1 vaihde

kawa vn 15

Ongelma 1 vaihteella, eli pomppii. Selasin parin vuoden takaista keskustelua aiheesta, jossa oli sama propleema kahdella kaverilla. Olis kiva tietää, että mistä tuo pomppiminen johtuu ja miten se korjataan??? ps; vaihdelaatikko on avattu ja se on terve..

11

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihteet

      pomppivat??? Mitä silloin konkreettisesti tapahtuu?

      • ååpoi

        Jos ykkönen pomppaa pois päältä ei vaihdelaatikko ole kunnossa. Saattaa olla kyseisen mallin tyyppivika mutta on sille olemassa joku tapa korjata. Soita maahantuojalle ja kysy.


      • kawa vn 15

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.


      • Eroja?
        kawa vn 15 kirjoitti:

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...


      • kawa vn 15
        Eroja? kirjoitti:

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...

        Joo, kyseessä 80 luvun lopun vn. Jos tulee jotain mieleen niin kerro...


    • syy

      Veikaaan nyt sellasta kuin vaihdevipu.Jos vipu pääsee vapaasti heilumaan se kyllä saa sellasen voiman aikaseksi,että menee vapaalle ajon vaiheessa kun ei oo vetoa paljoakaan.Kiristäisin kaikki vivuston pultit.Ehkä siinä on säätökin...

      • ååpoi

        Kytkin ei ykkösella voi ainakaan luistaa koska silloin on pienin momentti. Vitosella kyllä voi luistaa täydessä vedossa jos kytkin on heikko.


    • -Äntee-

      Mulla on omassani sama juttu, tosin laatikkoa en ole vielä avannut.
      Ykkösellä kun kiihdyttää, niin siinä 3200rpmn kohdalla vaihde hyppää pois päältä.

      Vulcan Riders sivulta joskus luin, että kyseessä on joku jousi tms, joka päästää vaihteen hyppäämään pois päältä.
      http://www.vroc.org/webforum.html
      En nyt löytänyt artikkelia enää, mutta voihan tuolta kysäistä...

      • ykkönen.-

        Ei siellä vaihteistossa pitäisi olla mitään jousia mitkä pitää vaihteita paikoillaan. Ne on vaihdehaarukat mitkä liikkuu ja lukitse rattaita ja muodostaa vaihteita. Vaihdehaarukoita ohjaa uritettu rumpu jonka asentoa säädetään vaihdevivulla.

        Mulla oli kawassa pomppivan ykkösvaihteen syynä kuluneet vaihderattaan lukitustapit ja urat. Niitä ei näe jos ei pura vaihdeakseleita ja ota rattaita erikseen tarkasteluun. Itse hammasrattaat oli virheettömät.


      • sinä?

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?


      • Äijäkee
        sinä? kirjoitti:

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?

        on kaikissa pyörissä, mihin sen vain laittaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe