Uusi asunto-osakeyhtiölaki

tulossa?

55

14117

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta olen

aina kuvitellut, että jos vessassa jotain hajoaa, niin eikös se kuulu asunnon omistajalle tai haltijalle ?

• varsinkinnyt

Vanhoissa vessoissa huuhtelulaitteet usein vuotavat läpi, huutelulaitteet yhtiön vastuulla, samoin hanat, alkuperäistasoiset,hintaiset, vastaavan tasoiset uudet, hanan sisuskalut.

• paitsi pytynsäiliö

riippuu siitä onko sulku ennen hanaa (asunnossa sisällä) wc-säilö kuuluu talolle vaikka sulku onkin ennen säiliötä (pääsääntöisesti)

• putkikauppa.com
        varsinkinnyt kirjoitti:

Vanhoissa vessoissa huuhtelulaitteet usein vuotavat läpi, huutelulaitteet yhtiön vastuulla, samoin hanat, alkuperäistasoiset,hintaiset, vastaavan tasoiset uudet, hanan sisuskalut.

Sellaista WC-pyttyä, johon löytyy myös varaosia.

• myös ...

Kaikki vesihanat ja WC,t tulevat osakkaan kontulle. Voi valita sitten kiinalaisen halpis hanan.

• hyvä juttu

Sillä nimittäin, kun näitä vuotavia hanoja ja pönttöjä tulee, niin nyt on helppo soittaa huoltoyhtiölle, että tulevat korjaamaan. Nyt kun se on osakkaan vastuulla, voi helposti hanat ja pöntöt vuotaa pitkään, mikäli ei ole rahaa korjata. Varsinkin yhtiöissä joissa vedenkulutusta ei mitata huoneistokohtaisesti.

• tko0

Eikö se vessanpönttö ole kuulunut tähänkin asti omistajan korjattavaksi?Hanat,viemärit eri asia,muistanko väärin?

• Make60

Taloyhtiöhön voin ne lakimuutoksen jälkeen korjata mutta laskutta homman asukkalta kerralla tai osissa miten se sovitaan. Kotivakuutus ja veroetu tulee myös asukkaalle näistä töistä myös.

• poppyliini

Olen samaa mieltä. Tosi riski peliä jättää tällaiset asiat pois taloyhtiön vastuusta. Pitemmän päälle voi tulla mittavia vesivahinkoja ym. kun kaikille ei kertakaikkiaan ole varaa yllättäviin hankintoihin. Muiden kodinkoneiden hajoaminen ei vaikuta samalla tavallaa koko talon touhuihin.

• mie vaan
        poppyliini kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Tosi riski peliä jättää tällaiset asiat pois taloyhtiön vastuusta. Pitemmän päälle voi tulla mittavia vesivahinkoja ym. kun kaikille ei kertakaikkiaan ole varaa yllättäviin hankintoihin. Muiden kodinkoneiden hajoaminen ei vaikuta samalla tavallaa koko talon touhuihin.

Vuotavat hanat ym... varmaan hoidetaan jos asunnossa oma vesimittari,mutta jos on kiinteä vesimaksu kuten meidän talossa voi olla että kaikki ei välitä tälläisiä asioita hoitaa.

• ja tekee tuhoja

niin eikös tällöin mene kotivakuutuksen piikkiin koko hoito, korjauskustannuksineen päivineen?

• silloin kun

vuoto aiheuttaa vesivahingon,mutta jos vessanpönttö vuotaa vakuutus ei puutu.

• kuitenkin
        silloin kun kirjoitti:

vuoto aiheuttaa vesivahingon,mutta jos vessanpönttö vuotaa vakuutus ei puutu.

mene kotivakuutuksen piikkiin, jos wc-istuin halkeaa tai vesihana hajoaa?

• malleista
        kuitenkin kirjoitti:

mene kotivakuutuksen piikkiin, jos wc-istuin halkeaa tai vesihana hajoaa?

ei niin väliä,kunhan se toimii ja tarvittaessa vuotavan tiivisteen vaihtaa asunto-osakeyhtiö,ettei tule suurempia vahinkoja. WC-pytyn kiinnittää nykyisin taloyhtiö ja uuden hankkii asukas jo nyt. Tämä porvarien hallitus aina vaan huonontaa pienen ihmisen asioita.

• poppyliini

Kotivakuutuksissa on yleensä melko korkea omavastuu jonka takia korjauksia saatetaan sitten vitukutella.

• voidaan sopia

Meillä taloyhtiö korvaa myös semmoiset mitkä pitäisi olla asukkaan korvattavana. Olemme yhtiökokouksessa sopineet niin ja se on hyväksytty. Ei niitä laki tekstejä tarvi niin tarkkaan tuijottaa. Taloyhtiö voi sopia omat säännöksensä. Ei muutakuin seuraavaan yhtiökokoukseen vaan ja kertomaan että jatketaanko vanhalla mallilla.

• Make60

Tämä on hyvä juttu kun itse teen kaiken pikkukorjaukset ja naaputit tettävät ne taloyhtiön laskuun se ei ole hyvä juttu kun vastikkeet nousee. Mitä enemmän laitetaan asukkaan vastuulle niin sitä pienemmät ovat yhtiövastikkeet ja säästyy rahaa. Se jolla on peukalo keskellä kämmentä ja eikä ole ketään tuttua joka tekisi sopuhintaan niin sille se tulee kalliiksi ja se on hyvä ettei tarvitse maksaa toisten mokia. Jos taloyhtiö tekee oman yhtiöjärjestyksen niin se pitää hyväksyttää maistraatissa ja niin edelleen. Jos ei ole hyväksytetty ja joku vie asian oikeuteen niin asunto-osakeyhtiölaki on se minkä mukaan toimitaan.

• kyllä vain

Juuri niin silloin yhtiöllä on selkeä kuva siitä missä kunnossa hanat ja kalusteet on, uskon myös että tällä tavalla asukaskin on kiinnostuneempi pitämään vuotavat hanat kunnossa ja kalusteiden kirjo ei ole mitä sattuu. Pitkällä tähtäimellä tuo säästöä vesilaskuissa ja mahdolliset kosteus vauriot minimoidaan.

• ilmoitetaan
        kyllä vain kirjoitti:

Juuri niin silloin yhtiöllä on selkeä kuva siitä missä kunnossa hanat ja kalusteet on, uskon myös että tällä tavalla asukaskin on kiinnostuneempi pitämään vuotavat hanat kunnossa ja kalusteiden kirjo ei ole mitä sattuu. Pitkällä tähtäimellä tuo säästöä vesilaskuissa ja mahdolliset kosteus vauriot minimoidaan.

vuotavista hanoista ja tiivisteistä taloyhtiönhallitukselle joka tarkistaa tilanteen hakee uudet tiivisteet taikka uudet hanat. Hanojen ja tiivisteiden vaihto ei ole hankala homma. Jos asukas haluaa superlux hanan vessaansa maksaa taloyhtiö perushana hinnan ja asukas loput. Meillä pidetään kirjaa mihinkä huoneistoihin on vaihdettu hanat/tiivisteet päiväykset ja vuosiluvut mukana. Näin pystymme seuraamaan tiivisteiden/hanojen kuluneisuutta.

• sitten?

ei se maailma taas tuohon paskapyttyyn lopu.

• Toivottavasti toteutuu

Nykyään taloyhtiöllä ostatetaan monesti esim. kylpyhuoneremontin yhteydessä uusia hanoja, vaikka enitisetkin olisivat vielä kunnossa. Trendikkäät ihmiset haluvat uuden mallisia hanoja. Harva isännöitsijä tai hallituksen puheenjohtaja, lähtee tutkimaan pitääkö paikkansa väite hanan viallisuudesta? Hyvä lakiuudistus, jos toteutuu? Säästää taloyhtiön kuluja. Pienentää vastikkeiden nousupaineita niiltä osin. Kuka haluaa uuden mallisia hanoja, tai kenellä oikesti viallisia, ostakoon ne itse. Näin kulut kohdentuvat oikein.

• nasta

Tapahtui tosielämässä. Astianpesukoneen poistoletkun liitäntä falskasi eräänä kauniina päivänä, niin että alakerran naapurin astiakaapin takalevyä pitkin tippui vettä. Itse emme olisi tätä huomanneet. Kosteus kerääntyi kaapin sokkelin alle. Meillä on laaja kotivakuutus. Kuvittelin, että vakuutusyhtiö tulee korvaaman naapurimme kaapin. Vaan ei niin ollutkaan. Vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että tällaisissa tapauksissa taloyhtiön vakuutus korvaa vahingon. Onko se näin?

• Mielestäni
        nasta kirjoitti:

Tapahtui tosielämässä. Astianpesukoneen poistoletkun liitäntä falskasi eräänä kauniina päivänä, niin että alakerran naapurin astiakaapin takalevyä pitkin tippui vettä. Itse emme olisi tätä huomanneet. Kosteus kerääntyi kaapin sokkelin alle. Meillä on laaja kotivakuutus. Kuvittelin, että vakuutusyhtiö tulee korvaaman naapurimme kaapin. Vaan ei niin ollutkaan. Vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että tällaisissa tapauksissa taloyhtiön vakuutus korvaa vahingon. Onko se näin?

Asuntoyhtiö tai vakuutus vastaa (riippuen vakuutuksen sisällöstä) vesijohtoverkon rikkoutumisesta aiheutuneen vahingon. Mutta näkyvistä liitoksien tiiveydestä vastaa kyllä asukas. Tässäkin mielestäni, jos sattuu joku äkkirikoutuminen, voi vakuutuksen korvaaminen tulla kysymykseen. Mutta jos jokin näkyvä liitos (olkoonkin se sitten vaikka pesukoneen takana, mutta kuitenkin nähtävillä) pikkuhiljaa on alkanut vuotaa, luulen että vaikea on saada mistään korvausta. Asukkaan on pidettävä silmällä ulkoisesti näkyviä liitoksia/ hanoja, korjautettava ennenkuin niistä alkaa aiheutumaan mahdollisia vesivahinkoja.

• maksakoot itse
        Mielestäni kirjoitti:

Asuntoyhtiö tai vakuutus vastaa (riippuen vakuutuksen sisällöstä) vesijohtoverkon rikkoutumisesta aiheutuneen vahingon. Mutta näkyvistä liitoksien tiiveydestä vastaa kyllä asukas. Tässäkin mielestäni, jos sattuu joku äkkirikoutuminen, voi vakuutuksen korvaaminen tulla kysymykseen. Mutta jos jokin näkyvä liitos (olkoonkin se sitten vaikka pesukoneen takana, mutta kuitenkin nähtävillä) pikkuhiljaa on alkanut vuotaa, luulen että vaikea on saada mistään korvausta. Asukkaan on pidettävä silmällä ulkoisesti näkyviä liitoksia/ hanoja, korjautettava ennenkuin niistä alkaa aiheutumaan mahdollisia vesivahinkoja.

nämä joka kodin "insinöörit" puuhastelevat luullen osaavansa kaiken.. jättäisi asennukset niitä hallitseville. toivottavasti laskusta tulee ISO!!!! -oppi menee joskus perille kantapään kautta.

• pakolliseksi
        maksakoot itse kirjoitti:

nämä joka kodin "insinöörit" puuhastelevat luullen osaavansa kaiken.. jättäisi asennukset niitä hallitseville. toivottavasti laskusta tulee ISO!!!! -oppi menee joskus perille kantapään kautta.

se ilmaisee jos on vuoto ja ilmoitusvastuuhan on asukkaalla.

• santtui
        nasta kirjoitti:

(eli niiden rakenteiden osalta jotka kuuluvat yhtiön vastuu-alueeseen) korvaa yhtiön vakuutus, mutta ne vauriot jotka ovat aiheutuneet osakkaan vastuulla oleviin kohteisiin (esim. keittiön kaapistot yms.) korvaa ainoastaan vaurioituneen asunnon omistajan/vuokralaisen kotivakuutus (siis EI yläpuolella asuneen asunnon vakuutus).

• pakollinen
        pakolliseksi kirjoitti:

se ilmaisee jos on vuoto ja ilmoitusvastuuhan on asukkaalla.

se kaukalo...sinne koneen alle.

• apupoju2
        pakollinen kirjoitti:

se kaukalo...sinne koneen alle.

pakollinen

• c2..
        apupoju2 kirjoitti:

pakollinen

Lueppas joutessasi

• putkimiehenä

Eihän kukaan toinen maksa auton huollostakaan. Mikäli hanoja ja kalusteita käytetään asianmukaisesti, ei huoltoja tarvitse suorittaa kuin harvoin. Moni sattuu kuitenkin elämään kuin pellossa, jolloin huolelliset ja normaalit asukkaat joutuvat myös maksumiehiksi. Maalaisilla on edelleen silloin tällöin vaikeuksia sopeutua sivistykseen. Heille voikin antaa vinkin; palaa takaisin maakuoppaasi, josta olet tullut.

• jaapa_jaa

Kyllä kuules taitaa käytännössä olla ihan toisinpäin. Kaupunkilaisilla se usein on peukalo keskellä kämmentä, hyvä jos veden keitto onnistuu ilman pohjaan palamista. Sen takiahan sitä kaupunkiin muutetaan kun ei itse osata/haluta tehdä mitään. Maalla on totuttu muutenkin tekemään suurimmaksi osaksi itse kaikki duunit. Sehän on vähän pakko kun ei ole palveluja lähellä. Etpä muuten taida itse putkimies olla kun noin kirjoittelet.

• masa1
        jaapa_jaa kirjoitti:

Kyllä kuules taitaa käytännössä olla ihan toisinpäin. Kaupunkilaisilla se usein on peukalo keskellä kämmentä, hyvä jos veden keitto onnistuu ilman pohjaan palamista. Sen takiahan sitä kaupunkiin muutetaan kun ei itse osata/haluta tehdä mitään. Maalla on totuttu muutenkin tekemään suurimmaksi osaksi itse kaikki duunit. Sehän on vähän pakko kun ei ole palveluja lähellä. Etpä muuten taida itse putkimies olla kun noin kirjoittelet.

Aivan niin, osuit juuri oikeaan! Kyllä täällä "maaseudulla" on usein pantava konstit pisimmilleen, että laitteet pysyvät kunnossa. Ja se taito ja näppäryys tuo myös sitä kokemusta, joka valitettavasti monelta kaupunkilaiselta nykyään puuttuukin. Kuinka monasti voimmekaan lukea netistä (tiedoksi edelliselle kirjoittajalle, toimii myös upeasti maaseudullakin!)tapauksista siellä kaupungissa, että ei ole lieden levyä "osattu" kääntää keittämisen jälkeen O:lle, ja niin on keittiöpalo valmis.... Ei kai ole tietoa, kumpaan suuntaan kytkintä väännetään, kun valokytkimet eivät toimi oikeasti kuin ylös/alas? Varmaan kohta pitäis pitääkin siellä teille työväenopistoissa "kytkimien vääntökurssit", että jotain, edes pientä oppia normaalista elämisestä jäisi todella aivolohkoihinne! Ja älähän hätäile meidän sinne maakuoppaan paluusta, sinnehän lopulta joudumme kaikki.....

• Käytäntö tämä on.

Asunnossa voi elää kun pellossa jos on "syrjäytynyt" ei tarvitse välittää vaikka "kukka lamppu "käräyttää asunnon tai hanat jäi päälle viikonloppuna kun oli niin kännissä. Viis vahingosta yhteiskunta hoitaa. Eli mikään ei muutu ne jotka maksaa jo joka rahasta sen mitä verottaja jättää maksaa edellen ja ne jotka viiveisaa ei maksa mistään mitään.

• joku.?.

mut näinhän minä olen koko ajan tehnykki.. eli ite korjannu minkä on ite pystyny tekeen..

• Jussipussi

Ensin vastuista: Nykyisen lain mukaan yhtiö vastaa siitä, että wc-pytty toimii, siis wc:n huuhtelulaitteista. Osakas vastaa posliiniosista. Samoin lavuaarin ja hanan osalta, siis osakas vastaa altaasta, yhtiö hanasta. Viemäröinnistä vastaa yhtiö, samoin kiinteistä vesijohdoista. Tulevaisuudessa osakkaalla olisi ensinnäkin velvollisuus ilmoittaa yhtiölle aina remonteista, myös kun kohtena on kuiva tila. Yhtiöllä olisi oikeus jopa valita perustelluista syistä remontille valvoja, ja veloittaa kustannukset osakkaalta. Osakkaalle voisi siirtyä myös vastuu esim. hanoista. Kiinteistövakuutuksen korvauspiiriin kuuluu mm. kiinteästi liitetyn pesukoneen poistoputken pettäminen. Varminta on, kun myös asukkaalla on kattava kotivakuutus.

• touhua

Hölmöä touhua taas päätöksenteossa. Nuo on aikoinaan laitettu yhtiön hoidettavaksi sen vuoksi että ne tehtäisiin ja toimisi oikein. Nyt kun jokainen saa ja joutuu korjaamaan itse vesikalusteensa niiden virityskorjaukset ja sen aiheuttamat vahingot tulee lisääntymään. Lisäksi vedenkulutus ja yhteiset asumiskulut koska vikoja ja huoltoja jää tekemättä kun kaikki maksaa ja yhtiökään ei enää korvaa.

• ^*^

Kyllä se nyt vaan on nyt niin että taloyhtiössä suurin päättävä elin on yhtiökokous jossa on päättetty vastuu jakotaulukon sisältö. Tämä taulukko on se opus/lehti mikä määrittelee sen mikä kuuluu yhtiölle ja mikä taas asukkaan vastuulle. Joten eikun yhtiökokoukseen kysymään mitä tehdään.

• Uusi asunto-osakeyhtiölaki

joka on perseestä. Mitenkäs vuokra kämpisä??? Nyt jo kiuaskivet jätetään antamatta, viime vuona nekin kuului vuokraan. ei ole iso kustannus, tiedän, mutta se on periaate kysymys. Vuokria kyllä nostetaan vuosittain, mutta vastinetta sille saa entistä vähemmän kun remonttejakin tehdään juosten kusten. Ja kun esimerkiksi putki alkaa vuotamaan niin vaihdatetaan vain puolen metrin pätkä uutta ja heti kohta vuotaa vierestä.

• Uusi AsOyL ei liity mitenkään vuokralaisen elämään, vai kiinnostaako sinua oikeasti kumpi maksaa korjauksen, asunto-osakeyhtiö tai sinun vuokranantajasi?

• Uusi asunto-osakeyhtiölaki
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Uusi AsOyL ei liity mitenkään vuokralaisen elämään, vai kiinnostaako sinua oikeasti kumpi maksaa korjauksen, asunto-osakeyhtiö tai sinun vuokranantajasi?

eipä niinkän asian vierestä. Josko nuo korjaukset maksaa vuokran antaja, niin hän siirtää ne tavalla tai toisela vuokralaisen maksettavaksi. Yleensä korottamalla vuokraa. Ja toisekseen taloyhtiö(joka on vuokran antajani) näköjän yksipuolisesti päättää, mikä kuuluu vuokraan ja mikä ei (vrt. edellisesä viestisäni kiuaskivet). Sehän voi päättää tuon lain perusteella, että minä maksan jatkosa myös vessan ym korjauksetkin.

• on se hyvä

sitten kait yhtiövastikkeet laskee??

• On se hyva, etta omistusasunnon vastuu siirtyy kelle se kuuluukin. Tulee pidettya parempaa huolta kodista kun itse joutuu maksamaankin.

• omistaja vuosia

Meidän taloyhtiössä on maksettu jo kymmeniä vuosia itse wc ja hanakorjaukset. Hallituksen päätökselä osakkaat ovat korjauttaneet tai itse korjanneet tippuvat hanat ym. Ei ole käynyt mielessäkään, ettei kuuluisi itse korjata omassa asunnossa tuollaista.

• omistaja vuosia kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä on maksettu jo kymmeniä vuosia itse wc ja hanakorjaukset. Hallituksen päätökselä osakkaat ovat korjauttaneet tai itse korjanneet tippuvat hanat ym. Ei ole käynyt mielessäkään, ettei kuuluisi itse korjata omassa asunnossa tuollaista.

Mielestäni hanojen korjaus on aina kuulunut asunnon omistajalle tai haltijalle. Jos vahinko sattuu putkikatkeaman vuoksi seinäpinnan tason sisältä, on silloin täloyhtiö korjaavana ja vastuuvelvoitettu. Näin oli itselläni, kun putki katkesi, Sitä tutkittiin , että olisiko tapaus yhtiön kojattava. Se oli juuri tästä syystä. Korjatkaa jos olen väärässä.

• laki luke
        omistaja vuosia kirjoitti:

Ei noita asioita hallitus päätä. hallitus toteuttaa yhtiökokouksen päätöksiä ja katsoo, että hallinto hoidetaan oikein. Hallituksen päätösvalta on todellisuudessa aika vähäinen, vaikka jotkun hallituksen pj:t ja jäsenet luulevatkin olevansa kaikkien muiden yläpuolella. hallitus ei voi muuttaa vastuunjakotaulukkoa - siihen tarvitaan yleisen kokouksen päätös ja jossakin tapauksessa voidaan vaatia kaikkien osakeenomistajien hyväksyntä muutokselle. Myös yhtiöjärjestys voi rajoittaa päätöksentekoa joissakin asioissa.

• se hienoa
        omistaja vuosia kirjoitti:

kun kaikki ajattelisi tuolla tavalla, mutta kun maailmassa vaan sattuu olemaan ihmisiä, jotka antavat hanan/pöntön vuotaa, jos se pitäisi itse korjata. ja vielä kun vesilasku tulee vain henkilöiden mukaan eikä kulutuksen, niin sitä suuremmalla syyllä annetaan veden valua läpi ja koko yhtiö maksaa näiden turhasta vedestä.

• tippuvista hanoista
        se hienoa kirjoitti:

kun kaikki ajattelisi tuolla tavalla, mutta kun maailmassa vaan sattuu olemaan ihmisiä, jotka antavat hanan/pöntön vuotaa, jos se pitäisi itse korjata. ja vielä kun vesilasku tulee vain henkilöiden mukaan eikä kulutuksen, niin sitä suuremmalla syyllä annetaan veden valua läpi ja koko yhtiö maksaa näiden turhasta vedestä.

ei vuotavista...

• Meisselimies
        tippuvista hanoista kirjoitti:

ei vuotavista...

on helppo kiristää - ruuvari tai 9mm hylsy kouraan ja kiristelemään;).

• samik

siis ei perhana pitääkö tässä alkaa käymään koulua jossain lvi-alalla..ja mitäköhän vielä jos tulee joku sähkövika niin pitääkö sitäkin alkaa ite fiksaa!!??huhhuh..

• Sähkäri Rane

Ei PIDÄ itse mennä remppaamaan jos ei osaa. Talo tilaa korjaajan(tai itse tilaat) ja Sinä vaan olet maksumiehenä.

• RAPUMIES7

että vuokralainen joutuu ne maksaa jos ovat ikuisen vanhoja ,eikä niitä tahallaan särjetä ja hanat on kuluvia osia joten sekään ei ikuisuutta kestä on se väärin, Kaikki laitetaan asukkaalle , ja monella on vuotaviahanoja sen jälkeeen.

• maksaa

Joudut kyllä ilmoittamaan asunnon omistajalle, joka tilaa sitten huollon.

• tulossa ....

Kyllähän lakiin on muitakin muutoksia tulossa, mm. remonttia paitsi maalausremonttia ei saa tehdä ilman yhtiön suostumusta. Täten esim. lattialaminaatin teko vaatii yhtiön suostumuksen. Ennestäähän on jo ollut sääntö, että mm. vettä ei saa sulkea ilman yhtiön lupaa. Myöskin huoneistokohtaisia vesimittareihin yritetään panostaa. Silloinhan hanojen vuodotkin menee maksuun.

• KANNATTAAKIN

VAIHDATTAA TAI KORJAUTTA KAIKKI VÄHÄNKIN EPÄKUNNOSSA OLEVAT HANAT JA WC ISTUMET ENNEN KUIN LAKI ASTUU VOIMAAN...

• ja velvollisuutta;

tulee lisää osakkeenomistajlle. Entiseen malliin ei remppoja esim. ei voi enään tehdä. Tiedottaa pitää ja kirjallisessa muodossa; jolloin ei tulevalle ostajalle jää "killereitä" jotka muutoin jäisivät hänen kontolleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe