Viinapullojen

metallikaulus??!

Voisiko joku ystävällinen kertoa, miten kierrättää viinapullot, joissa kaulan ympärillä korkea metallinen "kaulus"?? Ei kai noita pulloja voi oikein lasinkierrätykseen viedä? en ole keksinyt mitään keinoa millä saada irti se kaulus.... Siis ylipäänsä pullot, joissa muutakin materiaalia (jota ei saa irrotetuksi!) kuin lasi.... mihin ne voi viedä? kiitos neuvoista jo etukäteen!!

8

5332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kierrättäjä1

Et kertonut tarkemmin minkälaisista pulloista on kyse. Viinapulloissa on pantit, joten ne pitää viedä alkon pullonkeräykseen. Mutta, jos näissä ei ole panttia, ne kuuluvat lasinkeräykseen. Metallikorkit on helppo irroittaa ja laittaa metallinkeräykseen. Kierrätysohjeissa sanotaan, että "mielellään myös kaulusrenkaat", mutta se ei ole pakollista. Lasi kuitenkin käsitellään niin moneen kertaan, että ne saavat koneilla noukittua pois ne kaulusrenkaat. Itse olen joskus yskänlääkepullosta irroittanut terävällä veitsellä kaulusrenkaan, mutta se on aika vaarallista puuhaa, joten EN suosittele tätä! Myöskään etikettejä ei tarvitse poistaa lasipulloista, kun vie lasinkeräykseen.

• ......

en ole varma onko ne pullot pantillisia. Luultavasti ei, kun ovat vähän erikoisempia pulloja... myydään kyllä alkossa ihan suomessakin. esim. Stolichnaja vodka. tässä kuva, ja tuossa pullossa on 4-5 cm korkea se metallinen kaulusrengas! http://www.vinoyclub.com.mx/destilados/IMAGENES/stolichnaya.gif Niitä ohuita renkaita olen itsekin irrotellut sivuleikkureilla:) Mutta tuota korkeaa kaulusta ei kyllä saa millään keinoin irti, ainakaan minä! ja joissakin pulloissa on suuaukon sisällä sellaine muovinen suutin, sekään ei irtoa sitten mitenkään:( Mutta hyvä tietää, että tuo kaulusrenkaitten irrotus ei ole pakollista. Jospa ne saavat siellä noukittua nuo isommatkin metallirenkaat sitten erilleen. Kiitos sulle vastauksesta.

• Lepako

viinapullot voi palauttaa Alkoon. Nehän ovat kertalasia ja menevät murusiksi. Sinne joutunut metalli ja muu roska erotellaan prosessissa. Onhan pulloissa kaikenlaista painatusta, muovikaulusta foliota ym.. Sama asia lasinkeräyksessä..

• Kierrättäjä1

Nimittäin täällä alkon pullonpalautuskone ei ota kaikki alkosta ostettuja pulloja vastaan. Siksi neuvoinkin viemään lasinkeräykseen, jos niissä ei ole panttia. Kyllä se kaikki pantilliset pullot ottaa vastaan.

• aloittaja
        Kierrättäjä1 kirjoitti:

Nimittäin täällä alkon pullonpalautuskone ei ota kaikki alkosta ostettuja pulloja vastaan. Siksi neuvoinkin viemään lasinkeräykseen, jos niissä ei ole panttia. Kyllä se kaikki pantilliset pullot ottaa vastaan.

kokeilin nyt sitten kuitenkin viedä noita alkon pullonpalautuskoneeseen. Kun en ollut varma ovatko pantillisia. seinällä oli lappu, että vain pantilliset pullot saa laittaa. Mutta kyllä se otti kaikki pullot vastaan. Tosin ei kaikista tullut korvausta...mun mielestä se meinaa sitä että eivät olleet pantillisia? kone sanoi välillä "tuntematon pullo" ja välillä "kertalasi", ja nuo pullot se viskasi puolivälissä sitä linjaa syrjään. Pantilliset meni sitten ihan loppuun asti sitä linjaa.... kurkin siitä aukosta että mitä siellä tapahtuu:) Kaikista ei siis tullut korvausta, mikäli nyt oikein seurasin. en sitten tiedä, jotenkin niin sekavat ohjeet, kun kuitenkin kone otti kaikki vastaan. Vaikka pantittomia ei muka saanut laittaa.... pitää viedä seuraavan kerran vaikka lasin keräykseen sitten.

• Kierrättäjä1
        aloittaja kirjoitti:

kokeilin nyt sitten kuitenkin viedä noita alkon pullonpalautuskoneeseen. Kun en ollut varma ovatko pantillisia. seinällä oli lappu, että vain pantilliset pullot saa laittaa. Mutta kyllä se otti kaikki pullot vastaan. Tosin ei kaikista tullut korvausta...mun mielestä se meinaa sitä että eivät olleet pantillisia? kone sanoi välillä "tuntematon pullo" ja välillä "kertalasi", ja nuo pullot se viskasi puolivälissä sitä linjaa syrjään. Pantilliset meni sitten ihan loppuun asti sitä linjaa.... kurkin siitä aukosta että mitä siellä tapahtuu:) Kaikista ei siis tullut korvausta, mikäli nyt oikein seurasin. en sitten tiedä, jotenkin niin sekavat ohjeet, kun kuitenkin kone otti kaikki vastaan. Vaikka pantittomia ei muka saanut laittaa.... pitää viedä seuraavan kerran vaikka lasin keräykseen sitten.

Sekin on hyvä juttu, että kone otti silti vastaan ne. Nimittäin kyllä ne sitäkin kautta päätyvät kierrätykseen.

• Lepako
        aloittaja kirjoitti:

Eli Alkon palautusautomaatit ottavat monessa tapauksessa kaikki lasipullot - oli niissä panttia tai ei. Pantillisista tulee vain korvaus ja loput rikotaan jo koneessa. Jotkut automaatit tosiaan hyväksyvät vain pantilliset pullot. Jos näin käy niin Alkoon sisälle voi palauttaa Alkosta ostetut pullot tai sitten sinne lasinkeräykseen. Kerran oli Alkosta ostettuja Smirnoff Ice pulloja pussissa (ei panttia), mutta kone hylkäsi ja antoi takaisin. Kysyin viereisestä Alkosta ottavatko pullot takaisin ja täti sanoi, että otetaan. Eli mitä Alkosta ostaa niin sinne voi palauttaa.

• tonyyyyyyyyyyyyyyy

kyllä ne menee kierrätykseen kaikki lasipullot mitä sinne pistää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe