kennellä vastuu vaarallisesta liedestä?

pikkupojanäiti

eli tilanne on tämä: muutettiin huhtikuun alusta vuokra-asuntoon. joku päivä kokkailin ruokaa ja poika touhusi omiaan. säikähdin kamalasti kun yhtäkkiä oli uuninluukku auki, ja poika tunkemassa kouraansa kuumaan uuniin! lapsilukko puuttuu siis vallan, eikä sellasta tuohon malliin ilmeisesti edes saa laitettua! no, tästä asiasta sitten soittelin ja joku tyyppi kävi uunia myös katsomassa. kävikö sitten vaan siksi että näyttäis siltä kun heitä kiinnostais? nimittäin mitään ei ole yli viikkoon kuulunut! äsken ulkona tapasin taloyhtiön huoltomiehen, vai mikälie, ja kyselin onko lieden tilanteesta jo keksusteltu. selitin kuinka vaarallinen tämä liesi meillä on, ja lasikin on kuuma ulkoapäin, eikä siihenkään pysty koskemaan ilman että näppinsä polttaa! pieni poika 1,8v ei varmastikaan tajua, ennenkun oikeasti sattuu. ukko vaan selitteli, ettei ne pelkän lapsilukon takia lähde hellaa vaihtamaan, mutta musta tuntuu että tässä koitetaan paeta sitä uuden hellan hankintaa. kyseinen yhtiö on kuuleman perusteella vähän enempikin koittanu harrastaa pikku vilppiä näissä velvollisuuksissaan. kysymys kuuluukin, että kenen vastuulla tää lapsivaarallinen liesi on, ja entä JOS sattuu jotain, kuka siitä joutuu vastuuseen?

7

1162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kersaasi

kyettävä vahtimaan, sehän voi vetää liedeltä kattilallisen kiehuvaa vettä päällensä, mkä on paljon pahempaa, eikä sitäkään pyty estämään kuin sinä itse. Lopeta turha kitina ja aikuistu !

• pienenpojanäiti

kenenkö tässä olis syytä aikuistua? voihan se toki hukuttautua myös vessanpönttöön tai hypätä ikkunasta tai ehkäpä kompastua mattoon ja katkoa kätensä? kuka typerys on ikipäivänä keksinytkään lapsilukot uuneihin? kyllähän noilla sun elämänohjeilla pärjää jo pitkälle! :>

• niin tai näin

En ole ihan varma, mutta suoralta kädeltä en usko, että vuokranantajan vastuulle kuuluu vaihtaa toimiva hella vain lapsilukon puutteen takia. Jos kuitenkin epäilet asiaa, niin kokeilepa soittaa vaikka Vuokralaisten keskusliittoon, sieltä osannevat kertoa tai opastaa eteenpäin. Itsestään selvää on, että varsinainen vastuu lapsesta ja hänen tekemisistään on aina vanhemmalla. Nyt kun tiedät, ettei uunissanne ole lapsilukkoa, sinun pitää olla sen verran varovaisempi pikkupoikasi kanssa, ettei hän pääse uudestaan samanlaisiin omatoimileipurin hommiin. Luulen, että vuokranantajan vastuulla on vain se, että asunnossa on toimiva hella, mutta sen ei tarvinne olla viimeisintä mallia (joissa kaikissa nykyään jo lienee jonkinlainen lapsilukko). Muista, että ennen lapsilukkojen keksimistäkin lapset seikkailivat keittiöissä eivätkä enimmäkseen saaneet peruuttamattomia vaurioita. ;-) Ja minun lapsuudessani, ei niin kauan sitten, sanottiin, että siitäpähän lapsi oppii olemaan pistämättä sormiaan kuumalle hellanlevylle, jos kerran väärään aikaan kokeilee. Itse uskoin puhetta kyllä ilman kokeilujakin.

• :))))))))))))))))))))))))))...

Kyllä se vastuu valitettavasti sinulle äitinä kuuluu, koska hella muuten toimii ja palvelee sitä tarkoitusta varten, mihin se on ensisijaisesti tarkoitettu eli ruuanlaittoon. Jos vuokrasopimuksessanne olisi erillinen maininta lapsiystävällisestä huoneistosta, jossa on eliminoitu lapseen kohdistuvat riskit ja vuokranantaja sitoutuu huolehtimaan lasten turvallisuudesta olisit oikeassa ja hella pitäisi silloin vaihtaa.

• Ei AHVL (481/95) tunne mitään velvoiteita lapsiturvallisuuteen liittyen. Ainoa vaatimus on, että asunnon tulee vastata sitä mitä vuokralainen voi kohtuudella olettaa, huomioiden asunnon ikä, kunto, muu varustelutaso, ja asuinalueen yleinen varustelutaso (nämä asiat perustuvat vallitsevaan oikeuskäytäntöön). Tosin mikäli haluat pelata "venäläistä rulettia", niin voit aina lähteä riitelemään asiasta, edellyttäen että kyseessä on oikeasti perheasunto (4 huonetta, tai enemmän). Jos voitat saat ehkä uuden lieden, jos häviät maksat kokeilusta pahimmillaan viisinumeroisen luvun euroja...

• santtu

niin hella joka on muuten toimiva, mutta siinä ei ole lapsilukkoa, ei velvoita vuokran-antajaa minkäänlaisiin toimiin hellasi suhteen. Hellasi on aivan "laillinen", ja sinun vastuullasi on se, miten lapsesi toimii hellan suhteen.

• äiti minäkin

Hellan lapsilukko ei montaa euroa maksa. Mene ja osta rautakaupasta, ja kotia päästyä napauta se paikalleen. Helppo asentaa. Ja on taas pikkuihmisen elämä turvallisempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe