Hölmömmän järjellä tämän ei pitäisi olla mahdollista. Vainajan tililtä on tehty tilisiirtoja reilusti kuoleman jälkeen, viimeisimmät kolme kuukautta jälkeenpäin. Miten se on mahdollista? Kuinka kauan pankkiin kestää mennä tieto kuolemasta, ei nyt sentään kuukausia? Eikö kortit ja nettipankit suljeta, vaikka jollain muulla olisikin käyttöoikeus? Jos joku on mennyt tiskille ja nostanut/siirtänyt rahaa ilman valtuuksia, niin kai pankki on tästä vastuussa? Kukaan kuolinpesän osakkaista ei ole antanut valtakirjaa kellekään hoitaa pankkiasioita, kenelläkään sellaista ei ole, ainakaan aitoa paperia. Pankkia on nyt pyydetty selvittämään tarkemmin mitä tileillä oikein on tapahtunut.
Vainajan tilien käyttö?
14
8595
Vastaukset
- omakokemus
Oma kokemus on, että tieto pankkiin meni tosi nopeasti. Postia, kuten tiliotteet, alkoi tulla N.N.:n kuolinpesän nimellä. Tilinkäyttöoikeuksia, kortteja tai mitään muutakaan ei pankki sulkenut. Asiat piti hoitaa ihan itse ainakin tässä minun tapauksessani. Ongelmaa ei ollut, koska kuolinpesän osakkaita oli vain yksi, mutta sitä tietoa pankilla ei ollut, joten päättelen, ettei pankki tee sellaisia ratkaisuja, vaan on kuolinpesän osakkaiden asia olla aktiivinen. Ehkä olen väärässä, mutta näin siis homma meni ainakin tässä tapauksessa. Tuo taas mahdollisti sen, että vainajan viimeiset laskut oli mahdollista maksaa hänen tililtään ilman mitään ongelmia. Niitähän aina jää, sähkölaskua, puhelinlaskua... Kun kuolemasta on kulunut jo mainitsemasi kolme kuukautta, niin perunkirjoituskin lienee jo pidetty? Se ainakin omassa tapauksessani tarvittiin siinä vaiheessa pankissa, kun ryhdyin selvittelemään tilien lopettamisia sun muita. Silloin pankki toki joutui selvittämään perukirjan perusteella, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita ja millä valtuuksin siis liikkeellä (no, minun tapauksessani ei siis muiden valtuutuksia tarvittu). Teidän tapauksessanne kannattaa toki selvittää, kuka tilejä on käyttänyt, mutta siihen en osaa sanoa, onko pankki mitenkään vastuussa, jos sinne ei ole ilmoitettu kuolinpesän asioiden hoitajaa asianmukaisin valtuutuksin.
- voi maksaa ongelmitta!
Tuntuu kyllä kummalta, kyllä monen pankin ohjeissakin sanotaan, että käyttöoikeudet lakkaa! Ja meillä ne lopetettiin pankin toimesta heti kun saivat tiedon, ei sitä itse tarvinnut hoitaa. Ja sähkölaskut ym. vainajan laskut voi maksaa ihan ongelmitta. Kunhan on ne virkatodistukset vainajasta ja tietysti henkilöllisyystodistus mukana... Jos kuolinpesällä on varoja niin lain mukaankin vainajan velat on ensiksi maksettava. Onhan siitä tietysti vaivaa mennä aina konttoriin ja joutuu maksamaan pankin palvelumaksun. Mutta muita ongelmia ei varmasti tule. Perukirjoitus tosiaan lain mukaan on tehtävä viimeistään 3 kk kuluessa vainajan kuolemasta. Perukirja annetaan pankille ja pankki toimittaa sen tarkistettavaksi. Vastuukysymyksistä en myöskään osaa sanoa.
- voi maksaa
Pankki suosittelee, että omaisen kuolemasta ilmoitettaisiin mah.pian pankille, mutta pankki saa kyllä tiedon muutenkin. Itse ehdin vahingossa maksamaan yhden laskun verkkopankissa isäni ja äitini yhteiseltä tililtä, kun en huomannut, että se oli yhteinen eikä äidin oma tili. Ja käyttöoikeuksiani ei oltu vielä lopetettu. Pankista tulee ohjeetkin kuolinpesälle pankkiasioiden hoitoon. Mahdolliset käyttöoikeudet tileille lopetetaan. En nyt muista tarkkaan, mutta olisiko meillä siihen mennyt n. 2 vkoa. Jos sen sijaan tilillä on toinen OMISTAJA, esim. leski, hän ymmärtääkseni saa tililtä rahaa nostaa. Kolme kuukautta siihen, että pankki saa tiedon ei kyllä pitäisi mennä?! Vainajan tileiltä voi kuka tahansa kuolinpesän osakkaista maksaa ilman valtakirjoja suoraan kuolinpesään liittyviä kuluja/velkoja. Hautajaiset, vainajan ennen kuolemaa syntyneet velat (puhelinlaskut, sairaalalaskut ym.). Muihin nostoihin/maksuihin tarvitaan valtakirja. Ja sen lisäksi vielä vainajasta sekä kaikista osakkaista virkatodistukset (jos heidän elossa olo ei selviä vainajan virkatodistuksesta) ja mahdollinen perukirja. Outoa kyllä, jos pankki on antanut nostaa tililtä rahaa. Pankin virhehän se on.
- voi maksaa**
Korjauksena vielä, että tietysti myös hautajais ym. maksuja maksettaessa tarvitsee ne virkatodistukset ja perukirjan (jos tehty jo). Mutta ei valtakirjaa. Olen maksanut useita laskuja ja aina on paperit katsottu. Pankki otti niistä kopiotkin itselleen.
- eroja
Tuossa aiemmin puhuttiin virkatodistuksista yms. mutta meillä riitti kun laskut olivat kuolinpesän nimellä ja kohdistuivat ihan oikeasti kuolinpesään.
- kuolinpesän osakas?
Käyttöoikeudet yleensä lakkautetaan, mutta ehkä näissä sitten on pankkikohtaisia eroja. Samoin siinä tarvitaanko virkatodistuksia. Jos lasku on kuolinpesän nimillä niin siitä kai selviää, että kyseinen henkilö, jonka tili on ollut on ylipäätänsä kuollut... (lasku saattaa kyllä olla vainajankin nimellä, esim. puhelinlasku) Mutta yleensä virkatodistukset (sukuselvitys eli katkeamaton virka- todistusketju vainajasta 15 vuoden iästä kuolemaan) vaaditaan kuitenkin siksi, että siitä selviää, että henkilö on kuollut (vaikka pankki siitä olisikin jo saanut tiedon) ja ketkä on kuolinpesän osakkaita. Ja, että esim. laskun maksaja on kuolinpesän osakas. En tiedä onko muita syitä? Olen ymmärtänyt, että kuolinpesän laskuja ei voi kuka vaan maksaa ilman valtakirjaa kuolinpesän tililtä vaan pitää olla kuolinpesän osakas (ja mistä pankki tietää, että olet, jos ei siitä ole mitään todistusta)? Vai voiko?
- ja maksuista
Jos kortteja ei lakkauteta niin millä estetään kuolinpesän tilivarojen väärä käyttö? Pankissa maksettavat laskut pitää olla joko kuolinpesän tai vainajan nimillä. Ja laskusta pitää selvitä mikä lasku on kyseessä. Mutta jos laskun maksaa verkkopankissa tai automaatilla niin silloinhan menee mikä tahansa lasku läpi? Ja kaikki ei ehkä tiedä että mitä tahansa laskua ei sieltä voi maksaa ilman valtakirjaa. Pankin pitäisi siis huolehtia, että väärinkäytöksiä (tahallisia tai tahattomia) ei tule. Mutta koska kestää jonkin aikaa, että pankki saa tiedon kuolemasta voi kuka tahansa osakkaista ilmoittaa siitä pankille. Jos haluaa varmistaa, että kukaan ei käytä tiliä väärin. Luulisi sen olevan pankinkin etujen mukaista huolehtia tarvittavista asiakirjoista ym. Jotta eivät joudu vastuuseen? Ap. viestistä ei tarkemmin selvinnyt kuitenkaan mitä nämä tehdyt tilisiirrot ovat. Onko ne kuolinpesään liittyviä vai ei.
- nix nax
kuolinpesän osakas? kirjoitti:
Käyttöoikeudet yleensä lakkautetaan, mutta ehkä näissä sitten on pankkikohtaisia eroja. Samoin siinä tarvitaanko virkatodistuksia. Jos lasku on kuolinpesän nimillä niin siitä kai selviää, että kyseinen henkilö, jonka tili on ollut on ylipäätänsä kuollut... (lasku saattaa kyllä olla vainajankin nimellä, esim. puhelinlasku) Mutta yleensä virkatodistukset (sukuselvitys eli katkeamaton virka- todistusketju vainajasta 15 vuoden iästä kuolemaan) vaaditaan kuitenkin siksi, että siitä selviää, että henkilö on kuollut (vaikka pankki siitä olisikin jo saanut tiedon) ja ketkä on kuolinpesän osakkaita. Ja, että esim. laskun maksaja on kuolinpesän osakas. En tiedä onko muita syitä? Olen ymmärtänyt, että kuolinpesän laskuja ei voi kuka vaan maksaa ilman valtakirjaa kuolinpesän tililtä vaan pitää olla kuolinpesän osakas (ja mistä pankki tietää, että olet, jos ei siitä ole mitään todistusta)? Vai voiko?
>>Olen ymmärtänyt, että kuolinpesän laskuja ei voi kuka vaan maksaa ilman valtakirjaa kuolinpesän tililtä vaan pitää olla kuolinpesän osakas
- Kummallekkin
Tottakai kortit kuoletetaan ja esim. nettitunnukset jäädytetään, asiointi onnistuu vain pankissa. Ei pankki katkaise rahaliikennettä täysin kuolinhetkellä, kyllä vainajan velvoitteet hoidetaan. Vuokrat, verot yms. maksetaan ihan mukisematta, voi olla ettei puoli vuotta myöhemmin tehtyä remonttia makseta vaikka se olisikin kuolinpesän nimissä. Siis tavanomaiset normaalit laskut hoituvat, ja minkä ihmeen takia tarvitsee todistaa henkilöllisyyksiä ja sitä että henkilö on kuollut. Ehkä nykyajan ihmiset eivät tiedä vanhasta edelleen toimivasta systeemistä maksupalvelusta. Tiedän että jotkut pankit ovat vainoharhaisia näiden asioiden suhteen mutta toiset toimivat normaali järjellä. Niin ja kuoleman ilmoittamisesta hoitaa kyllä viranomaiset, onko ne henkikirjoittajat vai mitkä mutta kyllä se tieto menee aika nopeasti pankeille, tosin inhimillisiä erehdyksiäkin sattuu kuten maistraatissa jossa lähettivät lähes 5 vuotta sitten kuolleen henkilön nimellä kyselyn, pahoittelivat inhimillistä erehdystä kun kyselin perään.
- pankissa...
nix nax kirjoitti:
>>Olen ymmärtänyt, että kuolinpesän laskuja ei voi kuka vaan maksaa ilman valtakirjaa kuolinpesän tililtä vaan pitää olla kuolinpesän osakas
Nämä taitaa olla pankkikohtaisia tai pankitkaan ei tiedä miten nämä menee... Mulle pankista sanottiin, että pitää olla virkatodistus mistä ilmenee että olen kuolinpesän osakas. Ja aina kun olen maksanut laskuja (vainajan velkaa ja kuolinpesän) ollaan pyydetty henkkarit ja lisäksi virkailija on katsonut virkatodistuksesta tietoni. Silloin kun isäni oli vielä elossa sain kyllä vapaasti maksella hänen tililtään laskuja konttorissa. Kunhan laskut oli isän nimillä. Jotkut pankit ovat niin tarkkoja, että laittaessaan omalle tilille rahaa kysellään henkkareita. Mikähän siinäkin on takana... Mutta se nyt ei liity tähän.
- nix nax
pankissa... kirjoitti:
Nämä taitaa olla pankkikohtaisia tai pankitkaan ei tiedä miten nämä menee... Mulle pankista sanottiin, että pitää olla virkatodistus mistä ilmenee että olen kuolinpesän osakas. Ja aina kun olen maksanut laskuja (vainajan velkaa ja kuolinpesän) ollaan pyydetty henkkarit ja lisäksi virkailija on katsonut virkatodistuksesta tietoni. Silloin kun isäni oli vielä elossa sain kyllä vapaasti maksella hänen tililtään laskuja konttorissa. Kunhan laskut oli isän nimillä. Jotkut pankit ovat niin tarkkoja, että laittaessaan omalle tilille rahaa kysellään henkkareita. Mikähän siinäkin on takana... Mutta se nyt ei liity tähän.
>>Nämä taitaa olla pankkikohtaisia tai pankitkaan ei tiedä miten nämä menee>Mulle pankista sanottiin, että pitää olla virkatodistus mistä ilmenee että olen kuolinpesän osakas.
- selvä pyy!
nix nax kirjoitti:
>>Nämä taitaa olla pankkikohtaisia tai pankitkaan ei tiedä miten nämä menee>Mulle pankista sanottiin, että pitää olla virkatodistus mistä ilmenee että olen kuolinpesän osakas.
Näin lukee mm. Nordean ohjeissa kuolinpesän hoitajalle (ja parin muun pankin). Selvitykseksi riittää virkatodistus, josta on nähtävissä henkilön olevan kuolinpesän osakas. Mutta tarvitaanko virkatodistusta vain näissä: - saamaan perunkirjoitusta varten saldotodistukset vainajan varallisuudesta, lainoista ja vastuista kuolinpäivänä - saamaan muutenkin tietoja vainajan pankkiasioiden kuolinpäiväisestä sekä sen jälkeisestä tilanteesta - luetteloimaan vainajan tallelokeron sisällön yhdessä pankin kahden toimihenkilön kanssa. Eikä virkatodistusta tarvita tässä? - jättämään pankille maksettavaksi vainajan tililtä hautajaisiin tai muuten selvästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja taikka vainajalle kuuluneita sähkö-, puhelin- tai esim. yhtiövastikelaskuja Tod. näköisesti sitten on virkailijakohtaista ja itselleni on sattunut vain niitä virkailijoita, jotka luulevat virkatodistusta tarvittavan! Ohjeissa sanotaan myös Osakas voi myös valtuuttaa jonkun toisen tekemään yllämainittuja toimenpiteitä. Valtuutetun on tällöin esitettävä yksilöity valtakirja ja selvitys valtuuttajan osakasasemasta. Mutta tässäkin tarkoitetaan varmaan noita muita, ei laskun maksua?
- selvä pyy!
selvä pyy! kirjoitti:
Näin lukee mm. Nordean ohjeissa kuolinpesän hoitajalle (ja parin muun pankin). Selvitykseksi riittää virkatodistus, josta on nähtävissä henkilön olevan kuolinpesän osakas. Mutta tarvitaanko virkatodistusta vain näissä: - saamaan perunkirjoitusta varten saldotodistukset vainajan varallisuudesta, lainoista ja vastuista kuolinpäivänä - saamaan muutenkin tietoja vainajan pankkiasioiden kuolinpäiväisestä sekä sen jälkeisestä tilanteesta - luetteloimaan vainajan tallelokeron sisällön yhdessä pankin kahden toimihenkilön kanssa. Eikä virkatodistusta tarvita tässä? - jättämään pankille maksettavaksi vainajan tililtä hautajaisiin tai muuten selvästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja taikka vainajalle kuuluneita sähkö-, puhelin- tai esim. yhtiövastikelaskuja Tod. näköisesti sitten on virkailijakohtaista ja itselleni on sattunut vain niitä virkailijoita, jotka luulevat virkatodistusta tarvittavan! Ohjeissa sanotaan myös Osakas voi myös valtuuttaa jonkun toisen tekemään yllämainittuja toimenpiteitä. Valtuutetun on tällöin esitettävä yksilöity valtakirja ja selvitys valtuuttajan osakasasemasta. Mutta tässäkin tarkoitetaan varmaan noita muita, ei laskun maksua?
Tarkennus vielä, että ohjeiden mukaan "vainajan lakimääräiset perilliset osoittava sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusketju vainajasta 15 vuoden iästä kuolemaan" ei tarvita noissa aiemmassa viestissäni mainituissa asioiden hoidossa. Pelkästään se virkatodistus, josta on nähtävissä henkilön olevan kuolinpesän osakas. Vaikka jotkut innokkaat virkailijat ovat vaatineet laskua maksaessa jopa nekin! Eli ongelmitta ei välttämättä aina onnistu ilman mitään virkatodistusta. Voi joutua väittelemään virkailijan kanssa tai virkailijan pitää selvittää asiaa. Mutta hyvä, että joillakin on onnistunut ok.
- nix nax
selvä pyy! kirjoitti:
Tarkennus vielä, että ohjeiden mukaan "vainajan lakimääräiset perilliset osoittava sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusketju vainajasta 15 vuoden iästä kuolemaan" ei tarvita noissa aiemmassa viestissäni mainituissa asioiden hoidossa. Pelkästään se virkatodistus, josta on nähtävissä henkilön olevan kuolinpesän osakas. Vaikka jotkut innokkaat virkailijat ovat vaatineet laskua maksaessa jopa nekin! Eli ongelmitta ei välttämättä aina onnistu ilman mitään virkatodistusta. Voi joutua väittelemään virkailijan kanssa tai virkailijan pitää selvittää asiaa. Mutta hyvä, että joillakin on onnistunut ok.
Yhdestä virkatodistuksesta ei suinkaan aina ilmene "pelkästään se, että henkilö on kuolinpesän osakas". Voi olla, että siinä lukee "kirjoissamme ei lapsia", vaikka aiemmista rekistereistä lapsiakin löytyy. Sukuselvitysketjua ei ole koskaan minulta kyselty - eikä liioin osakkaan antamaa valtakirjaa. Mutta voihan olla, että Nordean ohjeet ovat nyttemmin muuttuneet. Tai lieneekö pärstäkertoimeni antanut minusta tavallista luotettavamman kuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723