TAAS PALOI POLTTIMO!!!!

astra98

viime kesänä vaihtamani ajovalo pulttimo (h7)
paloi puolen vuoden käytön jälk.
Ja toinen poltin paloi pari kuukautta sitten (en tiedä koska vaihdettu ed.kerran)
Onko jossain vikaa...(jännitteissä) ja mitä pitäis tehä...vai..
..onko normaalia ooppelissa...oopel laatua???
kiitos

23

9950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opeliski

      Kerran luin täällä että yks oli huomannu että lamppu palaa kun käynnistää auton...ilmeisesti jännitepiikki .Hänen huomio oli että käynnistää auton siten että laittaa valot parkille .

      • remonttireiska

        jep...
        pistä sinne h4. mulla on kadetis ja on kestäny. ei ongelmia.


      • Seppo
        remonttireiska kirjoitti:

        jep...
        pistä sinne h4. mulla on kadetis ja on kestäny. ei ongelmia.

        Ei taida h4 käydä h7 tilalle.


    • maalainen

      No eikös sen lampun pidäkin palaa, että se valaisee.
      No vitsit sikseen. Käytä kunnon lamppuja ja vaihda ne aina uuteen syksyn tullen.

    • kannattaa

      Aina molemmat polttimot yhtä aikaa jos vaihdat vaan toisen niin siitä se kierre alkaa eli molemmat yhtä aikaa ja ehjä varalle.

    • Vectra

      Muistelen lukeneeni että Astroihin on asennettu jotakin jännitteen alentajia tämän ongelman takia.
      Vectrassa palaa kanssa noin 1/2 vuoden jälkeen tavalliset polttimot, mutta nuo H7 long life polttimot kestää lähes 2 vuotta.

    • hseiska

      tyyppi vika tolla lampulla.Ei se ole niinkään kiinni siitä valoautomatiikasta eikös se vectrassakin moottori käy ennenkuin valot menee päälle. Se vaan on lampputyyppinä sellainen että niitä menee eikä se katso automerkkiä eikä mallia.Mulla on ollut autoja joissa ei valoautomatiikkaa ole ja samallalailla niitä H7:a on palanut.Noissa longlifelampuissa taitaa olla paksummat langat eli se pitempi käyttöikä tulee siitä.Itse olen käyttänyt vectrassani philipsin 30% enemmän valotehoa antavia polttimoja ja ne tuntuu kestävän aika hyvin.Se taitaa olla vanhaa tietoa että molemmat polttimot pitäis vaihtaa yhtä aikaa jos toinen palaa.Itsellä käynyt muutaman kerran niin että olen vaihtanut palaneen tilalle uuden ja vuoden päästä yllätys yllätys viimeksi vaihdettu on palanut ennemmin eli en suosittele vaihtamaan kuin tarvittaessa ja pitämään varalamppuja aina mukana.

    • astra98

      kiitos vinkeistä....
      vaihdan molemmat ja seuraan tilannetta....
      ...jos valot ovat nolla asennossa eli pois päältä kun käynnistää... tuleeko silti jännitepiikki....??
      valot ovat olleet laadukkaat philipsin 30% h7.

      • 1999

        Itselläni on G-astra jossa oli samainen ongelma polttimoiden palamisen kanssa joka 4 kuukausi (7000km) paloi lamppu vuoronperään kummaltakin puolelta. sitten yks kaunis aamu ajovaloautomatiikka lopetti toimintansa n. 3vuotta sitten ja sen jälkeen on tarvinut vaihtaa 1 (YKSI) polttimo ajovaloihin. En tiedä noista ajovaloautomatiikoista, mutta olen tyytyväinen kun automatiikka lopetti toimintansa.


      • 99G
        1999 kirjoitti:

        Itselläni on G-astra jossa oli samainen ongelma polttimoiden palamisen kanssa joka 4 kuukausi (7000km) paloi lamppu vuoronperään kummaltakin puolelta. sitten yks kaunis aamu ajovaloautomatiikka lopetti toimintansa n. 3vuotta sitten ja sen jälkeen on tarvinut vaihtaa 1 (YKSI) polttimo ajovaloihin. En tiedä noista ajovaloautomatiikoista, mutta olen tyytyväinen kun automatiikka lopetti toimintansa.

        Jotenkin tuntuu, että heti käynnistyksen jälkeen latausjännite on liian korkea ja putoaa sitten normaaliksi. Ehkä suuri sähkönkulutus saa jännitesäätimen sekoilemaan.


      • timop
        99G kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että heti käynnistyksen jälkeen latausjännite on liian korkea ja putoaa sitten normaaliksi. Ehkä suuri sähkönkulutus saa jännitesäätimen sekoilemaan.

        Noihin asennettiin takuuna ainakin jossakin vaiheessa joitakin jännitteenalennussarjoja. Minäkin vaadin sen jälkikäteen, kun eivät suostuneet takuuaikana tuollaisesta kertomaan ja asentamaan, vaikka joka huollossa asiasta valitin. Siltikin lamppuja palaa silloin tällöin. Tosin laadukkaammat merkit (en kyllä muista mitkä) tuntuvat kestävän hyvinkin kauan, toisia sai vaihtaa viikon välein, halbaa ja mukavaa lystiä...
        Itse asiassa viime sunnuntaina kärähti yksi parkkipaikalla autoa käännellessäni. Huomasin sen siitä kun edestä jostain heijastui kirkas välähdys...


      • Jussi
        99G kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että heti käynnistyksen jälkeen latausjännite on liian korkea ja putoaa sitten normaaliksi. Ehkä suuri sähkönkulutus saa jännitesäätimen sekoilemaan.

        Joten teepä näin. Laita parkit päälle, sitten vasta käynnistys. Vasta moottorin käydessä, laita ajovalot päälle. Näin vältyt näiltä jännitepiikkien aiheuttamilta polttimoiden palamisilta. Olen ajanut omalla autollani (ei Opel) jo 27000 km ilman ensimmäistäkään palanutta H7:aa.


    • lamppu äijä

      http://www.tuulilasi.fi/varusteet/?subarea=tarviketestit&article=100286

      Mistäs olet polttimot hankkinut? Et kai vaan Biltemasta ;)

      Lue testivertailu ja ylläty.

      • majuva

        asia juttu toi tuulilasin testi, ihme et oon joutunu vaihtaa vähä väliä lamppuja nyt tiedän mitä en osta seuraavaksi(biltema)


    • Ei voi ollakaan

      Laitahan vaikkapa autosi sisävalo päälle ennen käynnistystä.
      Katsele sitten silmä tarkkana sisävaloa käynnistyksen aikana
      ja totea, että minkäänlaista ylimääräistä kirkasta
      välähdystä eli jännitepiikkiä ei ole auton käynnistysvaiheessa.
      Sellaista piikkiä ei voi ollakaan, koska jos jännite vaikka yrittäisi nousta
      esim. 15 Voltiksi, akku imee KAIKEN virran, mitä laturi pystyy antamaan,
      vaikkapa 100A.

      Hehkulamppujen ominaisuus on rikkoontumistaipumus
      sytytyshetkellä, koska silloin hehkulangan
      lämpötila muuttuu rajusti erittäin lyhyessä
      ajassa.

      • HOj

        Hei

        Kyllä se loaddump tappaa polttimon.

        Menee nyt kyllä niinpäin että startatessa kaiken virtansa auton käynnistykseen antava akku on tyhjimmillään kun startti aloittaa latauksen. Silloin myös akun sisäinen resistanssi on suurimmillaan (kylmä aamu vielä pahentaa asiaa).
        Jos laturi antaa 70A ja akun sisäresistanssi on 0,3 Ohmia niin jännitepiikki on maltilliset 21V eli noin 50% ylijännite, ei tapa lamppua heti mutta lyhentää käyttöikää jo kivasti.

        Hehkulampuissa tuo TM.n artikkeli kertoikin mistä on kyse, halpislamput ovat todella huonoja verrattuna asiallisiin philips, osram, GM jne... tunnettuihin valmistajiin.


      • pienempi
        HOj kirjoitti:

        Hei

        Kyllä se loaddump tappaa polttimon.

        Menee nyt kyllä niinpäin että startatessa kaiken virtansa auton käynnistykseen antava akku on tyhjimmillään kun startti aloittaa latauksen. Silloin myös akun sisäinen resistanssi on suurimmillaan (kylmä aamu vielä pahentaa asiaa).
        Jos laturi antaa 70A ja akun sisäresistanssi on 0,3 Ohmia niin jännitepiikki on maltilliset 21V eli noin 50% ylijännite, ei tapa lamppua heti mutta lyhentää käyttöikää jo kivasti.

        Hehkulampuissa tuo TM.n artikkeli kertoikin mistä on kyse, halpislamput ovat todella huonoja verrattuna asiallisiin philips, osram, GM jne... tunnettuihin valmistajiin.

        Ei akun sisäinen resistanssi voi olla 0.3 ohmia kuin ihan tyhjällä akulla! (Jos se olisi sitä niin startissa 100A virralla häviäisi 30V ...)
        Kymmenesosa eli 0.03 ohmiakin on isohko arvo mutta varmaan realistinen kuitenkin, eli 2.1V tulisi jännitteennousuksi. Sekään ei oikein riitä lamppuja polttamaan, koska ne ovat päällä jo startin jälkeen ja tyypillisesti lamppu palaa rikki jokseenkin aina kylmänä, silloin kun siihen laitetaan sähköt. Tämä taas johtuu hehkulangan pienestä resistanssista juuri kylmänä.


    • hese

      Nyt kaikille tämän palstan insinööreille tiedoksi,opelin polttimo palaa siksi että laturi antaa 14 v ulos ja tämän vuoksi lähinnä oleva ajovalopolttimo ei kestä .Opel maahantuonti on antanut ohjeet asentaa takuuseen ajovalojohtojen väliin vastukset jotka estävät palamisen aiheuttamatta valotehon alenemista.

    • Zafira

      H7:t, joissa kahden vuoden takuu...

    • Teemu

      Joka autossahan noita menee. Kesto riippuu aika paljon polttimosta. Ja sellainen juttu vielä kun polttimoa vaihtaa niin lasiin ei saa koskea sormilla. Sillä on kumma taipumus lyhentää polttimon kestoikää.

    • astra98

      Onko mahdollista 98 vuosimallin astraan vaatia jälistäpäin asennettavaksi jännitteen alentavia plugeja johtoihin...???

      Eli mikä on nyt paras ratkaisu... se että pistän parkit päälle käynnistäessä ja toivon lamppujen toimivan mahd.kauan. Onko se suurin syy valoautomatiikka???? (saako millään sulakkeella / releellä valoautomatiikkaa pois päältä)??

      Toki myös lampun laatu ja asennuksen tarkkuus viestittää ikää ja onhan lampuissakin maanantai kappaleita...

      • rele

        valoautomatiikalle on oma rele ja saahan sen pois jos siltä tuntuu(joku viisaampi voi kertoa missä se sijaitsee ei nyt just muistu mieleen)


      • hese
        rele kirjoitti:

        valoautomatiikalle on oma rele ja saahan sen pois jos siltä tuntuu(joku viisaampi voi kertoa missä se sijaitsee ei nyt just muistu mieleen)

        Kannattaa kysyä takuuseen koska vika on perusvika tehtaalta.Jos haluat automatiikan pois rele sijaitsee sulakekotelon yläpuolella joten polkimien edestä suojus pois ja käsi melkein olkapäätä myöten tuulilasia kohden niin releeseen pääsee käsiksi.En tiedä kannattaako kuitenkaan koska vastukset maksaa vain 16 euroa per auto.Vastuksia myy osatoimitus espoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe