omavalmiste mikroauto

tee-se-itse mies

kun mulla ois tossa rojekti pikku hilijaa siinä vaiheessa että pitäs tietää mitkä välitykset mun pitäs laittaa tohon härveliin.. koneena siis 50cc moottorisahan kone jonka kytkinkelloon hitsaan etuhampikkaan

16

5318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurinpiirtein

eteen 10-12 taakse 80-85

• usko vaan

Oikeesti ei kannata ruveta tekemään itse mikroautoa. Lopputulos huonompi, kalliimpi ja paljon turvattomampi. Näitä muutamia nähnyt

• hgghyyh

hah kallimpia mä tein 80€ mikroauton ja käytin moottorina sahaa kulkee50-60km/h

ps:täytyy käyttää 60-70 luvun sahaa jos sahalla tekee

• mestari.

Morjesta! Myös rakentaminen voi olla harrastamista. Joten ihan ok juttu itse valmistaminen. MUTTA Radalle vaan vaatimukset on aika rajut, putket pitää olla laatutavaraa, samoin hitsaukset. Siis mikään vesijohtoputki ei käy. Pitää olla "polkupyöräputkea" eli kovaa ja jäykkää. Jos taas teet pihalle(hiekalle) niin sitten vaan maun mukaan hitsailet niitä putkia. Katselet vaikka netistä kuvista mallia vaikka CRG runkoista. Löytyy mittapiiroksetkin jne. Radalle siis ei "kannata" itse valmistaa. Samalla rahalla mitä menee puikkoihin ja putkeen jne. saat varmasti käytetyn rungonkin tai siis HALVEMMALLA!!! Pihalle kun rakennat niin voit käyttää luovuuttasi, kierrätyskamaa. Laita mahdollisimman isot pyörät=mahtuu iso takaratas= saat tarpeeksi tiheet välitykset. Nopeutta noissa viritelmissä on aina kuitenkin ihan tarpeeksi. Mielestäni jossakin piha-alueella kurvailuun jo 40km/h alkaa olla paljon. Muista muuten kypäräkin jos vaikka kaadat auton johonkin ojaan tai muuten.

• tee-se-itse mies

juu eli ihan piha ralliin tulee toi auto,joten ei tarvi täyttää muita vaatimuksia kuin omat mieltymykset. rungon ostan käytettynä kaverilta kun saa halvalla ja säästää aikaa.et eipä siihen sitte muuta kuin moottoripukki tolle sahan koneelle ja ajoa!

• mestari.
        tee-se-itse mies kirjoitti:

juu eli ihan piha ralliin tulee toi auto,joten ei tarvi täyttää muita vaatimuksia kuin omat mieltymykset. rungon ostan käytettynä kaverilta kun saa halvalla ja säästää aikaa.et eipä siihen sitte muuta kuin moottoripukki tolle sahan koneelle ja ajoa!

Jep, juuri noin, on meinaa halpaa huvia! Litralla ajelee jo kauan, sopivan "radan" kun siihen pihallesi/pellollesi teet niin ihan hyvin siihen kating/rata/ralli tunnelmaan pääsee. Itse olen ajanut/omistanut harrastuskalustoa tosiaan tuosta moottorisahalla varustetusta ajopelista, 600hp kiihdytyspeliin, 420hp nelikkokin on muutaman talven ollut siviili ajopelinä. Oma mielipiteeni on että pienellä pihalla, hiekkasementti tiilillä rakennettujen rakennusten(navettaa-aivtornia jne.) välissä kun ajelee sitä 30-40km/h niin tunnelma on kuin MONACOSSA ajelisi. Audi RS4 on niitäkin katuja tullut ajettua. Porukkaa vaan edessä ja takana, niin sama vaikka olisi mennyt fillarilla. Joten mielummin olisi ehkä senkin ajan ajanut piharallia! Laitaa vaan mahdollisimma tiukka välitys, lähtee kurvista mukavammin. Kartingliikkeestä saat "oikeita" osia. MUTTA itse varmaan tekisin ihan mopon rattaista ja ketjuista. On kustannustehoksta ja kestää ihan siinä missä muutkin. Tässä jotakin rattaita esim. 13-piikkinen 6,5euroa jne... http://www.ajbike.fi/index.php?cPath=308_3_38_6

• tee-se-itse mies
        mestari. kirjoitti:

Jep, juuri noin, on meinaa halpaa huvia! Litralla ajelee jo kauan, sopivan "radan" kun siihen pihallesi/pellollesi teet niin ihan hyvin siihen kating/rata/ralli tunnelmaan pääsee. Itse olen ajanut/omistanut harrastuskalustoa tosiaan tuosta moottorisahalla varustetusta ajopelista, 600hp kiihdytyspeliin, 420hp nelikkokin on muutaman talven ollut siviili ajopelinä. Oma mielipiteeni on että pienellä pihalla, hiekkasementti tiilillä rakennettujen rakennusten(navettaa-aivtornia jne.) välissä kun ajelee sitä 30-40km/h niin tunnelma on kuin MONACOSSA ajelisi. Audi RS4 on niitäkin katuja tullut ajettua. Porukkaa vaan edessä ja takana, niin sama vaikka olisi mennyt fillarilla. Joten mielummin olisi ehkä senkin ajan ajanut piharallia! Laitaa vaan mahdollisimma tiukka välitys, lähtee kurvista mukavammin. Kartingliikkeestä saat "oikeita" osia. MUTTA itse varmaan tekisin ihan mopon rattaista ja ketjuista. On kustannustehoksta ja kestää ihan siinä missä muutkin. Tässä jotakin rattaita esim. 13-piikkinen 6,5euroa jne... http://www.ajbike.fi/index.php?cPath=308_3_38_6

kiitos kaikkille vastauksista,vinkeistä.

• Soramonttujenkingi
        tee-se-itse mies kirjoitti:

Itsetehdyillä koko kartingharrastus on aloitettu. Moni aloittaa nimenomaan itsetehdyillä ja pienen harkinnan jälkeen ostaa käytetyn tehdastekoisen. Rata on myös turvallisempi ympäristö itsetehdylläkin ajelemiseen, sillä radat on suunniteltu turvallisiksi. Ennen oli sellaisia "sunnuntaikerhoja" joissa ajeltiin pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla. Niistä kerhoista löytyi iloiset avustajat kilpailunjärjestäjille, mutta jotkut tyhmyyttään halusivat heidät pois jaloista, vaikka heidän apu olikin korvaamaton. Jotkut kun eivät osaa hahmottaa kokonaisuutta:D Minä päätin kaikista nurkkiin lojumaan jääneistä rungoista rakentaa mp-koneilla toimivia jousitettuja sontakartteja ja ostan jostakin helvetinmoisen soramontun. Voi sitten tulla kisaamaan omilla rimpuloilla, niin näkee kuka osaa rakentaa;D

• mestari.
        Soramonttujenkingi kirjoitti:

Itsetehdyillä koko kartingharrastus on aloitettu. Moni aloittaa nimenomaan itsetehdyillä ja pienen harkinnan jälkeen ostaa käytetyn tehdastekoisen. Rata on myös turvallisempi ympäristö itsetehdylläkin ajelemiseen, sillä radat on suunniteltu turvallisiksi. Ennen oli sellaisia "sunnuntaikerhoja" joissa ajeltiin pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla. Niistä kerhoista löytyi iloiset avustajat kilpailunjärjestäjille, mutta jotkut tyhmyyttään halusivat heidät pois jaloista, vaikka heidän apu olikin korvaamaton. Jotkut kun eivät osaa hahmottaa kokonaisuutta:D Minä päätin kaikista nurkkiin lojumaan jääneistä rungoista rakentaa mp-koneilla toimivia jousitettuja sontakartteja ja ostan jostakin helvetinmoisen soramontun. Voi sitten tulla kisaamaan omilla rimpuloilla, niin näkee kuka osaa rakentaa;D

Toki radalla voi, käytännössä taas ei. Itse en siis suosittelisi menemään ja pahoittamaan mieltään omavalmisteella radalle menemisesä. Joku valopää kuitenkin tulee jurputtamaan, onko muovipuskurit jne. Siis aina porukasta löytyy näitä, jotka ei muista että lehmäkin on ollut vasikka. Jostakin on aloitettu. Riippuen renkaista, niin kyllä asfaltilla ajaessa runko aika kovilla on=ratkeaa hitsauksista helposti. Hiekalla,nurmella pääsee paljon vähemmällä. Ainakin etelä-suomen radoilla on aina niin paljon porukkaa, että yksin sinne ei pääse ajamaan ja 50cm2? moottorisahalla=puffoluokka ajaessa on kyllä niin paljon hitaampi, että se jo jonkun verran sotkee muiden ajamista. Osa porukasta kun ottaa homman aika tosissaan. Tuo hiekkakartingcros on ihan hieno ajatuksena. Siinä vaiheessa kun vaan niitä vehkeitä on enemmän kuin 2 kuopalla ja ajaminen on säännöllistä=enemmän kuin 2xkesä. Tulee siihen kuopan reunalle lintubongari ja soittaa saman tien ympäristökeskukseen ja poliisi lopettaa muut vähempi tärkeät omaisuusrikos ja murha jutujen tutkimiset ja tulee pillit päällä. Se on ympäristörikos viettää päivää sorakuopalla(vaikka oma), siinä on niin paljon luontoarvoja ja pohjavedet lähellä jne. Luvan jos tuollaiseen saat, niin "avajaisiin" kyllä tulen jos on lähempänä Helsinkiä kuin 2000km.

• Soramonttujenkingi
        mestari. kirjoitti:

Toki radalla voi, käytännössä taas ei. Itse en siis suosittelisi menemään ja pahoittamaan mieltään omavalmisteella radalle menemisesä. Joku valopää kuitenkin tulee jurputtamaan, onko muovipuskurit jne. Siis aina porukasta löytyy näitä, jotka ei muista että lehmäkin on ollut vasikka. Jostakin on aloitettu. Riippuen renkaista, niin kyllä asfaltilla ajaessa runko aika kovilla on=ratkeaa hitsauksista helposti. Hiekalla,nurmella pääsee paljon vähemmällä. Ainakin etelä-suomen radoilla on aina niin paljon porukkaa, että yksin sinne ei pääse ajamaan ja 50cm2? moottorisahalla=puffoluokka ajaessa on kyllä niin paljon hitaampi, että se jo jonkun verran sotkee muiden ajamista. Osa porukasta kun ottaa homman aika tosissaan. Tuo hiekkakartingcros on ihan hieno ajatuksena. Siinä vaiheessa kun vaan niitä vehkeitä on enemmän kuin 2 kuopalla ja ajaminen on säännöllistä=enemmän kuin 2xkesä. Tulee siihen kuopan reunalle lintubongari ja soittaa saman tien ympäristökeskukseen ja poliisi lopettaa muut vähempi tärkeät omaisuusrikos ja murha jutujen tutkimiset ja tulee pillit päällä. Se on ympäristörikos viettää päivää sorakuopalla(vaikka oma), siinä on niin paljon luontoarvoja ja pohjavedet lähellä jne. Luvan jos tuollaiseen saat, niin "avajaisiin" kyllä tulen jos on lähempänä Helsinkiä kuin 2000km.

Ennen oli ainakin niin kohteliasta porukkaa, että omavalmisteisten annettiin kiertää rauhassa muutama kierros ja toiset piti taukoa. Esteet ne ovat kaikkein vaarallisimpia ja kyllä nämä omavalmisteet kestää radalla ihan hyvin jos ei ajele kanttarien päältä. Meinaan jos on heikompitasoinen tekele. Ympäristöihmiset voi ottaa soramonttuprojektissa ihan vaan haasteena, sillä sehän tekee vaan projektista mielenkiintoisemman. Oli vastustajana vaikka ympästöministeri, niin kilpailuhan se on mikä saa veren kiertämään:) Olen minä ihan oikeastikin tuuminut tuota ympäristöasiaa, mutten kylläkään tuon oman soramontun kohdalla vaan muiden ongelmia omassa päässäni ratkoessa, ettei se mikään ylitsepääsemätön ongelma ole.

• Mevvi

Onks tää semmonen Ninarriko?

• tee-se-itse-mies

juu eli tommosen löysin: http://www.minimotogarage.com/ecm_speed_calc.html ja tossa mietiskelin että kun sillä kumminki ois mukava päästä about...50 km/h niin onko tuolla koneella mahollista? meinaan siis ettei käy välit niin raskaaks ettei jaksa lähtiä liikkeelle.?

• tee-se-itse-mies
        tee-se-itse-mies kirjoitti:

juu eli tommosen löysin: http://www.minimotogarage.com/ecm_speed_calc.html ja tossa mietiskelin että kun sillä kumminki ois mukava päästä about...50 km/h niin onko tuolla koneella mahollista? meinaan siis ettei käy välit niin raskaaks ettei jaksa lähtiä liikkeelle.?

kaverilla on saman moinen viritys väleillä 10-70 ja kulkee sen 40km/h

• YIUOHYOPY

VITTU

• rakentaja

ite oon muokkaamassa 110cc mönkiän rungosta ja moottorista

• rakenteluharrastus

ite tuli tossa talven aikana rakennettuu ite karttingi iha runkoa, ohjausta ja perää myöten (putket ei siis maksaneet mitään ku tuli rakenneltua koulussa) sen rakentaminen ja kasaaminen kesti about 3kk, renkaina oli bilteman 5-6cm levitetyt 8" renkaat, 54,6cc sahanmylly siihe tuli, sitte ostin tuo karttingin rungon sähkösinisen värine, siihe suunnittelin sitte ekana jotain sahankonetta, mut sitten tuli siirrettyä samurai 110ccn tekniikan siihe, tankki on ratin alla, bensaletku alumiini päälisellä ja bensapumppu laitettu siihe välii, toimii, ja samurain takarattaasta tuli modattua sopiva joka sitten tuli siihe, ketjut samuraista lyhennettynä (harvoin sitä näkee nii leveitä ketjuja karting autossa) nooh,, ainaki kestää, kaikkee muutaki siihen autoo on tullu vaihettua ei oo pian mitää vakio osaa jäljellä ja siihe kaikki mu rahat o menny, suunnitelmissä ois laitta siihe turbo, RHB 31, siihe välii cooleri ahtoputkilla ja johonki välii blow off venttiili, eli siitä o tulossa kartting radalla joku 2 tahti tappaja :DD saa nyt nähä mitä siitä tulee ku tarvii viellä uuden sylinterin kannen nii sen sais toimimaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1994
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1752
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1581
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1424
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1122
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe