Rokinon 650-1300mm

cannnon

22

2142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gffgd

      Lieköhän tuotekuva otettu kyseisellä objektiivilla ;) Meinasin sanoa, että tuolla voisi ehkä kuuta kuvata, mutta jälki taitaa olla tämmöistä: http://www.flickr.com/photos/in808/3362367252/ Vertailun vuoksi puolet halvemmalla Tamron 70-300:lla ottamani kuva: http://www.flickr.com/photos/35503361@N08/3284292642/in/set-72157613885649368/ Jos on pakko saada n. 1000mm polttoväli, niin joku peilitele on varmaan parempi. Itse tyytyisin johonkin enintään 400-milliseen 5.6-valovoimalla ja mielellään automaatitarkennuksella. Tai sitten digiscoping, jos satut omistamaan hyvän kaukoputken.

    • kannata

      Noilla spekseillä mikään optiikka ei toimi kunnolla kamerassa. Putki on niin pimeä että sitä ei näe tarkentaa. Tekniset tiedot ovat myöskin melkoisen hatarat. On täysin mahdollista että putkessa ei ole säädettävää aukkoa ollenkaan, vaan se on kahdeksan kun putki on lyhyimmillään ja 16 kun putki on pisimmillään. Tuohon kun vielä laitat 2x konvertterin niin johan on markkinat. Valovoiman puolesta kakkula on jo musta aukko. Saathan tietysti tilata tavaran jos haluat heittää muutaman sata euroa kankkulan kaivoon. Muista että tilatun tuotteen hintaan lasketaan rahtikulut päälle. Senjälkeen tulee koko summalle tullimaksu (jos sitä on optiikalle). Joka tapauksessa koko könttäsumman lisäksi tulee 22% alv. Tässä vaiheessa jonkun käytetyn laatuoptiikan ostaminen Suomesta olisi ollut paljon järkevämoää.

    • menee rahat

      Jos ei ole varaa kunnon putkeen, säästä.

    • LOISTAVA...jos

      kamerasi sattuu olemaan kohinaihme Olympus, muuten...pysy pirun kaukana moisesta skeidasta.

      • Asiantuntija

        Omistatko jonkin vanhan kanon skeidan ja pari vanhaa primeä ja nyt olet niin saatanan suuri asiantuntija. Loppuiko liima tuubista, vai onko mopo rikki ? Muista laittaa kello soimaan aamuksi, että ehdit amikseen huomenna. Unohda valokuvausharrastus ja ryömi Äitisi teddyturkin hihaan ja pyydä, että Isäsi tekee sinut uudestaan. Äläkä kohise ixuksesi kanssa.


    • Kimmo Koo

      "Kuinka aurinkoinen päivä pitää olla, kun valovoima F/8-16?" Valovoiman lisäksi pitäisi tietää käytetty herkkyys ja oikeasti myös kuvauskohde. Jos lasketaan F8, ISO 800 ja 1/500 s (polttoväli 650 mm) saadaan valoisuudeksi EV 12 eli tyypillinen aurikoinen päivä. Jos käytät täälläkin mainostettua Olympusta tai muuta runkovakaajalla varustettua kameraa, kuvan voi ottaa EV 9:ssä (tai laskea herkkyyden ISO 100). Telepäässä valoa tarvitaan puolitoista aukkoa enemmän. Linssisopisi Painonnostaja ystävällemme, mutta muille 2 kilon painoinen ja 70 cm pitkä putki on hankala käsiteltävä. Käytännössa kannattaisi kuvata jalustalta. Jos oletetaan, että kuvaat 30 metrin päästä 650 mm polttovälillä, on kuvattava alue suunnilleen metri kertaa metri ja syvyyssuunnassa puoli metriä. Käytännössä kamera on tarkennettava etukäteen ja houkuteltava kuvattava hollille eli jalustaa kannattaa käyttää. Luulen, että aikalailla vastaavilla laitteilla kuvattiin vielä 60-luvulla ja saatiin hyviä kuvia pitkällä odottamisella ja hyvällä tuurilla. Parempia kuvia saat varmasti sijoittamalla rahat noin 300 mm linsiin tai jos haluat kuvata etukäteen tarkennetun kameran kanssa, radiolaukausimeen, jolloin kameran voi viedä syöttöpaikan luokse (viimeiksi kun kävin Rajalassa myyjät näyttivät alle satasen radiolaitteen, jolla voi laukaista kameran).

      • tarkennuksesta

        En kyllä lähtisi tuollaisella valovoimasta optiikkaa hankkimaan 1.6x kertoinen Canoniin. 1.6x kertoinen Canonin EOS kameroiden automaattitarkennus ei pelaa, jos suurin aukko menee alle 6.3 ja 1.3/täyskenno Canon EOS kamerassa automaattitarkennus toimii vielä, jos suurin kaukko on F8.0 Mulla on oma epäilys noiden optiikoiden kuvanlaadusta.


      • ja ytimekkäästi-
        tarkennuksesta kirjoitti:

        En kyllä lähtisi tuollaisella valovoimasta optiikkaa hankkimaan 1.6x kertoinen Canoniin. 1.6x kertoinen Canonin EOS kameroiden automaattitarkennus ei pelaa, jos suurin aukko menee alle 6.3 ja 1.3/täyskenno Canon EOS kamerassa automaattitarkennus toimii vielä, jos suurin kaukko on F8.0 Mulla on oma epäilys noiden optiikoiden kuvanlaadusta.

        Tuon putken spekseissä ei ole mainittu automaattitarkennuksesta mitään, tuskinpa siinä sellaista edes on. Myöskään aukonsäädöstä ei ole mainittu mitään. Tuosta viritelmästä tulee mieleen suurennuslasi viemäriputkessa.


      • mikä paikka

      • YrjöJurri
        ja ytimekkäästi- kirjoitti:

        Tuon putken spekseissä ei ole mainittu automaattitarkennuksesta mitään, tuskinpa siinä sellaista edes on. Myöskään aukonsäädöstä ei ole mainittu mitään. Tuosta viritelmästä tulee mieleen suurennuslasi viemäriputkessa.

        Ne on näppärästi valmistettuja objektiivin näköisiä putkia - a´ala ranta-Rolex.


      • cannnon

      • tulimieleeni

        Ihmettelen näin jälkikäteen mitä ihmeen olympusta tässä hehkutetaan, ihan kuraa e-3:n kohina verrattuna esim nikon d300, SAATI d3:een..


      • Miksi tulet
        tulimieleeni kirjoitti:

        Ihmettelen näin jälkikäteen mitä ihmeen olympusta tässä hehkutetaan, ihan kuraa e-3:n kohina verrattuna esim nikon d300, SAATI d3:een..

        Tänne jauhamaan paskaa, kohina ja kura ovat sinun korviesi välissä. Oletko niitä amisixusliimanhaistaja
        digijärkkäriasiantuntijoita, jotka ovat asiantuntevasti koekuvanneet E-3:n, koska nyt täräytät tälläisen
        suuren asiantuntijan lausunnon. Eiköhän ole parempi, että et tule tänne palstalle ollenkaan hölöttämään
        ainakaan liimahöyryssä. Todelliset valokuvauksen harrastajat eivät hauku kenenkään välineitä, vaan neuvovat toisia, jos kysytään.


    • 2x4

      Niin kallistusin peilitelen hankintaan

    • Budjetti

      Kuvaan Olyn E-3:sella. Omistan objektiivin Zuiko ED 70-300mm. f 4.0-5.6 ja telekonvertterin 2x. Kinokoossa paketista tulee 280-1200mm. Telepäässä max. valovoima on f 11, joka todella vaatii valoa. E-3:sella käyttökelpoinen herkkyys on ISO 1000, mutta kaikki automatiikka toimii ja nopeasti. Objektiivipaketti maksaa n.900€, mutta kuvanlaatu on kuitenkin parempi, kuin Kiinalaisen viemäriputken pätkään teipatussa pullonpohjaviritelmässä.

    • Tuo vastaa

      laadulliseti varmaan samaa luokkaa, kuin 70-luvun USA:ssa mainostettu Spiratone (Suomessa Popular). EV-linssi, maksoi 280-400 Mk polttovälistä riippuen.

    • ???

      Miksi noin hervoton linssi??? Jos lintukuvausta harrastat, niin mitä lintuja meinaat kuvata? Itse olen pärjännyt aivan loistavasti 100-400mm:n pumppuzoomilla. Pimeä putki tahtoo sekin aina välillä olla, mutta objektiivissa on kuvanvakain ja jalustan käyttö on aivan ehdoton juttu! F8:n valovoimalla tulee se ongelma, että pitää todella olla aurinkoinen päivä, illan ja aamun hämärän kuvat jäävät ottamatta ja silloin on yleensä kuvaamisen kannalta paras valo. En tiedä mistä lintuja kuvaat, mutta itse tapaan kyhätä väliaikaisen piilokojun vaikkapa joen rantaan ja odotella siellä joutsenia, telkkiä, taveja ja muita lintuja. Opettele lähestymään lintuja ja piiloutumaan maastoon. Kärsivällisyyttähän se vaatii, mutta samalla pääsee kokemaan lähietäisyydeltä huippuhetkiä seuratessaan vaikkapa teeren soidinta! Nää on aina kompromisseja jos käytettävissä ei ole äärettömästi valuuttaa, mutta jostain luopuessaan saa tilalle voi saada jotain muuta! Samalla oppii ymmärtämään lintuja ja muuta luontoa, tutustuu aivan eri tavalla ympäröivään eläimistöön, josta olemme vieraantumassa aina vain kauemmas....

      • Eemeli51

        Veit niin sanotusti sanat suustani. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itsellä on Zuikon 70-300mm, mikä riittää useimpiin lintukuvaustilanteisiin. Monesti on tosin nähtävä hieman vaivaa ja oltava sitä kärsivällisyyttä, että pääsee kuvausetäisyydelle. Mukavia kuvaushetkiä kaikille!


      • jiggaaja
        Eemeli51 kirjoitti:

        Veit niin sanotusti sanat suustani. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itsellä on Zuikon 70-300mm, mikä riittää useimpiin lintukuvaustilanteisiin. Monesti on tosin nähtävä hieman vaivaa ja oltava sitä kärsivällisyyttä, että pääsee kuvausetäisyydelle. Mukavia kuvaushetkiä kaikille!

        Älkää nyt suotta mollatko tuota putkea, kun ette tiedä, mihinkä käyttöön se oikeasti tulisi. Itse pääsin toissa viikolla ihmettelemään vähän vastaavaa, mutta 1600 mm:stä. kaveri oli siihen rakennellut adapterin, jolla sen sai sopiin EOS 20 D:ssä. Hän otti sillä kuvan sähköpaalusta, joka oli noin 100 metrin päässä. Paalussa oli keltainen "hengenvaara" kyltti. Itse otin samoilta jalansijoilta myös samasta kohteesta kuvan ja yhdistelmänä oli EOS 5 D MARK ll:nen 100-400 F 5,6 IS putki. Tämä täyden kennon kamera sekä tuo obiska ei kyennyt likikään yhtä laiseen suurennukseen/rajaukseen, kuin tuo vanha 20 D sekä se pitkä putki. Itse asiassa, ne kirjaimet siinä kyltissä sai zoomattua tuon 20:sen näytön kokoisiksi. EOS 5 :sen potku ei riittänyt tuohon, vaikka omaakin ihan eri tason kennon. Molemmat kamerat oli siis jalustalla. Eihän tuollaista metrin mittaista murkulaa kukaan aio kanniskella mukanaan, ainakaan kovin kauas. Mutta, jossain kesämökin terassilla esim. tuollainen olisi ihan käypä peli. Kuvat on tosi korkea tasoisia, johtuen siitä, että käsittääkseni siellä oli yksi ainut linssi sisällä. Ja, se on aina etu. Itse todennäköisesti hankin jonkun tuollaisen, ennenmin tai myöhemmin. Liikkuvien kohteiden kuvaamisen ne ei oikein sovellu, mutta paikallaan olevien erinomaisesti.


      • tekstiä
        jiggaaja kirjoitti:

        Älkää nyt suotta mollatko tuota putkea, kun ette tiedä, mihinkä käyttöön se oikeasti tulisi. Itse pääsin toissa viikolla ihmettelemään vähän vastaavaa, mutta 1600 mm:stä. kaveri oli siihen rakennellut adapterin, jolla sen sai sopiin EOS 20 D:ssä. Hän otti sillä kuvan sähköpaalusta, joka oli noin 100 metrin päässä. Paalussa oli keltainen "hengenvaara" kyltti. Itse otin samoilta jalansijoilta myös samasta kohteesta kuvan ja yhdistelmänä oli EOS 5 D MARK ll:nen 100-400 F 5,6 IS putki. Tämä täyden kennon kamera sekä tuo obiska ei kyennyt likikään yhtä laiseen suurennukseen/rajaukseen, kuin tuo vanha 20 D sekä se pitkä putki. Itse asiassa, ne kirjaimet siinä kyltissä sai zoomattua tuon 20:sen näytön kokoisiksi. EOS 5 :sen potku ei riittänyt tuohon, vaikka omaakin ihan eri tason kennon. Molemmat kamerat oli siis jalustalla. Eihän tuollaista metrin mittaista murkulaa kukaan aio kanniskella mukanaan, ainakaan kovin kauas. Mutta, jossain kesämökin terassilla esim. tuollainen olisi ihan käypä peli. Kuvat on tosi korkea tasoisia, johtuen siitä, että käsittääkseni siellä oli yksi ainut linssi sisällä. Ja, se on aina etu. Itse todennäköisesti hankin jonkun tuollaisen, ennenmin tai myöhemmin. Liikkuvien kohteiden kuvaamisen ne ei oikein sovellu, mutta paikallaan olevien erinomaisesti.

        On varmaan hauskaa saada joku lentämään lankaan. Tuollaisella viritelmällä ei yksinkertaisesti voi saada aikaan kelvollista kuvaa. Yksilinssisessä putkessa on linssin rakenteesta riippuen paljon tai vielä enemmän kaikenlaisia optisia virheitä jotka myös taatusti näkyvät kuvassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe