Australiassa olleet !

Nimetön

Hei. 1. Minkälainen hintataso Australiassa on? Kalliimpaa kuin Suomessa? Millä summalla viikossa sinä pystyisit elämään siellä? 2. Kuinka helposti pääset Australiaan Suomesta, pidemmäksi aikaa..? muuta kommentoitavaa.. Kiitos jos joku eksyy tänne vastaamaan!

8

1544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahdesti käynyt

      1. Australiassa on yleisesti ottaen edullisempi hintataso kuin Suomessa, mm. ruoka ja vaatteet ovat jonkun verran halvempia. Australiaan pätee sama kuin kaikkialla muuallakin; suurkaupungin keskustassa on kallista, syrjäseudulla halvempaa. 100 eurolla elää jo pitkälle, riippuu tietysi lasketaanko asuminen mukaan viikottaiseen elämiseen. 2. Työasioita pitää järjestellä että sinne pääsee lähtemään... alle kuukaudeksi itse en sinne lähtisi, 3 viikkoa olisi varmasti minimi kun lentoihin menee vuorokausi mennen tullen. Ensimmäisellä reissulla olin kaksi kuukautta kun työsuhde päättyi, eli se oli helppo järjestää kun ei vain hakenut heti uutta työpaikkaa. Olen jo ylittänyt WH-iän joten kuukausiksi en pysty lähtemään, turistina voi olla 3kk kerralla.

    • mukaan

      esim. ulkona syöminen on selkeästi edullisempaa. Hyvän aterian saa lounasaikaan helposti n. 8-10 dollarilla, joka on siis luokkaa 5 euroa. Illalla hinnat tietysti kalliimmat. Ruokakaupassa hinnat mielestäni samaa tasoa kuin Suomessa. Ehkä aavistuksen edullisemmat. Hostelleissa majoittuu n.15 eurolla yö. Tietysti jos on samassa paikassa pidempään, kannattaa hankkia asunto. Matkustaminen maan sisällä (lennot, bussipassit) on reilusti edullisempaa kuin Suomessa. Jos aikoo matkustella, kannattaa varata lisäksi rahaa retkiin. Esim. monet 3 päivän retket maksaa n. 300 dollaria (170 euroa). Sisältävät kuitenkin majoituksen ja ruoat. Vaatteet hieman edullisempia kuin suomessa. Sanoisin, että rahaa menee helposti 1000 euroa kuussa, ja tuossa ei ole kovin paljon reissausvaraa. Jos olet max 30-v. Ausseissa voi oleskella WH-viisumilla vuoden (toisaalta jos työskentelee vuoden aikana 90 päivää farmilla, voi hakea viisumille vuoden jatkoaikaa). Turistiviisumilla voi oleskella 3 kk:tta kerrallaan. Itse sain 1 vuoden turistiviisumin, joka oikeuttaa aina 3 kk:n yhtäjaksoiseen oleskeluun maassa. Riittää kun käy välillä jossain muualla ja palaa, saa uudelleen 3 kk:tta.

      • MIR

        Tarkennetaanpa hiukan informaatiota. > Jos olet max 30-v. Ausseissa voi oleskella WH-viisumilla vuoden (toisaalta jos työskentelee > vuoden aikana 90 päivää farmilla, voi hakea viisumille vuoden jatkoaikaa). Tietyillä alueilla tehdyt tietyt työt (maaseudulla, pääasiallisesti maataloustyyppiset työt) oikeuttavat hakemaan toistakin WH-viisumia. Monet käyttävät sen heti ensimmäisen vuotensa jatkoksi mutta sitä voi hakea milloin tahansa myöhemminkin kelpoisuusehtojen täyttyessä. Voit siis palata muutamaksi vuodeksi takaisin Suomeen ja lähteä sitten uudelleen toisen WH:n turvin. > Turistiviisumilla voi oleskella 3 kk:tta kerrallaan. Itse sain 1 vuoden turistiviisumin, > joka oikeuttaa aina 3 kk:n yhtäjaksoiseen oleskeluun maassa. > Riittää kun käy välillä jossain muualla ja palaa, saa uudelleen 3 kk:tta. Turistiviisumi on aina voimassa 12 kk. Sellaista voimassaoloaikaa ei siis erikseen haeta. Tavallinen ETA tosin edellyttää että maassa ollaan kerrallaan max 3 kk ja viimeisen kerran maasta pitää poistua 12 kk kuluessa ensimmäisestä saapumisesta. Tämän lisäksi on erikseen haettavissa turistiviisumeita, jotka oikeuttavat 6 tai 12 kk *yhtäjaksoiseen* oleskeluun maassa. www.immi.gov.au auttaa löytämään itselleen sopivan viisumin.


    • kävin jo

      Moikka, hostelleissa ja muussa ns backbacker paikoissa on joskus todella halpaa. Riippuu tarjouksista, kannattaa varata alkuun muutamaksi päiväksi ja sitten paikan päällä etsiä uusia majapaikkoja. Käytä aikaa siihen että hankit asuinpaikan läheltä toimintaa ja tapahtumia, siellä on aika tylsää jos ei päse minnekään, itse meillä meni bussit ja metrot keskustaan päin mutta siihen meni aina paljon aikaa....eli maksa pieni ylim hinta siitä että takaat hyvät liikenneyhtydet. Lue Lonely planetin australia kirjaa siitä löytyy hyviä vinkkejä

      Ruoka ja juoma on suht edullista, pikaruokalat on joka paikassa auki24/7 ja se on edullisempaa kuin suomessa. Ruokakaupat taajamissa hyviä ja valikoima laaja, jos sulla on mahdollisuus kokkailuun. Vesijohtovesi pääsääntöisesi ainakin isoissa kaupungeissa juomakelpoista, eli vesipulloja ei tarvitse ostaa. Myös esim ranta-alueilla pystyt täyttämään vesipulloja, eli näin vältetään turhien pullojen osto ja luonnon roskaaminen, olisi fiksu idea tänne Suomeenkin.

      Vaatteet, oi oi niitä löytyy ja mitä ihmeellisimpiä merkkejä ja putiikkeja. Varsinkin alennusmyyntien aikaan on todella edullista, eli jos olet shoppailija, älä ota paljon tavaraa mukaan! Esim luonnonkosmetiikka jne on huippuja ausseissa, aurinkorasvat jne kannattaa ostaa sieltä jos olet vähänkään pidemän aikaa siellä. unohda vähäsuojakertoimeilla varustetut rasvat!

      Sisäiset lennot ovat edullisia, useampia koneita menee koko ajan eli netistä hae vaikka jetair, Quantas ovat suht saman hintaisia. Jotkut kentät ovat isojen kaupunkien ulkopuolellla, eli niihin kannattaa katsoa myös kuljetusten hintoja. Aussien kaupungit ovat käsittämättömän laajoja, koska sellä melk kaikki asuu omakotitalo alueilla ja ne alueet on huimia, paljon ei ole meille tyypillisiä kerrostaloalueita.

      Julkinen liikenne hyvä ja toimiva sunnuntaisin on erikoishinnoittelu eli samalla lipulla koko päivän eli se loistavpäivä esim metroseikkailuihin.

      Aussit on päsääntöisesti hyvin ystävällisiä ja auttavaisia. ja hei, seillä ei suomesta poiketen paljon kaduilla kuljeta kaljakorien kanssa, eli julkijuopottelu rajoittuu tiettyihin alueisiin......mutta useimmiten siellä on kuppiloissa suht edullista, yleensä ei mitään hintaylläreitä tule.

      • Down Under

        Qantasin nimessä ei ole u-kirjainta. Joku muukin kirjoitteli sen väärin joskus aiemmin.


      • MIR
        Down Under kirjoitti:

        Qantasin nimessä ei ole u-kirjainta. Joku muukin kirjoitteli sen väärin joskus aiemmin.

        Koska yhtion nimi on alunperin (1920-luvulla) Queensland and Northern Territory Aerial Services Ltd, niin mihin se U-kirjain siina edes mahtuisikaan?


    • Noh..

      Elektroniikka tosi halpaa, ruoka suunnilleen samanhintaista tai hiukan halvempaa kuin kotisuomessa, kaupassa kassat itse laittavat kätevästi ruokatavarat muovipusseihin :-p - ainakin sielläpäin missä itse olin - luultavasti yksineläjä pärjää n. 40 AUD/viikko. Riippuu mitä siitä mitä haluaa ostaa. Pikaruokalat, esim. Mc Donalds/Red Rooster hintasuhde suunnilleen sama kuin täällä.
      Kyllä sinne helposti pääsee jos vain varaa on. Työnsaanti voi kestää, ainakin niin teki itselläni. Mutta kaipa sekin riippuu esim. vuodenajasta. Halvin lento minkä olen tähän asti löytänyt on n. 1200e(vai olikohan 1400e)MENO-PALUU. Kun ajattelee että manner on maailman toisella puolella niin ei se loppujen lopuksi kallis matka ole.
      Halpoja hostelleja löytyy.

      • afryiuihgfryh

        anteeksi, mutta miten kuvittelet 40 dollarin riittävän viikoksi? Ehkä sillä juuri ja juuri saa ruoat jos on mahdollista itse kokata. Tai jos tyytyy syömään pelkästään puuroa, etc. Mutta muuten täytyykin sitten istua hiljaa paikallaan ja olla tekemättä mitään. Jos nyt edes vähän haluaa reissata ja nähdäkin jotain niin kyllä se on 40 dollaria per päivä. Vähintään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      2015
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1673
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1501
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      967
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe