Viro vai Eesti?

kyselenvain

Kumpi nimi on oikea Viro vai Eesti? Kumpaa käyttävät Virolaiset itse?

13

1361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expat

Viron tasavallan nimi on suomen kielellä Viro. Virolaiset itse kutsuvat maataan nimellä Eesti tai Eesti Vabariik. Latvialaiset kutsuvat Viroa nimellä Igaunija, liettualaiset Estija, britit Estonia, saksalaiset ja ruotsalaiset Estland, venäläiset Estonija ja tsekit Estonsko. Aivan samalla tavalla kuin Suomen nimi on eri kielillä Soome, Somija, Finland, Finlandija, Finnland jne.

• kunnioitetulta

presidentiltä Lennart Meriltä kysyttiin kerran haastattelussa kumpaa sanaa hän käyttää. Hän vastasi käyttävänsä sanaa Eesti puhuessaan viroa, ja sanaa Viro puhuessaan suomea.

• politisoitunut termi

Eesti on suomeksi Viro ja viroksi Eesti. Joskus taannoin sanottiin, että molemmat ovat oikein kunhan jompaa kumpaa käytetään johdonmukaisesti. Tämä oli myönnytys kommunisteille ja neuvostoliittolaisille suomenkielisille tiedotusvälineille, jotka käyttivät aina nimeä Eesti haluten pyyhkiä suomalaisten mielestä historialliset muistot eteläisestä naapurimaasta, joka oli ja on suomeksi Viro. Luultavasti suomalaiset ovat käyttäneet nimeä vähintään yhtä kauan kuin virolaiset Eestiä. Sitä ennen he olivat "maarahvas" ja kieli oli "maakeel". Joten eiköhän olisi jo korkea aika viheltää tämä peli poikki ja todeta, että maan nimi on suomeksi Viro, kansa virolaiset ja heidän kielensä viron kieli.

• Tallinnalainen

Virossa käytettiin maakeel ja maarahvas nimitystä käytännössä vielä 1800-luvun loppupuolella. Esimerkiksi 1800-luvulla käännetyissä kirjoissa mainitaan, että teksti on käännetty maakielelle (makele seadud). Edellä mainittu Lennart Meri kertoo kirjassaan, että Viro oli käytössä jo paljon ennen sitä. En tarkalleen muista, oliko jo parituhatta vuotta sitten. Yhtenä perusteluna suomen kieleen ja käsitteisiin lisäisin edellä olevaa tukien: Neuvosto-Eesti ja vapaa Viro.

• harasoo
        Tallinnalainen kirjoitti:

Virossa käytettiin maakeel ja maarahvas nimitystä käytännössä vielä 1800-luvun loppupuolella. Esimerkiksi 1800-luvulla käännetyissä kirjoissa mainitaan, että teksti on käännetty maakielelle (makele seadud). Edellä mainittu Lennart Meri kertoo kirjassaan, että Viro oli käytössä jo paljon ennen sitä. En tarkalleen muista, oliko jo parituhatta vuotta sitten. Yhtenä perusteluna suomen kieleen ja käsitteisiin lisäisin edellä olevaa tukien: Neuvosto-Eesti ja vapaa Viro.

Viro- nimeä ainakin monet Pärnussa käyttävät. Eesti- Estonia lienee eurooppalainen ja siten myös venäläinen sanonta. Voihan sitä aina kysyä. Itsekin käytin Eesti- sanaa kunnes joku virolainen minulle sanoi että ollaan Virossa ja virolaisia.

• paskapuhetta
        harasoo kirjoitti:

Viro- nimeä ainakin monet Pärnussa käyttävät. Eesti- Estonia lienee eurooppalainen ja siten myös venäläinen sanonta. Voihan sitä aina kysyä. Itsekin käytin Eesti- sanaa kunnes joku virolainen minulle sanoi että ollaan Virossa ja virolaisia.

"Itsekin käytin Eesti- sanaa kunnes joku virolainen minulle sanoi että ollaan Virossa ja virolaisia. " Lukekaa virolaisia sanomalehtiä , vannon ettette löydä sieltä sanaa viro , virolainen, Kun eestiläinen puhuu itsestään. Viisastelijoille : suomalaiset puhuvat virosta ja virlaisista. Eestlased rääkivad Eestist ja Eestlasist.

• Arska

... heikäläiseltä olen samaa kysynyt. Aina vastaus on ollut sama, eli Eesti, viro on maakunta. Kuulostaisiko erikoiselta, jos suomea joku kutsuisi vaikka Uusimaaksi?

• Franssales

Kussakin maassa käytetään omankielisiä nimiä. Lisäperusteluna on se, että aikanaan sukuni vanhimmat puhuivat myyttisestä vanhasta Virosta. Se oli tuttu suomalaisille kommunisteille, jotka vaativat suomen kieleen nimitystä Eesti.

Viro ei ole sama kuin Virumaa, vaan se on maan suomenkielinen nimi.

Mutta härkäpäinen tai epäkohtelias ei pidä olla. Käytän omalla kielelläni maasta aina nimitystä Viro, milloin kuulemassa ei ole virolaisia. Milloin on, silloin selvyyden ja kohteliaisuuden vuoksi (ei pidä ehdoin tahdoin käyttää mahdollisesti epäselviä termejä) puhun Eestistä.

• harasoo

Siis suomeksi se on Viro ja viroksi Eesti niinkuin moni oikaisikin.
        Kun suomee enimmäkseen puhutaan kuitenkin keskenämme niin
        Viro ja kuka harva sitten viroa osaa tai käyttää niin Eesti.

• tulee mieleen

minulle tulee eesti sanasta mieleen neuvostoeesti ja kommunistit.

eikähän käytetä nimeä viro.

• nimitystä

Ruotsi vai Sverige?.................!!!!!!!!!! "kävin Sverigen-risteilyllä!..................

• escfann

Viro on suomeksi Viro, viron kielellä Eesti. Olen saanut sellaisen käsityksen, että Suomessa Viroa kutsuttiin Eestiksi neuvostoaikana johtuen poliittisista syistä. Eesti-sanaa ei kuule enää kovin usein suomalaisten suusta, vaan maata sanotaan Viroksi. Eesti-sana lienee ehkä enemmän puhekieltä, mutta virallisissa yhteyksissä tätä ei kuitenkaan koskaan käytetä. En ole täysin varma asiasta, mutta näin se ilmeisesti on.

• keksitkö
        escfann kirjoitti:

Viro on suomeksi Viro, viron kielellä Eesti. Olen saanut sellaisen käsityksen, että Suomessa Viroa kutsuttiin Eestiksi neuvostoaikana johtuen poliittisista syistä. Eesti-sanaa ei kuule enää kovin usein suomalaisten suusta, vaan maata sanotaan Viroksi. Eesti-sana lienee ehkä enemmän puhekieltä, mutta virallisissa yhteyksissä tätä ei kuitenkaan koskaan käytetä. En ole täysin varma asiasta, mutta näin se ilmeisesti on.

Ihan itse tämän tarinasi :) ..vai kopioitko ketjussa jo asian selvästi kirjoittaneilta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      255
      3123
    2. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      73
      2569
    3. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      27
      1713
    4. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1625
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    6. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1240
    7. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1123
    8. 64
      1103
    9. 95
      1023
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      24
      899
    Aihe