Oliko niin ettei egyptin puntia saa lähtiessä esim. forexista? Lisäksi jos ei, niin missä kannattaa saapuessa esim. sharmiin vaihtaa eurot; lentoasema, pankki,hotelli vai rahanvaihtopiste????Missä paras kurssi siis? Huoliiko baarit, taksit,ravintolat myös euroja niin ja basaarit, onks kurssi parempi egyptin punnilla maksaessa vaiko yrittävätkö kusettaa jotenkin tyhmää turistia punnilla???? Entäpä tipit; voiko tipata kolikko senteillä ja euroilla vai pitääkö aina tippirahat so. kolikot olla egyptin rahaa??Turkissa ainakin kävi basaareissakin eurot mut saattoi vähän hävitä kurssissa....
rahanvaihto (egypti)
7
2494
Vastaukset
- piaceza
tosta rahanvaihdosta.. muistelisin niin että kun veljeni oli työharjottelussa Kairossa niin siellä on niin että Egyptin puntia ei saa viedä pois maasta tarkoittaen että niitä ei pysty vaihtamaan etukäteen mistään.. Itse olen lähössä egyptiin reilun viikon päästä ja minulle on suositeltu vaihtamaan rahaan hotellissa tai pankissa. Sillä kursseissa ei pitäisi suurta eroa olla! Mutta kannattaa muistaa että paikallisten ihmisten kanssa ei kannata rahaa vaihtaa tai missään kojuissa sillä ne huijjaa varmasti.. Joten itse vaihdan rahani hotellissa, sillä heidän pankkikulttuuri ei ole niin hyvin tiedossa...
Ja uskoisin että heille ainakin tipiksi käy kaikki rahat :) ja uskoisin että basaareissakin ainakin dollarit käy ja luulisin että eurotkin mutta varmiten ei tule huijatuksi kun käyttää paikallista rahaa..
Hauskaa matkaa!!- Päivi
Lähden itse tällä viikolla Egyptiin ja olen saanut neuvoja matkatoimistosta ja kavereilta. Ota mukaan euroja ja vaihda vasta paikan päällä, vaikka hotellissa tai pankissa (oma matkakassani on kokonaisuudessaan jo lompsassani 20-50 euron seteleinä, jotka hotellissa laitan kassakaappiin). Matkatoimistoni kertoi, ettei ole niin väliä kummassa vaihtaa, hotellissa vai pankissa, MUTTA että kannattaa vaihtaa aina VAIN päivän budjetti kerrallaan. Ajattelin itse, että vaihdan hotellissa silloin kun vaihtaa tarvii. Tiesit kai myös, et jos teet matkatoimistosi kautta retkiä tms. joka maksaa, niin voit ja sulle tulee edullisemmaksi maksaa ne euroilla matkatoimistolle. Hyvää matkaa, sullekin...
- HUOMIO!
Päivi kirjoitti:
Lähden itse tällä viikolla Egyptiin ja olen saanut neuvoja matkatoimistosta ja kavereilta. Ota mukaan euroja ja vaihda vasta paikan päällä, vaikka hotellissa tai pankissa (oma matkakassani on kokonaisuudessaan jo lompsassani 20-50 euron seteleinä, jotka hotellissa laitan kassakaappiin). Matkatoimistoni kertoi, ettei ole niin väliä kummassa vaihtaa, hotellissa vai pankissa, MUTTA että kannattaa vaihtaa aina VAIN päivän budjetti kerrallaan. Ajattelin itse, että vaihdan hotellissa silloin kun vaihtaa tarvii. Tiesit kai myös, et jos teet matkatoimistosi kautta retkiä tms. joka maksaa, niin voit ja sulle tulee edullisemmaksi maksaa ne euroilla matkatoimistolle. Hyvää matkaa, sullekin...
Vaikka Egyptin puntia ei saisi viedä maasta
niin hyvin niitä on aina Forexilta saanut:
http://www.forex.fi/rates.asp?sectionId=519
Ja tottakai paikallisille eurot kelpaa mutta
kurssissa häviää aina. Ja muutenkin hinnoittelu
perustuu pärstäkertoimeen ja rusketuksen määrään.
Aluksi kaikesta pyydetään monikymmenkertaisia
hintoja mutta kun viikon mittaan olet samalla
kauppiaalle sanonut kymmenia kertoja että kuulosta
liian kalliilta niin alkuperäinen hinta voi
tippua jopa yli 95 prosenttia ;) - epätietoinen
HUOMIO! kirjoitti:
Vaikka Egyptin puntia ei saisi viedä maasta
niin hyvin niitä on aina Forexilta saanut:
http://www.forex.fi/rates.asp?sectionId=519
Ja tottakai paikallisille eurot kelpaa mutta
kurssissa häviää aina. Ja muutenkin hinnoittelu
perustuu pärstäkertoimeen ja rusketuksen määrään.
Aluksi kaikesta pyydetään monikymmenkertaisia
hintoja mutta kun viikon mittaan olet samalla
kauppiaalle sanonut kymmenia kertoja että kuulosta
liian kalliilta niin alkuperäinen hinta voi
tippua jopa yli 95 prosenttia ;)Kiitokset vastauksista kaikille viestiini lähettäneille. Otan myös matkakassani 20-50 e seteleinä, ja käyn fiorexissa testaamassa 100 e vaihtoa punniksi, jotta olis heti paikan päällä paikallista valuuttaa. Kokemuksesta tiedän että forexin kurssi päihittää yleensä hotellien ja pankkien kurssit ulkomailla, mutta turkissa parhaan valuutan sai ns. rahanvaihtopisteissä....
- Hoax
Itse vaihdoin joulukuun alussa forexilla egpytin puntia. EGP on ns. 'suljettu valuutta', joten muistaakseni enintään 1000puntaa saa viedä/tuoda maahan. Tosin eipä tuota kukaan tarkistanut, eikä ollut 'Venäjä' tyylistä lomaketta mihin pitää arvoesineet ja rahat luetella paljon on mitäkin valuuttaa.
Lentoasemalla (Luxor) oli rahanvaihtopiste, aikalailla sama kurssi kuin FOREXilla suomessa. Eikä poikennut myöskään laivalla (niilin risteily) ollut vaihtokurssi edellä mainituista.
Eurot käy aika monessa paikassa, mutta esim. pääsymaksut museoihin/temppeleihin yms. on yleensä maksettava punnissa. Euro on kovempaa valuuttaa kuin punta, MUTTA paikalliset eivät monasti osaa lukea, ja laskutaitokin on sitä sun tätä, joten saattavat koittaa euro-punta kurssiksi 1:5 (oikea on n. 1:7 tai nyt jo kait 1:7.5). Mutta kannattaa olla tarkkana ja korjata että paljon euron arvo on, ja sanoa että se tekee tämän ja tämän verran. Joskus sai eurohinnaksi jotain aivan uskomatonta (tyyliin 50 puntaa 30 euroa tms.).
Kolikoita eivät huoli, ainakaan mielellään. 2e kolikoita saattavat jotkut ottaa vastaan pitkän taistelun päätteeksi, mutta koska egyptin pankki ei vaihda kolikoita, ei niillä ole kauppiaille juuri arvoa - ainoa mitä koittavat, on saada vaihdettua ne kolikot turistien kanssa seteleiksi (tässä suhteessa pikkusetelit, etenkin 5e ovat parasta valuuttaa).
Kannattaa olla tarkkana 50 punnan setelin kanssa, näyttää aika lailla samalta kuin 50 piasterin (vrt. 50markkaa vs 50 penniä) seteli. Näppäräsormiset yrittävät tässä kohdin huijata (ottavat 50punnan setelin, vaihtavat sen 50 piasteriin ja haluavat lisää rahaa kun olet muka antanut väärän setelin).
Kolikoita ei egyptissä käytännössä käytetä, egyptin valuutassa on olemassa joitain kolikoita, mutta niiden arvo on niin mitätön ettei niihin missään törmää.
Tipit ovat aina 'lahja', joten tipatahan voi millä vaan. 50piasterin/1 punnan setelit ovat sopivia tippaamiseen.
Ainiin, ja mustekynät ovat arvossaan, niitten perään kyselevät vielä kovasti, joten jos varastoista löytyy, niin kannattaa ottaa mukaan. Aikuisilla on kyllä mustekyniä, mutta monet haluavat erilaisia, ulkomaisia mainoskyniä yms. joita voivat sitten lapsilleen antaa. Purukumia lapsille voi myös antaa :)- epätietoinen
Kiitti vinkeistä ja vaivasta kirjoittaa.
Siis vaihdoin 100 euroa ja sain takas 735 egyptin puntaa seteleinä (50,20,10 ja 5).Lisäksi kun ei mennyt tasan, sain takas vielä 2.95 euroa. Eli kurssi 0.1361 nyt. Punta on siis pyöreästi 15 sentin arvoinen. - ...
epätietoinen kirjoitti:
Kiitti vinkeistä ja vaivasta kirjoittaa.
Siis vaihdoin 100 euroa ja sain takas 735 egyptin puntaa seteleinä (50,20,10 ja 5).Lisäksi kun ei mennyt tasan, sain takas vielä 2.95 euroa. Eli kurssi 0.1361 nyt. Punta on siis pyöreästi 15 sentin arvoinen.Me saatiin paikan päällä 100 eurolla hotellista 720 puntaa ja virallisesta vaihtopisteestä Naama Inn hotellin läheltä 750-770 puntaa riippuen kurssista. Tämä siis viime viikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197