Rakennus oikeus

naapurin tontille

Tai ainakin melkein. Kertoisko joku miten tämä menee? Meillä on uusi naapuri joka on meidän vanhalta äidiltä käynyt hakemassa nimen alle että saa rakentaa autotallin 2 m rajasta ja talon 4 m rajasta. Tontti on perikunnan omistama, eikö hänen kuulu kysyä kaikilta lupa moiseen? Minulla on semmoinen ymmärrys että normaalisti rajasta saa rakentaa autotallin 4 m päähän ja talon 5 m päähän, vai olenko väärässä? Ja vielä että rakennusten väli eri tonteilla olevaan pitäisi olla 8 m? Jos näin on tuo tuleva rakennus vaikuttaa tämän tontin mahdollisiin myöhempiin rakennus hankkeisiin? Itse en enää rakenna mitään, mutta omien lasten oikeuksia en mielelläni antaisi kaventaa. Miten tämmöisen kannsa pitäisi menetellä? T. Rami

3

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli teiltä

      meni oikeus rakentaa lähelle rajaa. Joskus riittää yksikin nimi eli rakennusvalvonta katsoo että se on perikunnan tiedossa kun yksi on nimen paperiin laittanut. Rakennusluvasta voi valittaa eli se ei saa lainvoimaa ja se saattaa laittaa suunnitelmat uusiksi koska valitus lykkää vuodella rakentamista.

    • Rauno Kangas

      ...perikunta on yhteishallinnossa eli laillista velvoittavuutta ei yhden jäsenen antamalla luvalla ole. Rakennuslupamenettelyssä naapureille tiedotetaan hankkeen vireilletulosta, eikä siinä vaiheessa ilmoitettu "ei vastusta" kanta velvoita edes ao. lausunnon antajaa. Hänkin voi muuttaa kantaansa vielä luvan myöntämisen jälkeenkin (valitusaika). Jos kuitenkin naapuri saisi luvan rajan lähelle rakentamisesta, ei se estä omalla puolella rakentmaista, mutta vaikuttaa jonkin verran palomääräyksiin. Jos kahden rakennuksen välissä ei ole 8 m etäisyyttä, nousee rakennuksen vaipan paloneristävyysvaatimus - esimerkikisi etäisyydellä 4-8 m vaaditaan EI30. Tuossa on vielä paljonkin mahdollisuuksia. Jos perikunta haluaa estää tuon 2 metriin tulon - se on tehtävissä, mutta korrektia olisi pikaisesti ilmoittaa naapurille. Toisaalta se 2 metriä ei välttämättä niin iso kiusa ole, eikä niin paljoa monestikaan rasita (tuo palovaatimus kun tulee omasta autotallistakin eikä EI30 ole "seinää kummempi"). Suosittelisin harkitsemaan sen 2 metrin luvan myöntämistä uudelleen - ja ellei se talli tulee liiaksi syliin, myöntäisin sen luvan (eli antaisin naapurin prosessin jatkua).

    • arvuuttelija

      Itse tietysti valitsette kahdesta vaihtoehdosta.
      Oletetaan: vastaus on ei.
      Odotetaanko, että myös naapurin vastaus joskus myöhemmin sama.
      Sitäkin kannattaa miettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe