Siivoustyötä

???

Jos ja kun muuttaisin Japaniin avioliiton takia (olen nainen, mies Japanilainen), niin olisiko ihan pakko heittäytyä kotirouvaksi? Miten siivoustyö Japanissa? Jos minulla on kokemusta alalta ja hyvät paperit siitä myös, puhun sujuvasti englantia ja jonkun sanasen Japania myös, voisiko siivoustyötä saada edes osa-aikaisesti? Kiitän!

4

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyliin Japani

      Miksi ihmeessä tällaista täällä kyselet? Kysy suurlähetystöstä. Ihmettelen, miksi tuleva miehesi ei ota selvää tästä. Muutettuasi Japaniin, huomaat että, aviomiehesi voi muuttua heti saamattomaksi kotitöiden suhteen. Siellä mies yleensä olettaa ja odottaa vaimon tekevän kaiken. Ruuan ja siivouksen ohella lamppujen vaihdot ja pienet naulaustyöt myös. Se on se yhteisön roolimalli.

    • jskdl

      No ei kai sita pakko ole kotirouvaksi heittaytya, asiasta kannataisi ehka keskustella tulevan aviopuolison kanssa, eiko? Suurin osa japanilaisista naisista kuitenkin jattaa tyot naimisiin mentyaan ja omistautuu kodinhoitoon. Mita nyt olen sivusta tarkkaillut niin valilla tulee mieleen etta vaimo on miehelle aidin vastine :') Vaimo heraa aamulla ensimmaisena ja valmistaa aamupalan perheelle, seka lapsille lounaan kouluun. Kun muut perheenjasenet lahtevat toihin/kouluun jaa aiti taloa hoitamaan. Pitaa pyykata, siivota, suunnitella rahankayttoa ja tietysti valmistaa illallinen. Sitten odotettaan etta mies(ja lapset) palaa toista kotiin ja syodaan yhdessa. Miehen tyosta riippuen voi menna todella myohaan. Vaimo valvoo odottaen etta jokainen perheen jasen on palannut kotiin. Ennen ei nukuta. Seuraavanan aamuna taas ensimmaisena ylos ja aamiaista valmistamaan. Jos kotitoilta jaa vapaa-aikaa voi kotiaiti sivistaa itseaan esim. opiskelemalla kielia tai hankkimalla jonkin harrastuksen. Eraat toimivat vapaaehtoisina ja huolehtivat naapuruston asioista tms tms. Vaihtelee tietysti kotitalouksien mukaan, mutta raha-asiat ovat yleensa aina vaimon huolehdittavana. Mies hankkii rahan ja vaimo paattaa mihin se raha sitten kaytetaan. Toiden saamisen kannalta japaninkielen taito on minun kasittaakseni aika ehdoton.

      • Nyk. Japanissa asuva

        Tuo kuvauksesi oli kyllä hyvin perinteinen japanilainen perheenäidin roolimalli ja tuollaisia perheitä takuulla löytyy. Mutta pitää muistaa, että ihmiset ovat Japanissakin yksilöitä ja kaikki eivät tuohon muottiin sovi. Etenkin nuoremmat perheet voivat olla hyvinkin erilaisia tuohon perinteiseen malliin verrattuna. Japanin kielen taidosta töitä hakiessa olen samaa mieltä. Ilman kielitaitoa se on todella hankalaa. Töitä voi toki löytyä niinkin, mutta helppoa se ei ole.


      • toinen Japanissa asuva
        Nyk. Japanissa asuva kirjoitti:

        Tuo kuvauksesi oli kyllä hyvin perinteinen japanilainen perheenäidin roolimalli ja tuollaisia perheitä takuulla löytyy. Mutta pitää muistaa, että ihmiset ovat Japanissakin yksilöitä ja kaikki eivät tuohon muottiin sovi. Etenkin nuoremmat perheet voivat olla hyvinkin erilaisia tuohon perinteiseen malliin verrattuna. Japanin kielen taidosta töitä hakiessa olen samaa mieltä. Ilman kielitaitoa se on todella hankalaa. Töitä voi toki löytyä niinkin, mutta helppoa se ei ole.

        Nykyinen viiskymppisten sukupolvi on tuota kotirouvasukupolvea, mutta nuoremmat usein eivät, koska esim. Tokiossa ei oikeasti enää pärjää yhden palkalla, jos vaikkapa tavoittelee asunnon ostoa. Tunnen paljon naimisissa olevia japanilaisia uranaisia.

        Nyt tosin on lama ja töiden saanti todella heikkoa, varsinkaan jos japaninkielen taitoa ei ole. Olen kyllä nähnyt paikallisissa ulkomaalaisten englanninkielisissä lehdissä ja netissä joskus ilmoja, että haetaan esim. lähetystöperheeseen tai expat-firmojen lähettämien työntekijöiden perheisiin lastenhoitaja-siivooja-ruuanlaittajaa. Näitä voisit alkuun katsastella. Samaten supermarkettien kassoilla on joskus ulkomaalaisia, mutta silloin olisi osattava japania.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1837
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe