1 vaihde

kawa vn 15

Ongelma 1 vaihteella, eli pomppii. Selasin parin vuoden takaista keskustelua aiheesta, jossa oli sama propleema kahdella kaverilla. Olis kiva tietää, että mistä tuo pomppiminen johtuu ja miten se korjataan??? ps; vaihdelaatikko on avattu ja se on terve..

11

1519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihteet

      pomppivat??? Mitä silloin konkreettisesti tapahtuu?

      • ååpoi

        Jos ykkönen pomppaa pois päältä ei vaihdelaatikko ole kunnossa. Saattaa olla kyseisen mallin tyyppivika mutta on sille olemassa joku tapa korjata. Soita maahantuojalle ja kysy.


      • kawa vn 15

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.


      • Eroja?
        kawa vn 15 kirjoitti:

        Ykkösellä ajettaessa veto katoaa ja palaa heti takaisin, vaikuttaa kytkin propleemalta. Kytkimeen on vaihdettu massalevyt, kaikki jouset ne 10 kierrejousta, jotka ovat asetelmassa moottorin puolella sekä ne lisä prikat olen myös sinne laittanu, joita siinä parinvuodentakaisessa keskusteluketjussa neuvottiin, mutta ei auta, ei. Kuten kerroin, laatikko on avattu ja se on tiptop kunnossa ja se ei karhtele eikä rohise, kaikki pultit on momentissa, eikä ilmiön aikana vaihdekepissä tunnu mitään sellaista, että hammasrattaat työntyisivän ulos kytkentä tapeistaan, vaan kytkintä epäilen ilmiön syyksi.

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...


      • kawa vn 15
        Eroja? kirjoitti:

        Eikös 80 luvun lopun vn 15, ollut kytkimen osalta jotenkin erilainen kuin uudemmat. Olisiko 90 vai 92 muuttunut rakenne? Olen nähnytkin osat vaan en muista enää tarkasti. Jotkut korvakkeet oli kai liian pinet ja siitä aiheutui jotkain häikkää kytkimen toimintaan...

        Joo, kyseessä 80 luvun lopun vn. Jos tulee jotain mieleen niin kerro...


    • syy

      Veikaaan nyt sellasta kuin vaihdevipu.Jos vipu pääsee vapaasti heilumaan se kyllä saa sellasen voiman aikaseksi,että menee vapaalle ajon vaiheessa kun ei oo vetoa paljoakaan.Kiristäisin kaikki vivuston pultit.Ehkä siinä on säätökin...

      • ååpoi

        Kytkin ei ykkösella voi ainakaan luistaa koska silloin on pienin momentti. Vitosella kyllä voi luistaa täydessä vedossa jos kytkin on heikko.


    • -Äntee-

      Mulla on omassani sama juttu, tosin laatikkoa en ole vielä avannut.
      Ykkösellä kun kiihdyttää, niin siinä 3200rpmn kohdalla vaihde hyppää pois päältä.

      Vulcan Riders sivulta joskus luin, että kyseessä on joku jousi tms, joka päästää vaihteen hyppäämään pois päältä.
      http://www.vroc.org/webforum.html
      En nyt löytänyt artikkelia enää, mutta voihan tuolta kysäistä...

      • ykkönen.-

        Ei siellä vaihteistossa pitäisi olla mitään jousia mitkä pitää vaihteita paikoillaan. Ne on vaihdehaarukat mitkä liikkuu ja lukitse rattaita ja muodostaa vaihteita. Vaihdehaarukoita ohjaa uritettu rumpu jonka asentoa säädetään vaihdevivulla.

        Mulla oli kawassa pomppivan ykkösvaihteen syynä kuluneet vaihderattaan lukitustapit ja urat. Niitä ei näe jos ei pura vaihdeakseleita ja ota rattaita erikseen tarkasteluun. Itse hammasrattaat oli virheettömät.


      • sinä?

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?


      • Äijäkee
        sinä? kirjoitti:

        näet kierrokset, kun VN:ssä ei oel kierrosmittaria?

        on kaikissa pyörissä, mihin sen vain laittaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe