Työsopimuksesta

apua jos saisin!

Tarvitsen apua. Tein juuri työsopimuksen uudessa työpaikassa (toimistotyö), ja siinä ei ole erikseen titteliä, mutta kyllä työtehtävät ja kuvaukset. Eikä työsopimuksessani lue työehtosopimuksesta mitään ja irtisanomisaika on laina mukainen. Pitäisikö pyytää uutta sopimusta? Vai antaa vain olla näin. Toisaalta en haluisi yhtään olla epätyytyväinen, koska pääsin firmaan samaan aikaa kun 4 irtisanottiin YT-neuvottelujen takia. Olenko vain tyytyväinen ja katson mitä seuraa. Tän hetkinen työpaikkani on suht hyväpalkkanen, tai itselleni hyvä. Kiitos etukäteen, ja ilmottaka jos tämä asia ei kuulu tänne

5

1176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaisin, jos tajuaisin

      irtisanomisaika on laina mukainen, siis lain mukainenko? epätyytyväinen= tyytymätön Ihmettelen miten uusia voidaan ottaa, jos joku vanhoista saa kenkää ?! Kaipa nyt tajusit kuitenkin työnantajaltasi kysyä mitä sopimusta teillä noudatetaan?

      • eedueedu

        Joo sori kirjoitus virheistä, kirjoitin tohinalla :) Olin siis eka vuokrafirman kautta töissä ja sitten tuli YTeet ja minähän olin eka joka joutuisi lähtemään, mutta mulle sanottiin että olen hyvä työntekijä eikä musta luovuta. Joten irtisanouduin vuokrafirmasta ja mut palkattiin sitten ihan kyseiseen yritykseen.


    • ei mitään paniikkia

      No panic! Ota iisisti ja chillaa... Titteliä, eli tehtävänimikettä ei tarvitse lukea työsopimuksessa. Eihän nimike edes kerro yhtään mitään, sillä nimikkeet vaihtelevat ihan yrityskohtaisesti. Riittää että keskeisimmät työtehtävät lukee lauseella tai kahdella. Työehtosopparistakaan ei tartte stressata. Sitä ei välttämätin edes ole, riippuu täysin toimialasta ja vaikka olisikin niin se on kaikilla sama. Eli ei pelkoa että "juuri sinulle käytetään jotain eri tessiä, eri sääntöjä ja eri määräyksiä". Kaikkia koko firmassa koskee se sama tes ja kysy siitä ääneen. Et tarvitse siitä mitään mainintaa soppariin. Lainmukainen irtisanomisaika on ihan NORMAALIA... :) Älä saa vatsahaavaa, kukaan ei kuseta sinua tässäkään. Irtisanomisajat löydän Suomen Laista, kohdasta työsopimuslaki. Se sitten tarkoittaa, että työnantajan noudatettavat irtisanomisajat sinua kohtaan ovat 14vrk työsuhteen alussa ja 1kk ensimmäisen työvuoden jälkeen jne. yms. lukaise laista loput jos tietoa oikeasti nyt tarvit. YT-neuvottelujen takia irtisanotuistakaan ei tartte ressipallona pomppia :) Lakia en ala opettamaan, mutta siinä on monta kohtaa. Irtisanotut eivät välttis ole olleet työkkärin työttöminä sinua palkattaessa, tai heidän ammattikompetenssinsa ei ole vastannut tehtävää johon sinut on palkattu... plus työantajaa ei ole voinut lain kirjaimen mukaisesti kohtuudella olettaa kouluttavan... yms. ja jne. Kato main point on edelleen se, että asia ei ole sun päänvaivas. Tuskin mitään laitonta on tehty ja jos onkin, niin et sinä kuiteskaan. So don't worry ja bee happy, sano pässi kun päätä leikattiin :) Se on nääs hienoa että sulla on mukava duuni ja turha ressi pois. Kaikki menee hyvin! Pidä lippu korkealla ja housut jalassa, sano äitimuori ku maailmalle lykkäs... hyvin se menee, luota ittees!

      • eedueedu

        Kiitti ihanasta kannustuksesta! Ja viisaista sanoista, ehkä mä en sitten ressaa enää ;)


    • ...sinulle.

      Käyppä lukemassa täältä lisätietoa: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosopimus Kirjallisen työsopimuksen tai selvityksen vähimmäissisältö # Työnantajan ja työntekijän koti- tai liikepaikka # Työnteon alkamisajankohta # Määräaikaisen sopimuksen kesto ja määräaikaisuuden peruste # Koeajan pituus (jos koeajasta sovitaan) # Työntekopaikka; jos ei pääasiallista tekopaikkaa, selvitys periaatteista joiden mukaan työntekijä työskentelee eri kohteissa # Työntekijän pääasialliset työtehtävät # Työhön sovellettava työehtosopimus # Palkan määräytymisperusteet ja palkanmaksukausi # Säännöllinen työaika # Vuosiloman määräytyminen # Irtisanomisaika tai sen määräytymisperuste # Vähintään 1 kk kestävässä ulkomaantyössä työn kesto, valuutta, jossa rahapalkka maksetaan, ulkomailla suoritettava rahakorvaukset, luontoisedut ja työntekijän kotiuttamisen ehdot

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1971
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1489
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1072
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      1011
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      172
      997
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe