Vasikoitten menetys

surullinen kasvattaja

Mikä voisi olla syynä? Kertokaa tietävämmät. Meillä syntyi tänään kahdeksas vasikka, ja se oli jo viides joka kuoli. Vasikka syntyi kahdeksan aikoihin ja oli aivan normaalin näköinen. Imi ja käpötteli normaalisti, mutta oli kuollut noin puolentunnin päästä edellisestä käymisestäni yhden aikoihin. Ja nämä kaikki viisi kuollutta vasikkaa ovat olleet ihan samanlailla ihan normaalin näköisiä ja oloisia. Ja silti on kuolema korjannut. Vähän pelottaa, kun vielä on neljätoista emoa poikimatta. Itsekseni olen miettinyt, että voisiko syy olla se, että näitten emojen/hiehojen velipoika pääsi karkaamaan laumaan viimekesänä. Mutta eikös se sukulaisuus aiheuta ennemminkin epämuodostumia kuin outoja kuolemia. Vai voisiko syy löytyä juuri tästä?

8

1274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysellä

eläinlääkäriltä? muussa tapauksessa vasikasta saa makeaa lihaa ja tosi hyvää sylttyä.

• Syy olla myös

siinä, että emot kohtelevat kaltoin vasikkaa? Emo ei välttämättä hyväksy vasikkaa, varsinkin jos poikii ensimmäisen kerran. Ei välttämättä hyväksy ollenkaan. Jatkuva seuranta ensimmäisen vuorokauden aikana, katsoa miten emo imettää vasikkaa ja suhtautuuko suojelevasti vai karsastaako. Pääseekö muut eläimet pyörimään vasikan kimpussa. Ota ehdottomasti yhteys eläinlääkäriin, koska jos edellä mainituista ei löydy syytä, keskustele el:n kanssa vasikoiden tutkimisesta, syy kuitenkin pitää selvittää, että osaa tuleviin poikimisiin varautua. On aina surullista,kun eläinten kanssa tulee menetyksiä, mutta otahan nyt ensimmäiseksi yhteys eläinlääkäriin, kerro tilanne ja varaudu seuraamaan ajan kanssa seuraavia poikimisia, ja jos mahdollista panna nauhoittava kameravalvonta navettaan, laita se, ei ole kallis investointi ja säästää paljon myös sinun voimiasi. Minulla on sellainen, ja tulee seurattua tosi tarkasti eläinten touhuja ihan muutenkin. Tsemppiä nyt, sinulla ei ole mitään syytä vaipua epätoivoon. Tieto ehkä lisää tuskaa (jonkin sanonnan mukaan) mutta helpottaa myös kun ei tarvitse arvailla. Kirjoittelehan kun saat tietoa asiasta.

• emolehmiä itselläkin

Sanoisin näin, asiaa sen tarkemmin tietämättä, että kuolemia on liikaa suhteessa emojen määrään. Vasikoista yleensä kuolee ehkä 3-4 %:tia ei sen enempää, joillakin ei sitäkään. Ota yhteytä eläinlääkäriin, ilmeisesti kyse on jostakin puutostilasta, esim. seleenin puutteesta tai jotain vastaavaa, normaalia tuo ei ole. Syy kannattaa selvittää, mutta se velipojan käynti laumassa ei ole syy, siitä olen aika varma.

• Nimetön

Itsekin veikkaisin tuota seleenin puutetta joka aiheuttaa lihasrappeumia mm. sydänlihas on vaarassa. Nopea kuolema kielii jonkun tärkeän elimen pettäneen. Eläinlääkäri tekee pienen viillon kylkeen ja näkee onko vika sydämmessä. Hylkääminen tai homepöly ei tapa hetkessä. Emojen seleeni saanti on niukkaa varsinkin luomussa kun peltoon sitä ei lisätä väkilannoitteissa. Nuolikiviä on itellä tarjolla melkein aina ja niissä on seleeniä. Jotkut antaa vasikoille aina heti syntymän jälkeen seleenipiikin. Yks tietysti että onko olosuhteet vasikoilla suht puhtaat. Navan kautta bakteerit aiheuttaa vastasyntyneillä sisäelinten tulehduksia? Mutta tässäkin kuolema on hidas.

• tutkii

kuollet vasikat ja määrittää kuolinsyyn. Minusta tutkimus kannattaa ehdottomasti. Syitä voi olla monia, mutta olen kuullut tapauksesta, jossa kivennäisenä oli pelkät natriumkivet. Seurauksena elossa syntyneet, mutta nopeasti heikentyneet vasikat, jotka lopulta menehtyivät.

• Emoja myös

myöhemmin mitä selvisi kuolinsyyksi? Seleeniin ja kivennäisiin veikkaisin liittyvän. Magnesium on myös tärkeä lihaksille ja sydämelle. Jaksamista, aina ei hyvin, vaikka kuinka tekisi parhaansa!

• vähä samanlaista

5stä ensimmäisestä vasikasta 3kuoli, meille kerrottiin että viimekesän rehusatoa voisi epäillä syylliseksi.. huono kesä huonot rehut niin laitumella kuin säilö- ja paalit.. tiedä sitten onko perää. Meillä kans kuollet pienet montuun menee ja ilmoitetaan epävarmat vasta kun näyttävät siltä että varmasti selviävät! Voimia kovasti!! Toivottavasti helpottaa pian!! ja kannattaa tutkituttaa, odottelisin myös ilmoitustta mikä vialla.

• Eläinsuojelija-nainen

Vasikka on herkkä.
      Huolehdi vastasyntyneen ternimaidon saannista,saäännöllisesti - olethan valvontakamera.
      Pihatto ei sovi ongelmakarjalle jossa kuolemantapauksia.
      Ovathan JalostusPalvelu-FABAn tarkkailutiloilta hankitut jäähdykespemu-sonnipapat AIKA indexöityjä, ominaisuuksiensa suhteen?
      Muista sitten että maitotiloilla ei pidetä sonnimulleja koska ne ovat hengenvaarallisia.Saavat kyllä metalliketjujakin katkaistua,hyvällä tuurilla selviät hengissä. Sonneja et pidä naisena omassa hoteessasi.Ne pitää myydä teuraiksi jo puolen vuoden ikäisinä, jos eivät välitysvasikkoina mene mulliloihin.Nyyh, ryhdyn vegetaristiksi..Niin zöböjä noi pikkuruiset sonnivauvapojat.Pieninä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe