1 vaihde

kawa vn 15

Ongelma 1 vaihteella, eli pomppii. Selasin parin vuoden takaista keskustelua aiheesta, jossa oli sama propleema kahdella kaverilla. Olis kiva tietää, että mistä tuo pomppiminen johtuu ja miten se korjataan??? ps; vaihdelaatikko on avattu ja se on terve..

11

1381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihteet

      pomppivat??? Mitä silloin konkreettisesti tapahtuu?

      • ååpoi

        Jos ykkönen pomppaa pois päältä ei vaihdelaatikko ole kunnossa. Saattaa olla kyseisen mallin tyyppivika mutta on sille olemassa joku tapa korjata. Soita maahantuojalle ja kysy.


      • kawa vn 15

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.


      • Eroja?
        kawa vn 15 kirjoitti:

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...


      • kawa vn 15
        Eroja? kirjoitti:

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...

        Joo, kyseessä 80 luvun lopun vn. Jos tulee jotain mieleen niin kerro...


    • syy

      Veikaaan nyt sellasta kuin vaihdevipu.Jos vipu pääsee vapaasti heilumaan se kyllä saa sellasen voiman aikaseksi,että menee vapaalle ajon vaiheessa kun ei oo vetoa paljoakaan.Kiristäisin kaikki vivuston pultit.Ehkä siinä on säätökin...

      • ååpoi

        Kytkin ei ykkösella voi ainakaan luistaa koska silloin on pienin momentti. Vitosella kyllä voi luistaa täydessä vedossa jos kytkin on heikko.


    • -Äntee-

      Mulla on omassani sama juttu, tosin laatikkoa en ole vielä avannut.
      Ykkösellä kun kiihdyttää, niin siinä 3200rpmn kohdalla vaihde hyppää pois päältä.

      Vulcan Riders sivulta joskus luin, että kyseessä on joku jousi tms, joka päästää vaihteen hyppäämään pois päältä.
      http://www.vroc.org/webforum.html
      En nyt löytänyt artikkelia enää, mutta voihan tuolta kysäistä...

      • ykkönen.-

        Ei siellä vaihteistossa pitäisi olla mitään jousia mitkä pitää vaihteita paikoillaan. Ne on vaihdehaarukat mitkä liikkuu ja lukitse rattaita ja muodostaa vaihteita. Vaihdehaarukoita ohjaa uritettu rumpu jonka asentoa säädetään vaihdevivulla.

        Mulla oli kawassa pomppivan ykkösvaihteen syynä kuluneet vaihderattaan lukitustapit ja urat. Niitä ei näe jos ei pura vaihdeakseleita ja ota rattaita erikseen tarkasteluun. Itse hammasrattaat oli virheettömät.


      • sinä?

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?


      • Äijäkee
        sinä? kirjoitti:

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?

        on kaikissa pyörissä, mihin sen vain laittaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      102
      9639
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4967
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      55
      4702
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      0
      2580
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2431
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      105
      1662
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1458
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      51
      1397
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      58
      1397
    10. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1306
    Aihe