Pistoke iskee kipinää....

Toisen asialla

En nyt tiedä kuuluuko tämä tännekään, mutta jostain on kysyttävä. Siskon tyttö oli vetäissyt keskusyksikön johdon seinästä, kun ei ollut muuten saanut sammumaan tietokonetta. Nyt kun pistoketta yrittää laittaa seinään, niin se iskee sinistä kipinää. Eli meniköhän siitä jotain suurempaa rikki vai olisko tuo pelkkä pistoke vioittunut? Kylläpä näyttää tyhmältä tämä kysymys, sori, mutta pakko kysyä.

16

6945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki

Ihan äkkiä tulee mieleen, että on pitänyt johdosta eikä tulpasta kiinni ja liitokset ovat löystyneet. Kannattaa kokeilla toista johtoa, jos sattuu olemaan varajohto.

• Ei pätevä sähkömies

varma mutta kipinöinti viitaisi siihen, että poweriin on saattanut jäädä jonkinlainen varaus, joka olisi saatava purettua. Laittakaa lisälaitteisiin (näyttö, printteri ym.) virtakytkin on-asentoon. Hetken kuluttua taas off-asentoon. Varmistakaa, onko koneessa oma "päävirtakatkaisin" koneen takana, laittaa se off-asentoon. Kokeilkaa pistokkeen laittamista seinään. Saattaapi vörkkiä. Jos vielä kipunoi, voipi olla powerin tarkistuttamisen paikka huollossa.
      Sano siskolle, että sammuttaa vastaavassa paniikkikohtauksessa koneen mieluummin sen takapuolella olevan katkaisijan kautta, kuin pistokkeen vedolla.

EPS

• RM98

Kuinka suurta se kipinöinti on?

• Joku

"Eli meniköhän siitä jotain suurempaa rikki vai olisko tuo pelkkä pistoke vioittunut?"

Pistoke seinään vaan, pienet siniset kipinät kuuluvat asiaan. Isompien yhteydessä toki kannattanee ottaa yhteys sähkömieheen.

• Joku

Tietenkin siis silloin jos ne kipinät eivät lentele sieltä keskusyksikön puolelta.

• Erkki

Suhtaudu vakavasti.

• Toisen asialla
        Erkki kirjoitti:

Suhtaudu vakavasti.

toisen johdon itseltäni lainaan ja kokeillaan sillä huomenna. Itse kun en ole mikään sähkömies niin pienellä(tai oikeastaan aika suurella) varauksella suhtaudun tuollaisiin kipunointeihin. Kiitos vastauksista!

• Joku
        Erkki kirjoitti:

Suhtaudu vakavasti.

...mutta ainakin minun nykyisessä asunnossani kuuluvat.

• Erkki
        Joku kirjoitti:

...mutta ainakin minun nykyisessä asunnossani kuuluvat.

Jossakin on vika. Joko pistorasiassa, johdoissa tai laitteissa. Voit olla entinen koneenomistaja pian.

• Joku
        Erkki kirjoitti:

Jossakin on vika. Joko pistorasiassa, johdoissa tai laitteissa. Voit olla entinen koneenomistaja pian.

Kipinöi jokaisessa rasiassa kaikkien laitteiden kanssa. Jatkunut jo 10 vuotta.

Pian lienee kohtuullisen suhteellinen käsite.

• Raikka
        Joku kirjoitti:

Kipinöi jokaisessa rasiassa kaikkien laitteiden kanssa. Jatkunut jo 10 vuotta.

Pian lienee kohtuullisen suhteellinen käsite.

Sulla tulee seinäpistokkeessa kipinää, kun lyöt vaikka pölynimurin tai partakoneen tai puhelimen laturin seinään?!

Vaikkakin se pian ON suhteellinen käsite, niin tuossa tapauksessa minä ainakin ottaisin kiireesti yhteyttä instanssiin, joka asunnon sähköistyksestä vastaa ja vaatisin tarkastusta.

Joku kaunis päivä voit todellakin huomata, että et ole pelkästään entisten laitteiden omistaja, vaan ENTINEN laitteiden omistaja.

Pelottavaa oman turvallisuuden laiminlyöntiä...

Oikeesti, soita heti vaikka isännöitsijälle, tai jos asut ok-talossa ja omistat sen, sähköturvallisuustarkastajlle.

R

• Joku
        Raikka kirjoitti:

Sulla tulee seinäpistokkeessa kipinää, kun lyöt vaikka pölynimurin tai partakoneen tai puhelimen laturin seinään?!

Vaikkakin se pian ON suhteellinen käsite, niin tuossa tapauksessa minä ainakin ottaisin kiireesti yhteyttä instanssiin, joka asunnon sähköistyksestä vastaa ja vaatisin tarkastusta.

Joku kaunis päivä voit todellakin huomata, että et ole pelkästään entisten laitteiden omistaja, vaan ENTINEN laitteiden omistaja.

Pelottavaa oman turvallisuuden laiminlyöntiä...

Oikeesti, soita heti vaikka isännöitsijälle, tai jos asut ok-talossa ja omistat sen, sähköturvallisuustarkastajlle.

R

Lue Sähkömiehen viesti.

Pieni kipinöinti kuuluu asiaan eli turha panikoida.

• Rami

Kuuluisia viimeisiä sanoja.
      Ei tässä mitään sähkömiestä tarvita!!!!!
      Varovaisuus aina paikallaan.

• trasseli

ongelma on varmaan jo ratkennut mutta; normaalisti pistorasia on 10amp. sulakkeen takana, jos tuon kipinöinnin virrat nousee tätä suuremmaksi sulake palaa, joten kokeile esim. jatkojohtoa jostain toisesta rasiasta(maadoitettu rasia). MISSÄÄN TAPAUKSESSA ÄLÄ ITSE mene ronkkimaan pistorasian kantta auki tms.

• sähkömies

kipinöintiä voi ilmetä kun päällä olevan laitteen pistotulpan laittaa pistorasiaan siinä vaiheessa kun koskettimet juuri ja juuri koskettavat toisiaan. Tuskin siitä koneesta mitään on hajonnut jos se kerran on toiminut muttei vaan ole sammunut. Kyseessä ilmeisesti on sellainen valettu pistotulppa (ei avattava) ja nekin ovat aika lujaa tekoa. Mutta jos epäilyttää, niin kutsu joku sähkölaitteista ymmärtävä katsomaan.

• sähköinen nainen

valetutkin pistotulpat voi löystyä. Kokemusta on. Niitä ei voi edes kiristää. Meillä tehtiin niin että pantiin johto poikki ja vaihdettiin uusi tulppa, mutta se olikin lämpöpatteri. Kantsii ostaa uusi johto siis varmaan kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4861
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4793
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3564
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2828
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2531
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe