sini/valk kokardi

linja-autokuski

Voisiko joku kertoa mitä asetuksia tai rajoituksia on esim. suomen armeijan käyttämissä sini-valkoisissa kokardeissa. Tai osoitetta mistä asiaa voisi kysellä. Itsellä on tilanne, että ajan ajoittain tilausliikennettä jopa ulkomaille. Hankkeilla on linja-autonkuljettajan lakki kokardeineen. Lisäksi olen ajatellut laittaa lakkiin tämän sini- valkoisen kokardin jolla "viestitän" mistä maasta olen. Tämä silloin kun en ole bussissa tai sen välittömässä läheisyydessä

3

2257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hyvä esiintyä

Kyseisen merkin asettaminen siviili lakkiin ei asetukset koske vaikka merkki on Suomen puolustusvoimien merkki . Ainoastaan on maita tai paikkoja jossa kyseinen merkki saattaa olla hiukan tunteita / valtioiden sopimus oikeudesta armeijan tunnuksiin käytämiselle . Ahvenanmaalla ei saa olla mitään merkkejä jotka viitaisivat Suomen tai ulko maalaisiin armeijan käyttämiin tunnuksiin . Tunnuksen käyttö on Ahvenanmaan saaristossa kieletty ja näin ollen riisuttava ja veneistä poistettava jos läheisyys on alle 100m . Täten voitaisiin katsoa että voisi langettaa tuomion Defmilitary säädöksen rikkomisesta . Venäjälle ajaessa tilanne on toinen mitään rikosta ei ole mutta Venäläisten kanta Suomalaiseen sotilaalliseen tunnukseen on tunteenomainen . Jotta välttyisi joiltakin negatiivisilta tunteen osoituksilta olisi hyvä miettiä pitääkö kyseistä merkkiä lakissaan vaikka Venäjän laki ei kieltäisi ulkomaalaisten sotilas tunnisteiden käyttämistä . Yhteisökäytös voisi tulla huomioon ja sitä kautta rangaista jos Venäjä antaisi huomautuksen ulkoministeriöön merkin näyttämisestä joka ei vaadi rangaistuksen antamiseksi Venäjän lakien tulkintaa merkin olevan rikos .

• Hohohohooooo

Kokardia ei helposti yhdistetä Suomeen ja siellä missä yhdistetään niin usein sitten negatiivisesti. Eiköhän suomalaisuudesta viestittämiseen ole parempiakin menetelmiä kuin sotilaalliset tunnukset. Jos pakko on viestitellä.

• Prof. Saanis

Olen itsekin linja-autokuljettaja sekä harrastajaheraldikko. Olen yrittänyt löytää 'oikeata' linja-autonkuljettajan koppalakkia. On käynyt ilmi, ettei virallista versiota ole olemassakaan. tutkiessani markkinoita päädyin perusvaihtoehtona amerikkalaiseen (mustan)siniseen 8-kulmaiseen poliisikoppalakkiin, johon kiinnitetään kuljettajakokardi, joka on joko pinssi tai hienompana versiona metallilankaommeltu merkki. kokardi olisi alustavan suunnitelman mukaan seuraavanlainen: "kilvessä siivitetty ohjauspyörä, jonka yläpuolella [Pyhän Kristoforoksen] risti tai tähti ja puolikuu. Ohjauspyörän alapuolella kolmiosainen baneeri, jossa tunnuslause (lat.)"Unum transportatur Omnes" ["Yksi kuljettaa kaikki"]. Risti ja siivet hopeaa, ohjauspyörä kultaa."

Tämä kokardi olisi kansainvälinen, joten kansallisuustunnukseksi voisi lakkiin kiinnittää kokardin yläpuolelle vaikkapa ristissä olevat Suomen liput. Komeaa.

Tämän ajatusmallin etuna on, että päähine ja tunnus eivät ole riippuvaisia toisistaan; joskin laadukas kokardi on sen verran hintava, ettei sitä viitsi pipoon kiinnittää...

Asiasta kannattaa kertoa eteenpäin, jotta tiedetään yleinen kiinostus asiaan; mikäli mielenkiinto on riittävän runsasta, voitaisiin jopa lakki tehdä halutun mallin mukaan Suomalaisella lakkitehtaalla Suomessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe