Kajaanin abc securitas toiminta

pikkusenyli

Tälläisesta asiasta haluaisin kirjoittaa kun kajaanin abc:n securitas. Olin tänään ABC:lla kavereideni kanssa, kunnes päätin mennä käymään kaupassa, jätin mopokypäräni samalla pöydälle minkä ýmpärillä kaverini istuivat ja pitivät kypäriään myös siinä. Kun tulin kaupasta takaisin kahvila tiloihin nosti kaverini kypäräni maasta ja sanoi että "securitas mies heitti sun kypärän lattialle" kysyin että miksi? kaverini vastasi "koska se oli pöydällä, se heitti minunkin kypärän". Siitä en pitänyt ja laitoin kypäräni uhalla pöydälle jotta saan saman miehen houkuteltua takaisin, hetken päästä hän tuli ja tarttui kypärääni kaappasin sen häneltä ja sanoin että "Miksi olit heittänyt kypäräni lattialle, etkö olisi voinut pyytää minua ottamaan sen pois pöydältä" Siihen hän sanoi että "seuraavan kerran kun sinun kypärä on pöydällä potkin sen täältä ulos" sen jälkeen annoin hänelle kypäräni ja sanoin että pidä se koska siitä meni pintajännite (kypärän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista) ja maksa minulle uusi kypärä, sen arvo on n.300e. sitten hän vaan sanoi että "minähän en sinulle mitään maksele" tartuin kypärääni, ja sekuritas repi minulta sitä pois, en päästänyt irti ja sanoin että "osta uusi kypärä" sen seurauksena hän tarttui niskaani ja repi takistani ja töni minut ulos, aika riuskoin ottein. Jopa jotkut asiakkaat kävivät sanomassa minulle sen kypärän heiton jälkeen että hän oli tiputtanut sen korkealta maahan, ja että minun pitää tehdä valitus, ja irvailivat vartijalle mm "hienosti heitit kypärät" hän sanoi vielä että "ette te minulle saa potkuja vaikka kuinka yrittäisitte", yms.. Ja vielä toinen juttu samaisesta sekusta, kaverini söi kaupanpuolelta oastettua pizzaa abc:n tiloissa ja tämä securitas herra repi hänet samaantyyliin ulos kuin minut. eikö hän tässäkin tilanteessa olisi voinut sanoa että "mene ulos syömään kaupan puolelta oastettu pizza".. ihmettelen vain että miten sitten illemmalla, kun joku oli humalassa abc:n tiloissa, tämä securitas katseli metrin päästä ja sanoi miehen ystävälle että "voisitko viedä hänet pois" ei uskaltanut hipaistakkaan tähän mieheen, ihmettelen että on herkästi alaikäisten kimpussa.. haluan kysyä teiltä, onko vartioiden käyttäytyminen muuallakin tälläista? vai onko se vaan täällä. (seculla on musta lyhyt parta ja lyhyet hiukset, jos hän on teitä kohdellut kaltoin niin ei muutakun kirjotusta vain, kertokaa mielipiteitänne kirjoítukseeni rohkeasti)

154

24865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc ääliö

Kyllähän tuo vähän ihmetyttää ku iso aikuinen mies tulee tönimään ja kovistelemaan alaikäisiä nuoria? Vartijan omien sanojen mukaan hänellä on oikeus tehdä tätä. Itse olen eri mieltä. Jos olemme ravintolan puolella häiritsemässä jotakuta, niin eikö hän voisi pyytää meitä poistumaan. Sen sijaan hän alkaa tönimään ja huutamaan. Jotain sanoo vastaan niin ollaan jo rinnuksissa kiinni. Ja tottakai jos vastaan laitat niin se on sinun vikasi kun vartija suihkuttaa pippurisumutetta silmiisi ja joudut putkaan? :) Jos teen valituksen abc-asemalle niin olen aivan varma että he eivät huomioi sitä mitenkään. Nuorien vikahan se aina on. Haluaisin saada tämän väärin virkavaltuuksiaan käyttävän vartijan jonkinlaiseen vastuuseen teoistaan.

• pöyristynyt

• asiallisuus kunniaan.

Itselläni ei ole toistaiseksi koskaan ollut ongelmia vartioiden kanssa, koska olen ollut itse asiallinen ja noudattanu sääntöjä yms..

• tähän,

vartijoiksi valitaan liian usein kusipäitä persoonia. olen seurannut ilmiötä hyvin pitkään. samoin poliiseiksi ja armeijan leipiin aikautuu vastaavia tyyppejä. tosin näistäkin em. löytyy tosi mahtavia ihmisiä, mutta muutamat mulkut pilaavat em. ammattien mainetta paljon.

• ne on

osittain. Eikös se laki ole niin, ETTEI SECURI VARTIA SAA KOSKEA, TAI TARTTUA KIINNI.Käsittääkseni vain poliisille on oikeus käyttää muutakin kuin äänen voimaa. Jos sekuri käy kiinni, se on pahoin pitely, ja he eivät saa koskea toisen omaisuuteen. He ovat vain vartioita, ja oikea vartia hoitaa asiat puhumalla. Törkeästi käyttäytävän vartian työ suhde ei yleensä ole kovin pitkä, vaan jopa jotku heistä itse ovat kaltereiden takana, ennemmin tai myöhemmin.

• kuikkakk
        ne on kirjoitti:

osittain. Eikös se laki ole niin, ETTEI SECURI VARTIA SAA KOSKEA, TAI TARTTUA KIINNI.Käsittääkseni vain poliisille on oikeus käyttää muutakin kuin äänen voimaa. Jos sekuri käy kiinni, se on pahoin pitely, ja he eivät saa koskea toisen omaisuuteen. He ovat vain vartioita, ja oikea vartia hoitaa asiat puhumalla. Törkeästi käyttäytävän vartian työ suhde ei yleensä ole kovin pitkä, vaan jopa jotku heistä itse ovat kaltereiden takana, ennemmin tai myöhemmin.

Ja sinä voisit opetella ÄIDINKIELTÄ! Ei hyvää päivää.

• pennut kuriin.
        ne on kirjoitti:

Sinuna ottaisin asioista selvää ennenkuin tänne kirjoitat. Vartija saa tarvittaessa käyttää voimakeinoja, esim. poistaessa häiriköitä vartiointi kohteesta. Se on taas sitten eri asia miten poisto tapahtuu. Samoin vaikka näpistelijän kiinniottotilanteessa vartija saa ottaa henkilöstä kiinni, jos hän ei suostu tulemaan mukaan asiaa selvittämään.

• rikosilmoitus

Tee välittönästi rikosilmoitus. Todistajia ilmeisesti on. Ei se oikeuta riehumaan, että olette nuoria, kun juttusi perusteella ette ole käyttäytyneet mitenkään sopimattomasti. tee myös abc:lle palaute. Kysele vaikka poliisilta, miten teet vahingonkorvausvaatimuksen.

• nyt tuli vartijalle kenkää ...

sanoisinpa että nyt tuli vartijalle kenkää tai ainakin varoitus ja siirto muualle, jos koko tarina oli tuossa. tehkää muuten valitus myös s-ryhmälle.

• I.Sä

No hyvähän se on että murrosikäislle joku vähän jöötä jakaa. Nukkumassahan sitä pitäisi kasvavan olla jo tuohon aikaan. Itse olen hard core motoristi, mutta enpä ole 300e kypärää koskaan ostanut. Omasikin on oikeasti varmaan kolmenkympin arvoinen.

• pikkusenyli2

• yksi ihmettelevä äiti
        pikkusenyli2 kirjoitti:

http://www.streetbikerider.com/i-products/kbc/kbc-helmets-mx-2007-moto-x-7-zombie-II.jpg

Ei muuta kuin valitusta työnantajalle ja s-ryhmälle kehiin. Tässä on nyt otettu nuoriso lehtijuttujen mukaisesti silmätikuksi. Aikuiset känniläiset ja sekakäyttäjät saavat mellestää, mutta nuorisoa pidetään kuin eläimiä. Toki nuorison käyttäytyminen baarissa ei varmaankaan ole aina mitenkään fiksua (kypäröiden pito ruokapöydällä jne.), mutta ei niitä asioita väkivallalla ja kypäröitä heittämällä voi ratkaista. Nuorikin ymmärtää puhetta ja yleensä se keskustelu luo paremman lopputuloksen kuin väkivalta. Niinhän lapsiakin opetetaan (lapsia nuoretkin), että aikuinen ei provosoidu eikä omalla käytöksellään anna mallia lapsen käyttäymiseen tulevaisuudessa (aikuisen väkivalta lapseen = lapsen väkivalta aikuisena).

• miten se

• lapsen äiti
        miten se kirjoitti:

kypärä ei ole enää turvallinen? Ja tuossa sulle ja muillekin. Vartija saa poistaa henkilön voimakeinoja käyttämällä. "...vartijalle annettu poistamisoikeus, oikeus voimakeinojen käyttöön sekä oikeus turvallisuustarkastuksen suorittamiseen kiinnioton yhteydessä ..."

Kyllä se voimakeinon käyttäminen katsoa siihen tilanteeseen suhteutettuna. Eiköhän se kypärä kerro nuoren olevan selvä ja tuskin hän on puhetta ymmärtämättömässä tilassa. Kyllä se vain on niin, että ei vartijat sitä omaa auktoriteettiaan väkivallalla nosta vaan normaalilla, rauhallisella käyttäytymisellä. Sellaisella, että hän on aikuinen, tilanteen tasalla oleva ja arviointikykyinen. Jos tuolle provosoituvalle meiningille mennään, voidaan vai itse syyttää mikäli nuoriso pitää pilkkanaan ja ei tottele. Eikä varmaankaan tärkein asia ole casessa ole kypärän jännitteen meno, vaan tuo muu kuin rauhallinen vartijan käytös.

• kypärä rakenne "särkyy...
        miten se kirjoitti:

kypärä ei ole enää turvallinen? Ja tuossa sulle ja muillekin. Vartija saa poistaa henkilön voimakeinoja käyttämällä. "...vartijalle annettu poistamisoikeus, oikeus voimakeinojen käyttöön sekä oikeus turvallisuustarkastuksen suorittamiseen kiinnioton yhteydessä ..."

jos kypärään kohdistuu "kova" isku, esimerkiksi 300€ Nolanin mp-umpikypärän ohjekirjassa oli esimerkki kypärän tippumisesta maahan noin metrin korkeudestä, sen rakenne (jäykkyys tms.) huononee eikä se suojaa enää iskussa. En ole varma onko tuo sitten vain markkinointikikka? Kaverilla tippui kypärä moottoripyörän sarvesta ja se meni halki...

• vartia.......
        miten se kirjoitti:

on täysin ammattitaidoton. Kehottaisin häntä luopumaan vartia tehtävistä pian. Ja menemään kallonkutistajan vastaanotolle, hoitoon. Eikä missään nimessä enää vartian tehtäviin. Pilaa koko porukan maineen. nim. hyvin käyttäytyviä vartioita tavannut Moskovassakin.Siellä vartiat tulevat juttusille ja tarjoavat vartiointi palveluksiaa, rekan vartiontiointia kahvilla käynnin ajaksi.Tietenkin pientä korvausta vastaan.

• vakioasiakaskyseiselläpaikalla
        miten se kirjoitti:

Itse asiassa vartija saa vain käyttää voimakeinoja tarvittaessa jos henkilö on hankala eikä hän lähde puhumalla. Ja vielä kun tämä kyseinen securitas on kaupan ulkopuolella käynyt käsiksi hyvin rajuin ottein. Ja tietääkseni vartijalla ei ole oikeutta koskea kaupan ulkopuolella, vaan hänen kuuluisi soittaa poliiseille.

• vittu jee
        miten se kirjoitti:

kypärissä on niin sanottu pintajännitys joka pitää kypärän pinnan kovana kun siihen kohdistuu voimakas isku. tuloksen huomaat kun kokeilet esim kahta samanlaista kypärää puristamalla niitä kasaan "pään työntö aukon" puolelta hyvä kypärä ei natise ja lytisty. sen jälkeen lyöt tämän kypärän maahan tai johonkin missä kypärään kohdistuu kova isku ja toistat tämän saman puristus testin ---> pinta jännite on poissa (kypärä ehkä vielä samassa muodossa eikä ulkopuolisia jälkiä) ja rupee menemään lyttyy paljon paremmin jollon se ei enää suojaa arvokasta pääkoppaasi niin kuin ennen.. siksi kypärät ovat ns "kerta isku" tavaraa... mikäli henkesi on sinulle kallis et käytä tällaista kypärää enää iskun jälkeen.. ja mikäli ei usko riitä voit kysellä vapaasti kypäriä myyvästä liikkeestä, akelta taikka vakuutusyhtiöstäsi lisää.. kiitos ja kuitti (btw: vituttaa tollaiset epäilijät menkää ihteenne ja tarkistakaa asiat ennen kun aukaisette suunne)

• ihan paikallaan

Hyvin toimittu vartijalta. Häirikövää nuorisoa ei saada kuriin, mikäli asioihin ei puututa jämäkästi. Tässäkin tapauksessa nähdään, kuinka penikka kerta toisensa jälkeen, kielloista huolimatta, lätkäisi paskaisen kypäränsä pöydälle. Ulosheittäminen oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Näin muille asiakkaille taataan rauha ja turva ruokailla ja kahvitella kyseisessä paikassa. Mikäli nuorison häiriköinti jatkuu, ehdotan porttikieltoa, asiakkaita kyllä riittää.

• maksava asiakas

Just näin .Tämä sama porukka pyörii ABC,llä illasta toiseen , huutavat ja mekastavat kahvion pelikoneiden luona isoon ääneen niin että ei sinne kehtaa mennä enään syömään ollenkaan kun katsoo sitä touhua. Etenkin viikonloppuiltaisin on se kahvion alue missä on rahapelikoneet, täynnä meluavaa nuorta ja pitävät tosiaan likaisia kypäriään pöydillä. On todella epäsiistin näköistä koko touhu ja koko abc. Osa nuorista alaikäisistä on myös salin puolella jonne myydään myös abc:llä olutta!!!

• nuorisoa?

Jo on asenne, jos istuva nuoriso katsotaan häiriköiväksi. Ei ihme, että työikään tulleessa nämä nuoret eivät ota vanhoja töihin, kun vanhat ovat tuollaisia toopeja.

• alkuperäiselle
        nuorisoa? kirjoitti:

Jo on asenne, jos istuva nuoriso katsotaan häiriköiväksi. Ei ihme, että työikään tulleessa nämä nuoret eivät ota vanhoja töihin, kun vanhat ovat tuollaisia toopeja.

Niin, pyydä vanhempiasi tueksesi ja käyttäytykää asiallisesti. Asiallisesti tehty valitus on paljon fiksumpaa, idioottien tasolle ei kannata koskaan alentua. Itselläkin on nuoria, jotka osaavat käyttäytyä, on opettajatkin sanoneet samaa, joten tiedän, että todella jotkut nuoret eivät häiriköi. Nuoret ovat nuoria vain vähän aikaa ja kyllä meillä nuoret muistavat, missä ovat saaneet hyvää ja missä huonoa palvelua. Periaatteesta vältämme ihan perheenäkin kokonaan niitä paikkoja, missä nuorisoon suhtaudutaan ynseästi pelkästään siksi, että tämä on nuori.

• meniköyli
        alkuperäiselle kirjoitti:

Niin, pyydä vanhempiasi tueksesi ja käyttäytykää asiallisesti. Asiallisesti tehty valitus on paljon fiksumpaa, idioottien tasolle ei kannata koskaan alentua. Itselläkin on nuoria, jotka osaavat käyttäytyä, on opettajatkin sanoneet samaa, joten tiedän, että todella jotkut nuoret eivät häiriköi. Nuoret ovat nuoria vain vähän aikaa ja kyllä meillä nuoret muistavat, missä ovat saaneet hyvää ja missä huonoa palvelua. Periaatteesta vältämme ihan perheenäkin kokonaan niitä paikkoja, missä nuorisoon suhtaudutaan ynseästi pelkästään siksi, että tämä on nuori.

En ymmärrä miten ne nuoret jotka siinäpöydässä istuivat ja juttelivat ovat voineet olla häiriöksi muille asiakkaille. toiset asiakkaat tulivat minulle oikeen sanomaan että tee valitus. Kertokaa ketä nuorten juttelu haittaa? juttelette kahvin ääressä itsekkin, te vanhemmat ihmiset. Pointti tässä on se, että eikö tämä vartija olisi voinut pyytää ottamaan kypärät pois pöydältä, eikä rueta huutamaan ja heittänyt kaikki kypärät heti pois. Ja vartijalla on kyllä oikeus käydä käsiksi, mutta onko se hyvä syy käydä käsiksi että nuori sanoo että "miksi heittelet kypäriämme lattialle"... ei minusta. Ja ajatelkaa vanhemmat tilanne, jossa teidän poikanne tuo rikkinäisen n300e arvoisen kypärän kotiin rikkinäisenä, tuskin ilahdutte jos poika sanoo että "vartija heitti kypäräni maahan koska se oli pöydällä, eikä antanut ensin edes varoitusta.. olin itse sillon kaupassa".. ja kypärästä menee pintajännite joka suojaa iskuilta.

• meniköyli
        meniköyli kirjoitti:

En ymmärrä miten ne nuoret jotka siinäpöydässä istuivat ja juttelivat ovat voineet olla häiriöksi muille asiakkaille. toiset asiakkaat tulivat minulle oikeen sanomaan että tee valitus. Kertokaa ketä nuorten juttelu haittaa? juttelette kahvin ääressä itsekkin, te vanhemmat ihmiset. Pointti tässä on se, että eikö tämä vartija olisi voinut pyytää ottamaan kypärät pois pöydältä, eikä rueta huutamaan ja heittänyt kaikki kypärät heti pois. Ja vartijalla on kyllä oikeus käydä käsiksi, mutta onko se hyvä syy käydä käsiksi että nuori sanoo että "miksi heittelet kypäriämme lattialle"... ei minusta. Ja ajatelkaa vanhemmat tilanne, jossa teidän poikanne tuo rikkinäisen n300e arvoisen kypärän kotiin rikkinäisenä, tuskin ilahdutte jos poika sanoo että "vartija heitti kypäräni maahan koska se oli pöydällä, eikä antanut ensin edes varoitusta.. olin itse sillon kaupassa".. ja kypärästä menee pintajännite joka suojaa iskuilta.

tähän voi myös ajatella mielestäni samankaltaisen jutun, joku vanhempi ihminen pysäköi autonsa "vammaisille" ruutuun, ja kun tulee takaisin on poliisi potkimassa autoa, siihen tulee 300 euron remontti, koska poliisi ei antanut vaikka sakkoa tai kehottanut siirtämään autoa, vaan päätti näyttää agressionsa potkimalla autoa.. täysin saman kaltainen juttu

• ei koristeeksi
        meniköyli kirjoitti:

Sellainen kypärä joka särkyy pöydältä pudotessaan on hengenvaarallinen, elikkä poista käytöstä. Kypärän tehtävä on suojella päätä rajuilta iskuilta, joten keksi jotain muuta.

• jälkeen
        ei koristeeksi kirjoitti:

Sellainen kypärä joka särkyy pöydältä pudotessaan on hengenvaarallinen, elikkä poista käytöstä. Kypärän tehtävä on suojella päätä rajuilta iskuilta, joten keksi jotain muuta.

Kypärä suojaa iskuilta, mutta aina iskun jälkeen se on uusittava. Tulee mieleen, että puolusteleeko itse vartija käytöstään? Ei ole kasvatetttu sellaista aikuista itseään, joka istuvia nuoria antaa kohdella noin. Mene huomenna äitienpäivänä äitisi luokse kysymään, mikä meni vikaan, oliko vaikea synnytys vai mikä.

• vanhempi asiakas
        jälkeen kirjoitti:

Kypärä suojaa iskuilta, mutta aina iskun jälkeen se on uusittava. Tulee mieleen, että puolusteleeko itse vartija käytöstään? Ei ole kasvatetttu sellaista aikuista itseään, joka istuvia nuoria antaa kohdella noin. Mene huomenna äitienpäivänä äitisi luokse kysymään, mikä meni vikaan, oliko vaikea synnytys vai mikä.

voi jospa tietäsit mitä nuo äiteen pienet pojat oikein touhuaa illat pitkät tuolla ABC.llä. Sätkää kääritään 15 v penskat jo tuolla sisätiloissa pöydillä ja sitten vedetään posket lommolla ulkona,,viikonloppuisin heilutaan samalla paikalla humalassa ulkona ja sisätiloissa. Tuosta istumisesta niin, abc on vain maksaville asiakkaille, ei se ole nuorisotalo jonne tullaan istumaan ja iltaa viettämään suurella porukalla ja häiritään maksavia asiakkaita jotka ruokailevat siellä. Kummathan liene tärkeämpiä ABC:lle , häiriköivät ja meluavat nuoret vaiko maksavat asiakkaat ?.

• pitää olla
        vanhempi asiakas kirjoitti:

voi jospa tietäsit mitä nuo äiteen pienet pojat oikein touhuaa illat pitkät tuolla ABC.llä. Sätkää kääritään 15 v penskat jo tuolla sisätiloissa pöydillä ja sitten vedetään posket lommolla ulkona,,viikonloppuisin heilutaan samalla paikalla humalassa ulkona ja sisätiloissa. Tuosta istumisesta niin, abc on vain maksaville asiakkaille, ei se ole nuorisotalo jonne tullaan istumaan ja iltaa viettämään suurella porukalla ja häiritään maksavia asiakkaita jotka ruokailevat siellä. Kummathan liene tärkeämpiä ABC:lle , häiriköivät ja meluavat nuoret vaiko maksavat asiakkaat ?.

Oletetaan nyt, että tämä nuori kirjoittaa totta. Jos he eivät ole ostaneet mitään, niin silloin voi pyytää asiallisesti poistumaan. Nämä nuoret tulevat kuitenkin aikuiseksi joskus ja muistavat varmasti. Itse olen suurimmat häiriköt kohdannut aina aikuisista, valitettavasti noin itseni ikäisistä tyypeistä, jotka mielestään omistavat koko maailman. Monesti kyseessä on ihan tavallinen työtätekevät kansalainen, joka kännissä ei osaa käyttäytyä.

• puhuu totta?
        pitää olla kirjoitti:

Oletetaan nyt, että tämä nuori kirjoittaa totta. Jos he eivät ole ostaneet mitään, niin silloin voi pyytää asiallisesti poistumaan. Nämä nuoret tulevat kuitenkin aikuiseksi joskus ja muistavat varmasti. Itse olen suurimmat häiriköt kohdannut aina aikuisista, valitettavasti noin itseni ikäisistä tyypeistä, jotka mielestään omistavat koko maailman. Monesti kyseessä on ihan tavallinen työtätekevät kansalainen, joka kännissä ei osaa käyttäytyä.

Sepä se, niinkö luulet että nämä äidin kullat puhuu aina totta. Puhuvat mikä heidän kannaltaan on sopivinta. Uskon että tämäkin nuori on varmasti tiennyt, että ruokapöydät eivät ole kypärien säilytyspaikka. Sitten kyllä huudetaan, kun sääntöjävastaan käyttääntyvää henkilöä huomautetaan. Sanot että vois kauniisti sanoa, mitä hyötyä siitä olisi? Korkeintaan vittuilissivat takaisin. Sivusta vaan olen tätä touhua seuraillut.

• rahalla maksava
        puhuu totta? kirjoitti:

Sepä se, niinkö luulet että nämä äidin kullat puhuu aina totta. Puhuvat mikä heidän kannaltaan on sopivinta. Uskon että tämäkin nuori on varmasti tiennyt, että ruokapöydät eivät ole kypärien säilytyspaikka. Sitten kyllä huudetaan, kun sääntöjävastaan käyttääntyvää henkilöä huomautetaan. Sanot että vois kauniisti sanoa, mitä hyötyä siitä olisi? Korkeintaan vittuilissivat takaisin. Sivusta vaan olen tätä touhua seuraillut.

Just näin,,näillä nuorilla on todella törkeää tuo käytös ja tämä sama porukka kuulemma häiritsee kauppapaikka 18 toista,,sieltä voi käydä kysymässä henkilökunnalta mitä mieltä ovat näisä äiteen pienistä kull_in nuppuista :) Luulempa että ei taida tulla juurikaan tulla henkilökunnalta positiivista sanottavaa.

• nuorista
        rahalla maksava kirjoitti:

Just näin,,näillä nuorilla on todella törkeää tuo käytös ja tämä sama porukka kuulemma häiritsee kauppapaikka 18 toista,,sieltä voi käydä kysymässä henkilökunnalta mitä mieltä ovat näisä äiteen pienistä kull_in nuppuista :) Luulempa että ei taida tulla juurikaan tulla henkilökunnalta positiivista sanottavaa.

On kunnollisia. Se on se pieni porukka, joka häiriköi ja typerät aikuiset yleistävät tämän koskemaan kaikkia nuoria. Minä olin itsekin nuori ja saatoin käydä kaupoissa, huoltoasemilla tai kahvilassa ostamassa. Minua on nuorena itseäkin mm. epäilty kahvilassa alkoholin vaikutuksen alaisena olemisesta, vaikken käyttänyt sitä alaikäisenä lainkaan (aikusenakin vain kohtuudella). Kyseessä oli kuitenkin, että olimme kaverini kanssa kaupungilla päivän ostoksilla, tulimme linja-autolla maaseudulta ja olimme kävelleet koko päivän. Näytin vain väsyneeltä, mutta kahvilanpitäjä epäili juopoksi. Mutta olin fiksu, käyttäydyin nätisti ja kohteliaasti, sanoin anteeksi jos olen liian väsynyt maalaistyttö, menen toinseen paikkaan kahville niin en häiritse. Kahvilanpitäjä ei osannut käyttäytä, tuhahti osta sitten. Ei olisi pitänyt ostaa. No se oli viimeinen kerta siinä kahvilassa, nyt olen jo yli 40 enkä käy siellä vieläkään, vaikka varmaan on jo pitäjäkin vaihtunut.

• työtä tekevä

olen ollut useamman vuoden töissä Kajaanissa kauppapaikassa ja tuo nuoriso esim koko tämän vuoden ajan on käyttäytynyt todella huonosti,eivät usko meitä työntekijöitä ollenkaan jos käsketään poistumaan vetelehtimästä alueelta, haistattelevat ja uhkailevat. Moneen kertaan on jouduttu soittamaan vartija paikalle hätistään nämä "pienet" kullannuput pois maksavia asiakkaita ja ihmisiä häiritssemästä. Ompahan saaneet sitten hyvät lähöt paikasta,onneksi on vartiointiliike josta saa apua aina kun tarvitsee näihin nuoriso häiriköihin..

• lauma kuin lauma
        työtä tekevä kirjoitti:

olen ollut useamman vuoden töissä Kajaanissa kauppapaikassa ja tuo nuoriso esim koko tämän vuoden ajan on käyttäytynyt todella huonosti,eivät usko meitä työntekijöitä ollenkaan jos käsketään poistumaan vetelehtimästä alueelta, haistattelevat ja uhkailevat. Moneen kertaan on jouduttu soittamaan vartija paikalle hätistään nämä "pienet" kullannuput pois maksavia asiakkaita ja ihmisiä häiritssemästä. Ompahan saaneet sitten hyvät lähöt paikasta,onneksi on vartiointiliike josta saa apua aina kun tarvitsee näihin nuoriso häiriköihin..

Juu eikä aina tartte olla sirtä häiriköintiäkään. Abc:llä käy paljon ohikulkijoitakin ja jo ovelle kerääntynyt nuorisojoukko hätistää ihmiset matkoihinsa.Eihän ne ohikulkijat voi sitä tietää että Kajaanin nuoriso on kilttiä porukkaa.

• ihmettelevä muualla asuva
        työtä tekevä kirjoitti:

olen joskus autoni joutunut jättään tuonne kauppakeskuksen parkkihalliin yöpyessäni hotellissa kun asun muualla ja siellä oli todella villi ralli menossa noilla mopo-poikasilla ja siellä sai varoa ettei jäänyt alle,, kuulin tuosta ongelmasta myyjiltä käytyäni noissa liikkeisä mitä keskuksessa on se on kuulemma todella törkeää miten nuoriso tuolla alueella. Eivät todellakaan usko jos myyjät heitä käskevät poistumaan,,uhkailevat ja haistattelevat vaan. On se mennyt mallilleen että tälläiset porukat luulevat saavansa käyttäytyä miten haluavat ja missä tahansa.

• SAKO

Nuorempana eräs matematiikanopettaja yläasteella veti erään kerran häiritsevän jätkän seinille rinnuksista ja sanoi, että jos häirintä ei lopu, tulee turpaan. Häirintä loppui. Ei silloin edes ajateltu mihinkään viranomaisille ilmiottamisia, ja oikein oli! Nyt jos ite olisin tuolla häirittävänä kauppakeskuksessa tai vaikkapa ABS:llä, niin varmaan vetelisin turpaan näitä jätkiä.Seurauksista välittämättä. Suomessahan näin nykyään ei saisi tehdä, vaan olet itse vastaajana oikeudessa, silti.... USA:ssa kiiteltäisiin.

• maksava-asiakaspaikalla
        vanhempi asiakas kirjoitti:

Otitko huomioon että nämäkin nuoret ovat maksavia asiakkaita. Ja tulevaisuuden kuluttajia. Eipä tee tälle s-ketjun imagolle kyllä hyvää tämmöinen.

• tulevaisuudenkuluttaja
        ihmettelevä muualla asuva kirjoitti:

olen joskus autoni joutunut jättään tuonne kauppakeskuksen parkkihalliin yöpyessäni hotellissa kun asun muualla ja siellä oli todella villi ralli menossa noilla mopo-poikasilla ja siellä sai varoa ettei jäänyt alle,, kuulin tuosta ongelmasta myyjiltä käytyäni noissa liikkeisä mitä keskuksessa on se on kuulemma todella törkeää miten nuoriso tuolla alueella. Eivät todellakaan usko jos myyjät heitä käskevät poistumaan,,uhkailevat ja haistattelevat vaan. On se mennyt mallilleen että tälläiset porukat luulevat saavansa käyttäytyä miten haluavat ja missä tahansa.

Tiedoksi vaan tälle yöpyjälle joka jättää autonsa kauppapaikan parkkihalliin. Että sinne ku ei nuoriso jätä mopojaan. Se on se anttilan välikkö mihin ne mopot parkeerataan. Ja tiesitteko että Kajaanissa on aika paljon nuorisoa että ei se ole tämä pelkkä abc:n porukka joka teidän mielestä häiriköi.

• Mietippäs
        ei koristeeksi kirjoitti:

Kypärien ohjekirjassakin mainitaan, että kypärää pitää välttää kolhuilta, koska PINTAJÄNNITE suojaa päätä kovilta iskuilta. Ja juuri tippumisessa se heikkenee / häviää kokonaan. Pintajännitteen mennessä rikki kypärä alkaa kovemmassa iskuissa mahdollisesti halkeilla. Kolarissa päähän tulleet iskut tuskin jäävät siihen 1 kertaan, jolloin kypärä on maassa halki ja pää ehjänä ilman naarmuja.

• et, luulisin
        työtä tekevä kirjoitti:

Ketkä spedet siellä kajaanissa poliittisesti vaikuttaa.. ei niitä nuoria siitä voi syyttää jos joku v-tun abc "keskus" hyökkää sinnekkin. Olis pitänyt olla hankkimatta moista. Itekkin olette varmaan olleet nuoria joskus...muitatteko vielä? Vartioista se että yleensä ne vartiat kyllä muistetaan, kun pojat siitä kasvavat... Nimi muistissa...

• ...
        SAKO kirjoitti:

Nuorempana eräs matematiikanopettaja yläasteella veti erään kerran häiritsevän jätkän seinille rinnuksista ja sanoi, että jos häirintä ei lopu, tulee turpaan. Häirintä loppui. Ei silloin edes ajateltu mihinkään viranomaisille ilmiottamisia, ja oikein oli! Nyt jos ite olisin tuolla häirittävänä kauppakeskuksessa tai vaikkapa ABS:llä, niin varmaan vetelisin turpaan näitä jätkiä.Seurauksista välittämättä. Suomessahan näin nykyään ei saisi tehdä, vaan olet itse vastaajana oikeudessa, silti.... USA:ssa kiiteltäisiin.

Usan kaava kaikkeen on tosi hyvä! Jes! sun kaltasia tarvitaan tässä maassa... http://video.google.com/videoplay?docid=-1953021675758713495

• Mielestäni

Varsin omituinen kommentti. Tasapainoisia ihmisiä luulisi riittävän vartioiksi.

• huoltoasemilla
        meniköyli kirjoitti:

Nykyäänkään en saa istua rauhassa huoltoasemilla kahvia juomassa, nuoren ulkonäköni takia. Huoltoasemille nuori ikä= ongelma joka täytyy poistaa. Kouluaikana jouduin odottelemaan bussia 20minuutista 2tuntiin. Aina ostin vähintään kupin kahvia paikalliselta huoltoasemalta, jos odottelua oli pidempää jotain ruokaakin. Aina istuin hiljaa yksin, silti omistaja kyttäsi vieressä ja sillä sekunnilla kun kahvi tai ruoka loppui osoitti hän ovea. Oli sitten kauhean kiva odotella bussia yli 20 asteen pakkasessa. Sama myös toisen paikkakunnan paikallisella huoltoasemalla. Siellä en kylläkään saanut edes loppuun kahviani juoda. "Houkuttelin" kulma epä toivottuja asiakkaita. Kysyin ketä, en ollut koskaan henkilöistä kuullutkaan. Pelikoneita en myöskään saanut pelata, henkilöllisyystodistukseni kun oli kulma väärennetty. No ne oli tosin väärennetty myös vuosien päästä (papereiden mukaan 21, omistajan mukaan en vielä 15:sta). Kumma juttu sinänsä kun on kuitenkin käynyt baarissa minulta olutta ostamatta mitään kysymättä. Tiedän kyllä myös näitä nuoria jotka tahallaan häiriköivät. Ikävää vain kun se pilaa kaikkien nuorten maineen.

• eikä abc
        maksava-asiakaspaikalla kirjoitti:

Otitko huomioon että nämäkin nuoret ovat maksavia asiakkaita. Ja tulevaisuuden kuluttajia. Eipä tee tälle s-ketjun imagolle kyllä hyvää tämmöinen.

Tuo s-ketju nyt on ihan itse mainettaan liannut jo hetken aikaa. En ole vuosiin abc:n "palveluja" käyttänyt. Monella asemalla ennen poikkesin, totesin että jokaisella palvelu keskivertoa huononpaa ja hinnat korkeat. Enkä todellakaan ole ainut joka on samaa mieltä. Ja kyllähän se vähän niin on että nämä abc:n huoltoasemat ovat hyvät sijaintinsa saaneet kunnan päättäjien ja s-ryhmien sauna iltojen päätteeksi. Ja huonosti käyttäytyviä vartioita on muuallakin s-ryhmän yrityksissä (esim.kaupat). Kyllä ne vartijat aika pitkälle toimii niinkuin palvelun ostaja on kehoittanut. Muutaman vartijan tunnen ja tiedän heidän käyttäytyvän eritavalla riipuen kenelle hommia tekee.

• Mitä se on?

Kerrot oman näkemyksesi asiasta, se ei välttämättä ole sama kuin totuus. Ja mitä tuohon ABC-myymälään tulee niin mielestäni on syytäkin parantaa järjestyksen pitoa. K-18 ikäraja iltaisin ei olisi yhtään pahitteeksi. Ja vielä sekin, että laitetaan kypäriä pöydille!!! Eikö niitä käytöstapoja opeteta enää missään?

• äöäöäöäö

Sen voin sanoa että minä ja minun kaverini jotka olimme tuolla abc:llä niin emme kuulu niihin sätkää kääriviin känniapinoihin. Asiallisesti käyttäydyimme, ja kun sain vartijalta käskyn mennä syömään pizzaa pihalle aloin kävellä kohti ovea. Silloin hän rupesi tönimään minua. Sanoin että älä töni niin hän vain innostui siitä ja rupesi kunnolla nakkelemaan. Pihalla kysyin että onko sinulla joku lupa nakella pikku poikia täällä asemalla niin oltiin jo rinnuksissa kiinni. Onhan tuo toiminta jo säälittävän puolella kun käydään 20 v nuorempaan henkilöön rajusti käsiksi.

• kuikkakk
        äöäöäöäö kirjoitti:

Sen voin sanoa että minä ja minun kaverini jotka olimme tuolla abc:llä niin emme kuulu niihin sätkää kääriviin känniapinoihin. Asiallisesti käyttäydyimme, ja kun sain vartijalta käskyn mennä syömään pizzaa pihalle aloin kävellä kohti ovea. Silloin hän rupesi tönimään minua. Sanoin että älä töni niin hän vain innostui siitä ja rupesi kunnolla nakkelemaan. Pihalla kysyin että onko sinulla joku lupa nakella pikku poikia täällä asemalla niin oltiin jo rinnuksissa kiinni. Onhan tuo toiminta jo säälittävän puolella kun käydään 20 v nuorempaan henkilöön rajusti käsiksi.

ja taas vedetään tämä "minä olen sinua niin monta vuotta nuorempi, että et voi koskea minuun" -kortti kehiin. Pysy kotona, jos kerran olet niin pieni ja heiveröinen. Se joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön!

• kommentti.
        kuikkakk kirjoitti:

ja taas vedetään tämä "minä olen sinua niin monta vuotta nuorempi, että et voi koskea minuun" -kortti kehiin. Pysy kotona, jos kerran olet niin pieni ja heiveröinen. Se joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön!

Teksteistäkin jo näkee että tämä nuori ketjun aloittaja on henkisesti sinuakin valovuosia edellä. Kuulutko näihin isotteleviin, poliisia leikkiviin vartijareppanoihin jotka eivät uskalla isotella kuin pienemmilleen?

• päältäpäin
        kommentti. kirjoitti:

Teksteistäkin jo näkee että tämä nuori ketjun aloittaja on henkisesti sinuakin valovuosia edellä. Kuulutko näihin isotteleviin, poliisia leikkiviin vartijareppanoihin jotka eivät uskalla isotella kuin pienemmilleen?

joo sinunkin teksteistäsi näkee että oot porukassa kasvanut ,,yksin poloinen et uskalla mitään.

• ne hyiset turkulaiset
        päältäpäin kirjoitti:

joo sinunkin teksteistäsi näkee että oot porukassa kasvanut ,,yksin poloinen et uskalla mitään.

sä oot salettiin turusta

• suomen suali
        ne hyiset turkulaiset kirjoitti:

sä oot salettiin turusta

Soon turuust, kyl määki tois puole jokkee. Mutta asiaan. Ottakaas teinit videofootagea iskän teille ostamilla kamerakännyköillä ja...

• asiantuntija!

Oleppas hiljaa sinä mummeli tai pappara olet itekkin ollut joskus nuori joten mieti sitä tai olet ollut syrjitty.Et voi enää siihen asiaankaan vaikuttaa joten meneppäs muualle--->>!

• Security guard

Kolikolla on aina toinenkin puoli ja tässä vaikuttaa siltä että olette aikaisemminkin aiheuttaneet häiriöitä ko. paikassa joten voi olla että vartija sen takia teki niinkuin teki. Mutta jos kertomuksesi on totta että ette ole itse provosoineet vartijaa aikaisemmin tai tuolla hetkellä niin sitten voi olla jo aihetta valitukseen muuten en näe aihetta siihen. Valitusta ei kannata tehdä S-ryhmälle vaan ABC:lle tai Vartioinnista vastaavaan yritykseen!

• jejejeejej

Se on iha eri porukkaa mistä on valitettu aiemminkin että aiheuttavat häiriötä abc-asemalla. Me käymme aina siellä pitämässä pientä taukoa ajamisesta. Ostamme syötävää tai juomista. Eli ei enää tarvitse meitä sekoittaa siihen häiriöjoukkoon.

• aaasss

Surullista, että kaikki nuoret siellä leimataan häiriköiksi! Kun eihän ne ole ku ne muutamat idiootit jotka ei osaa käyttäytyä! Pitäs vartialla vaihtaa alaa... tai opetella tekemään työnsä oikein.

• meniköyli

Ymmärrän tuonkin että kypärää ei saa laittaa pöydälle, mutta kyseinen vartijahan olisi voinut sanoa että ota tuo likainen kypärä pois pöydältä. Sen verran olen oppinut että jos virtavalta jotain sanoo, niin se on sitten niin, ja toki olisin kypärän nöyränä ottanut pois pöydältä, eli jos olisi sanonut että ota, niin olisi kypärä lähtenyt pois. miksi se pitää heti heittää lattialle? ja tämä porukka mikä "käärii sätkää" on ihan eri porukka. itse en tupakoi, harrastan urheilua ja liikuntaa päivittäin joten tuo tupakointi ja alkoholi jää vähän niiden varjoon.. tämä securitas on minutkin ajanut ulos pizza syödessäni abc:n puolella, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut asiasta huomauttaa.`Enkä itse käy kauppapaikassa muutakuin jac and jonesilla ostamassa vaatteita, je hesessä syömässä.. syynä on juuri se sama nuoriso joka siellä aina istuu. Ja tuo minun tarina on täysin tosi, mikä järki minun olisi keskutelu palsoitlle rueta paskaa jauhamaan, kati minä sen verran älyän että jos olen tyhmästi käyttäytynyt niin securitas teki oikein, en vain näe mitään väärää siinä että kävin kaupassa, ja jo käytiin niskaan/vaatteisiin kiinni. Ajelu taukoja käyn pitämässä abcilla, ja muut securitaksen miehet eivät ole ennen siitä kypärä hommasta varoitellut. tokihan sen olisi voinut lattialle laittaa, mutta en odottanut vartijalta ihan tuollaista käytöstä joka tapauksessa.

• kirjoitat

koko ajan vartia? Se on vartija.

• XxXxXxX
        kirjoitat kirjoitti:

koko ajan vartia? Se on vartija.

Minä olla hieman vajukki. Minä ei osata kirjoitta oikein.

• syöjille

abc baarissa ja kypärä temppu nuorille ja netti selitteleijöille on vain yksi parannus keino ja se on tuima... NISKA PERSE OTE!!!!!

• haista sinä paska

vedä sinä niskaperseote ihminen kätees

• omaan nilkkaan
        haista sinä paska kirjoitti:

vedä sinä niskaperseote ihminen kätees

Aivan...noinhan sitä heti vastataan kun kielteistä palautetta tulee. Jos ole ap. niin ihan oikein securitas teki.

• pipapa

Kieltämättä kypärän 'heittäminen' vartijan toimesta lattiaan kuulostaa hieman yliampuvalta. Käsittääkseni teitä on kuitenkin pyydetty useasti ottamaan kypärät pois pöydiltä? Kerroppa sitten miksi ne pitää joka kerta nostaa uudestaan pöydälle vaikka hyvin tiedät, että lähtö niille tulee? Luulisinpa, että täysin rehellin vastaus on tähän - IHAN UHALLA. Saadaan varmasti se vartija vihaiseksi. Seuraavaksi vastaat tähän varmaan, että ei olla ikinä laitettu kypäriä pöydälle ennen. Ette varmaan ole ikinä edes käynyt ABC:llä ennen tätä? "Just tultiin." Eikö tähän paras ratkaisu ole, että jo tullessasi jätät sen kypärän lattialle? Ja sit tämä asenne: "Laitetaan uhalla kypärä tohon pöydälle, niin saadaan varmasti vartija suuttumaan". Osoittaa lähinnä sitä miten keskenkasvuinen olet. Joojoo yritit saada hänet takaisin paikalle, jotta voit antaa rakentavaa palautetta blaablaablaa ... siitähän siinä oli varmasti kysymys. Tämä pizzan syönti tapaus - hohhoijaa, en edes uskalla arvata kuinka monta kertaa siitä on vartija huomauttanut? Jopa minäkin tiedän, että sieltä kaupasta ostettuja tuotteita ei saa syödä ravintolan puolella. Sen verran monesti kuullut ohimennen vierestä, kun se on tälle nuorisolle kerrottu. Mikäs tämän huoltamon nimi sitten olikaan? Ei ainakaan ABC -nuorisotaloasema. Ei se ole kaunista katseltavaa, kun isot nuorijoukot valtaavat maksavien asiakkaiden paikat. Istuvat jalat -ja kypärät pöydillä ja pöytien ympärys näyttää lähinnä kaatopaikalta. Huudetaan kovan ääneen, kiroillaan ja muuten vaan käyttäydytään ylimielisesti. ENKÄ NYT TARKOITA, ETTÄ JOKAINEN KAJAANIN NUORI KÄYTTÄYTYY SAMALLAILLA. Puhun näistä ABC:n "vakionaamioista". Ja jos sinä olet niin alaikäinen vielä, jota vartija kohtelee kaltoin ja loukkaa, jopa hieman rujosti sinua koskettelee. Mikset pysy siellä äitin helmoissa pois pahasta maailmasta? Siellä ei varmaan kukaan loukkaa tunteitasi ja saat vaikka räkiä kattoon ja nukkua se 300e arvoinen kypärä ihan omassa kainalossa. Ota se mopokin viereen vielä niin pysytte kaikki ehyinä. Enpä ihmettele yhtään, jos vartijalla hieman käpy palaakin ... Ei muuta ku kesänjatkoja!

• aamen ja piste

Hallelujaa ja aamen ,piste Iin päälle . Hyvin sanottu/kirjoitettu tuo kommenttisi :)

• pipapa
        aamen ja piste kirjoitti:

Hallelujaa ja aamen ,piste Iin päälle . Hyvin sanottu/kirjoitettu tuo kommenttisi :)

Pistetäänpä pisteet vielä Öönkin päälle. Eli lisään vielä tarkennuksena, että vartijan olisi kyllä pitänyt mielestäni hoitaa se kypärä sinne maahan eri tavalla. Olet aivan oikeassa siinä, että se pintajännite kärsii voimakkaista iskuista sekä ko. kypärä voi muuttua hengenvaaralliseksi. Summa summarum, jopa vartijassa voisi olla tässä tapauksessa hieman vikaa. Tosin ei se sitä asiaa lievennä yhtään, että nuoriso käyttäytisi siellä mitenkään "esimerkkillisesti". Semmosta.

• tarkastukseen

""Securitas-yhtiöissä meidän tehtävämme on tarjota asiakkaillemme heidän tarpeidensa mukaisia turvallisuusratkaisuja ja vastata palvelulupauksiimme. Työntekijöidemme vastuulla on luoda asiakkaillemme miellyttävä työympäristö, jossa voimme sekä turvata asiakkaidemme toimintaa että tarjota heille kohteliasta ja hyvää palvelua. Mahdollisissa riski- tai uhkatilanteissa työntekijöiltämme edellytetään valmiutta ottaa tilanne haltuun ja olla aktiivisesti edesauttamassa sen saattamista parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen." ##vartijan peruskoulutus Vartijana työskentely edellyttää poliisiviranomaisen myöntämän vartijakortin. Ennen kuin henkilö voi työskennellä vartijana, hänen on käytävä lain edellyttämä peruskoulutus. Sen jälkeen hän voi anoa vartijakorttia kotipaikkansa poliisiviranomaiselta. Vartijan peruskoulutus muodostuu vartijan työn perusteista (40 tuntia) ja vartijan peruskurssista (60 tuntia), jotka ovat myös osa vartijan ammattitutkintoa ja luetaan hyväksi suoritettaessa tutkintoa myöhemmin. Väliaikaisella vartijakortilla voi toimia vartijana enintään neljä kuukautta (väliaikainen vartija) yhden kalenterivuoden aikana. Väliaikainen vartijakortti voidaan myöntää, kun tehtävän vaatimat edellytykset ovat kunnossa: Henkilö on 18-64 -vuotias ja suorittanut hyväksytysti vartijan työn perusteet (40 h). Vakinainen vartijakortti on voimassa 5 vuotta ja se voidaan myöntää, kun tehtävän vaatimat edellytykset ovat kunnossa: Henkilö on täyttänyt 18 mutta ei 65 vuotta ja on suorittanut hyväksytysti edellä mainitun vartijan työn perusteet (40 h) sekä vartijan peruskurssin (60 h). Vartijan koulutusta järjestävät ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset. Voimankäyttökoulutus Vartijan voimankäyttökoulutus koostuu yleisestä osasta ja kaasusumutinta, teleskooppipatukkaa tai ampuma-asetta koskevasta erityisestä osasta. (SM:n asetus 6.9.2002/781) Securitas päättää tehtäväkohtaisesti voimankäyttövälineiden kantamisesta ja kouluttaa voimankäyttövälineitä työtehtävissään kantavat vartijat. Securitas valitsee ja omistaa työtehtävissä käytettävät voimankäyttövälineet. Kaasusumutin- ja teleskooppipatukkakurssit voidaan suorittaa Securitaksen sisäisenä koulutuksena. Kurssin täytyy olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin on mahdollista hakea kyseisen välineen kantolupaa poliisilta. Ampuma-aseita käytetään vain erittäin harvoissa tehtävissä. Ampuma-aseen kantoluvan anomiseksi työtehtäviin on suoritettava hyväksytysti lain (laki yksityisistä turvallisuuspalveluista) edellyttämä koulutus. Securitas järjestää ampuma-asekoulutuksia henkilöstölleen tehtäväkohtaisten tarpeiden mukaisesti. Koulutusten tavoitteena on, että vartija osaa voimankäytön valtuuksia koskevat periaatteet sekä hallitsee kantamiensa voimankäyttövälineiden käytön. Koulutuksiin sisältyvät sekä teoria- että käytännön kokeet. Lisäksi voimankäyttövälineitä kantaville vartijoille järjestetään vuosittain kertauskoulutusta, jossa käydään läpi voimakeinojen käyttöä koskevia säännöstöjä sekä harjoitellaan voimankäyttövälineiden käyttöä. Järjestyksenvalvojakoulutus Joissakin toimeksiannoissa edellytetään vartijakortin lisäksi järjestyksenvalvojan toimivaltuuksia. Edellä mainittujen valtuuksien saamiseksi on suoritettava hyväksytysti järjestyksenvalvojan peruskoulutus (32 tuntia). Haettaessa uudelleen järjestyksenvalvojaksi hyväksymistä 6 kuukauden kuluessa aikaisemman hyväksynnän päättymisestä (kortin uusiminen 5 vuoden välein), tulee hakemukseen liittää todistus järjestyksenvalvojan kertauskoulutuksen (8 tuntia) hyväksytystä suorittamisesta. Mikäli edellä mainittu 6 kuukauden määräaika on umpeutunut, vaaditaan todistus uuden vahvistetun peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta. Voidakseen kantaa kaasusumutinta järjestyksenvalvontatehtävissä täytyy järjestyksenvalvojan suorittaa hyväksytysti vartijan kaasusumutinkoulutus eli yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu vartioimistehtävissä tapahtuvaan kaasusumuttimen kantamiseen oikeuttava koulutus. Securitas järjestää sekä järjestykseksenvalvoja- että kaasusumutinkoulutuksia säännöllisesti. Securitas Oy:n täydennyskoulutus Securitas Oy:n täydennyskoulutusohjelman tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää henkilöstön ammattitaitoa sekä tarjota vuorovaikutus- ja oppimismahdollisuuksia toisten kokemuksia hyödyntämällä. Ohjelmaa toteutetaan 1 - 2 päivän mittaisilla koulutustapahtumilla, jotka on suunniteltu kutakin palvelumuotoa varten erikseen.##

• kurjuuden kuningas

Mikäli vartija käy kiinni ryysyihin ilman näkyvää fyysistä, henkilöön tai omaisuuteen kohdistuvaa välitöntä uhkaa, on hän menettänyt pelin. Hänestä on tullut pelle vailla auktotoriteettia ja uskottavuutta. Puhumalla asiat selviävät. Eivät öykkäröinnillä, huutamalla, kaikkein vähiten voimankäytöllä. Turha voimankäyttö johtaa vain toistuviin konflikteihin osapuolten välillä. Jatkuessaan voimankäyttöön perustuva "rauha" luo näennäisen rauhan joka yleensä loppuu veriseen ja vakavampaan yhteenottoon. Eli toinen osapuoli "maksaa potut pottuina".

• ymmärrätte

no tarkastakaa se jätkä. mitä tässä selittelemään kui v-tun hienosti teil o tota tekstiä jota kukaan ei jaksa lukea. Kai te ymmärrätte että tätäkin ketjua on luettu vaik kui helv paljon sit ne kaikki muut foorumit mitä tästä puhutään...niihin ei mennä, sen vert kielteisiä...mut maine menee, kai te sen ymmärrätte...

• poju!

Firman nimi ja kirjottele sitten tänne.

• mieltä

Firman nimen tarkistamisesta!

• ruotuun

Näyttää vähän siltä, että ABC-asemalla on liian löyhä kuri. Maleksiva nuorisojoukko on saatava siirtymään muualle, jotta matkalaiset voivat käydä asemalla ohikulkeissaan virkistäytymässä. Tästäkin ketjusta huomataan, että huonosti kasvatetuilla pennuilla on ainoastaan oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Pian he terrorisoivat koko asemaa. Ja silloin on hankala puuttua asiaan. Vartijat tekevät aivan oikein kun pitävät kuria ja järjestystä yllä jo häiriköinnin varhaisvaiheessa. Ne, jotka ei noudata sääntöjä, niskasta ulos ja sillä sipuli. Eikä mitään mukinoita.

• menikö yli

Tuolla kirjotitetaan että pitäisi pysyä äidin helmoissa yms "on tämä vartija sinulle tästä kypärä hommasta sanonut" juuri kirjoitin että olen pitänyt kypärääni ennenkin pöydällä kun olen käynyt abc:lla, ikinä siitä ei kukaan securitas ole valittanut. mutta nyt tuli tämä yksi ja heittikin sen suoraan lattialle, sen verran tiedän mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei, että jos olisin käyttäytynyt joskus abc:lla huonosti, olisi minut varmaan heitetty ennekin ulos, ja siksi en nyt täällä kirjoittasi, koska itsskin olisi ollut vikaa. Olen saanut valituksen siitä pizzan syönnistä kerran, jonka jälkeen siitä ei ole tarvinnut sanoa mitään.. enkä ole ainut joka on ihan samasta tyypistä ennenkin valittanut. mutta kiitos kun tuotte mielipiteenne esille. Mutta lukekaa viestini kunnolla.

• abc-asemalla
        menikö yli kirjoitti:

Tuolla kirjotitetaan että pitäisi pysyä äidin helmoissa yms "on tämä vartija sinulle tästä kypärä hommasta sanonut" juuri kirjoitin että olen pitänyt kypärääni ennenkin pöydällä kun olen käynyt abc:lla, ikinä siitä ei kukaan securitas ole valittanut. mutta nyt tuli tämä yksi ja heittikin sen suoraan lattialle, sen verran tiedän mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei, että jos olisin käyttäytynyt joskus abc:lla huonosti, olisi minut varmaan heitetty ennekin ulos, ja siksi en nyt täällä kirjoittasi, koska itsskin olisi ollut vikaa. Olen saanut valituksen siitä pizzan syönnistä kerran, jonka jälkeen siitä ei ole tarvinnut sanoa mitään.. enkä ole ainut joka on ihan samasta tyypistä ennenkin valittanut. mutta kiitos kun tuotte mielipiteenne esille. Mutta lukekaa viestini kunnolla.

ei ole JOHTAJAA (yrittäjä/kauppiasta) joka voisi pitää jöötä. Nythän pennut ja kaiken maailman hörhöt määrää tahdin.

• abc -aapisessa
        abc-asemalla kirjoitti:

ei ole JOHTAJAA (yrittäjä/kauppiasta) joka voisi pitää jöötä. Nythän pennut ja kaiken maailman hörhöt määrää tahdin.

ei ole ohjeita häiriköivien nuorien varalta.

• häiriköintiä?
        abc -aapisessa kirjoitti:

ei ole ohjeita häiriköivien nuorien varalta.

ketähän asiakasta nuorten jutteleminen, ja kypärän pöydällä pito on haitannut.. Kaikki nuoret eivä tosiaan ole häirikköjä, itsestäni ainakin tuntuu että tuskin mitään kovin rikollista /häiriköivää tein, sanoin vain että korvaa uusikypärä, jo oltiin vaatteista repimässä yms. ennen sen heittämistä olsi voinut vaikka sanoa että ottaisitko kypärän pois, tai laskea sen lattialle. miksi se piti heittää/pudottaa siitä pöydältä? ymmärrän että se pöytä ei ole kypärän säilytystä varten jne, mutta en tällä kertaa hoksannut laittaa sitä maahan koska ennen tätä tuo kypärä siinä pöydällä ei ole vartijoita haitannut.. enkä ole ajatellut sen olevan häirikköintiä / kapinointia. mutta tietenkin kaikki saa olla erimieltä jos haluaa.

• kissa kävelee
        häiriköintiä? kirjoitti:

ketähän asiakasta nuorten jutteleminen, ja kypärän pöydällä pito on haitannut.. Kaikki nuoret eivä tosiaan ole häirikköjä, itsestäni ainakin tuntuu että tuskin mitään kovin rikollista /häiriköivää tein, sanoin vain että korvaa uusikypärä, jo oltiin vaatteista repimässä yms. ennen sen heittämistä olsi voinut vaikka sanoa että ottaisitko kypärän pois, tai laskea sen lattialle. miksi se piti heittää/pudottaa siitä pöydältä? ymmärrän että se pöytä ei ole kypärän säilytystä varten jne, mutta en tällä kertaa hoksannut laittaa sitä maahan koska ennen tätä tuo kypärä siinä pöydällä ei ole vartijoita haitannut.. enkä ole ajatellut sen olevan häirikköintiä / kapinointia. mutta tietenkin kaikki saa olla erimieltä jos haluaa.

MORO ! Näyttäkääpäs nuoriso nyt fiksuutenne ja käyttäytykää kunnolla,silloinhan ei kukaan vartija voi syyttää teitä yhtään mistään...ONNISTUUKO ??? Ja isät ja äidit,nyt käsi sydämmelle...tiedätkö mitä lapsesi tekee esim. juuri nyt lauantai-iltana puolilta öin ? Olisi ehkä hyvä nähdä omin silmin,sillä nuoret aamaa. Nimimerkillä: omakohtaista kokemusta

• mitä?
        kissa kävelee kirjoitti:

MORO ! Näyttäkääpäs nuoriso nyt fiksuutenne ja käyttäytykää kunnolla,silloinhan ei kukaan vartija voi syyttää teitä yhtään mistään...ONNISTUUKO ??? Ja isät ja äidit,nyt käsi sydämmelle...tiedätkö mitä lapsesi tekee esim. juuri nyt lauantai-iltana puolilta öin ? Olisi ehkä hyvä nähdä omin silmin,sillä nuoret aamaa. Nimimerkillä: omakohtaista kokemusta

Toinen kirjiottaa koko ajan samalla tavalla, viesteissä ole pienintäkään rsitiriitaa. Te vain leimaatte häiriköksi. Tiedättekö, itse olen monesti laittanut pyöräilykypärän kahviossa pöydälle, olen siis häiriköivä aikuinen! Ei ihme, ettei nuoriso arvosta teitä, kun leimaatte tätä kirjoittajaa häiriköksi koko ajan, niiden toisten näkemiemme häiriköiden perusteella. No te olettekin juoppoja, koska kaikki suomalaiset ovat. Tuntuuko kivalta tällainen yleistys?

• MotoX
        mitä? kirjoitti:

Toinen kirjiottaa koko ajan samalla tavalla, viesteissä ole pienintäkään rsitiriitaa. Te vain leimaatte häiriköksi. Tiedättekö, itse olen monesti laittanut pyöräilykypärän kahviossa pöydälle, olen siis häiriköivä aikuinen! Ei ihme, ettei nuoriso arvosta teitä, kun leimaatte tätä kirjoittajaa häiriköksi koko ajan, niiden toisten näkemiemme häiriköiden perusteella. No te olettekin juoppoja, koska kaikki suomalaiset ovat. Tuntuuko kivalta tällainen yleistys?

Onko nykumopoissa kypärälukkoa. Siis sellaista koukkua, johon kypärä laitetaan ja sitten se koukku lukitaan niin ettei sitä kypärää pysty siitä ottamaan. On epähienoa tuoda likainen kypärä ravitsemusliikkeeseen, notta siinä asiassa tämä vartija, jolla lienee ollut pinna piukalla, on oikeassa. Kysynpä vielä kuinka kauan te ärsytitte sitä vartijaa? Millaista luulette olevan asettua jatkuvasti yksin testosteronihöyryissään mellastavan nuorisolauman eteen, joka tekee parhaansa, että kaikilla olisi yhtä paha olla kuin teillä itsellänekin. No, teistäkin tulee aikanaan -toivottavasti- aikuisia, ja ymmärrätte mitä minä tässä yritän tolkuttaa. Menkääpä nyt kiltisti halaamaan äitiä. 'Paratiisi on äidin jalkojen alla' sanoo muslimikin.

• Sama MotoX ?
        MotoX kirjoitti:

Onko nykumopoissa kypärälukkoa. Siis sellaista koukkua, johon kypärä laitetaan ja sitten se koukku lukitaan niin ettei sitä kypärää pysty siitä ottamaan. On epähienoa tuoda likainen kypärä ravitsemusliikkeeseen, notta siinä asiassa tämä vartija, jolla lienee ollut pinna piukalla, on oikeassa. Kysynpä vielä kuinka kauan te ärsytitte sitä vartijaa? Millaista luulette olevan asettua jatkuvasti yksin testosteronihöyryissään mellastavan nuorisolauman eteen, joka tekee parhaansa, että kaikilla olisi yhtä paha olla kuin teillä itsellänekin. No, teistäkin tulee aikanaan -toivottavasti- aikuisia, ja ymmärrätte mitä minä tässä yritän tolkuttaa. Menkääpä nyt kiltisti halaamaan äitiä. 'Paratiisi on äidin jalkojen alla' sanoo muslimikin.

SAMA "MotoX"-NIMIMERKKI KIRJOITTELEE SIITÄ, ETTÄ HÄN SE EI NOPEUSRAJOITUSTEN MUKAAN AJELE. JA KEHTAA VIELÄ ALKAA SANOMAAN JOLLEKIN NUORELLE JOTAIN AIKUISEKSI KASVAMISESTA.

• tekee työtänsä

Vartija on palkattu järjestyksenvalvojaksi. Tämän esimerkin vartija on hoitanut työnsä hyvin, siitä kiitos hänelle. Aikoja sitten oli Kajaanin ravintoloissa muutama henkisesti häiriintynyt portsari. Toinen paljastui myöhemmin psyykkisesti sairaaksi, kläytti paljon mielenterveyspalveluja ja toinen juoksi alasti pitkin kauppakatua.

• kävin

Kotona Kajaanissa olin pääsiäisenä piipahtamassa ja ABC:llä piti käydä ruokaostoksilla, koska kaupat eivät olleet auki. Siinä ABC:n tuulikaapissa oli jo kovin levoton meininki ja sisällä vielä vilkkaampaa. Ihmetytti se, kun valtaosa sakista oli 12-16-vuotiasta porukkaa. Ei olisi mieleenikään tullut jäädä siihen vaikkapa syömään, vaikka kello oli vasta seitsemän illalla. On noissa nuorissa varmasti ihan asiallisiakin, joita ei tarvitse häätää, mutta ABC:lle meno ilta-aikaan on kuin käynti villissä lännessä. Uskon senkin että vartijalla voi pinna kiristyä tuossa paikassa. Kuopion ABC-asemalla en ole tuollaista ongelmaa nähnyt.

• kuopion
        kävin kirjoitti:

Kotona Kajaanissa olin pääsiäisenä piipahtamassa ja ABC:llä piti käydä ruokaostoksilla, koska kaupat eivät olleet auki. Siinä ABC:n tuulikaapissa oli jo kovin levoton meininki ja sisällä vielä vilkkaampaa. Ihmetytti se, kun valtaosa sakista oli 12-16-vuotiasta porukkaa. Ei olisi mieleenikään tullut jäädä siihen vaikkapa syömään, vaikka kello oli vasta seitsemän illalla. On noissa nuorissa varmasti ihan asiallisiakin, joita ei tarvitse häätää, mutta ABC:lle meno ilta-aikaan on kuin käynti villissä lännessä. Uskon senkin että vartijalla voi pinna kiristyä tuossa paikassa. Kuopion ABC-asemalla en ole tuollaista ongelmaa nähnyt.

abc asemalla on aivan samanalaista, monesti tulee käytyä kun tulee etelästä takaisin pohjoiseen.

• kuopiossa
        kuopion kirjoitti:

abc asemalla on aivan samanalaista, monesti tulee käytyä kun tulee etelästä takaisin pohjoiseen.

samanlaista kuin täällä, mutta tuskin siellä vartija heittelee nuorison kypäriä ja käsiksi käy. Itse olen monesti kuopion abc:llä käynyt eikä ole haitannut vaikka he ovatkin pitäneet kypäriään pöydällä, ainakaan minua. eikä ole siellä vartijatkaan hirveästi pauhanneet. ja nyky mopossa ei ole kypärä lukkoa.

• lkdksgjkgjks
        kuopiossa kirjoitti:

samanlaista kuin täällä, mutta tuskin siellä vartija heittelee nuorison kypäriä ja käsiksi käy. Itse olen monesti kuopion abc:llä käynyt eikä ole haitannut vaikka he ovatkin pitäneet kypäriään pöydällä, ainakaan minua. eikä ole siellä vartijatkaan hirveästi pauhanneet. ja nyky mopossa ei ole kypärä lukkoa.

Onse mukava kun nuo abc:n ääliönuoret pilaavat kaikkien nuorten maineen. Me emme ole häiriköineet abc:asemalla, joten voitte nyt lopettaa tuon leimaamisen häiriköiksi ja ääliöiksi? Monesti olemme sanoneet että se on täysin eri porukka joka häiritsee ihmisiä siellä. Joku aika sitten nämä kyseiset henkilöt melkeinpä asuivat asemalla. Oli muuten vartijalle tullut sanomista joltain ylemmältä tasolta kun eilen kävimme asemalla pelaamassa konetta ja sateelta suojassa, hän ei sanonut sanaakaan. En sillä että olisi ollut jotain sanomista meidän käytöksestämme, koska käyttäydyimme hyvin.

• Jalka paskana
        lkdksgjkgjks kirjoitti:

Onse mukava kun nuo abc:n ääliönuoret pilaavat kaikkien nuorten maineen. Me emme ole häiriköineet abc:asemalla, joten voitte nyt lopettaa tuon leimaamisen häiriköiksi ja ääliöiksi? Monesti olemme sanoneet että se on täysin eri porukka joka häiritsee ihmisiä siellä. Joku aika sitten nämä kyseiset henkilöt melkeinpä asuivat asemalla. Oli muuten vartijalle tullut sanomista joltain ylemmältä tasolta kun eilen kävimme asemalla pelaamassa konetta ja sateelta suojassa, hän ei sanonut sanaakaan. En sillä että olisi ollut jotain sanomista meidän käytöksestämme, koska käyttäydyimme hyvin.

Itsellä on myös kokemusta tästä sekopää vartijasta. Kerran oltiin kaverin kanssa abc:llä istumassa ja tämä kyseinen sekopää vartija tuli häätämään meidät ulos, lähdettiin siitä sitten kaverin kanssa ulko ovea kohti kävelemään ja minä jouduin lenkkasemaan aika hiljaa ku kaaduin pari päivää ennen mopolla ja jalkani oli kipeä ja kävin sen asian takia röntgen kuvissa sairaalassakin niin vartija töni minua selästä koko ajan sanoen "ala mennä nopeammin". Niin eikö se älyä sen vertaa jos jalka on kipeä ja yritän koko ajan parhaani mukaan kävellä ulospäin, että en voi kävellä nopeammin! Ja se varmaan ihan hyvin näki että lenkkasin sillä jalalla. Ottas iso mies järjen käteen ja ajattelis vähän. Mä vähän veikkaan et ei kannata sen vartijan kaikkia nuoria vastaan baarissa kävellä parin vuoden päästä.

• jutusta
        Jalka paskana kirjoitti:

Itsellä on myös kokemusta tästä sekopää vartijasta. Kerran oltiin kaverin kanssa abc:llä istumassa ja tämä kyseinen sekopää vartija tuli häätämään meidät ulos, lähdettiin siitä sitten kaverin kanssa ulko ovea kohti kävelemään ja minä jouduin lenkkasemaan aika hiljaa ku kaaduin pari päivää ennen mopolla ja jalkani oli kipeä ja kävin sen asian takia röntgen kuvissa sairaalassakin niin vartija töni minua selästä koko ajan sanoen "ala mennä nopeammin". Niin eikö se älyä sen vertaa jos jalka on kipeä ja yritän koko ajan parhaani mukaan kävellä ulospäin, että en voi kävellä nopeammin! Ja se varmaan ihan hyvin näki että lenkkasin sillä jalalla. Ottas iso mies järjen käteen ja ajattelis vähän. Mä vähän veikkaan et ei kannata sen vartijan kaikkia nuoria vastaan baarissa kävellä parin vuoden päästä.

Nyt kun kesä on, miksi sinne ABC:lle pitää mennä hengaamaan? Fiksuille nuorille on Kajaanissa mahtavat urheilu- ja ulkoilualueet. Eikö kannattaisi porukalla ottaa reipas urheiluharrastus :) kesälomat tulossa ja kaikki. Vaikuttaa siltä että porukassa on hyvinkin asiallista väkeä, niin jutelkaa keskenänne ja pistäkää lenkki ja kuntosaliporukka pystyyn :)

• mutta..
        jutusta kirjoitti:

Nyt kun kesä on, miksi sinne ABC:lle pitää mennä hengaamaan? Fiksuille nuorille on Kajaanissa mahtavat urheilu- ja ulkoilualueet. Eikö kannattaisi porukalla ottaa reipas urheiluharrastus :) kesälomat tulossa ja kaikki. Vaikuttaa siltä että porukassa on hyvinkin asiallista väkeä, niin jutelkaa keskenänne ja pistäkää lenkki ja kuntosaliporukka pystyyn :)

Ap:han kirjoitti, että olivat vain piipahtamassa/levähtämässä ja ostivatkin jotain, ja että hän harrastaa urheilua.

• abc- huoltoaseman asiakkaita
        mutta.. kirjoitti:

Ap:han kirjoitti, että olivat vain piipahtamassa/levähtämässä ja ostivatkin jotain, ja että hän harrastaa urheilua.

kun ne ostaa mopoihinsa bensaa asemalta ja levähtävät ajon välillä. jos se jotain haittaa niin olkoon menemättä ko huoltoasemalle jos ei tarvi bensaa. eikä sisälle ole pakko mennä jos siellä on jotain epämiellyttävää.

• aaaaeee
        abc- huoltoaseman asiakkaita kirjoitti:

kun ne ostaa mopoihinsa bensaa asemalta ja levähtävät ajon välillä. jos se jotain haittaa niin olkoon menemättä ko huoltoasemalle jos ei tarvi bensaa. eikä sisälle ole pakko mennä jos siellä on jotain epämiellyttävää.

Aamen.

• jokaisen oma
        jutusta kirjoitti:

asia miksi sinne menee. Sinne on jokaisella oikeus mennä eikä siihen tarvitse syytä kenellekään tilittää. Tämä isotteleva kusipää joutaisi saada potkut perseeseen ja mennä vaikka katuja lakaisemaan jos pitää nuorille isotella syyttä suotta.

• mikä oot
        jokaisen oma kirjoitti:

asia miksi sinne menee. Sinne on jokaisella oikeus mennä eikä siihen tarvitse syytä kenellekään tilittää. Tämä isotteleva kusipää joutaisi saada potkut perseeseen ja mennä vaikka katuja lakaisemaan jos pitää nuorille isotella syyttä suotta.

mee sinä poloinen töihin eläkä oo toisten elätettävinä

• Nimetön

olen kyllä sitä mieltä siis kirjoitan eka kertaa ja reissuhommissa olen törmännyt tahän ns.pentu syndroomaan niin etelässä päin toteututtu k.18 on toiminut vitun hyvin ja te todella kunnollisen jälkeläisten penikat jotka 2t. haisten venyttä siinä pöydäsä ja ne v*tun kypärät pöydässä. ääliöt pöytä ei ole narikka vaan ihan muuta varten"ei vissii kotona opetettu ennen kuin hankittiin "sperman jämille" mopot eli pysykää kaukana ed. mainitusta paikasta jos järkeä ei ole edes tuon vertaa. ps. en ehtinyt lukeamuita kommentteja ku rupes ottaa päähän eli joku muukin voi olla samaa mieltä mut loppuvedoksi pitäs onneton finninaama sen kypärän päässään niin ei tarvitsisi itkeä tällaista ja ei ainakaan älyn takia kannata enää päätä suojella

• finninaama

ASD varmasti "oikea" aikuinen osaa kirjotaa. Itse olen nähnyt kyseisen äijän ABC:lla. Nyt lauantaina sillä oli toinen vartija kaveri seuraamassa tilannetta,eli eiköhän tämä kyseinen vartija paranna tapoja =)

• provozz

Hiljaa työtön siitä kitisemästä.

• naurava kulkuri

tämän viestin kirjoituksen ja kielen perusteella olet sinäkin, abcd , joku tympiintynyt finninaama joka ei enää pääkaupunki seudulla pääse abc:asemalle, koska tämä k 18 on otettu siellä käyttöön. kyllähän 2-tahti toki haisee, mutta sille nämä nuoret tuskin mitään mahtavat. Voihan asia olla myös niin että kun et ole itse ikinä mopoa saanut niin jannulla vähän ottaa lujille, ja pitää täällä niille vittuilla joilla mopo on..

• merkillistä

että vartijaksi pääsee tuommonen helevetin höyryhattu, eikö sen henkistä kapasiteettia ole seurattu ollenkaan koulutuksen aikana vai onko tämä herra sitä ikäpolvea joka on saanu vartijan paperit kolmen viikon kirjekurssilla....? Onko ISS:n vartijaksi ainoa pääsyvaatimus että olet hankala, kovaotteinen tyyppi joka ei osaa puhua? Tiedän että sinnekin olis ollut menossa töihin ihan toisenlainen ihminen mutta sitä ei otettu...Tunnen muutamia vartijoita oman työni kautta ja he ovat kyllä ihan eri asenteella liikkeellä... Voisi kuvitella että sellaisessa työssä tarviis olla itse hyvinkin tasapainoinen ja psykologista silmää omaava henkilö. Ja mitä tulee nuorisoon ABC:llä, niin siellä voi kyllä ihan rauhassa kenenkään häiritsemättä asioida milloin vain kuka tahansa. Minusta on aikuisilta aika outoa käytöstä että pitäs nuoret lokeroida pois "katukuvasta". Se ABC on ihan yleinen asema ja kaikilla on siellä oikeus käydä..... Ei kaikki aikuisetkaan siellä tee satasen ostoja vaan saattaa ihan vain sen kahvin juoda. Ja sitä paitsi nykyään nuoret ovat minusta fiksumpia ku sillon kahdeksankyt luvulla kun itse olin nuori...

• ?????

viksuja nuoria ,apsilla melutaan ja ovensuut täytetään,tupakkaa poltetaan ja syleksitään.Aivan oikein että tulis se ikäraja sinne kahvilan puolelle,kello 9 jälkeen pennut joutaa kotia menenmään.Hyvä että on noin tolkku vartija, sen pitäs saada siitä palkankorotus kun saa kurin siellä, hyvää jatkoa vaan kunnon vartijalle.

• jepulis

Peräti 80-luvulla ollut nuori..on varmasti ajat siitä muuttunut, mutta kyllä se on valitettava tosiasia että nykyajan nuoriso polttaa,juo ja rellestää pikkusen nuorempana kun 80luvulla..Ja minkälainen kielenkäyttö,ihan jotain järkyttävää mitä sieltä huudellaan ja nimitellään kun saa asiasta vähän palautetta.Toisaalta se on säälittävää koska kait se on jonkinlaisen kasvatuksen puute kun nuoret tulee ja menee mihin kellonaikaan tahansa..ei vissiin nykyaikaan ole ns.kotiintulo aikoja..saati opetettu HYVIÄ KÄYTÖSTAPOJA !Mitä tuohon abc:n jupakkaan tulee niin sympatiaa työntekijöitä kohtaan kun vartijat ei ole paikalla niin kuka muu niitä siellä kerkee vahtimaan työajalla kuin työntekijät?Uskoisin että heilläkin on muutakin hommaa kun kytätä nuorisoa mitä piruutta siellä saadaan aikaiseksi. Toisaalta kun kyseessä on ravintola ja anniskelua niin hyvä olisi ja pitäisikin olla k-18 rajat.Ei kaupungin kuppiloissa tai baareissakaan saa olla alaikäisiä kun anniskellaan..kun eihän sitä ole asiaa sisälle jos ei ole ikää!! Vielä lisäys mitä vartijoiden asenteeseen tulee niin uskoisin että sekin muuttuisi jos nuoriso uskoisi kerrasta mitä heille sanotaan!! Ettei tartteis sanoa samoista asioista toistuvasti ja sitten pelata sitä peliä että ärsyttää tahallaan "katotaan mitä tapahtuu kun mä teen näin.." Taitaa jutun juoni olla lyhyesti että Asenne Ratkaisee!! Molemmin puolin!!

• huomannut
        ????? kirjoitti:

viksuja nuoria ,apsilla melutaan ja ovensuut täytetään,tupakkaa poltetaan ja syleksitään.Aivan oikein että tulis se ikäraja sinne kahvilan puolelle,kello 9 jälkeen pennut joutaa kotia menenmään.Hyvä että on noin tolkku vartija, sen pitäs saada siitä palkankorotus kun saa kurin siellä, hyvää jatkoa vaan kunnon vartijalle.

Joo nämä samat äiteen pienet räkänokat pyörii siinä ovensuussa joka ilta tupakkaa vetämässä posket lommollaan ja syleksivät ja metelöivät niin että normaalit ihmiset saavat varoa. Kyllä noitten märkäkorvien paikka olisi jossain ihan muualla. Mutta jospa se 18 vuoden ikäraja tulee niin saahaan me tavalliset maksavat asiakkaat olla ja asioida rauhassa asemalla.

• kyynikkö
        huomannut kirjoitti:

Joo nämä samat äiteen pienet räkänokat pyörii siinä ovensuussa joka ilta tupakkaa vetämässä posket lommollaan ja syleksivät ja metelöivät niin että normaalit ihmiset saavat varoa. Kyllä noitten märkäkorvien paikka olisi jossain ihan muualla. Mutta jospa se 18 vuoden ikäraja tulee niin saahaan me tavalliset maksavat asiakkaat olla ja asioida rauhassa asemalla.

Jee. Kun ikäraja on 18 niin kaikki on hyvin. Häirikkönuorihan tulee järkiinsä juuri sillä hetkellä kun täyttää 18, ja kaikki nuorethan ovat häiriköitä. Omalle, koulussmenestyvälle pojalle sanoin, että älä edes aivasta vieraiden mummojen läsnäollessa, kun tämä ihmetteli että tässä taloyhtiössä nuoret tervehtivät mutta mummot tuhahtelevat, kun hän sanoo päivää. Eikä meillä ole edes mopoa. VAroitin, että nuori on aina häirikkö, vaikka ihan hiljaa olisi, toisten mielestä.

• Haba vartia

"Onko ISS:n vartijaksi ainoa pääsyvaatimus että olet hankala, kovaotteinen tyyppi joka ei osaa puhua?" JOS jotain pääsyvaatimuksia olisi, olisivat ne varmasti tuon suuntaisia.

• merkillistä edelleen

Ja tarkoitan että vartijan työ on arvokasta ja tarpeellista mutta työntekijänkin pitäis olla terveellä järjellä ajatteleva tyyppi... eikä mikään kuuma-kalle.

• vartijointi firma

Ennen kuin alatte syyttää tiettyjä vartiointialan yritystä...niitäkin kun taitaa Kajaanissa olla useampi, ja ei oo iso vaiva kun selvittää mikä firma on ABC:n palveluksessa. Siitäkin voidaan jo päätellä jotain.

• selvä homma

abc:n vartijoina toimii siis iss-securityn vartijat.

• työntelee
        selvä homma kirjoitti:

abc:n vartijoina toimii siis iss-securityn vartijat.

Tuolla Maxi_Marketissa, Securitaksen vartija ainaskin työkseen työntelee niitä kumipyörillä olevia ostoskäärryjä katokseen.

• asdasdasdfasd

Saitpahan pikkuhomo/"pikkusenyli" jonkinlaisen opetuksen. Toivottavasti seuraavan kerran nää Securitaksen kaverit paukuttaa pampuillaan sun aivot sinne lattialle saatanan ääliö.

• medicalis

Kyllä tuolla innolla ja asenteella olisi poliisikouluun pitänyt päästä. Jospa yrität vielä neljännen kerran?

• ???

On se hienoa, kun järjestystä pidetään yllä väkivallalla. Tulee ihan joku muu paikka mieleen maailmassa kuin Kajaani.

• cekun räkänokkia riittää

paikassa,oon kans semmonen persoonallisen näkönen motoristi,ja sain tuommosen vitun cekun virkaintosen nilkin kimppuun, keskisuomessa,paikkaa en kerro,kyseinen henkilö kyllä muistaa sen tapaamisen,tiesin ton pointin et ulos kun mennää sen valta loppuu, ,en oo avuton oon harrastanu taistelulajeja liki 10vuotta,hyvät sakot tuli mutta se nilkki ei noussu maasta ylös ennenkun poliisit tuli ja MINÄ päästin sen ylös!! Ja varmaan maksan samasta ilosta toistekkin jos tulevat hevostelemaan!!!!!

• kiinteistön omistaja

ootsä joku pässi,,poliisithan ne soittaa paikalle ja sitte saat idiootti kyytiä oikein kunnolla ,, muuten pässi,,kiinteistön omistajan valta ulottuu koko alueelle ,joten sinut voidaan poistaa siltä koko alueelta mikä kattaa tämän omistaman alueen... terv,kiinteistön omistaja

• teksti kunnolla!!!!!
        kiinteistön omistaja kirjoitti:

ootsä joku pässi,,poliisithan ne soittaa paikalle ja sitte saat idiootti kyytiä oikein kunnolla ,, muuten pässi,,kiinteistön omistajan valta ulottuu koko alueelle ,joten sinut voidaan poistaa siltä koko alueelta mikä kattaa tämän omistaman alueen... terv,kiinteistön omistaja

Päästin vapaaks KUN poliisit tuli,toiseks sekun nilkit ei taida omistaa kiinteistöö jossa se vahtii burgeribaarii,et nuole sä vaan rauhassa tonttis rajoja,varmaan kyseisen ketjun,,, voi tietysti sanoo et onni etten ollu yksi liikentees!!

• oikeudella
        teksti kunnolla!!!!! kirjoitti:

Päästin vapaaks KUN poliisit tuli,toiseks sekun nilkit ei taida omistaa kiinteistöö jossa se vahtii burgeribaarii,et nuole sä vaan rauhassa tonttis rajoja,varmaan kyseisen ketjun,,, voi tietysti sanoo et onni etten ollu yksi liikentees!!

Hei pässi , Eihän varijat tietenkään omista vaan kiinteistön omistaja on ne palkannut töihin ja kiinteistön omistajan käskystä vartijoilla on oikeues poitaa henkilö koko kiinteistön alueelta,,,jos olet käynyt vartijan kimppuun niin se on virkamiehen vastustamista ja siitä joudut oikeuteen ja sen kautta sinulle tulee rangaistu,,,ps oot muuten niin mulkeron näköinenkin että sinua joutaa kyllä pamputtaakki

• edessä

Hyvä että mä oon synty Helsingissä. Aivan saakelin ilonen kun näitä juttuja lukenu. Todella ahdistavaa kuunnella miten vartioilla voi olla tommonen asema siellä. POJAT! Muuttakaa pois sieltä kun vanhemmiksi kasvatte. Vaikuttaa että mummot ja vartiat siellä meuhkaavat. Täällä nimittäin vartioilla ei ole mitään sanottavaa.. ne nöyristelee teille täällä.Vaihtuvuus vartioilla on niin suuri ettei niistä ehi tulla moisia vanhoja äijiä jotka ei oo koskaan päässy poliisikouluun SE ON FAKTA! ne on katkeria...

• nepä ne

steroidit nimittäin. Kaikkea hakataan mikä liikkuu. Eikä väliä, vaikkei (enää) niin liikkuisikaan.

• Minäkin haluan kommentoida

Ihmettelinkin kun Kajaanin ABC on ollut viime kuukaudet aiempaa siistimpi. Olen käynyt siellä joka viikonloppu ohikulkumatkalla viimeisen 6 kk ja aiemmin paikka on ollut ulkoa aivan hirveässä kunnossa aamuisin. Porukka on seisonut ryhmissä ovien edessä kessutellen, syönyt mikropitsojaan ja hajottanut joutessaan mainosstandit. Vieläkin on jonkin verran pulloja rikottu parkkipaikoille, joten aamusella ennen kello kuutta ja kiinteistönhuollon poikien tuloa kannattaa katsoa mihin autollaan/kaksipyöräisellään ajaa. Epäilen että tämä lisääntynyt siisteys ja vartijan toiminta ainakin osittain ovat yhteydessä toisiinsa, mutten hyväksy sitä että kunnolla käyttäytyviä ihmisiä heitetään pihalle tai heidän omaisuuttaan rikotaan. Sori, pakko oli kommentoida kun kaikki muutkin. Eipä mulla muuta ollutkaan moikka ja hyvää kesää.

• Selvästi

Väärällä alalla.

• jepjep.

Sehän kuuluu vartijan työhön ABC:llä.. ei se varmaan siellä ole ihan huvin vuoksi vaan.. Eiköhän se vartija siellä omaa työtään tee ja siitä palkkansa repii. ja vartijoilla ON oikeus käyttää voimakeinoja tarvittaessa. Korjausta vielä, eikö ABC:n vartioinnin hoida ISS security eikä securitas. älkää haukkuko väärää puuta, älkää mielellään kumpaakaa.

• Joku vua...

näytäppä missä abc:llä on kyltti, että kypärää ei saa pitää pöydällä? Pitäsikö se jättää ulos varastettavaksi? Onhan minunkin kaverini ollut vartijana, mutta osasi käyttäytyä, kuten vartijan pitää. Kyllä me valvotaan poliisin ja vartijoiden toimia. Siitä vaan sitten iss tai securitas nostaa rikosilmoituksen jos homma on aiheeton. Samoin aloittaja voi tehdä rikosilmoituksen, kumpi ehtii ensin, mutta oikeudessa se selviää ketä teki väärin...

• Ihan on jo jenkkien tasoa..
        Joku vua... kirjoitti:

näytäppä missä abc:llä on kyltti, että kypärää ei saa pitää pöydällä? Pitäsikö se jättää ulos varastettavaksi? Onhan minunkin kaverini ollut vartijana, mutta osasi käyttäytyä, kuten vartijan pitää. Kyllä me valvotaan poliisin ja vartijoiden toimia. Siitä vaan sitten iss tai securitas nostaa rikosilmoituksen jos homma on aiheeton. Samoin aloittaja voi tehdä rikosilmoituksen, kumpi ehtii ensin, mutta oikeudessa se selviää ketä teki väärin...

"näytäppä missä abc:llä on kyltti, että kypärää ei saa pitää pöydällä" No tämä kyllä on jo ihan jenkkien "älä laita kissaa mikroaaltouuniin" -tasoista logiikkaa? Onko siellä ABC:llä kylttejä "älä pidä kenkiä pöydällä" "älä pidä jalkoja pöydällä" "ala laskea laukkua pöydälle" yms. yms. yms.?? Eiköhän tuo ole niin selvä asia että jokaisen täysijärkisen, edes alkeellisen kotikasvatuksen saaneen pitäisi se ymmärtää, jopa teini-ikäisen! Pöytä kahvilassa on sitä varten että sen päällä pidetään RUOKAA ja JUOMAA ja niiden nauttimisessa käytettäviä välineitä. Luuletko että siihen pöytään on kiva jonkun tulla teidän porukkanne jälkeen syömään kun siinä on pidetty paskaisia kypäriä? "Pitäsikö se jättää ulos varastettavaksi?" Tämä voi olla sinun järjenjuoksullasi todella vaikea käsittää ja ymmärtää, mutta yritä. Pinnistä oikein kovasti! Eli tässä tulee vastaus (muista yrittää oikein kovasti ymmärtää): sen kypärän voi laittaa lattialle siihen tuolin viereen tai alle. Ihan niin kuin urheilukassin, tms.

• mitä?
        Ihan on jo jenkkien tasoa.. kirjoitti:

"näytäppä missä abc:llä on kyltti, että kypärää ei saa pitää pöydällä" No tämä kyllä on jo ihan jenkkien "älä laita kissaa mikroaaltouuniin" -tasoista logiikkaa? Onko siellä ABC:llä kylttejä "älä pidä kenkiä pöydällä" "älä pidä jalkoja pöydällä" "ala laskea laukkua pöydälle" yms. yms. yms.?? Eiköhän tuo ole niin selvä asia että jokaisen täysijärkisen, edes alkeellisen kotikasvatuksen saaneen pitäisi se ymmärtää, jopa teini-ikäisen! Pöytä kahvilassa on sitä varten että sen päällä pidetään RUOKAA ja JUOMAA ja niiden nauttimisessa käytettäviä välineitä. Luuletko että siihen pöytään on kiva jonkun tulla teidän porukkanne jälkeen syömään kun siinä on pidetty paskaisia kypäriä? "Pitäsikö se jättää ulos varastettavaksi?" Tämä voi olla sinun järjenjuoksullasi todella vaikea käsittää ja ymmärtää, mutta yritä. Pinnistä oikein kovasti! Eli tässä tulee vastaus (muista yrittää oikein kovasti ymmärtää): sen kypärän voi laittaa lattialle siihen tuolin viereen tai alle. Ihan niin kuin urheilukassin, tms.

Sitä kypärää pidetään päässä??? Haluaisitko sä laittaa hattusi likaiselle lattialle??? Ei kovin hygieenistä kun toiset kengillään ensin tamppaa...

• tajua?
        Ihan on jo jenkkien tasoa.. kirjoitti:

Mulla ei ole mopokypärää, mutta pyöräilykypärä. Ei se likainen ole, mutta en laita sitä kahvilassa pöydälle, koska ne pöydät ovat yleensä likaisia. No moponuoret varmaan pysytäv pois ko. paikasta. Sittenkin, kun eivät ole enää moponuoria, vaan sen ikäisiä, että tankkaavat autojaan.

• ei tässä kyseessä

Siis, tässä kyseessä ilmeisimmin oli omaisuuden tuhoamisesta, eikä mistään voimakeinoista. Missäs laissa lukee, että vartijalla on oikeus tuhota yksityistä omaisuutta? Vahingontekoon syyllistyi vartija, tiedä sitten onko näyttöä riittävästi.

• Joku vua...

niin saat rahasi...oli sitten mikä tahansa sercurity tyyppi. Sinulta löytyy todistajatkin, ettette käyttäytyneet epäasiallisesti?

• vain,,

mutta aivojakin saa käyttää. MIKSI kypärää pitää pitää pöydällä? pitääkö kaikki yksinkertaisetkin asiat lapulle kirjoittaa että lapsilla menee asiat jakeluun? ja se on ISS security abc:llä, EI securitas.

• kypäräni<3
        vain,, kirjoitti:

mutta aivojakin saa käyttää. MIKSI kypärää pitää pitää pöydällä? pitääkö kaikki yksinkertaisetkin asiat lapulle kirjoittaa että lapsilla menee asiat jakeluun? ja se on ISS security abc:llä, EI securitas.

Joo, multa löytyy kyseiseltä vartijalta, kyseisestä asiasta samantapainen tarina, mutta ei sinne päinkään. Ajoin joskus mopollani ABC:lle ostamaan kokista. Noh, menin tietenkin kassalle kypärä kädessä, koska en jättänyt sitä ulos varastettavaksi, enkä laittant sitä kiinni mopoon. Noh, kävelin normaalisti kassalle pullo ja kypärä kädessäni. Laskin kypäräni kassan eteen siksi aikaa että kaivoin lompakkoni laukusta. Kassan takana oli juuri siinä vaiheessa tämä kyseinen vartija, joka rupesi minulle kurkku suorana _huutamaan_ että kypärä pois pöydältä, ymmärrätkö? Olin kuullut tästä kypärä asiasta aikaisemmin, ja juuri kerkesin nopeasti ottaa kypäräni pois siitä kassalta, ennenkuin tämä kyseinen vartija olisi sen pudottanut. Kassa-neiti siinä sitten tuppisuuna seisoi, ja odotti mun antavan hänelle rahan kokiksesta. Empä saanut sitäkään kokista ostettua, kun vartija huusi mulle kurkku suorana, ja sanoi (tai siis huusi) "Ulos täältä ennenkuin itse heitän sinut pois!" Eipä jäänyt paljon sanottavaa siinä vaiheessa, lähinpä kävelemään ilman sitä kyseistä kokista mitä tulin hakemaan. Sinne se jäi kassalle, kiitos vartijan. Enpä kyllä ole sen jälkeen kovinkaan paljon ABC:lla käynyt. Tuon vartijan touhu menee jo pikkaisen yli

• tuosta noin
        kypäräni<3 kirjoitti:

Joo, multa löytyy kyseiseltä vartijalta, kyseisestä asiasta samantapainen tarina, mutta ei sinne päinkään. Ajoin joskus mopollani ABC:lle ostamaan kokista. Noh, menin tietenkin kassalle kypärä kädessä, koska en jättänyt sitä ulos varastettavaksi, enkä laittant sitä kiinni mopoon. Noh, kävelin normaalisti kassalle pullo ja kypärä kädessäni. Laskin kypäräni kassan eteen siksi aikaa että kaivoin lompakkoni laukusta. Kassan takana oli juuri siinä vaiheessa tämä kyseinen vartija, joka rupesi minulle kurkku suorana _huutamaan_ että kypärä pois pöydältä, ymmärrätkö? Olin kuullut tästä kypärä asiasta aikaisemmin, ja juuri kerkesin nopeasti ottaa kypäräni pois siitä kassalta, ennenkuin tämä kyseinen vartija olisi sen pudottanut. Kassa-neiti siinä sitten tuppisuuna seisoi, ja odotti mun antavan hänelle rahan kokiksesta. Empä saanut sitäkään kokista ostettua, kun vartija huusi mulle kurkku suorana, ja sanoi (tai siis huusi) "Ulos täältä ennenkuin itse heitän sinut pois!" Eipä jäänyt paljon sanottavaa siinä vaiheessa, lähinpä kävelemään ilman sitä kyseistä kokista mitä tulin hakemaan. Sinne se jäi kassalle, kiitos vartijan. Enpä kyllä ole sen jälkeen kovinkaan paljon ABC:lla käynyt. Tuon vartijan touhu menee jo pikkaisen yli

TÄYSIN asiallisesti käyttäydyin, en pitänyt pienintäkään ylimääräistä meteliä. Kävelin sisään, otin kokiksen-> menin kassalle. En yhtään enempää.

• joopajoo :)

Et välttämättä tarvitse edes todistajaa todistamaan tämän vartijan tekoja, sillä kaupassa on tallentavat videovalvonnat. Kehoitan keskustelun aloittanutta henkilöä tekemään rikosilmoituksen, sillä mikään tuskin antaa vartijalle oikeuksia vahingoittaa toisen omaisuutta. Videonauhat kyllä löytyvät, jos menet niitä pyytämään todisteeksi. Olen itsekin miltei joka päivä ABCllä asioiva nuori (tyttö), joka päivä olen muiden kanssa mopoilla ajelemassa. Ei minustakaan olisi mukavaa, jos securitas tulisi ja paiskaisi 300 euroa maksaneen kypäräni laseineen maahan - minulla ei ole itsetuhoisia ajatuksia kovassa kolarissa kuolemiseen liittyen. Kuitenkaan en ole sen jälkeen kypärääni pöydälle pistänyt, kun kaverini kertoi, ettei niin saa enää tehdä - eikä edes kannata. Jos ostan kaupan puolelta ruokatuotteita, menen syömään niitä ulos terassille, sillä sinne ei ole vartija kertaakaan tullut huomauttamaan. Omasta mielestäni käyttäydyn liikkeessä hyvin asiallisesti. Eipä ole kuin kerran tullut tämä kyseinen securitas raivoamaan kaverilleni, joka söi pitsaa pöydässä, töni pojan ulos ja huuteli siinä samalla. Olisi hyvä vartijan kuitenkin kerrata käytöstavat ja miettiä samalla kun katsoo peiliin, että mikäköhän on kun minusta ei niin nuoriso tykkää. Ei hänen tarvitse tulla huutamaan nuorille, jotka eivät ole tienneet, ettei kypärää saa pöydällä pitää. Aivan kuten tässä usea muukin on sanonut, olen sitä mieltä, että hän olisi voinut asian ilmaista ystävällisemminkin kuin nakkaamalla kypärän lattialle. Asianomistajalla (tässä tapuksessa kypärän omistajalla) on oikeus tehdä rikosilmoitus ja vaatia vartijan korvaamaan kypärän. Ei poliisikaan saa rikkoa toisen ihmisen omaisuutta. Vaikka kuinka vanhuksia ärsyttäisi JOIDENKIN nuorien käytös, eivät he voi sanoa, etteikö vartija olisi korvausvelvollinen. Ja kyllä sen asia saadaan viimeistään sitten todistettua, kunhan niitä videonauhoja aletaan sieltä kaivella...

• ex - vartija

Teinä tekisin valituksen kyseisestä vartijasta,mukaan myös silmin-näkijät.Tainnu nousta vartijalla kusi päähän ja pahasti.Ei muuta ku ilmoitusta tekemään. Toivon et saatte asian järvestykseen. Ps. Kyseisen vartijan on KORVATTAVA sun kypärä.

• ex - vartija

Niin ja valitus tehdään secun pomoille,kuten myös abc :n työntekijöille jotta hekin ymmärtävät asian.Mutta ennen kaikkea seculle

• VAIKKAPA FIRMA
        ex - vartija kirjoitti:

Niin ja valitus tehdään secun pomoille,kuten myös abc :n työntekijöille jotta hekin ymmärtävät asian.Mutta ennen kaikkea seculle

SE EI OLE SECURITAS JOKA ABC:LLÄ VARTOI. SE ON KUULES ISS SCURITY. TAJUATTEKO?

• KANNATA...

Koska oikeudessa käy niin, ettette pysty näyttämään toteen pahoinpitelyä, mutta vartija pystyy näyttämään toteen väärän ilmiannon (ei liene vaikea todistaa, kun ollaan jo oikeudessa asti) ja lypsää teiltä isot rahat. Sakkoakin on luvassa. Eli ei kannata kuin nuolla haavansa ja käydä muualla kahvilla.

• !!!
        VAIKKAPA FIRMA kirjoitti:

SE EI OLE SECURITAS JOKA ABC:LLÄ VARTOI. SE ON KUULES ISS SCURITY. TAJUATTEKO?

Ole sinä Securitaksen vartija ihan rauhassa, onhan täällä tullut jo monta kertaa ilmi, että kyseessä on ISS:n vartija. Monissa viesteissä ilmi tullut secu tms. on varmaankin vain yleinen nimi vartijalle, eikä sillä tarkoiteta securitasta.

• Vartijalta....

http://www.youtube.com/watch?v=9hNwQu9eqS8 Ohhoh, ottaakohan jätkää pattiin, ettei intissä pällitesti päästänyt johtajakoulutukseen eikä siviilissä poliisikouluun?? Nimittäin poliisi hoitaa asiat poliisin auktoriteetilla ja puhumalla. Tarvittaessa käskytetään ja peräännytään ja vasta pakkotilanteessa käytetään voimatoimia. Vartijoille samat henkiset vaatimukset kuin poliiseille!!!

• Vartijalle...
    • olis potkinut UHRIN

verimassaksi. Eli kovin "siistiä" toimintaa se Salpausselän "tolla puolen" on.... PK-seudulla esim. G4S -vartijat

• PAIKKANSA

TÄMÄ ETTÄ VARTIJA OIS SECURITAKSEN VARTIJA..ABC:N VARTIJAT ON ISS SECURITYN PALVELUKSESSA! eI PILAT KAIKKIEN VARTIJOIDEN MAINETTA JONKUN KAKKAPÄÄN TAKIA..OLEN PAHOILLANI ETTÄ NÄI N ON KÄYNYT MUTTA, JOSPA ESIMIES VOISI PUUTTUA TÄN VARTIJAN TOUHUIHIN..???!!!

• fdghdfh

Jospa voisitte rajottaa tota caps lockia. ABC-asemalle on ilmoitettu ja sieltä sanottiin, että asiasta ilmoitetaan vartijan edustamalle vartiointiliikkeelle. Jospa se rupee rauhottumaan.

• niitä
        fdghdfh kirjoitti:

Jospa voisitte rajottaa tota caps lockia. ABC-asemalle on ilmoitettu ja sieltä sanottiin, että asiasta ilmoitetaan vartijan edustamalle vartiointiliikkeelle. Jospa se rupee rauhottumaan.

Saisikos niitä mustiakin miehiä potkia persuuksille ja heittää pihalle saati kansallispukuisia, jos siellä josku aiemmiin joku samaan ryhmään kuuluva on häiriköinyt, tuskin?

• ooojojjojo
        niitä kirjoitti:

Saisikos niitä mustiakin miehiä potkia persuuksille ja heittää pihalle saati kansallispukuisia, jos siellä josku aiemmiin joku samaan ryhmään kuuluva on häiriköinyt, tuskin?

Ihan samaa mieltä. Ei pitäs leimata eri ihmisryhmiä tai ikäluokkia parin ääliön takia. Kaikki emme ole samallaisia.

• Vastuussa!
        fdghdfh kirjoitti:

Tämä on juuri tätä vastuunpakoilua! Luultavasti ABC on ostanut vartiointipalvelun jostain vartiointiliikkeestä, vartiointiliike on vuokrannut työntekijät jostain helnkilöstöpalveluyrityksestä..

ABC sanoo, että olemme ilmoittaneet vartiointiliikkeelle, vartiointiliike sanoo, että olemme ilmoittaneet vuokrayritykselle jne..

ABC ostaa palvelun ja on vastuussa siitä kuinka toimitaan! ABC on määrittänyt ohjeet kuinka heidän tiloissaa vartijat käyttäytyvät!!!

Asia on näin ja turha heidän on alkaa paeta vastuuta vartiointiliikkeen taakse!

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt!!

• kakkaka

kielioppis on perseestä.

• MItäs sille kävi

Mitäs kypärälle tapahtui, korvattiinko se?

• se ja se ja se

Miksi se kypärä pidetään siinä pöydällä.Ihmiset syö ja juo siinä. Eihän sitä kotonakaan pidetä ruokapöydällä.Ei ainakaan meillä.

• wiimanen

Kypärän pitäminen pöydällä on erittäin ruma tapa,siinä pidetään täistä ja hilseilevää kypärää missä toisien pitäisi aterioida.
        Ei voi noilta aseman ammatti lorvijoilta tuon enempää aivojen käyttöä odottaakkaan.
        Ihan kuin apinalauma viettäisi keskipäivän lepohetkeä.
        Pihalle vaan lorvimaan,mielellään aseman alueeltakin pois tupakoimasta ja ovien eteen syleksimästä.
        Kotona soisi näille henkilöille annettavan kasvatusoppia hieman perinteisemmillä menetelmillä ettei pahan vartijan sitä tarvii tehdä.

• purkautuminen

Ei tuossa ole mitään epäselvyyttä. Vartijan pitäisi toimia ammattimaisesti, tuollainen ei ole ammattimaista, vaan lapsellista. Mikä oikeuttaa kypärien nakkelun? Ja vielä joku "vanha kokenut motoristi" ihmettelee mistä saa 300 euron kypäriä. Saahan niitä vaikka tonnin kypäriä. Siinä se taas nähdään heidänkin tietämys. Jos kuvittelee olevansa niin kova motoristi niin pitäisi kyllä tietää ettei kypäriä kärsi nakella miten sattuu. Kyllähän se ulospäin saattaa näyttää ehjältä. Tuskin kukaan tykkäisi tilanteesta jossa omaa omaisuutta hajotetaan, oli sitten hajoittajana siviili tai vartija Kaikki näyttää katsovan tilannetta niin, että nuoret täysipäiväisesti rienaa siellä ihmisiä ja vartioita? Olisikohan noin. En ole mikään vakiokävijä, mutta kyllä on tullut vuosien aikana käytyä ihan arkena ja pyhänä, myös ihan siihen muka "pahimpaan" aikaan. En voi sitä mielipidettä kyllä allekirjoittaa. Ihmetyttää aikuiset jotka pitää käytöstä oikeutettuna, siitä ei voi päätellä muuta kun sen että he ovat yhtä lapsellisia ja #¤%"#%¤&%¤ kuten tämä ammattitaidoton vartija. Harmittaa toisten sen alan työntekijöiden puolesta, on siellä pätevyyttäkin.

• Nokialla otsaluuhun

Minusta taas on ihan oikein että vartijoilla on tiukka linja. En ne mitään nuoriso-ohjaajia ole, ymmärrystä voi hakea muualta jos on tarvis. Pakkoko se on ABC:llä luuhata, ei se ole mikäännuorisotila, ja jos on oikeeata asiaa, on syytä hallita edes alkeelliset käytöstavat, kypärä EI kuulu pöydälle. Ulos vaan kaikki jotka ei osaa käyttäytyä.

• Hah, hah, haa,,,

Tämä on sitä osuusliiketoimintaa parhaimmilaan, nauttikaa nuoret!

• kfjgkd

Tässä taannoin kävin tuolla pe-iltana. Meininki oli pihalla kuin centrumin parkissa aikoinaan!! Onkos Kajaanin nuoriso siirtynyt tuonne keskustan alueelta? Samalla tietenkin tuli ihmeteltyä, kun keskustassa ei näy oikeen ketään :)

• Väärä otsikko

Aloittakaa vaikka uusi ketju tästä asiasta, koska tuo otsikko on aika harhaanjohtava. Securitas ei ole vartioinut tuota abc asemaa n. 6 vuoteen! Eli ei silloinkaan kun tämä juttu on täällä aloitettu. Joten kaikki "risut ja ruusut" sieltä vartiointiin ja järjestyksenvalvontaan liittyvissä asioissa kuuluvat muille samalla alalla oleville toimijoille.

• milla

kuria vaan ja tiukimman puoleisesti noille nykyajan penikoille!!!stanat jokapaikastalitisevät!selekään vaan ja onnee!

• polliisssii

Mitähän mahtaa kuuluu näille ns.kytille nykyään.. hah?

• Anonyymi

Käytiin tänään Kajaanin ABC:llä lounaalla. Kysyn pitääkö ruoan olla noin mausteista, että tuntuu vielä tuntien päästäkin polttelu suussa ja vatsassa, vaikka olen juonut litran vettä laimennukseksi. Eikö se ole jo epäterveellistäkin?

• Anonyymi

Ota LÄÄKKEITÄ ja Harjoittele NAKKIKEITTO 🤣😅😆😆🤣😂🤣😆😁😁😅😅🤣🤣😉😜😝🤪

• Anonyymi

🤣🤣😅😅😅🤣🤣😂😂🤣😅🤣🤣🤣😂🤣😅😆😆😅😂🤣🥰😇🤣🤣...tiputti maahan kahvilassa...😂🤣😅😆😅🤣😂😂😅😆😆😁😁😅🤣😂😆🤣🤣😆😆🤣🤣...mitä LÄÄKKEITÄ sinä käytät, kun sanoja EI voida käyttää erilaisissa merkityksissä ja tarkoituksissa...kahvilan pinta on LATTIA ja Maa ja Maahan ovat Ulkopuolella EI Sisätiloissa...Vesi tulee Taivaasta SADEPISAROUNA ja VESI Tulee Vesihanasta JUOMAVETENÄ Jne. ... painu takaisin Koulun Penkille...😂🤣😅😆😁😁😆😅🤣😂🤣😅🤣😂😅😆😅🤣🤣😅😅🤣😅😆😁😆😅

• Anonyymi

Siis VESIPISAROINA...U-Kirjain Korjattu IIKSI 😅

• Anonyymi

Kuse sinä pökiö housuus jos noin pökäle olet.Mene lääkäriin äkkiä, jos et saa selvää .😁😁😁😁😁😁😁😁😁😜😜😜🤐🤪😇😇😇😇

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe