Miten saan tietää, onko sisareni saanut ennakkoperintöä vanhemmiltani näiden eläessä? Sehän pitäisi ottaa huomioon perinnönjaossa ja on vahva epäilys, että rahaa olisi jaettu jo ennakkoon.
Ennakkoperintö
5
796
Vastaukset
- perinnön saanut
Mielestäni vain siinä tapauksessa se menee ennakkoperintään jos testamentissa mainitaan se. Jos rahaa on annettu käteisenä, niin ei tietenkään se näy missään. Sitä paitsi se ei kuulu sinulle jos vanhampasi ovat halunneet antaa siskollesi rahaa, sehän on henkilökohtaista.
- perintö
Lahjat otetaan ennakkoperintönä huomioon, mikäli lahjakirjassa ei ole nimenomaista määräystä siitä, että kyseessä on lahja. Muuta keinoa ei kai ole kuin vain kysyä. Ehkä se selviäisi vainajan tiliotteista, jos muuta dokumenttia lahjoituksista ei ole tehty. Perunkirjoituksissa tulee kaikki lahjat ja ennakkoperinnöt ilmoittaa. Mutta jos perillinen vain kiistää mitään saaneensa, voi olla vaikea näyttää sitä toteen.
- on vanhempiesi
ja sisaresi välinen asia. Oma kokemus on, että jouduin pyytämään vanhemmilta rahaa eräässä tilanteessa ja isäni sanoi, että tätä ei tarvitse takaisin maksaa, kun x ja x ovat myös pyytäneet ja saaneet. Sitten kun isä kuoli ja tuli esiin perukirjoitus sanoin, että olen saanut 4 tuhatta mummonmarkkaa. Sitten toisten oli myös sanottava paljonko olivat saaneet( pyytäneet). Summat merkittiin ennakkoperinnöksi vaikka ei olisi tarvinnut. Oli vielä kaksi sisarusta, jotka eivät olleet pyytäneet eikä saaneet rahaa. Joskus vaan käy niin,että jonkun tarvitsee pyytää kun tietää että vanhemmilla on antaa. Se ei ole edes helppoa pyytää. Tuokin meidän tapaus oli jälkeenpäin välejä hiertävä ja he jotka olivat kyenneet elämään omillaan olivat katkeria. Suotta olivat, sillä summat merkittiin ennakkoperinnöksi vaikka ei olisi tarvinnut merkitä. Vanhemmat saavat tehdä rahoilleen mitä vaan ja lahjoittaa ne vaikka hyväntekeväisyyteen. Jo rahaa on, niin olisi hyvä antaa niitä jo eläissään tarvitseville. Suotta alkaa maksaa perintöveroja ja sitten vanhempien on hyvä muistaa lastenlapsia, jotka tarvitsevat eniten rahaa. Eli sinulle ei kuulu ollenkaan se, onko vanhemmat antaneet rahaa jos ovat ajatelleet, että se ei ole ennakkoperintöä ja summa ei ole niin suuri, että menisi lahjaveroa. Jos rahan saaja itse haluaa ilmoittaa saamansa summan ennakkoperinnöksi, niin se on eri asia. Niin tein itse, vaikka ei olisi tarvinnut ja summa oli pieni.
- kortit pöydälle
Odotus tasapuolisuudesta on kai luonnollista. Ihan kahden välinen asia ei kuitenkaan ole. Suuremmissa summissa sisarusten lisäksi verottaja kiinnostuu.
- olisi juuri
kortit pöydälle kirjoitti:
Odotus tasapuolisuudesta on kai luonnollista. Ihan kahden välinen asia ei kuitenkaan ole. Suuremmissa summissa sisarusten lisäksi verottaja kiinnostuu.
tasapuolisuus, mutta kun olen keskustellut monien tuttujen kanssa, että miten se onnistuu, niin ei ole onnistunut kenenkään kohdalla. Kun on useita lapsia ja nämä ovat erilaisia, niin jossain vaiheessa tulee eteen, että jotakin lasta( useimpia) joutuu tukemaan eri tavalla kuin toisia. Ihminen on yksilö ja toinen osaa ja oppii jo pienestä alkaen talouden käytön, toisella se voi olla kompurointia ja oppimista kantapään kautta. Eikä normaali vanhempi hylkää lastaan jos tämä vaikeuksissa, vaan pyrkii auttamaan niillä keinoin mitä on käytettävissä. Noin on käynyt omien lasten kanssa ( neljä lasta, joista yhtä on joutunut avustamaan, muita ei juurikaan) Sama ilmiö monissa tuttujen perheissäkin. Eräs ystävä oikein kuulutti, että hän kyllä pitää huolen, että jokainen lapsista saa saman verran kaikkea,mutta eipäs käynytkään siten. Ystävä joutui toteamaan sen, että on toimittava sen mukaan kuka tarvitsee kipeimmin apua. Itse olen yrittänyt auttaa eniten tarvitsevaa ja esim rahaa voin antaa vain rajallisesti pienituloisena. Olen taannut asuntolainoja( osan) kahdelle, kolmas ei ole tarvinnut takuita.Yksi asuu vielä kotona. Lainojen takuista olen jo vapautunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1926756- 1561965
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️531169Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢421051Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991015Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6947Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan249918- 41889