Siivoustyötä

???

Jos ja kun muuttaisin Japaniin avioliiton takia (olen nainen, mies Japanilainen), niin olisiko ihan pakko heittäytyä kotirouvaksi? Miten siivoustyö Japanissa? Jos minulla on kokemusta alalta ja hyvät paperit siitä myös, puhun sujuvasti englantia ja jonkun sanasen Japania myös, voisiko siivoustyötä saada edes osa-aikaisesti? Kiitän!

4

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyliin Japani

Miksi ihmeessä tällaista täällä kyselet? Kysy suurlähetystöstä. Ihmettelen, miksi tuleva miehesi ei ota selvää tästä. Muutettuasi Japaniin, huomaat että, aviomiehesi voi muuttua heti saamattomaksi kotitöiden suhteen. Siellä mies yleensä olettaa ja odottaa vaimon tekevän kaiken. Ruuan ja siivouksen ohella lamppujen vaihdot ja pienet naulaustyöt myös. Se on se yhteisön roolimalli.

• jskdl

No ei kai sita pakko ole kotirouvaksi heittaytya, asiasta kannataisi ehka keskustella tulevan aviopuolison kanssa, eiko? Suurin osa japanilaisista naisista kuitenkin jattaa tyot naimisiin mentyaan ja omistautuu kodinhoitoon. Mita nyt olen sivusta tarkkaillut niin valilla tulee mieleen etta vaimo on miehelle aidin vastine :') Vaimo heraa aamulla ensimmaisena ja valmistaa aamupalan perheelle, seka lapsille lounaan kouluun. Kun muut perheenjasenet lahtevat toihin/kouluun jaa aiti taloa hoitamaan. Pitaa pyykata, siivota, suunnitella rahankayttoa ja tietysti valmistaa illallinen. Sitten odotettaan etta mies(ja lapset) palaa toista kotiin ja syodaan yhdessa. Miehen tyosta riippuen voi menna todella myohaan. Vaimo valvoo odottaen etta jokainen perheen jasen on palannut kotiin. Ennen ei nukuta. Seuraavanan aamuna taas ensimmaisena ylos ja aamiaista valmistamaan. Jos kotitoilta jaa vapaa-aikaa voi kotiaiti sivistaa itseaan esim. opiskelemalla kielia tai hankkimalla jonkin harrastuksen. Eraat toimivat vapaaehtoisina ja huolehtivat naapuruston asioista tms tms. Vaihtelee tietysti kotitalouksien mukaan, mutta raha-asiat ovat yleensa aina vaimon huolehdittavana. Mies hankkii rahan ja vaimo paattaa mihin se raha sitten kaytetaan. Toiden saamisen kannalta japaninkielen taito on minun kasittaakseni aika ehdoton.

• Nyk. Japanissa asuva

Tuo kuvauksesi oli kyllä hyvin perinteinen japanilainen perheenäidin roolimalli ja tuollaisia perheitä takuulla löytyy. Mutta pitää muistaa, että ihmiset ovat Japanissakin yksilöitä ja kaikki eivät tuohon muottiin sovi. Etenkin nuoremmat perheet voivat olla hyvinkin erilaisia tuohon perinteiseen malliin verrattuna. Japanin kielen taidosta töitä hakiessa olen samaa mieltä. Ilman kielitaitoa se on todella hankalaa. Töitä voi toki löytyä niinkin, mutta helppoa se ei ole.

• toinen Japanissa asuva
        Nyk. Japanissa asuva kirjoitti:

Tuo kuvauksesi oli kyllä hyvin perinteinen japanilainen perheenäidin roolimalli ja tuollaisia perheitä takuulla löytyy. Mutta pitää muistaa, että ihmiset ovat Japanissakin yksilöitä ja kaikki eivät tuohon muottiin sovi. Etenkin nuoremmat perheet voivat olla hyvinkin erilaisia tuohon perinteiseen malliin verrattuna. Japanin kielen taidosta töitä hakiessa olen samaa mieltä. Ilman kielitaitoa se on todella hankalaa. Töitä voi toki löytyä niinkin, mutta helppoa se ei ole.

Nykyinen viiskymppisten sukupolvi on tuota kotirouvasukupolvea, mutta nuoremmat usein eivät, koska esim. Tokiossa ei oikeasti enää pärjää yhden palkalla, jos vaikkapa tavoittelee asunnon ostoa. Tunnen paljon naimisissa olevia japanilaisia uranaisia.

Nyt tosin on lama ja töiden saanti todella heikkoa, varsinkaan jos japaninkielen taitoa ei ole. Olen kyllä nähnyt paikallisissa ulkomaalaisten englanninkielisissä lehdissä ja netissä joskus ilmoja, että haetaan esim. lähetystöperheeseen tai expat-firmojen lähettämien työntekijöiden perheisiin lastenhoitaja-siivooja-ruuanlaittajaa. Näitä voisit alkuun katsastella. Samaten supermarkettien kassoilla on joskus ulkomaalaisia, mutta silloin olisi osattava japania.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7475
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4123
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3645
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2399
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      38