennä jos ei työ kelpaa. Jos SOL pakottaa turvatarkastajat siivoamaan, ei siinä tartte kun uhata massairtisanoutumisella niin eiköhän sekin saada korjattua...
jospa nyt kuitenkin pidettäisiin omista eduista huolta eikä ruvettaisi nuolemaan perseitä hattu kourassa!
- on-
ehkä... kirjoitti:
jospa nyt kuitenkin pidettäisiin omista eduista huolta eikä ruvettaisi nuolemaan perseitä hattu kourassa!
oman edun kannalta tärkeämpää? Palkka vai periaate siitä että asiat on hyvin siinä firmassa jolla ei ole tarjota sitä työtä jota itse tekee...
- herra
on- kirjoitti:
oman edun kannalta tärkeämpää? Palkka vai periaate siitä että asiat on hyvin siinä firmassa jolla ei ole tarjota sitä työtä jota itse tekee...
perkele... ISS vei Securitakselta osan vartijahommista 2006, ISS:llä on siivoushommia ja muita kiinteistöhuoltoa niinku on SOLillakin... ja molemmilla on vartiointia... Onko lentokentällä kiertovartiointi huonontunut kolmessa vuodessa? Ja mikäs valittamisen aihe siinä on jos vähän joutuu siivoamaan... se palkka on kuitenkin 10,85/h... monikaan siivoaja ei saa sellaista... Ja jos joku pelkää sitä että joutuu siivoamaan ja saa siitä vaan siivoajan palkan kun tarkastushommista saa sen toisen palkan... Sitte voi sanoa että en siivoa, ja ottaa lopputili. Onpahan ainakin tullu kokeiltua sitä toista firmaa.
- Tyhmä pahvi
herra kirjoitti:
perkele... ISS vei Securitakselta osan vartijahommista 2006, ISS:llä on siivoushommia ja muita kiinteistöhuoltoa niinku on SOLillakin... ja molemmilla on vartiointia... Onko lentokentällä kiertovartiointi huonontunut kolmessa vuodessa? Ja mikäs valittamisen aihe siinä on jos vähän joutuu siivoamaan... se palkka on kuitenkin 10,85/h... monikaan siivoaja ei saa sellaista... Ja jos joku pelkää sitä että joutuu siivoamaan ja saa siitä vaan siivoajan palkan kun tarkastushommista saa sen toisen palkan... Sitte voi sanoa että en siivoa, ja ottaa lopputili. Onpahan ainakin tullu kokeiltua sitä toista firmaa.
Niin, siis tässä tapauksessa turvarin hommista saa mainitun reilut 10 euroa mutta heti kun menet mopin varteen niin liksa tippuu huomattavasti. SOL:n tapa hoitaa homma jatkossa on pelkkää kusetusta. Tässä asiassa ei pidä antaa periksi!
- Kalevi939783
Tyhmä pahvi kirjoitti:
Niin, siis tässä tapauksessa turvarin hommista saa mainitun reilut 10 euroa mutta heti kun menet mopin varteen niin liksa tippuu huomattavasti. SOL:n tapa hoitaa homma jatkossa on pelkkää kusetusta. Tässä asiassa ei pidä antaa periksi!
Toi yks kaveri tossa yläpuolella sanoi just et jos joutuu mopin varteen nii voi sanoa että ei kiinnosta ja vaikka sillä sais potkut nii onpahan ainakin kokeillut SOLia...
- Hävetkää
Kalevi939783 kirjoitti:
Toi yks kaveri tossa yläpuolella sanoi just et jos joutuu mopin varteen nii voi sanoa että ei kiinnosta ja vaikka sillä sais potkut nii onpahan ainakin kokeillut SOLia...
Ootteko niin säälittäviä paskoja että NYT alatte vetää rivejä takas??? tänään saatiin ulosmarssi ja se on vasta alkua! hävettää että ootte noin säälittäviä vikisiöitä ja luovuttajia! jos tekee mieli luovuttaa niin kuuntele hetki toveritasi... kyllä se sieiltä muistuu...
- kiitti palvelusta
Täytyy kai ottaa laiva tukholmaan ja alkaa lentää arlandasta. Saavat tarkastella toistensa peräaukkoja tyhjällä kentällä.
- ..haloo
Näin vähänkö alan työntekijöitä tämä asia ja ennenkaikkea tämän päiväinen ulosmarssi kiinnostaa??? Kummastuttaa että sitten kun tapahtuu niin keskustelu meinaa loppua kokonaan... Ehkä SOL:n tulo markkinoille turva-alan ammattimaisena yrityksenä on loppujen lopuksi pelkästään tervetullut asia.
- Finavia
Yritysturva/markkinointi? xD
- turhatarkastaja
Alan ammattilaiset käyttävät muita foorumeita ja medioita palopuheiden pitämiseen. Suomi24:ssä "keskustelu" typistyy aina esipubertiteetti-ikäisten juupas-eipäs-isäs-oli-väittelyksi. Oma kantani asiaan on seuraava: -Työtaistelussa ei ole kyse siitä pitääkö turvarin siivota (monella pienellä kentällä turvarit tekevät muita töitä turvatarkastuksen ohella) eikä siitä hoitaako siivousfirma turvatarkastusta. Kyse on siitä mitä työehtosopimusta turvarit noudattavat. Ketään ei kiinnosta tehdä töitä 6-8 ja 13-16. Vartiointialan TES takaa työpäivän pituudeksi väh. 5 h ja lisineen noin 15% paremman palkan. Sillä maksaako palkan ISS, Secu, Airpro, G4S vai SOL ei ole väliä kunhan palkka ja työehdot ovat kunnossa. -Turvarin työ ei ole yli-inhimmillisen vaativaa. Siihen pystyy kuka tahansa normaalin värinäön ja hahmottamiskyvyn omaava motivoitunut henkilö. Vuosien kokemus nopeuttaa työtä, kun esineiden tunnistamiskyky paranee eikä jokaista laukkua tarvitse tonkia läpi. Jos SOL ei saa houkuteltua vanhoja turvareita hommiin, turvatarkastuksen taso ei romahda, siitä tulee vain todella hidasta. -Helsinki-Vantaa ja Suomi eivät ole suuren uhkan paikkoja ja turvareiden jokapäiväinen työ onkin ihmisten oman tyhmyyden korjaamista (bensaa ja rotanmyrkkyä ei saa viedä koneeseen). Turvarit ovat suorittaneet työnsä hyvin, kun se ei päädy otsikoihin. Olen pahoillani matkustajille aiheutuneesta harmista. Ulosmarssi oli Finavian ja SOL:n yksipuoliseen sanelupolitiikkaan kyllästyneen nyt kuolevan ammattiryhmän viimeinen epätoivoinen mielenilmaus. Nyt isojen poikien pitäisi puuttua peliin. PAM, SAK, valtiovalta, huhuu, kuuleeko kukaan?
- katohan mitä kirjotit
turhatarkastaja kirjoitti:
Alan ammattilaiset käyttävät muita foorumeita ja medioita palopuheiden pitämiseen. Suomi24:ssä "keskustelu" typistyy aina esipubertiteetti-ikäisten juupas-eipäs-isäs-oli-väittelyksi. Oma kantani asiaan on seuraava: -Työtaistelussa ei ole kyse siitä pitääkö turvarin siivota (monella pienellä kentällä turvarit tekevät muita töitä turvatarkastuksen ohella) eikä siitä hoitaako siivousfirma turvatarkastusta. Kyse on siitä mitä työehtosopimusta turvarit noudattavat. Ketään ei kiinnosta tehdä töitä 6-8 ja 13-16. Vartiointialan TES takaa työpäivän pituudeksi väh. 5 h ja lisineen noin 15% paremman palkan. Sillä maksaako palkan ISS, Secu, Airpro, G4S vai SOL ei ole väliä kunhan palkka ja työehdot ovat kunnossa. -Turvarin työ ei ole yli-inhimmillisen vaativaa. Siihen pystyy kuka tahansa normaalin värinäön ja hahmottamiskyvyn omaava motivoitunut henkilö. Vuosien kokemus nopeuttaa työtä, kun esineiden tunnistamiskyky paranee eikä jokaista laukkua tarvitse tonkia läpi. Jos SOL ei saa houkuteltua vanhoja turvareita hommiin, turvatarkastuksen taso ei romahda, siitä tulee vain todella hidasta. -Helsinki-Vantaa ja Suomi eivät ole suuren uhkan paikkoja ja turvareiden jokapäiväinen työ onkin ihmisten oman tyhmyyden korjaamista (bensaa ja rotanmyrkkyä ei saa viedä koneeseen). Turvarit ovat suorittaneet työnsä hyvin, kun se ei päädy otsikoihin. Olen pahoillani matkustajille aiheutuneesta harmista. Ulosmarssi oli Finavian ja SOL:n yksipuoliseen sanelupolitiikkaan kyllästyneen nyt kuolevan ammattiryhmän viimeinen epätoivoinen mielenilmaus. Nyt isojen poikien pitäisi puuttua peliin. PAM, SAK, valtiovalta, huhuu, kuuleeko kukaan?
Nyt isojen poikien pitäisi puuttua peliin. PAM, SAK, valtiovalta, huhuu, kuuleeko kukaan? ---> Alan ammattilaiset käyttävät muita foorumeita ja medioita palopuheiden pitämiseen. Suomi24:ssä "keskustelu" typistyy aina esipubertiteetti-ikäisten juupas-eipäs-isäs-oli-väittelyksi.
- arehtrwsh
katohan mitä kirjotit kirjoitti:
Nyt isojen poikien pitäisi puuttua peliin. PAM, SAK, valtiovalta, huhuu, kuuleeko kukaan? ---> Alan ammattilaiset käyttävät muita foorumeita ja medioita palopuheiden pitämiseen. Suomi24:ssä "keskustelu" typistyy aina esipubertiteetti-ikäisten juupas-eipäs-isäs-oli-väittelyksi.
Onko SOL astumassa johtoon vasta lokakuussa? Olen menossa työhaastatteluun turvatarkastajaksi ja luulin kyseessä olevan kesätyön????
- .......
Mä näkisin, että samaa asiaa voi laajentaa ihan joka puolelle yrityselämää. Palkataan kaikki siivoojat tekemään samalla vartiointihommat ja sen sellaiset, niin säästetään euroja.
Mikäpä se siinä välillä mopata lattiaa ja siivota paikkoja, välillä käy vilkaisemassa, kun hälyportti huutaa, ottaa kiinni näppärin ja täyttelee paperit poliisia varten. Taas vähän siivoamista, pullokone tyhjäks ja niin edelleen..
Helppoa, hauskaa ja ammattitaitoista.- näin tehdään...
hieno idea, mutta eipä niitä näppäreitä oteta ihan ku marjoja pomittaisiin...
En tiedä kokemuksestasi, mutta kyllä ne pokat (näppärit, häiriköt jne) vaatii tarkkailua jonkin aikaa ja monesti pokaa aletaan seuraamaan jo siinä vaiheessa kun "potentiaalinen poka" ilmestyy kauppaa/kohteeseen tai huomataan jotain epäilyttävää jossain henkilössä. Ei riitä ihan kiinniotto perusteeksi se, että "kaveri oli huppu päässä kokoajan" tai "se pälyily omituisesti" tai "näytti epäilyttävältä", vaan vaaditaan selkeä ja varma tieto, jotta kiinniotto-oikeus täyttyy.
- kuvittelenko ?
Olin kerran näkevinäni SOL palveluiden työnhaku kohdassa palveluvastaava turvatarkastus tehtäviin että, siellä mainittiin että, tunti palkka on 10,85e. Ja kiinteistöalan työehtosopimusta käytetään muuten.
Tällä hetkellä siellä on vain mainita tuntipalkasta ei siitä että, mitä työehtosopimusta käytetään.
MOL:n sivuilla ilmoitettiin samasta tuntipalkasta ja Palkkaus kohdassa TES:n mukainen. Työkokemus kohtaan on merkitty: ei lainkaan - 1v- eli sokea
SOL on jättänyt 12.5.09 MOL:n sivuille ilmoituksen edellä mainituilla kriteereillä ja julkaisut sivuillaan 14.5.09 uutisissa että, kiinteistöalan työehtosopimusta käytetään.
