ovenpiele

seireeni

Olen teesse itse pimu, nyt olis vuorossa kolhiintuneet ovenpielet, mitäs mä teen. Anna vastauksesi sinä riuska rakennusmies!
Mitään en osaa, mutta kun kerran olen tehnyt tuli sekin opittua, esim. keittiön laatoitus, pysynyt seinissä jo vuoden ja on kiva katella kättensä töitä!

14

9089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattimaalari

Hae kaupasta hiomapaperia karheus 120,lakkakittiä tai jotain muuta hienoa puukittiä,pari pientä halpaa tasoitelastaa ja maalia;futura 40, valkolakkaa, tai empire-maalia.
      Mikä tahansa noista käy hyvin tarkoitukseesi.
      Ja sitten tärpättiä pullo ja lakkapensseli.

Hio kevyesti ovenpielistä koholla olevat "nystyrät" ja irtoava hilseilevä maali pois.

Pyyhi hiontapöly pois.

avaa lakakitti tai vastaava tuote ja ota nökäre kittiä lastaan ja täytä kolot kitillä - koita saada kitin pinta mahdollisimman lähelle ovenpielen pintaa.

Anna kitin kuivua purkissa olevien ohjeiden mukaisen ajan ja hio kovettunut kitti hiomapaperilla ovenpielen puun tasoon.
      Toista kittaus tarvittaessa.

Kun olet saanut sileän muodollisesti pätevän pinnan ovenpielillesi maalaa kertaalleen esim. futura 40:llä- anna kuivua purkissa olevien ohjeiden mukaisen ajan.

Maalin kuivuttua näet helposti kaikki pinnassa olevat virheet( kolot,nystyrät, maalivalumat..)
      Jos pinnassa näkyy virheitä- korjaa ne edellä mainitulla tavalla, Jos pinta tyydyttää tasaisuudellaan voit maalata pinnan toiseen kertaan.
      Valmis.

• Hanski

Itse ottaisin vielä karmeja kiertävät listat pois (mikäli semmoiset on), ja kittaisin ja maalaisin ne erikseen. Löisin ne karmin maalauksen jälkeen takaisin paikoilleen listanauloilla.

• vesiohenteisella

Minulla olisi sama homma edessa. Onnistuuko homma Helmi- kalustemaalilla? Maalaisin mieluummin vesiohenteisella maalilla, ettei tarvitsisi tärpätin kanssa pelata ja hajukin olisi siedettävämpi...

• maalari
        vesiohenteisella kirjoitti:

Minulla olisi sama homma edessa. Onnistuuko homma Helmi- kalustemaalilla? Maalaisin mieluummin vesiohenteisella maalilla, ettei tarvitsisi tärpätin kanssa pelata ja hajukin olisi siedettävämpi...

Ammattimaalari neuvoi tyhjentävästi kuinka ne pielet maalataan. Ei mitään listoja kannata ruveta iroittelemaan. Maalaa kaikki samalla, niin ei jää mitään rakoja irvistelemään. Helmi on muuten hyvä mutta huono peittämään. Olen pohjannut otexilla ja maalannut valkoista helmeä päälle ja peitti todella huonosti, kun otex on aika harmaata. Tietysti jos sävyttää pohjan samaan sävyyn kuin pintamaalin niin se on eri juttu.

• Ammattimies
        maalari kirjoitti:

Ammattimaalari neuvoi tyhjentävästi kuinka ne pielet maalataan. Ei mitään listoja kannata ruveta iroittelemaan. Maalaa kaikki samalla, niin ei jää mitään rakoja irvistelemään. Helmi on muuten hyvä mutta huono peittämään. Olen pohjannut otexilla ja maalannut valkoista helmeä päälle ja peitti todella huonosti, kun otex on aika harmaata. Tietysti jos sävyttää pohjan samaan sävyyn kuin pintamaalin niin se on eri juttu.

Itte oon aina ottanu listat pois ja laittanu uudet tilalle, ammatikseni kun maalaan listoja ja paneeleita, niin töistä saa rommakärrystä ottaa muutaman omiin tarpeisiin. En kyllä Helmellä maalaisi karmeja, huonekaluja kyllä, mutta niitäkin vain kunnon pohjamaalin kanssa. Eikä se Helmi oikein tasoitukaan kunnolla, pensselin jäljet jää aika ikävästi näkyviin. Pistä vain jotakin hyvää "tärpättiohenteista" maalia.

• maalari
        Ammattimies kirjoitti:

Itte oon aina ottanu listat pois ja laittanu uudet tilalle, ammatikseni kun maalaan listoja ja paneeleita, niin töistä saa rommakärrystä ottaa muutaman omiin tarpeisiin. En kyllä Helmellä maalaisi karmeja, huonekaluja kyllä, mutta niitäkin vain kunnon pohjamaalin kanssa. Eikä se Helmi oikein tasoitukaan kunnolla, pensselin jäljet jää aika ikävästi näkyviin. Pistä vain jotakin hyvää "tärpättiohenteista" maalia.

Kun pensselillä maalataan, saa ja kuulukin siveltimen jäljet näkyä. Varsinkin nykyään kun niin paljon on jo valmiiksi tehdasmaalattua. Ja ei ne pensselin jäljet sen enempää näy helmellä kuin maalarin valkolakallakaan.

• Ammattimies
        maalari kirjoitti:

Kun pensselillä maalataan, saa ja kuulukin siveltimen jäljet näkyä. Varsinkin nykyään kun niin paljon on jo valmiiksi tehdasmaalattua. Ja ei ne pensselin jäljet sen enempää näy helmellä kuin maalarin valkolakallakaan.

Tietysti jos tykkää pensselin jäljistä, niin mikäs siinä...
        Esimerkiksi Empire tasoittuu pensselilläkin maalattuna lähes tehdaspinnan veroiseksi. Henk.koht. karmiin pistäisin hyvin tasoittuvaa maalia, mutta kaippa tämäkin on makuasia.

• viimeistelee
        Ammattimies kirjoitti:

Esimerkiksi Empire tasoittuu pensselilläkin maalattuna lähes tehdaspinnan veroiseksi. Henk.koht. karmiin pistäisin hyvin tasoittuvaa maalia, mutta kaippa tämäkin on makuasia.

superloonitelalla. Ja sellaisella pienellä rillalla. Tulee aivan tehdasjälkeä. Yksi ammattimies ei uskonut, että olen itse maalannut puolipaneelit, kun viimeistelin ne superloonitelalla. On nopeaa ja heplloa!

• maalannut
        Ammattimies kirjoitti:

Moi!!
        Kyllä helmi tasoittuu tosi hyvin, lämpötilan tulee van olla aika alhainen ja kosteuttakin tarvis olla.
        Oikea pensseli ja lämpötila niin varmasti tasoittuu.

• pieleen meni
        viimeistelee kirjoitti:

superloonitelalla. Ja sellaisella pienellä rillalla. Tulee aivan tehdasjälkeä. Yksi ammattimies ei uskonut, että olen itse maalannut puolipaneelit, kun viimeistelin ne superloonitelalla. On nopeaa ja heplloa!

En ole alkuperäinen kysyjä, mutta juuri tällä viikolla maalasin kaksi ulko-oveamme. Toisen maalasin pensselillä. Ja v...ksi meni. Pinnasta tuli epätasainen ja ruma. Toisen oven kokeilin maalata pienellä kapealla superloonitelalla. Pieleen meni sekin, sillä maalia tarttui telaan paljon ja telan jäljet näkyvät ovessa. Mitä tästä opin: olisi pitänyt viedä maalaamoon. Masentavaa, kun parhaansa yrittää ja näin käy :((

• mutta...
        Ammattimies kirjoitti:

Valkoisissakin maaleissa on eroja. Empirellä maalattu ovi oli paljon harmaampi/kellertävämpi kuin esim. Sadolinin vastaava maali.

• pieleen meni kirjoitti:

En ole alkuperäinen kysyjä, mutta juuri tällä viikolla maalasin kaksi ulko-oveamme. Toisen maalasin pensselillä. Ja v...ksi meni. Pinnasta tuli epätasainen ja ruma. Toisen oven kokeilin maalata pienellä kapealla superloonitelalla. Pieleen meni sekin, sillä maalia tarttui telaan paljon ja telan jäljet näkyvät ovessa. Mitä tästä opin: olisi pitänyt viedä maalaamoon. Masentavaa, kun parhaansa yrittää ja näin käy :((

Montako kerrosta maalia laitoit? Kun oviin tulee 3 kerrosta normaalisti. Ja yleensä ne kaksi ekaa kerrosta ei koskaan ole hyvän näköisiä, etenkään aloittelijalle. Ja hionta välissä auttaa kans. Ja teloilla EI maalata mitään ovia!

• Kiitos

Kiitos ei voi muuta sanoa kun kiitos...
      Ukko pihalle ja hommiin :)

• minä itse

hoidossa, kiitos neuvoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe