Mikä alusta on hyvä akvarellipaperin pingoittamiselle? Ja tarpeeksi iso? Mistä saisin sellaisen? Kiitos!
Saisiko kysyä...
16
5594
Vastaukset
- netistä
Itse tilasin sellaisen artsopista, näkyy olevan tuossa etusivulla http://www.artshop.fi/ Ihan näppärältä on vaikuttanut, kun muutaman työn olen sen kanssa maalannut.
- 155
Olen luullut, että jonkinlainen puulevy olisi paras. Mutta ihan sama se kai, jos tuo on hyvä. Pysyykö paperi siinä tiiviisti kiinni? Kiitos vastauksestasi! :)
- vinkkiä
Akvarellipaperia ei tarvitse pingottaa eikä edes kiinnittää, mikäli paperin kastelee molemmin puolin usita kertoja. Näin opetti Marjukka Paunila (lisätietojä hänen kirjastaan "Akvarellimaalaus"). Alustana voi käyttää vaikka akryylilevyä. 2 mm paksu on edullista mutta ei kovin jämäkkää. 3 mm on ehkä paras.
- netistä
Tuohon artshopista tilaamaani alustaan kiinnitän akvarellipaperin maalarinteipillä reunoista ja hyvin pysyy kiinni. Alusta kestää myös hyvin kosteutta. Ennen minulla oli vanerilevy ja se alkoi helposti irvistelemään, kun kastelin paperia.
- aquarel
liika kastelu heikentää paperissa olevia liima-aineita ja siten paperin ominaiskykyjä...
- veldes
Omistan myös tuon Paunilan kirjan ja tänään aamusti kastelin Archesin vahvan 640g paperin yhden neljäs osan kokoisen palan, en liimannut sitä vaan sai koko päivän vapaasti kuivua, ja niin jäi rumasti lontolleen. Ainoa oikea tapa on liimata paperi puulevyyn ja antaa sen kuivua siinä, niin kuin nimimerkki koulutettu opasti, sillä erotuksella että vaihtaa sen ruskean liimapaperin happovapaaksi. Silloin työhön ei jää vieraita liimoja ja se säilyy vuosikymmenet muuttumattomana. Maalarin teippi on taiteilijoiden käytössä aivan pannaan julistettu.
- Koulutettu
veldes kirjoitti:
Omistan myös tuon Paunilan kirjan ja tänään aamusti kastelin Archesin vahvan 640g paperin yhden neljäs osan kokoisen palan, en liimannut sitä vaan sai koko päivän vapaasti kuivua, ja niin jäi rumasti lontolleen. Ainoa oikea tapa on liimata paperi puulevyyn ja antaa sen kuivua siinä, niin kuin nimimerkki koulutettu opasti, sillä erotuksella että vaihtaa sen ruskean liimapaperin happovapaaksi. Silloin työhön ei jää vieraita liimoja ja se säilyy vuosikymmenet muuttumattomana. Maalarin teippi on taiteilijoiden käytössä aivan pannaan julistettu.
Olet ihan oikeassa, mutta se ruskea liimapaperi on käytännössä osoittautunut hyväksi, kun kokemusta on lähes "sata" vuotta. Sitä on tehty ilmeisesti samalla reseptillä ja käytetty tähänkin tarkoitukseen, kuin myös paketoimiseen. En ole havainnut 1919 tehdyssä akvarellissä happo ongelmia.
- veldes
Koulutettu kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, mutta se ruskea liimapaperi on käytännössä osoittautunut hyväksi, kun kokemusta on lähes "sata" vuotta. Sitä on tehty ilmeisesti samalla reseptillä ja käytetty tähänkin tarkoitukseen, kuin myös paketoimiseen. En ole havainnut 1919 tehdyssä akvarellissä happo ongelmia.
samaa ruskeeta 50mm leveenä näyttää meikäläisenkin hyllyltä löytyvän. Olen vain yrittänyt opettaa asiakkailleni että saavat meikäläiseltä vain museolaatuisesti kehystettyjä ja maalattuja tauluja. Omatunto rupee heti soimaan jos yritän fuskata.
- Koulutettu
Käytän alustana vesiliimattua vaneria 4-8 mm kulmat vähän pyöristetty ja kantamista varten kaksi reikää joissa narulenkki. Koko noin 100 x 80 cm. Siksi riittävän suuri, että voi vaikka kiinnittää kaksi paperia samanaikaisesti. Akvarellipaperit kiinnitetään märkänä uitettuna ehkä pari tuntia haaleassa vedessä (riippuu paperin laadusta) altaassa. Hyvät lumppupaperit kestävät sen liottamisen. Paperit kiinnitetään ruskealla liimapaperilla märkänä alustalle. Ennen maalausta annetaan kuivua vähäsen niin, että paperi alkaa kiristyä ja sitten sitä tilaa pidetään yllä sumutinpullon avulla. Tämän alustan tarkoitus on taipua ja jännittää paperin pinta suoraksi työstämisen ajaksi sekä lopussa annetaan kuivua ja leikataan kuivuttua irti niin että liimapaperia jää työn reunoille pari senttiä ja paperi jää alkuperäisen kokoiseksi. Liimapaperi voidaan sitten varovasti poistaa. Näin tehdään, koska hienot paperilaadut ovat ohennettu reunoilta ja ne pitää jäädä ehjiksi. Näin menetellen tulee suoria töitä jotka eivät vetele eikä kupruile myöhemminkään ollessaan seinällä lasin alla oikein kehystettynä. Tämä edellä selostettu on yksi tapa maalata märkää märälle siis tekniikka.
- ölklkllö
" hienot paperilaadut ovat ohennettu reunoilta " Niitä mitään ole ohennettu, vaan reunat on leikkaamatta paperin valmistuksen jälkeen.
- koulutettu..
Täysin väärä tekniikka. Lue edellä kertomani. Jos paperia liottaa ei siitä hyvä seuraa ja kiinnittäminenkin on turhaa, paitsi ehkä silloin jos työtä pitää heti kanniskella jonnekin..
- Koulutettu
koulutettu.. kirjoitti:
Täysin väärä tekniikka. Lue edellä kertomani. Jos paperia liottaa ei siitä hyvä seuraa ja kiinnittäminenkin on turhaa, paitsi ehkä silloin jos työtä pitää heti kanniskella jonnekin..
"Täysin väärä tekniikka. Lue edellä kertomani. Jos paperia liottaa ei siitä hyvä seuraa ja kiinnittäminenkin on turhaa, paitsi ehkä silloin jos työtä pitää heti kanniskella jonnekin." Märkää märälle. Lienee omani ei ole väärä, koska olen näin niitä tehnyt 60 vuotta. Papereita ja tekniikoita on monenlaisia kuten sanoin. Myöskään paperin reunoja ei ole syytä leikata. Kiinittäminen ei myöskään ole turhaa koska silloin kun se paperi on jännitetty niin se kuivuessaa jää suoraksi ja sekin riippuu paperin laadusta. Olen nähnyt oppilaideni käpertyneitä töitä tarpeeksi paljon.
- mutta..
Koulutettu kirjoitti:
"Täysin väärä tekniikka. Lue edellä kertomani. Jos paperia liottaa ei siitä hyvä seuraa ja kiinnittäminenkin on turhaa, paitsi ehkä silloin jos työtä pitää heti kanniskella jonnekin." Märkää märälle. Lienee omani ei ole väärä, koska olen näin niitä tehnyt 60 vuotta. Papereita ja tekniikoita on monenlaisia kuten sanoin. Myöskään paperin reunoja ei ole syytä leikata. Kiinittäminen ei myöskään ole turhaa koska silloin kun se paperi on jännitetty niin se kuivuessaa jää suoraksi ja sekin riippuu paperin laadusta. Olen nähnyt oppilaideni käpertyneitä töitä tarpeeksi paljon.
Jos paperia sumuttaa oikein molemminpuolin niin paperi ei käpristy märkänä eikä kuivana. Aika hämmästyttävää mutta totta. Liimaa ei todellakaan kannata ainakaan liottaa pois. Ja kai siinä lumppupaperissakin on liimaa jos se pysyy koossa..
- Koulutettu
mutta.. kirjoitti:
Jos paperia sumuttaa oikein molemminpuolin niin paperi ei käpristy märkänä eikä kuivana. Aika hämmästyttävää mutta totta. Liimaa ei todellakaan kannata ainakaan liottaa pois. Ja kai siinä lumppupaperissakin on liimaa jos se pysyy koossa..
Lainaus Markku Arantilan ohjeet: http://www.minoa.fi/ytunnus/akvarelli.html Paperin kiinnittäminen alustaan Paperi kiinnitetään tukevaan puu-, pahvi-, tai kovalevyalustaan liimapaperilla, nastoilla tai puristimilla kulmista. Ennen kuin paperi kiinnitetään alustalle se kostutetaan hyvin molemmilta puoliltaan puhtaaseen veteen kostutetulla sienellä ja annetaan veden imeytyä paperiin jonkin aikaa. Sen jälkeen paperi tasoitetaan alustalle (kuprut pois) ja kiinnitetään liimapaperilla. Jos työskentelee märkää märälle, paksut paperit voi upottaa kokonaan veteen ja antaa imeytyä siellä hetken. Hyvin paksu paperi kuivuu läpikotaisin hitaasti, joten jos haluat että paperi on kunnolla märkä, uita sitä pitkään. Alustaa valittaessa olisi vältettävä kemikaaleja sisältäviä levyjä. Kemikaalit imeytyvät paperiin, jolloin happovapaasta paperista tuleekin hapanta.
- tiedä mistä
mutta.. kirjoitti:
puhut. Hyvälaatuiset lumppupaperit esim. akvarellipaperit ja syväpainopaperit lähes poikkeuksetta kastellaan läpi ja liotetaan ennen käyttöä. Minulle on opetettu seuraavalla tavalla. Paperi liotetaan, kunnes se on läpi märkä. (Paksun, hyvälaatuisen paperin kastelemisessa voi mennä jopa tunteja.) Alusta (esim. kovalevy, molemmilta puolilta liimattu vaneri tms.) pintakastellaan suihkepullolla tai sienellä. Märkä paperi lasketaan tasaisesti kostealle alustalle. Tämän jälkeen kotealla sienellä (vaahtomuovin palasella) pyyhitään paperia keskeltä reunoihin päin, jotta paperin alta poistuvat ilmakuplat. Jos paperi on pienehkö ja suht. ohut, riittää, että sen kiinnittää hyvin alustaansa liimapaperilla jokaiselta reunalta. Jos paperi on suurempi ja sen verran paksu että kutistuu voimakkaasti kuivuessaan, se pitää kiinnittää lisäksi nastoilla tai nitojalla, muuten se kutistuessaan "karkaa" liimapaperin alta. Paperin pitää aina kuivua vaakatasossa, muuten se ei pysy kiinnityksessään. Tällä tavalla menettelemällä saa taatusti siistin ja viivasuoran paperin. Märkää märälle ei voi maalata kiinnittämättömälle paperille niin, että paperi ei kupristuisi. Hyvälaatuisen lumppupaperin liima ei ole sellaista, joka kohtuullisen liotusajan aikana lähtisi paperista mihinkään uiskentelemaan. Grafiikan syväpainopapereita pidetään vedessä joskus jopa päiviä, eivätkä ne kärsi siitä mitenkään. Paperi alkaa hajota ja hapertua vasta viikon-viikkojen liottamisen jälkeen. Myös veden lämpötila vaikuttaa, kuumassa vedessä paperia ei kannata liottaa. Jos on kiire päästä työskentelemään, paperin voi kyllä laittaa hieman lämpimään veteen.
- kovalevyä
tai mdf-levyä. Sahauta paikallisessa vaneriliikkeessä tai puutavarakaupassa, jos siellä on sahauspalvelu. Tulee paljon halvemmaksi kuin minkään taidetarvikeliikkeen kautta ja koon voit itse määrätä. Liimaa levy huolellisesti vedellä jatketulla puuliimalla tai akryyliliimalla molemmin puolin ja vähintään pariin kertaan, niin se ei taivu eikä ime kosteutta. Näillä eväillä olen pärjännyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006