- Kesken jäi
Kyllähän esim. JAO Finavialle edelleen kouluttaa lentoasemahenkilöstöä, koulutukseen kuuluu mm. turvatarkastukset. Minulta meni mielenkiinto koko koulutukseen ja lopetin. En ymmärrä miksi ammattiliittoja huudetaan apuun, muutakin jokainen voi tehdä ! Katsella vaikka muuta työtä vaikka sitä ei olekaan runsaasti tarjolla...
- jep jep
katsokaa huvikseen miten sol - harjoittelijat tarkastaa henkilöitä / matkatavaroita... sopimuskausikaan ei ole vaihtunut ja jo vaikuttaa lentoturvallisuuteen! ruuhkassa katotaan vaan sieltä sun täältä niin hyvä tulee xD
- punakone1
jep jep kirjoitti:
katsokaa huvikseen miten sol - harjoittelijat tarkastaa henkilöitä / matkatavaroita... sopimuskausikaan ei ole vaihtunut ja jo vaikuttaa lentoturvallisuuteen! ruuhkassa katotaan vaan sieltä sun täältä niin hyvä tulee xD
1. Ihan samalla tavalla ne SOL:in työntekijät osaa sitä turvatarkastusta tehdä kuin muidenkin firmojen, varsinkin kun suuri osa "munattomista" nykyisistä turvatarkastajista tulee vaihtamaan SOL:in vermeisiin. Ja vaikka taso huonontuisikin niin ei se pois lähteneiden turvatarkastajien työtä/palkkoja takaisin tuo.
2. Turvatarkastus ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaan samanlaista paskahomaa kuin siivous, kaupan kassana oleminen, vartiointi yms. Tärkeää työtä sinänsä, mutta niin on oikeastaan kaikki työ. Mutta koska työ ei tuota mitään niin ei sitä nykyyhteiskunnassa arvosteta.
3. Yksi kuppainen ulosmarssi ja siihen jäi vastarinta. Turha sitten inistä lokakuussa kahvipöydässä paskaa kohtaloa jos ei nyt saa aikaiseksi kuin yhden vitun ulosmarssin. Lähinnä tuo työtaistelukeino vaikuttaakin siltä että on lunastettu se valitusoikeus vuosiksi eteenpäin. Mitään todellista taistelua oikeuksien puolesta ei ole ollut. Muualla maailmassa olisi lentokenttä jo sulussa ja valtiovalta hälyttelisi armeijaa apuun kun turvatarkastajat olisi barrikaadeilla ja lentoliikenne seis.
4. Pakkohan ei ole kenenkään jäädä turvatarkastamaan, jos kerta on niin kovan tason ammattilaisia niin eikun muihin hommiin vaan.
5. Itsehän olette äänestäneet porvarihallituksen, jota ei todellakaan kiinnosta mikään muu kuin yritysten ja osakkeenomistajien etu, siinä politiikassa ei ole sijaa työntekijöille. Täältähän se lähtee miksi firmoilla on mahdollisuus kohdella työntekijöitä kuin paskaa. - Oikea laita
punakone1 kirjoitti:
1. Ihan samalla tavalla ne SOL:in työntekijät osaa sitä turvatarkastusta tehdä kuin muidenkin firmojen, varsinkin kun suuri osa "munattomista" nykyisistä turvatarkastajista tulee vaihtamaan SOL:in vermeisiin. Ja vaikka taso huonontuisikin niin ei se pois lähteneiden turvatarkastajien työtä/palkkoja takaisin tuo.
2. Turvatarkastus ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaan samanlaista paskahomaa kuin siivous, kaupan kassana oleminen, vartiointi yms. Tärkeää työtä sinänsä, mutta niin on oikeastaan kaikki työ. Mutta koska työ ei tuota mitään niin ei sitä nykyyhteiskunnassa arvosteta.
3. Yksi kuppainen ulosmarssi ja siihen jäi vastarinta. Turha sitten inistä lokakuussa kahvipöydässä paskaa kohtaloa jos ei nyt saa aikaiseksi kuin yhden vitun ulosmarssin. Lähinnä tuo työtaistelukeino vaikuttaakin siltä että on lunastettu se valitusoikeus vuosiksi eteenpäin. Mitään todellista taistelua oikeuksien puolesta ei ole ollut. Muualla maailmassa olisi lentokenttä jo sulussa ja valtiovalta hälyttelisi armeijaa apuun kun turvatarkastajat olisi barrikaadeilla ja lentoliikenne seis.
4. Pakkohan ei ole kenenkään jäädä turvatarkastamaan, jos kerta on niin kovan tason ammattilaisia niin eikun muihin hommiin vaan.
5. Itsehän olette äänestäneet porvarihallituksen, jota ei todellakaan kiinnosta mikään muu kuin yritysten ja osakkeenomistajien etu, siinä politiikassa ei ole sijaa työntekijöille. Täältähän se lähtee miksi firmoilla on mahdollisuus kohdella työntekijöitä kuin paskaa.1. Turvatarkastuksen tasoa ylläpidetään mm. auditoimalla kuten on tehty tähänkin asti.
2. Kaikki työ on tärkeätä.
3. Vastakkainasettelun aika on ohitse.
4. Hyvä mies löytää aina paikkansa.
5. Porvarihallitus on saanut paljon hyvää aikaiseksi vaikeassa laskusuhdanteessa ja työntekijöitä kohdellaan Suomessa Suomen lakien mukaisesti. - Parempaa odotellessa
Oikea laita kirjoitti:
1. Turvatarkastuksen tasoa ylläpidetään mm. auditoimalla kuten on tehty tähänkin asti.
2. Kaikki työ on tärkeätä.
3. Vastakkainasettelun aika on ohitse.
4. Hyvä mies löytää aina paikkansa.
5. Porvarihallitus on saanut paljon hyvää aikaiseksi vaikeassa laskusuhdanteessa ja työntekijöitä kohdellaan Suomessa Suomen lakien mukaisesti.1. Auditoija kun ilmoittaa kuitenkin, että tällainen tavara oli sitten mukana "hähää, etpäs löytänyt". Mitäpäs sitten kun ei olekaan auditoija ja siellä on sitten koneessa paniikki?
2. Kyllä kaikki työ on tärkeää, mutta kun se tärkeys unohtuu kahdennentoista tunnin jälkeen niin ettei edes löydä enää omia tavaroitaan.
3. Jos kukaan ei pane vastaan, työnantajat pistävät työehdot, palkat, vapaa-ajankin pilalle. Jos joku alkaa peräämään LAKISÄÄTEISIÄ ruokataukoja, aletaan kaveria välittömästi ajamaan ulos yrityksestä.
4. Entä se nainen?
5. Porvari hallitus leikkaa palkan saajasta laskusuhdanteessa. Porvari hallitus leikkaa palkansaajasta noususuhdanteessa. Yritykset ovat tahkonneet voittoja jatkuvalla syötöllä sekä lasku- että noususuhdanteen aikana. Palkansaaja miettii 20 vuoden päästä, kun ruisleipä maksaa 15€ ja palkkaa tulee edelleen sen 1500 - 2000€, että olisiko kannattanut vähän edes tehdä vastarintaa.
- arcak
En malttanut olla vastaamatta kun lueskelin tuota viestiketjua :-)
Olen itse tällä hetkellä ko. työssä ja ko. yrityksellä.Olen saanut mielestäni riittävän koulutuksen työhön (turvallisuusalan koulutusyritys) ja me turvassa teemme vain ja ainoastaan turvatarkastajan työtä,emme mitään muuta!- .......
Viestiketju on vuodelta 2009...
Nykyinen koulutussysteemi on ihan hanurista, nykyään lähes jokainen onnistuu saamaan turvarin luvat vaikkei soveltuisi hommaan ollenkaan. SOL maksaa nykyään niin huonoa palkkaa ettei kukaan täysijärkinen eksy sinne töihin, kaikki uudet ovat ikäloppuja pitkäaikaistyöttömiä tai juuri 18-wee täyttäneitä räkänokkia. Viimeaikoina SOL on vetänyt laadunvalvonnassa niin pohjat, että en edes halua tietää millaisia kehareita siellä nykyään on töissä.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988