Kajaanilaismäkihyppääjät

KäyhköRautionaho

Mitähän mahtanee kuulua takavuosien kajaanilais- mäkimiehille? 70-80 -luvullahan mainetta pitivät yllä Räisäs Tapsa, Kylmäahon Kimmo, Ahosen veljekset ja oliko joku Jääskeläinenkin? Yhistetyn mies taisi olla Anttalainen?

34

4013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veljeksestä

toinen on kuollut, toinen on pultsarina, välillä telkien takana. Jääskeläinen oli yhdistetyssä ja on Lahdessa valmentaa poikaansa. Räisäsen Tapsasta en tiedä, enkä Kylmäahon Kimmosta tiedä mitään. Tuota Anttalaisesta en ole kuullutkaan ikinä.

• Löytyvinään

• Löytyvinään
        Löytyvinään kirjoitti:

Rakennusmestari, matkailuyrittäjä Tapio Räisänen on täyttänyt 60 vuotta viime kuussa: http://www.hiihtoliitto.fi/?x13232=7070008

Juttu oli päivätty huhtikuussa, mutta Tapsan synttärit ovat olleet vasta kolme päivää sitten!

• Tämäkö?

Oulussa on Avoris Oy -niminen, vammaisten apuvälineitä valmistava yritys, jonka osakkaana ja apuvalmistajana toimii Kimmo Antero Kylmäaho -niminen mies. Voisi olla tuo entinen mäkihyppääjä? http://www.avoris.fi/yhteystiedot.html

• Mervi vaan terve
        Tämäkö? kirjoitti:

Oulussa on Avoris Oy -niminen, vammaisten apuvälineitä valmistava yritys, jonka osakkaana ja apuvalmistajana toimii Kimmo Antero Kylmäaho -niminen mies. Voisi olla tuo entinen mäkihyppääjä? http://www.avoris.fi/yhteystiedot.html

Matti Nykänen asuu nykyään Jyväskylässä, eikä kotia ole tulemista...perkele.

• Anonyymi
        Tämäkö? kirjoitti:

Ehkä on ei oo kylmä Ahosta kuulut vuosiin.

• Anonyymi

Topi oli yhdistetyn mäkihyppääjä kajaanissa.

• afe

pojan kummi on Matti Nykänen ja toinen Ahosista oli se, joka murtautui kioskiin Nykäsen kanssa, siitä tuli Matin elokuvassa.

• vimpelin mäen tamppaaja

Tunnetuin kajaanilaisista hyppääjistä lienee kuitenkin Pekka Suorsa.

• kuitenkin

maailmanmestari Tapio Räisänen tunnetuin.

• Anonyymi
        kuitenkin kirjoitti:

maailmanmestari Tapio Räisänen tunnetuin.

On tosin taivalkoskelainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tosin taivalkoskelainen

Niin on nyt mutta urheilu aikoina oli Kajaanilainen

• Anonyymi

Kylmäahon Kimmo asuu Kouvolan seudulla, jonne 80-luvun loppupuolella muutti ja sai vielä maailmancupin pisteitäkin Lahdessa- oisko ollut 1988 edustaessaan Kouvolan Hiihtoseuraa. Hetkeen en ole Kimmoa nähnyt, mutta "elävien kirjoissa" on viimeisimmän tietoni mukaan.

• Anonyymi

Hyvin menee köpällä ja liedellä;) Kajaanin entisillä mäkikotkilla:)

• Anonyymi

Kinnusen Sede on ollut jo vuosia veteraanien kisoissa aina maailmanmestari.
        yhtenä vuonna Nykänen oli samoissa kisoissa viides kun Sede voitti.

• Anonyymi

Olihan meillä myös Eljas Heikkinen . Onkohan elossa ?

• Anonyymi

Eljas on tuonpuoleisissa.

• Anonyymi

Huuskon Kimmo oli kova mäkimies hänkin. Voi olla pisimpään uraansa jatkanut kajaanilaiskotka.

• Anonyymi

Jep tää pitää paikkansa ja olen hengissä vielä veri vetää mäkeen edelleen kun mä aloitin mäki hyppy uran ei ollut rahaa harrastaa ennen kuin edes mennyt Lauri musakka osti mulle Järvisen sukset eikä tarvinnut maksaa niitä vaikka oli kapiainen muille hyppääjille hankala sotilas on sotilas mulle ei ikinä ollut hankala mutta lauri tiesi kun oli köyhä ja piti saada rahaa et vois jatkaa harrastusta mutta kun jalka pallo oli myös lähellä sydan pelasisin samalla jalka pallo oli kajaanin hakan edustus joukkouessa hyökkjä. Suurin osa kajaani laisista mäkihyppääjistä on elossa Ainostaan Ahosen Hannu on kuolut Veli matti on elossa samoi Kimmo kylmä Aho tapsa minä Kimmo Huusko toivo anttalainen kari ja Jouko asuu Lahdessa vuosia sitten kajaanin mäki urheilu kukoisti mutta nyt mäet lahoo ei oo montaa hyppääjää jokunen juniori on mutta kun ne vetäjät puuttui silloin oli hyppääjiä kun oma poika hyppäsi sitte poika lopetti myös isä lopetti silloin kato on käynyt kajaanin mäki urheilulle ja meidän 60 k räjäytettiin se tuntu erittäin raskaalta kun isoa mäkeä ei ole enää mutta mäki oli jo vanha ja ehkä vaarallinen kun jokaista mäkeä pitää kunnostaa kesällä talvella joskus meitäkin hyppääjiä oli mutta ei enää näin se vaan menee aikansa kutakin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep tää pitää paikkansa ja olen hengissä vielä veri vetää mäkeen edelleen kun mä aloitin mäki hyppy uran ei ollut rahaa harrastaa ennen kuin edes mennyt Lauri musakka osti mulle Järvisen sukset eikä tarvinnut maksaa niitä vaikka oli kapiainen muille hyppääjille hankala sotilas on sotilas mulle ei ikinä ollut hankala mutta lauri tiesi kun oli köyhä ja piti saada rahaa et vois jatkaa harrastusta mutta kun jalka pallo oli myös lähellä sydan pelasisin samalla jalka pallo oli kajaanin hakan edustus joukkouessa hyökkjä. Suurin osa kajaani laisista mäkihyppääjistä on elossa Ainostaan Ahosen Hannu on kuolut Veli matti on elossa samoi Kimmo kylmä Aho tapsa minä Kimmo Huusko toivo anttalainen kari ja Jouko asuu Lahdessa vuosia sitten kajaanin mäki urheilu kukoisti mutta nyt mäet lahoo ei oo montaa hyppääjää jokunen juniori on mutta kun ne vetäjät puuttui silloin oli hyppääjiä kun oma poika hyppäsi sitte poika lopetti myös isä lopetti silloin kato on käynyt kajaanin mäki urheilulle ja meidän 60 k räjäytettiin se tuntu erittäin raskaalta kun isoa mäkeä ei ole enää mutta mäki oli jo vanha ja ehkä vaarallinen kun jokaista mäkeä pitää kunnostaa kesällä talvella joskus meitäkin hyppääjiä oli mutta ei enää näin se vaan menee aikansa kutakin

Mutta jatkaa vois mutta ei oo rahaa tarpeeksi kun ei voi harjoitella koko homma loppui kun ei vaan oo rahaa matkat maksaa kilpailuihin missä niitä on Suomessa ulkomailla ainakin veteraani sarjoja vaikka laji on edelleen lähellä sydäntä mutta se raha puuttuu millä. Voi kustantaa joitakin kilpailu matkoja mutta eise mitään menne joskus kun pääsee jonkin kilpailemaan ja näkis samalla entisiä kilpailu kavereita nekin on veteraani sarjoissa ite yli 60 v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös Eljas Heikkinen on kuolut Heikki Väisänen elävien kisoissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä touhua oli kestänyt yli 37 v pärjäsin ihän hyvin vaikken pääsyt mm tasolle ura oli iha hyvä kun tuli väli vuosi 3 v en pääsyt mäkeen kun piti paranella murtunutta reisi luuta mä tein kajaanin mäessä voltin kun erehdyin lähtee varpailla voltti tuli suksi väänsi vasemman jalan murtuman ne oli jus tärkeimmät hypyt kun mä oivalsin miten lennetään pitkälle piti sattua tää haaveri mutta kun se parani mä aloitin uudelleen alusta hyppäämisen hypyt parani ja meni isompiin mäkiin moni lopettaa uransa jos joku paikka. Menee poikki mutta mulla ei luonne antanut periksi säikähdin mutten pelänyt yhtään aloittaa alusta ehkä luonne on poikkeeva kun ei osaa lopettaa vaikka vahinkoja sattuu mutta se on pelin henki täytyy tietää vaarat mihin ryhtyy mutta paljon se on antanut mulle ei harmita yhtään se oli yks osaa elämän tapaa ei muuta.

• Anonyymi

Jouko Karjalainen ja Jyri Pelkonen, kovia mäkimiehiä, vaikka yhdistetyn olympiamitalisteja ovatkin

• Anonyymi

Vieläkö Väisäsen Heikki lienee hengissä? Tuli tutuksi joskus 60-luvulla kesätöissä Kajaani Oy:ssä.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämän mukaan on vielä nuori mies :)
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Heikki_Väisänen_(mäkihyppääjä)

Heikki asui aikoinaan teppanassa naapurissa ja kertoi mm. että kun he Veikko Kankkosen kanssa olivat kisoissa niin ennen hyppyä ottivat kossua että uskalsivat hypätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heikki asui aikoinaan teppanassa naapurissa ja kertoi mm. että kun he Veikko Kankkosen kanssa olivat kisoissa niin ennen hyppyä ottivat kossua että uskalsivat hypätä.

Tämä oli silloin ennen, kun mäkihyppääjät ottivat huikan, että sopiva rentous säilyi. Ja ampujat siksi, ettei käsi tärissyt.

Sitten, penteleet, ryhtyivät tekemään puhallustestejä.

• Anonyymi

Muistatko ketkä olivat rakentamassa jo purettua Vimpelinvaaran isoa hyppyrimäkeä 1950-luvulla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistatko ketkä olivat rakentamassa jo purettua Vimpelinvaaran isoa hyppyrimäkeä 1950-luvulla?

Yks oli Vimparin Antto kirves mies.

• Anonyymi

Hyppääkö Timo Fjönttä vielä?

• Anonyymi

Oliko jonkun kajaanilasen mäkihyppääjän lempinimi "Letku"? Tuon Huuskon Kimmon hienon ja kunnioitettavan uran muistan. Mäkimies viimeisen päälle ja todella harmi jos rahan vähyyteen pitänyt lopettaa.

Eikö niitä Huuskon veljeksiä ollut muitakin kovia urheilumiehiä vai muistanko väärin? Nyrkkeilijä taisi ainakin joku olla. Nopeakätinen ja sähäkkä ku kobra.

Tuo Musakka kuulostaa kans tutulta, mahtoikohan joku sen niminen harrastaa hyppäämistäkin silloin 70-luvulla jos ois vaikka isänsä ollut valmentaja.

• Anonyymi

Kinnus Sede ja Buuklöövin Janne reenaavat seuraavaa mäkiviikkoo varten.

• Anonyymi

Heikki Väisänen Pekka Suorsa

• Anonyymi

Hanski on mullan alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      149
      2489
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      691
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe