Pekka Siitoin ja Rudolf Steiner

okkultisteja ja rasisteja

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_Siitoin http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner Äkkiseltään joku voisi kysyä, että mitä yhteistä näillä miehillä on? No ainakin pari yhdistävää tekijää: 1. Okkultismi Siitoin perusti turun Hengentieteen seuran ja oli okkultisti. Steiner perusti antroposofisen hengentieteen oppisuunnan ja piti okkultismista luentoja Helsingissä. Molemmilla herroilla oli vahva usko henkimaailman asioihin. Okkultismi ja hengentiede olivat ne asiat, jotka sai molemmat herrat pauloihinsa. 2. Rotuoppi Pekka Siitoin ei salaillut rasistisia ajatuksiaan. Siitoin kannatti rotuoppia, ja teki sen selväksi kirjoituksissaan ja puheissaan. Myös Rudolf Steiner puhui rotuopista ja monissa hänen alkuperäisissä kirjoituksissaan on rotuopillisia ja hyvinkin rasistisia tekstejä. Molempien herrojen kirjoituksissa ja puheissa valkoinen rotu oli parempi kuin muut rodut. Entä mikä erottaa näitä herroja? No ainakin se, että Pekka Siitoimen oppien päälle ei ole rakennettu koulua, jota markkinoitaisiin asiaan vihkiytymättömille vanhemmille kauniilla piirroksilla ja kanteleen soitolla.

35

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kvanttis

      Aika rehvakka avaus. En edes minä, joka näen joka nurkan takana mustahattuisen miehen olisi keksinyt tällaista analogiaa. Pakko oli kommentoida, vaikka olin vakaasti päättänyt olla osallistumatta enää yhteenkään pseudoanalyyttiseen pohdintaan siitä mitä steinerkoulu on tai ei ole. Jutustelun kiivaus on kevään myötä laantunut, edes klassikkokommentoijat (Faija, Kamppis, CheSimo) eivät näköjään oikein jaksa, vaikka taitaa Faija välillä tuupata jollakin muulla nikillä jonkun tokaisun. Noh, tämä on mielestäni herkullinen rinnastus vaikka suht kosminen lähestyminen, mutta väliäkö sillä. Meillä tuossa päivänä muutamana oli taas tilanne, että taitaa opettajalla olla lääkityksen tarkistuksen paikka, ja isolla osalla vanhempiakin... jotenkin säälittää se lammasmaisuus, joka vanhempien keskuudessa vallitsee, kun pitäisi ottaa kantaa johonkin muuhun kuin kudotaanko sukkaa vai järjestetäänkö ongintaa. Ikäväkseni jouduin taas toteamaan, että liian moni itse koulussa kiusattu, pärjäämätön, tai muuten vaan todellisuuspakoinen ihminen laittaa lapsensa steinerkouluun kompensaationa omasta historiastaan. Vanhempainilta, jos joku, on oikea typeryyden dominanssin tyyssija. No joo, onhan se toki kiva sanoa, että ollaan yhteisöllisiä, mutta usein se vaan tarkoittaa, että vanhempien joukossa on joku enemmän yhteisöllinen, joka yltiöaktiivisuudellaan saa suurimman osan uskomaan, että hänen/koulun näkemys on aina oikea ja vastakkainen näkemys ehdottoman väärä. Mutta, jotta ei tulisi kellekään mieleen, että tonkin pitäisi hankkia elämä, päätän täältä tähän.

      • Kamppailun harrastaja

        Kvanttis 15.5.09 / klo 20:27: "Jutustelun kiivaus on kevään myötä laantunut, edes klassikkokommentoijat (Faija, Kamppis, CheSimo) eivät näköjään oikein jaksa, vaikka taitaa Faija välillä tuupata jollakin muulla nikillä jonkun tokaisun."

        Kieltämättä alkaa jutut hyytymään. Aloitin itse kirjoittelut viime kesälomalla kun oli ylimääräistä vapaa-aikaa ja sitten jotenkin juutuin tänne. Nyt alkaa kuitenkin olla kaikki aiheeseen liittyvä sanottu ja puitu joten into alkaa laantua.

        Kvanttis: "jotenkin säälittää se lammasmaisuus, joka vanhempien keskuudessa vallitsee, kun pitäisi ottaa kantaa johonkin muuhun kuin kudotaanko sukkaa vai järjestetäänkö ongintaa."

        Joskus oli juttua Steinerfaijan kanssa koulujen kehittämisestä (joku "Paras koulu" tms. ketju). SF esitteli joitain S-koulun kehittämisehdotuksia ja ehdotin hänelle, että voisi esitellä niitä koulunsa vanhemmille ja kertoa saamastaan palautteesta. Mitä lie tapahtunut? Siitä olisi voinut jotain uutta jutun aihetta saada. Mutta että näillä eväillä en jaksa minäkään kirjoitella.


      • Tuli elämä eteen ja piti valita mitä jättää tekemättä... En ole multinikkeillytkään vaan ollut ihan hiljaista poikaa näitten ajantappoaktiviteettien suuntaan. Sama juttu myös kuin Kamppailun harrastajalla. Kaikki on tullut aika pitkälle jo sanottua.


      • spedafaba
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Kvanttis 15.5.09 / klo 20:27: "Jutustelun kiivaus on kevään myötä laantunut, edes klassikkokommentoijat (Faija, Kamppis, CheSimo) eivät näköjään oikein jaksa, vaikka taitaa Faija välillä tuupata jollakin muulla nikillä jonkun tokaisun."

        Kieltämättä alkaa jutut hyytymään. Aloitin itse kirjoittelut viime kesälomalla kun oli ylimääräistä vapaa-aikaa ja sitten jotenkin juutuin tänne. Nyt alkaa kuitenkin olla kaikki aiheeseen liittyvä sanottu ja puitu joten into alkaa laantua.

        Kvanttis: "jotenkin säälittää se lammasmaisuus, joka vanhempien keskuudessa vallitsee, kun pitäisi ottaa kantaa johonkin muuhun kuin kudotaanko sukkaa vai järjestetäänkö ongintaa."

        Joskus oli juttua Steinerfaijan kanssa koulujen kehittämisestä (joku "Paras koulu" tms. ketju). SF esitteli joitain S-koulun kehittämisehdotuksia ja ehdotin hänelle, että voisi esitellä niitä koulunsa vanhemmille ja kertoa saamastaan palautteesta. Mitä lie tapahtunut? Siitä olisi voinut jotain uutta jutun aihetta saada. Mutta että näillä eväillä en jaksa minäkään kirjoitella.

        Olen pannut muutamia asioita vireille ja jotain tuloksiakin on tullut. Hidasta myyräntyötähän se on, mutta hiljaa hyvä tulee ;o)

        (mikä ihmeen rajoitus tänne on tullut! "väärinkäytösten estämiseksi useiden viestien...")
        -Steinerfaija


      • spedafaba kirjoitti:

        Olen pannut muutamia asioita vireille ja jotain tuloksiakin on tullut. Hidasta myyräntyötähän se on, mutta hiljaa hyvä tulee ;o)

        (mikä ihmeen rajoitus tänne on tullut! "väärinkäytösten estämiseksi useiden viestien...")
        -Steinerfaija

        Ja sitten poistin tuon toisen viestin, jossa oli sama teksti. Kauheeta sekoilua... Sori


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Tuli elämä eteen ja piti valita mitä jättää tekemättä... En ole multinikkeillytkään vaan ollut ihan hiljaista poikaa näitten ajantappoaktiviteettien suuntaan. Sama juttu myös kuin Kamppailun harrastajalla. Kaikki on tullut aika pitkälle jo sanottua.

        Sulla on hyvä tyyli kirjoiella. (Perhana kun pukkaa kirjotsvihreitä, pistän kaljan piikkiin.) Jatka ihmeessä. Mulla on se sun listas tallella, mä seuraan tilannetta ja pistän ruksin joka kohtaan, mikä toteutuu.

        Mutta nuorimmaista (ja sen jälkeen tulevaa) en steineriin laita ennen kun kaikki kohdat on täytetty ja mä pääsen juttelemaan koulun henkilökunnan kanssa niinku nyk. peruskoulussa. :-D Tällä vauhdilla ne on tosin aikuisia, joten musta ei välttämättä maksavaa asiakasta saa (ed. lause saattaa sisältää kevyttä v*ttuilua, mikä suotakoon) . :-D

        Mjaa. Hyvää juhannusta sulle ja gietekin Kvanttikselle. Ja CheSimolle tietty.


      • Kvanttis
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Sulla on hyvä tyyli kirjoiella. (Perhana kun pukkaa kirjotsvihreitä, pistän kaljan piikkiin.) Jatka ihmeessä. Mulla on se sun listas tallella, mä seuraan tilannetta ja pistän ruksin joka kohtaan, mikä toteutuu.

        Mutta nuorimmaista (ja sen jälkeen tulevaa) en steineriin laita ennen kun kaikki kohdat on täytetty ja mä pääsen juttelemaan koulun henkilökunnan kanssa niinku nyk. peruskoulussa. :-D Tällä vauhdilla ne on tosin aikuisia, joten musta ei välttämättä maksavaa asiakasta saa (ed. lause saattaa sisältää kevyttä v*ttuilua, mikä suotakoon) . :-D

        Mjaa. Hyvää juhannusta sulle ja gietekin Kvanttikselle. Ja CheSimolle tietty.

        Hauskaa juhannusta vaan kaikille aktivisteille, Kamppis on näköjään jo pikkuhiljaa aloitellutkin matkan kohti keskikesän kliimaksin selvänäköisyyden tilaa. Asiaa!

        Pakko tässä on mainita kyllä, että olen ilahtuneena löytänyt täältä taas pari uutta asiaan vihkiytynyttä höyrypäätä: "SteinerÄippä" ja "RaijaKo". SteinerÄippä on suhteellisen normiesimerkki siitä jengistä mitä tuolla koululla notkuu, väsää nukkeja, arvostelee toisia, ylenkatsoo vääräuskoisia eikä vieläkään usko, että Kaisu Virkkunen on kuollut. RaijaKo on tainnut taas jäänyt vaille sitä, jonka saaminen voisi vähän rentouttaa ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä.

        Tän keskustelun rasittavin piirre on koko ajan ollut kyllä ehdottomasti diskuteerajien suhteellisen alhainen sivistystaso...toisaalta suhteellisen sivistymättömiä möllejä steinerkoululaisten vanhemmat ovatkin, eli näin ollen tää lätinä korreloi melko eksaktisti tätä porukkaa. Oli muuten surkea analogia.

        Lueskelin tuossa, että Faijan koululla on syksyllä jotkut kansainväiset steinerhölmöilyt. Siellä varmaan selvänäköisyyden aura saavuttaa sellaisen hehkun, että tavallinen kansa luulee maailmanlopun tulleen. Olen kyllä hieman huolissani siitä miten Faija pysyy kasassa tuon oman kiihkeähkön uskonnonvastaisuutensa ja steiner-koulun eteerisen hörhöilyn välimaastossa. Voimia vaan!

        No jaa, mutta on tää sellaista alkemistista vääntöä, jossa koitetaan transmutaaion kautta saada paskasta kultaa. Kuuntelin tuossa taannoin oikein vanhan liiton antrostaikkujen jorinoita vuosikymmenten takaa ja ihmettelen kyllä miten siltäkin aikakaudelta on todistetusti säilynyt porukkaa ICD-10 F60-F69:n ulkopuolella. On se vaan ollut sellaista hulabaloota silloin; ja osin kyllä vieläkin.

        No nyt taas kesää lööbaamista ja elokuussa peitsi tanassa puolustamaan toisinajattelevia lapsiaan. Kuinka monelle on tuttu kysymys: "Mutta miksi ihmeessä olet laittanut lapsesi steiner-kouluun, jos kaikki on täällä niin huonosti". En ainakaan siksi, että itseäni olisi nöyryytetty ja tasapäistetty peruskoulussa, koska peruskoulu ei sitä tee. Jos tarkkoja ollaan niin steiner-kouluhan se tasapäistää eikä salli toisinajattelua, mutta tämän vappuväen mielestähän ajattelu ei kuulu muille kuin niille, joilla on siihen selvänöisyyden lahja. Hahaa nyt sainkin ajatuksesta kiinni: steiner-kouluhan ei tue ajattelua vaan mekaanista toimintaa ja behavioristista pedagogiikkaa. Luovuus on siellä sitä, että kopioi kuvan tai liikkeen, (siis se eukka on tosiaan aivan käsittämätöntä) ei sitä, että etsittäisiin uusia näkökulmia asioihin ja osattaisiin yhdistää niitä. Tärkeämpää on se miltä joku näyttää kuin se mitä se viestii.

        Jaa täytyy varmaan lopetella ja ruveta tekemään ruokaa kakaroille (siis muuten ihan oikeaa luomuruokaa, eikä sitä kosmisesti "säteilytettyä" saksalaisroskaa mitä antrot syöttävät tai sitten muiden kiireisten kunnon steinervanhempien suosimaa einestä) Tämän verran hörhö mäkin olen. Kippis

        PS. Tosta ruokahommasta vois kans joskus alustaa; siis siitä sarvien jemmaamisesta peltoon ja niiden saksan hirven suolenpätkien kanssa touhuilusta, mutta taitaa mennä vähän ohi tän foorumin fokuksesta.

        PPS. Mutta hyvää kesää siis kaikille ja muistakaahan ottaa ne lääkkeet, koska niistä ei ole hyötyä kuin otettuna.

        ¡Viva la Revolución!


      • Kamppailun harrastaja
        Kvanttis kirjoitti:

        Hauskaa juhannusta vaan kaikille aktivisteille, Kamppis on näköjään jo pikkuhiljaa aloitellutkin matkan kohti keskikesän kliimaksin selvänäköisyyden tilaa. Asiaa!

        Pakko tässä on mainita kyllä, että olen ilahtuneena löytänyt täältä taas pari uutta asiaan vihkiytynyttä höyrypäätä: "SteinerÄippä" ja "RaijaKo". SteinerÄippä on suhteellisen normiesimerkki siitä jengistä mitä tuolla koululla notkuu, väsää nukkeja, arvostelee toisia, ylenkatsoo vääräuskoisia eikä vieläkään usko, että Kaisu Virkkunen on kuollut. RaijaKo on tainnut taas jäänyt vaille sitä, jonka saaminen voisi vähän rentouttaa ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä.

        Tän keskustelun rasittavin piirre on koko ajan ollut kyllä ehdottomasti diskuteerajien suhteellisen alhainen sivistystaso...toisaalta suhteellisen sivistymättömiä möllejä steinerkoululaisten vanhemmat ovatkin, eli näin ollen tää lätinä korreloi melko eksaktisti tätä porukkaa. Oli muuten surkea analogia.

        Lueskelin tuossa, että Faijan koululla on syksyllä jotkut kansainväiset steinerhölmöilyt. Siellä varmaan selvänäköisyyden aura saavuttaa sellaisen hehkun, että tavallinen kansa luulee maailmanlopun tulleen. Olen kyllä hieman huolissani siitä miten Faija pysyy kasassa tuon oman kiihkeähkön uskonnonvastaisuutensa ja steiner-koulun eteerisen hörhöilyn välimaastossa. Voimia vaan!

        No jaa, mutta on tää sellaista alkemistista vääntöä, jossa koitetaan transmutaaion kautta saada paskasta kultaa. Kuuntelin tuossa taannoin oikein vanhan liiton antrostaikkujen jorinoita vuosikymmenten takaa ja ihmettelen kyllä miten siltäkin aikakaudelta on todistetusti säilynyt porukkaa ICD-10 F60-F69:n ulkopuolella. On se vaan ollut sellaista hulabaloota silloin; ja osin kyllä vieläkin.

        No nyt taas kesää lööbaamista ja elokuussa peitsi tanassa puolustamaan toisinajattelevia lapsiaan. Kuinka monelle on tuttu kysymys: "Mutta miksi ihmeessä olet laittanut lapsesi steiner-kouluun, jos kaikki on täällä niin huonosti". En ainakaan siksi, että itseäni olisi nöyryytetty ja tasapäistetty peruskoulussa, koska peruskoulu ei sitä tee. Jos tarkkoja ollaan niin steiner-kouluhan se tasapäistää eikä salli toisinajattelua, mutta tämän vappuväen mielestähän ajattelu ei kuulu muille kuin niille, joilla on siihen selvänöisyyden lahja. Hahaa nyt sainkin ajatuksesta kiinni: steiner-kouluhan ei tue ajattelua vaan mekaanista toimintaa ja behavioristista pedagogiikkaa. Luovuus on siellä sitä, että kopioi kuvan tai liikkeen, (siis se eukka on tosiaan aivan käsittämätöntä) ei sitä, että etsittäisiin uusia näkökulmia asioihin ja osattaisiin yhdistää niitä. Tärkeämpää on se miltä joku näyttää kuin se mitä se viestii.

        Jaa täytyy varmaan lopetella ja ruveta tekemään ruokaa kakaroille (siis muuten ihan oikeaa luomuruokaa, eikä sitä kosmisesti "säteilytettyä" saksalaisroskaa mitä antrot syöttävät tai sitten muiden kiireisten kunnon steinervanhempien suosimaa einestä) Tämän verran hörhö mäkin olen. Kippis

        PS. Tosta ruokahommasta vois kans joskus alustaa; siis siitä sarvien jemmaamisesta peltoon ja niiden saksan hirven suolenpätkien kanssa touhuilusta, mutta taitaa mennä vähän ohi tän foorumin fokuksesta.

        PPS. Mutta hyvää kesää siis kaikille ja muistakaahan ottaa ne lääkkeet, koska niistä ei ole hyötyä kuin otettuna.

        ¡Viva la Revolución!

        Sustahan on aikamoinen esseisti kehkeytynyt, propsit sille.

        "Kamppis on näköjään jo pikkuhiljaa aloitellutkin matkan kohti keskikesän kliimaksin selvänäköisyyden tilaa. Asiaa!"

        Pitää paikkansa: heti iltapäivällä herättyäni näin sieluni silmin itseni hakemassa korjaussarjaa ja toteutuihan tuo.

        "ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä."

        Tämä on muuten ihan häkellyttävän vaikeaa joidenkin ymmärtää. Ihan kuin ihmisillä olisi tässä kohtaa sellainen sokea piste. Mä joskus opiskeluaikoina luin aivovauriopotilaista, joiden näkökenttä oli vajavainen siten, että osa normaalin näkökentän piiriin kuuluvasta alueesta oli täysin sokea. Kaikki, mitä tuohon näkökenttään osui, oli näkymätöntä. Musta tuntuu, että steinerkritiikki osuu steiner-entusiastikoiden sokeaan pisteeseen. Analogia hajoaa siinä, että kun aivovauriopotilaat (vissiin yleensä) ymmärtävät tilansa, fundikset ei.

        "Tän keskustelun rasittavin piirre on koko ajan ollut kyllä ehdottomasti diskuteerajien suhteellisen alhainen sivistystaso.."

        Mua rasittaa enemmän ihmisten haluttomuus ymmärtää ja ottaa selvää. Älyllistä laiskuutta se on, paitsi silloin kun kyse on bisneksestä ja oman tontin vartioinnista. Tapaus Sulkakoski on yksi elävä esimerkki jälkimmäisestä.

        "siis siitä sarvien jemmaamisesta peltoon ja niiden saksan hirven suolenpätkien kanssa touhuilusta, mutta taitaa mennä vähän ohi tän foorumin fokuksesta."

        Tuollaista vuosi sitten:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5978058/31363951

        "¡Viva la Revolución!"

        Meinaatko että pistävät Iranissa rähinäksi oikein kunnolla? Oikein!


      • Kvanttis
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Sustahan on aikamoinen esseisti kehkeytynyt, propsit sille.

        "Kamppis on näköjään jo pikkuhiljaa aloitellutkin matkan kohti keskikesän kliimaksin selvänäköisyyden tilaa. Asiaa!"

        Pitää paikkansa: heti iltapäivällä herättyäni näin sieluni silmin itseni hakemassa korjaussarjaa ja toteutuihan tuo.

        "ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä."

        Tämä on muuten ihan häkellyttävän vaikeaa joidenkin ymmärtää. Ihan kuin ihmisillä olisi tässä kohtaa sellainen sokea piste. Mä joskus opiskeluaikoina luin aivovauriopotilaista, joiden näkökenttä oli vajavainen siten, että osa normaalin näkökentän piiriin kuuluvasta alueesta oli täysin sokea. Kaikki, mitä tuohon näkökenttään osui, oli näkymätöntä. Musta tuntuu, että steinerkritiikki osuu steiner-entusiastikoiden sokeaan pisteeseen. Analogia hajoaa siinä, että kun aivovauriopotilaat (vissiin yleensä) ymmärtävät tilansa, fundikset ei.

        "Tän keskustelun rasittavin piirre on koko ajan ollut kyllä ehdottomasti diskuteerajien suhteellisen alhainen sivistystaso.."

        Mua rasittaa enemmän ihmisten haluttomuus ymmärtää ja ottaa selvää. Älyllistä laiskuutta se on, paitsi silloin kun kyse on bisneksestä ja oman tontin vartioinnista. Tapaus Sulkakoski on yksi elävä esimerkki jälkimmäisestä.

        "siis siitä sarvien jemmaamisesta peltoon ja niiden saksan hirven suolenpätkien kanssa touhuilusta, mutta taitaa mennä vähän ohi tän foorumin fokuksesta."

        Tuollaista vuosi sitten:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5978058/31363951

        "¡Viva la Revolución!"

        Meinaatko että pistävät Iranissa rähinäksi oikein kunnolla? Oikein!

        Aika alatyylinen oli kyllä toi porukan sivistystason arvio. Pahoittelen. Välillä vaan lähtee vähän lapasesta ja kun ei mitenkään oikolue tätä kamaa niin tollastakin sattuu. Mielestäni toi älyllinen laiskuus on loistava termi ja sitä olen oikeastaan etsinytkin, kun olen viime kuukausina seurannut tota korkeakoulukeskustelua: kuinka sielläkin ihan fiksut ihmiset ajautuu kaikenmaailman chateissa ja mielipidepalstoilla sellaiseen ilotulitukseen.

        Mut nyt mä taidan ottaa mallia Kamppiksesta ja korkata!


      • luomu-
        Kvanttis kirjoitti:

        Aika alatyylinen oli kyllä toi porukan sivistystason arvio. Pahoittelen. Välillä vaan lähtee vähän lapasesta ja kun ei mitenkään oikolue tätä kamaa niin tollastakin sattuu. Mielestäni toi älyllinen laiskuus on loistava termi ja sitä olen oikeastaan etsinytkin, kun olen viime kuukausina seurannut tota korkeakoulukeskustelua: kuinka sielläkin ihan fiksut ihmiset ajautuu kaikenmaailman chateissa ja mielipidepalstoilla sellaiseen ilotulitukseen.

        Mut nyt mä taidan ottaa mallia Kamppiksesta ja korkata!

        perunat kattilaan ja alkaa lukea Steinerin koottuja. Luulevat siitä ÄÖ:sä kovasti nousevan.


      • Kvanttis
        luomu- kirjoitti:

        perunat kattilaan ja alkaa lukea Steinerin koottuja. Luulevat siitä ÄÖ:sä kovasti nousevan.

        ;-)


      • Kamppailun harrastaja
        Kvanttis kirjoitti:

        Aika alatyylinen oli kyllä toi porukan sivistystason arvio. Pahoittelen. Välillä vaan lähtee vähän lapasesta ja kun ei mitenkään oikolue tätä kamaa niin tollastakin sattuu. Mielestäni toi älyllinen laiskuus on loistava termi ja sitä olen oikeastaan etsinytkin, kun olen viime kuukausina seurannut tota korkeakoulukeskustelua: kuinka sielläkin ihan fiksut ihmiset ajautuu kaikenmaailman chateissa ja mielipidepalstoilla sellaiseen ilotulitukseen.

        Mut nyt mä taidan ottaa mallia Kamppiksesta ja korkata!

        "kun olen viime kuukausina seurannut tota korkeakoulukeskustelua: kuinka sielläkin ihan fiksut ihmiset ajautuu kaikenmaailman chateissa ja mielipidepalstoilla sellaiseen ilotulitukseen."

        Sanos muuta. Mä olen nyt vähän sellaisella nollauskurssilla, jolla yritän nuo keskustelut häivyttää. Chatteja olen vähemmän seurannut, foorumeita jonkin verran, työn puolesta olin kuuntelemassa ja yritin keskustellakin, mutta kun tämä putki loppuu, se on korkeimman käsissä. Oli sitten paavi tai kekkonen, ei jaksa kiinnostaa.

        Ei maar, koska pykälät estävät mua hakemasta kaupasta alkoholia, menen baariin.


      • Terveellistä
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        "kun olen viime kuukausina seurannut tota korkeakoulukeskustelua: kuinka sielläkin ihan fiksut ihmiset ajautuu kaikenmaailman chateissa ja mielipidepalstoilla sellaiseen ilotulitukseen."

        Sanos muuta. Mä olen nyt vähän sellaisella nollauskurssilla, jolla yritän nuo keskustelut häivyttää. Chatteja olen vähemmän seurannut, foorumeita jonkin verran, työn puolesta olin kuuntelemassa ja yritin keskustellakin, mutta kun tämä putki loppuu, se on korkeimman käsissä. Oli sitten paavi tai kekkonen, ei jaksa kiinnostaa.

        Ei maar, koska pykälät estävät mua hakemasta kaupasta alkoholia, menen baariin.

        jatkoa vaan pottujen ja puhtaan veden sillin kera.


      • RaijaKo
        Kvanttis kirjoitti:

        Hauskaa juhannusta vaan kaikille aktivisteille, Kamppis on näköjään jo pikkuhiljaa aloitellutkin matkan kohti keskikesän kliimaksin selvänäköisyyden tilaa. Asiaa!

        Pakko tässä on mainita kyllä, että olen ilahtuneena löytänyt täältä taas pari uutta asiaan vihkiytynyttä höyrypäätä: "SteinerÄippä" ja "RaijaKo". SteinerÄippä on suhteellisen normiesimerkki siitä jengistä mitä tuolla koululla notkuu, väsää nukkeja, arvostelee toisia, ylenkatsoo vääräuskoisia eikä vieläkään usko, että Kaisu Virkkunen on kuollut. RaijaKo on tainnut taas jäänyt vaille sitä, jonka saaminen voisi vähän rentouttaa ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä.

        Tän keskustelun rasittavin piirre on koko ajan ollut kyllä ehdottomasti diskuteerajien suhteellisen alhainen sivistystaso...toisaalta suhteellisen sivistymättömiä möllejä steinerkoululaisten vanhemmat ovatkin, eli näin ollen tää lätinä korreloi melko eksaktisti tätä porukkaa. Oli muuten surkea analogia.

        Lueskelin tuossa, että Faijan koululla on syksyllä jotkut kansainväiset steinerhölmöilyt. Siellä varmaan selvänäköisyyden aura saavuttaa sellaisen hehkun, että tavallinen kansa luulee maailmanlopun tulleen. Olen kyllä hieman huolissani siitä miten Faija pysyy kasassa tuon oman kiihkeähkön uskonnonvastaisuutensa ja steiner-koulun eteerisen hörhöilyn välimaastossa. Voimia vaan!

        No jaa, mutta on tää sellaista alkemistista vääntöä, jossa koitetaan transmutaaion kautta saada paskasta kultaa. Kuuntelin tuossa taannoin oikein vanhan liiton antrostaikkujen jorinoita vuosikymmenten takaa ja ihmettelen kyllä miten siltäkin aikakaudelta on todistetusti säilynyt porukkaa ICD-10 F60-F69:n ulkopuolella. On se vaan ollut sellaista hulabaloota silloin; ja osin kyllä vieläkin.

        No nyt taas kesää lööbaamista ja elokuussa peitsi tanassa puolustamaan toisinajattelevia lapsiaan. Kuinka monelle on tuttu kysymys: "Mutta miksi ihmeessä olet laittanut lapsesi steiner-kouluun, jos kaikki on täällä niin huonosti". En ainakaan siksi, että itseäni olisi nöyryytetty ja tasapäistetty peruskoulussa, koska peruskoulu ei sitä tee. Jos tarkkoja ollaan niin steiner-kouluhan se tasapäistää eikä salli toisinajattelua, mutta tämän vappuväen mielestähän ajattelu ei kuulu muille kuin niille, joilla on siihen selvänöisyyden lahja. Hahaa nyt sainkin ajatuksesta kiinni: steiner-kouluhan ei tue ajattelua vaan mekaanista toimintaa ja behavioristista pedagogiikkaa. Luovuus on siellä sitä, että kopioi kuvan tai liikkeen, (siis se eukka on tosiaan aivan käsittämätöntä) ei sitä, että etsittäisiin uusia näkökulmia asioihin ja osattaisiin yhdistää niitä. Tärkeämpää on se miltä joku näyttää kuin se mitä se viestii.

        Jaa täytyy varmaan lopetella ja ruveta tekemään ruokaa kakaroille (siis muuten ihan oikeaa luomuruokaa, eikä sitä kosmisesti "säteilytettyä" saksalaisroskaa mitä antrot syöttävät tai sitten muiden kiireisten kunnon steinervanhempien suosimaa einestä) Tämän verran hörhö mäkin olen. Kippis

        PS. Tosta ruokahommasta vois kans joskus alustaa; siis siitä sarvien jemmaamisesta peltoon ja niiden saksan hirven suolenpätkien kanssa touhuilusta, mutta taitaa mennä vähän ohi tän foorumin fokuksesta.

        PPS. Mutta hyvää kesää siis kaikille ja muistakaahan ottaa ne lääkkeet, koska niistä ei ole hyötyä kuin otettuna.

        ¡Viva la Revolución!

        "RaijaKo on tainnut taas jäänyt vaille sitä, jonka saaminen voisi vähän rentouttaa ja sillon voisi ymmäärtää, että ei kaikki, jotka ovat eri mieltä, ole välttämättä väärässä."

        Ei ole kovin yllättävää, että tällä palstalla on mahdotonta ainoastaan puhua steinerpedagogiikasta. Joko on antroposofi tai steinerkoulun vastustaja, kompromisseja ei ole.

        Lakanoiden välissä on tosiaan ollut hiljaista viime aikoina, mutta hei c'mon, sanooko sana "vaihdevuodet" mitään?


      • Kamppailun harrastaja

      • löytyy

      • siihen
        löytyy kirjoitti:

        Steinerilta. Sitäkö ajat takaa?

        heikompaan rotuun. Paitsi teitenkin eräät hienot Suomen laki -ihmiset!


      • pihamaalla, jossa
        siihen kirjoitti:

        heikompaan rotuun. Paitsi teitenkin eräät hienot Suomen laki -ihmiset!

        etsintäkoirat räksyttävät. Koiria tarvitaan etsimään kadonneita sieluja.


      • Kamppailun harrastaja
        löytyy kirjoitti:

        Steinerilta. Sitäkö ajat takaa?

        Tuli vain eilen otettua kuppia kaksin käsin ja nyt olo on sen mukainen.


      • että ystävämme
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Tuli vain eilen otettua kuppia kaksin käsin ja nyt olo on sen mukainen.

        RaijaKookin otti jotain.


      • paremmat
        siihen kirjoitti:

        heikompaan rotuun. Paitsi teitenkin eräät hienot Suomen laki -ihmiset!

        tuumaavat tästä sieppauksesta? Ja ihan laki-ihminen sieppaajana. Mikäs se firma olikaan, missä oli töissä? Olisi luullut, että kuuluu parempaan rotuun.


    • toist´puol jokke

      Odotamme jännittyneinä yhden Simon vaimokkeen kirjoittamaa tutkimusta (väitöskirjaa?) herra Reijo Wileniuksesta. RW on oman kertomansa mukaan (mm. Takoja) halunnut kunnostautua hengentieteen levittämisestä yhteiskunnan kaikille alueille, eikä vähiten politiikkaan. Tulossa olevasta tutkimuksesta saamme - totta kai ? - vedenpitävästi luotettavaa tietoa antroposofisen hengentieteen Suomen esitaistelijan Reijo Wileniuksen ja valtakunnanjohtaja Pekka Siitoimen yhteyksistä myös kirjallisten dokumenttien osalta... Niinhän nimittäin toimitaan avoimessa kansalaisyhteiskunnassa ja akateemisessa tutkimustraditiossa, eikö totta, SE Simo ja Steinerfaija?

    • Steiner_faija

      Nonniin, tässäpä kun näin aamun pikkutunneilla kirjoittelen, niin täytyypä todeta, että olipa loistava vertaus tämä Siitoin ja Steiner. Miehethän tosiaan olivat enemmän tai vähemmän samoilla linjoilla Usein kun puhutaan Suomalaisesta isänmaallisuudesta, niin silloin tulee Pekka Siitoimen nimi esiin. Ja silloin kun isänmaallisuus on puheenaihe, niin ei valtakunnanjohtaja Siitoimesta puhumista voi välttää. No oli niin tai näin, niin joka tapauksessa pitkästä aikaa oikein hyvä kirjoitus tällä palstalla. Kippis.

      • ;o) On siinä yksi ero. Steiner oli aika lailla samoilla linjoilla aikalaistensa kanssa. Siitoin ja vaikkapa Tatu Vanhanen taas pahasti viistossa nykykäsityksen suuntaan...


      • todella eri linjoilla
        Steinerfaija kirjoitti:

        ;o) On siinä yksi ero. Steiner oli aika lailla samoilla linjoilla aikalaistensa kanssa. Siitoin ja vaikkapa Tatu Vanhanen taas pahasti viistossa nykykäsityksen suuntaan...

        R. Steiner oli aivan eri linjoilla aikalaistensa kanssa. Hänen tuotantonsa oli pääasiassa modernin tieteen vastaisia katkeria vuodatuksia hengentieteen puolesta. Mikään asia ei Steinerin maailmassa voinut tapahtua ilman Jumalan tai henkien olemassaoloa. No te hihhulit saatte laittaa lapsenne ihan millaiseen kouluun tahdotte, mutta itse kierrän paikan kaukaa!


      • ,.,..,.,..,.,.,.,.,.
        todella eri linjoilla kirjoitti:

        R. Steiner oli aivan eri linjoilla aikalaistensa kanssa. Hänen tuotantonsa oli pääasiassa modernin tieteen vastaisia katkeria vuodatuksia hengentieteen puolesta. Mikään asia ei Steinerin maailmassa voinut tapahtua ilman Jumalan tai henkien olemassaoloa. No te hihhulit saatte laittaa lapsenne ihan millaiseen kouluun tahdotte, mutta itse kierrän paikan kaukaa!

        Jos käy steineria tai laittaa lapsensa steineriin niin se tietenkin tarkoittaa heti, että on hihhuli ja uskoo R. Steinerin satuihin!???

        Koulussa ei opeteta mitään henkimaailman syviä salaisuuksia, vaan opetussisältö on aivan sama kuin peruskoulussakin. Opetustapa eroaa peruskoulusta monessakin kohtaa.. Steinerissa ollaan luovia ja tehdään vhkot itse, eikä lueta valmiista kirjoista.. Opetus on luovempaa ja taiteisiin panostetaan erityisesti.
        Steinerin oppilaat ovat kekseliäitä ja sisäistävät oppimansa asiat paremmin, koska ovat ne omin käsin kirjoittaneet ja piirtäneet.

        Milloin tajuatte?


      • eräältä
        ,.,..,.,..,.,.,.,.,. kirjoitti:

        Jos käy steineria tai laittaa lapsensa steineriin niin se tietenkin tarkoittaa heti, että on hihhuli ja uskoo R. Steinerin satuihin!???

        Koulussa ei opeteta mitään henkimaailman syviä salaisuuksia, vaan opetussisältö on aivan sama kuin peruskoulussakin. Opetustapa eroaa peruskoulusta monessakin kohtaa.. Steinerissa ollaan luovia ja tehdään vhkot itse, eikä lueta valmiista kirjoista.. Opetus on luovempaa ja taiteisiin panostetaan erityisesti.
        Steinerin oppilaat ovat kekseliäitä ja sisäistävät oppimansa asiat paremmin, koska ovat ne omin käsin kirjoittaneet ja piirtäneet.

        Milloin tajuatte?

        steinerkoulun keskeyttäneeltä löytyi samoja monisteita koulkutavaroistaan, joita oli peruskoulussa, jonne hän siirtyi.

        Mielestäni luovuus on jotain pään sisällä tapahtuvaa. Se, kun tehdään vihkot itse antaa tietenkin mahdollisuuden luovuuteen. Mutta jos vihkojen tekeminen ohjataan tylsästi ja niiden tekeminen on pakkopullaa, voi se olla kaukana luovuudesta.


      • todella eri linjoilla kirjoitti:

        R. Steiner oli aivan eri linjoilla aikalaistensa kanssa. Hänen tuotantonsa oli pääasiassa modernin tieteen vastaisia katkeria vuodatuksia hengentieteen puolesta. Mikään asia ei Steinerin maailmassa voinut tapahtua ilman Jumalan tai henkien olemassaoloa. No te hihhulit saatte laittaa lapsenne ihan millaiseen kouluun tahdotte, mutta itse kierrän paikan kaukaa!

        Steiner oli samoilla linjoilla _rotuopillisesti_ aikalaisetensa kanssa. Ja olipa niitä "tieteen henkistäjiä" muitakin.


    • Valonpaavi

      Millaisessa valossa uusi paavi J. Bergoglio näkyy Steiner-koulussa?

      • Adolf Steiner

        En tiedä, mutta Pekka Siitoin sen sijaan näyttäytyy Steinerissa oikein hyvässä valossa, olivathan he monessa mielessä aatetovereita, kuten ylempänä on esitetty.

        Ei muuta kun otetaan mukava asento ja katsellaan Siitoimen ajatuksia. Myös toisen natsijohtajan ajatukset ovat suoraan kuin steinerkoulun opetussuunnitelmasta, jossa Kalevalalla on sattuneesta syystä erityisasema:

        http://www.youtube.com/watch?v=DZJTNLvOFRo


      • entinen koululainen
        Adolf Steiner kirjoitti:

        En tiedä, mutta Pekka Siitoin sen sijaan näyttäytyy Steinerissa oikein hyvässä valossa, olivathan he monessa mielessä aatetovereita, kuten ylempänä on esitetty.

        Ei muuta kun otetaan mukava asento ja katsellaan Siitoimen ajatuksia. Myös toisen natsijohtajan ajatukset ovat suoraan kuin steinerkoulun opetussuunnitelmasta, jossa Kalevalalla on sattuneesta syystä erityisasema:

        http://www.youtube.com/watch?v=DZJTNLvOFRo

        Kyseinen heppu vaikuttaa jotenkin tutulta, onko hän kenties opettanut joskus steinerkoulussa?


    • Steiner faija

      Pojathan puhuvat kuin Steiner aikanaan. Hyvä video, kiitos siitä! Kalevalajutut syvästi lämmittävät tällaisen steinerihmisen sydäntä!

      • Siitoinkoulu

        Steinerkoulut voisivat muistaa suurta Suomalaista okkultistia ja rotuopin miestä esim nimin. Siitoinkoulu, siitoin sali jne. Kirsikkana kakun päällä voisi olla Siitoin päivä! Se voitaisiin perustella vanhemmille iloisen yhdessäolon ja lorurituaalien kautta.


      • kysyjä
        Siitoinkoulu kirjoitti:

        Steinerkoulut voisivat muistaa suurta Suomalaista okkultistia ja rotuopin miestä esim nimin. Siitoinkoulu, siitoin sali jne. Kirsikkana kakun päällä voisi olla Siitoin päivä! Se voitaisiin perustella vanhemmille iloisen yhdessäolon ja lorurituaalien kautta.

        Olisi kiinnostava tietää, että onko nimimerkin Siitoinkoulu -ehdotukseen tartuttu suomalaisissa steinerkouluissa? Ainakin tällä palstalla se on nähtävästi saanut kovastikin kannatusta.


    • Hämmästynyt kulkija

      Tapasin juuri yhden steinerkoulun käyneen. Hän kertoi kovasti arvostavansa P. Siitoimen tekemää elämäntyötä. Henkilö vaikutti myös jossain määrin kajahtaneelta. Ei vaikuta hyvää tekevän ihmislapselle tuokaan hihhulikoulu...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe