Parodontiitti

pieni koira

Eli 12-vuotiaalla pikku koirallani on ollut jo vuosia paha parodontiitti. Hampaita se ei anna harjata, joten kerran vuodessa käydään hammaskiveä poistamassa. Ikenet kerkeää siinä ajassa ärtymään todella pahasti. Viimeksi kuitenkin kävi niin, että koira ei enää reagoinut nukutusaineeseen, eli koko operaatio oli täysi katastrofi. Koira pyrki koko ajan pystyyn ja sai lopulta 5-kertaisen annoksen kokoonsa nähden. Nyt siis täytyisi käyttää jotain toista nukutusainetta, joka ei ilmeisesti ole yhtä turvallinen kuin aikaisempi. Viime kerrasta on jo vuosi, mutta pelkään valtavasti viedä koiraa lääkäriin. Koirani painaa vain 2kg ja ikää on jo noinkin paljon. En tiedä kestääkö se enää nukutusta varsinkaan jollain toisella lääkkeellä. Olen antanut antibioottikuureja koiralle silloin tällöin, jotta ikenet rauhoittuisivat vähän. Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta? Tai onko kenenkään koira tullut "immuuniksi" nukutusaineelle? En todellakaan halua, että koira kärsii paradontiitin vuoksi, mutta en haluaisi sitä enää nukutukseenkaan.

5

7727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jo vuosia

ollut paha parodontiitti, niin eihän sillä enää edes pitäisi olla hampaita suussa!? Kyse on luultavasti ärhäkästä ientulehduksesta, joka toki ajan saatossa voi paheta parodontiitiksi. Itse olen aina rapsutellut koirieni hampaista hammaskivet pois, juurikin sen takia, ettei tuohon tilanteeseen jouduttaisi. Kerta tilanne on noin huono, niin sinun on vietävä koirasi eläinlääkärille ja putsautettava sen hampaat. On eläinlääkärin asia löytää nukutusaine joka koirallesi tehoaa. Toinen vaihtoehto on antaa piikki, koska tulehtuneet ikenet/parodontiitti on todella kivulias ja aiheuttaa kovaa tuskaa koiralle. Joka tapauksessa ongelma on hoidettava tavalla tai toisella, et voi pitää koiraasi tuskissaan.

• pikku koira

Ei hampaita olekaan enää kuin ehkä 5, yläkulmahampaat ja takana muutama. Olisikohan helpompaa, kun kaikki vain otettaisi kerralla pois. Koira syö jo nyt aivan muussattua ruokaa, eikä oikeastaan edes tarvitse hampaitaan. Ne vain aiheuttavat harmia...

• soittaa eläinlääkärille
        pikku koira kirjoitti:

Ei hampaita olekaan enää kuin ehkä 5, yläkulmahampaat ja takana muutama. Olisikohan helpompaa, kun kaikki vain otettaisi kerralla pois. Koira syö jo nyt aivan muussattua ruokaa, eikä oikeastaan edes tarvitse hampaitaan. Ne vain aiheuttavat harmia...

asiasta ja keskustella tilanteesta paremmin. Vaikka se kuulostaa todella pahalta, mutta itse lopettaisin koirani, koska ensinnäkin se on jo iäkäs ja toisekseen varmasti kipeä ja tuskin nauttii elämästään ihan täysin ilman hampaita. Nyt sinun kannattaisi tarkkaa pohtia koirasi parasta! Ja ainahan sitä voi uuden pennun hankkia, niin itse olen aina tehnyt kun vanhemmasta on ollut aika jättää.

• pieni koira
        soittaa eläinlääkärille kirjoitti:

asiasta ja keskustella tilanteesta paremmin. Vaikka se kuulostaa todella pahalta, mutta itse lopettaisin koirani, koska ensinnäkin se on jo iäkäs ja toisekseen varmasti kipeä ja tuskin nauttii elämästään ihan täysin ilman hampaita. Nyt sinun kannattaisi tarkkaa pohtia koirasi parasta! Ja ainahan sitä voi uuden pennun hankkia, niin itse olen aina tehnyt kun vanhemmasta on ollut aika jättää.

En todellakaan ole lopettamassa täysin pirteää koiraa! Kaikki luulevat koiraani vielä pennuksi koska sillä on virtaa vaikka muille jakaa. Se ei vaikuta lainkaan sairaalle. Sitä paitsi pienelle koiralle 12-vuotta ei ole vielä edes kovin paljon. Eikä vanhaa ystävää voi noin vain korvata uudella.

• oli myös pieni koira
        pieni koira kirjoitti:

En todellakaan ole lopettamassa täysin pirteää koiraa! Kaikki luulevat koiraani vielä pennuksi koska sillä on virtaa vaikka muille jakaa. Se ei vaikuta lainkaan sairaalle. Sitä paitsi pienelle koiralle 12-vuotta ei ole vielä edes kovin paljon. Eikä vanhaa ystävää voi noin vain korvata uudella.

12-vuotias on vielä nuori!! Itelläni oli 16-vuotias pieni koira joka eli lopun elämäänsä lähes hampaattomana ja ei ollut ongelmia ruokailun suhteen. Hampaat lähtivät itekseen koska oli sydänvikainenkin ei eläinlääkäri halunnut 13-ikävuoden enää rasittaa sydäntä nukutuksella. Tuntuu että ihan liian helpolla ollaan koiria nukuttamassa ikiuneen kun ei jakseta hoitaa ja tuntuu tosi pahalta kun joku noin vaan voisi korvata vanhan ystävän uudella. Ihan kuin puhuttais jostain esineestä.
        Meillä koira oli täysvaltainen perheenjäsen ja nyt kohta kolme kuukautta kuoleman jälkeen aina mielissämme eikä mikään eikä kukaan voi sitä korvata!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe