Laguna V6

tatapsa

Onko kokemuksia V6:n automaattilaatikon ongelmista? Murisee epäsäännöllisesti kiihdytettäessä .

11

2217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentelija

      Rellun automaatit on tunnetusti vikaherkkiä Laguna ja Scenic. Jonkun verran on ihan mitoitusongelmaa, aika tappiin laittavat nuo väännönkestot. Vaihteisto toimittaja siis ilmoittaa jokaiselle vaihteistomallille laskennallisen max rajaväännön mitä aski kestää. Mersut, Audit, Vokkelot laittaa askin yleensä metodilla, kestäisi siinä tämäkin, mutta laitetaan tämä pykälää suurempi. Kun ei koskaan tiedä, vedetäänkö kärryä, ajetaanko ylämäkeen, ajetaanko kaasupohjassa motarilla jne. Johonkin 1,9 pataan laitetaan siis vaihteisto joka on "tarkoitettu" 2,5 no kestäähän se sitten useimmiten. Automaattiaski on aika monimutkanen vehje, joten auto vikakoodilukuun ja siitä alkaa osien vaihtorumpa. Arvaus on että ensi vaihdetaan muutamia ohjausjärjestelmän komponetteja. Toivottavasti tulee kuntoon. Jos ei niin sitten alkaa vaihto-osan metsästys. Uusi maksaa n.4000euroa. Parilla tonnilla voi saada käytetyn.

      • Nimetön

        Kiitos Asentelijalle tiedoista ! Tuli mieleen , voisiko vika olla momentinmuuntimessa ,joka ehkä luistaa liikaa ? Kylmän laatikon kiihdytysrutinat ovat voimakkaampia kuin normaalilämpöisen.


      • 3.0
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos Asentelijalle tiedoista ! Tuli mieleen , voisiko vika olla momentinmuuntimessa ,joka ehkä luistaa liikaa ? Kylmän laatikon kiihdytysrutinat ovat voimakkaampia kuin normaalilämpöisen.

        katsonut että laatikossa on tarpeeksi öljyä? :) vika voi hyvinkin olla momenttimuuntimessa. Edelliseen vastaukseen voisin vastata että aisin.in laatikkohan V6 relluissa on ja luulis nyt niillä olevan hanskassa nuo vääntömomentti hommat siinä missä muillakin. Aisin tehnyt näitä aut.laatikoita jo vuonna nolla. Laatikon saa tietenki hajalle ajajan toimesta ja jos siihen ei ikinä öljyjä vaihda
        Itse vaihdoi jopa 4 kertaa viimevuonna ja juuri vaihdoin taas ja pykältää kuin unelma. Vaikka merkkihuollassa joku idiootti töittenvastaanottaja kertoi mulle että niissä on ikiöljyt :O mikä ei suinkaan pitänyt paikkansa

        Laatikon luistamisen voit tarkistaa pienen pienessä ylämäessä (liikennevaloissa tai parkkipaikalla), pidät vaihteen päällä ja et pidä jarrua ollenkaan päällä= jos auto alkaa luistaan pääksepäin laatikko luistaa


      • maksa ja vaihdelaatikko

        Nimenomaan VAG on tunnettu siitä että varsinkin manuaalien vaihdelaatikot alimitoitetaan aivan selvästi.

        Rellun oma automaagi on aivan susi mutta ei niinkään alimitoitettu. Sitä kannattaa välttää kuin ruttoa mutta tästä ei ole nyt kysymys.

        V6-koneen ja tehokkaampien turbodieselien jatkeena on nimittäin "oikea" automaatti joka kestää väännön aivan mennen tullen. Sekään ei tykkää huonosta huollosta tai liian alhaisesta öljynpinnasta mistä voi olla kyse.


      • tatapsa
        3.0 kirjoitti:

        katsonut että laatikossa on tarpeeksi öljyä? :) vika voi hyvinkin olla momenttimuuntimessa. Edelliseen vastaukseen voisin vastata että aisin.in laatikkohan V6 relluissa on ja luulis nyt niillä olevan hanskassa nuo vääntömomentti hommat siinä missä muillakin. Aisin tehnyt näitä aut.laatikoita jo vuonna nolla. Laatikon saa tietenki hajalle ajajan toimesta ja jos siihen ei ikinä öljyjä vaihda
        Itse vaihdoi jopa 4 kertaa viimevuonna ja juuri vaihdoin taas ja pykältää kuin unelma. Vaikka merkkihuollassa joku idiootti töittenvastaanottaja kertoi mulle että niissä on ikiöljyt :O mikä ei suinkaan pitänyt paikkansa

        Laatikon luistamisen voit tarkistaa pienen pienessä ylämäessä (liikennevaloissa tai parkkipaikalla), pidät vaihteen päällä ja et pidä jarrua ollenkaan päällä= jos auto alkaa luistaan pääksepäin laatikko luistaa

        Olen ajanut kolmea 02-03 Lagunan V6 mallia ja kaikissa on ollut sama ilmiö,että kuuluu vaihteistosta murinaa kiihdytettäessä.

        Näyttää olevan n.140000 tai yli ajettujen ominaisuus.Ehkä öljynvaihto auttaa.
        Vaihdoitko öljyt itse?

        Korjaamo-ohjeiden mukaan se on keskivaikea suoritus,koska pitää täyttää ja tyhjentää yhtäaikaa.Pitääkö paikkansa?

        Jos tietoa/kokemusta , kertokaa.


      • 3.0
        tatapsa kirjoitti:

        Olen ajanut kolmea 02-03 Lagunan V6 mallia ja kaikissa on ollut sama ilmiö,että kuuluu vaihteistosta murinaa kiihdytettäessä.

        Näyttää olevan n.140000 tai yli ajettujen ominaisuus.Ehkä öljynvaihto auttaa.
        Vaihdoitko öljyt itse?

        Korjaamo-ohjeiden mukaan se on keskivaikea suoritus,koska pitää täyttää ja tyhjentää yhtäaikaa.Pitääkö paikkansa?

        Jos tietoa/kokemusta , kertokaa.

        Ostin Motonetistä 6 Litran Putkilo mallisen manuaaliseti/alipainella toimivan laiteen jolla imetään se öljy, öljytikusta eli samasta mihin sitä lisätään. ( Suppilon ja sopiva letku täyttöä varten). Maksoi muistaakseni 55e ja on hintansa haukkunut sillä olen jo monesta naapurinkin autosta moottori öljyt vaihtanut. Kerran tein vaihdon merkkiliikkeessä ja se maksoi muistaakseni 63e ja tekevät sen ihan samalla lailla. Kun olen laittanut uudet öljyt niin olen kohtapuolin vaihtanut uudestaan sillä laatikoon jää vanhaa öljyä joka sit sotkee uudet, mutta kun jo mainitsin aikaisemmassa viestissä vaihdoin 4 kertaa öljyt lyhyen ajan sisällä. Sillä vaikka öljy maksaa niin kallis se on laatikkokin. Ja onneksi tässä Aisin laatikossa ei ole suodatinta jota pitäisi vaihtaa


        Löysin aikoinaan sivun missä vaihdetaan Volvon laatikkoon öljyt tällä täyttö/tyhjennys menetelmällä saisi kyllä kaikki heti ulos/vaihdettua. Tarkoitat varmaan tätä menetelmää? mutta kun ei edes merkkihuollossa käytetty tätä meneteltää niin päätin tehdä niin kuin ne, ottaa imemällä. Öljyä kun olivat laskuttaneet vain sen n. 2.5 L mikä sieltä ulos tulee
        http://fire.prohosting.com/juuso1/ATF-flush.html

        Mulla on -01 3.0 automaatilla ja autolla on ajettu 165 tkm ja laatikko toimii juuri niin kuin pitää. Monta autoa on jo ollut missä on automaattiloota ja yksi tärkeimmistä tehtävistä on vaihtaa niihin öljyt ja suodatin jos on. Ei ne muuten kestä


      • ta.tapsa
        3.0 kirjoitti:

        Ostin Motonetistä 6 Litran Putkilo mallisen manuaaliseti/alipainella toimivan laiteen jolla imetään se öljy, öljytikusta eli samasta mihin sitä lisätään. ( Suppilon ja sopiva letku täyttöä varten). Maksoi muistaakseni 55e ja on hintansa haukkunut sillä olen jo monesta naapurinkin autosta moottori öljyt vaihtanut. Kerran tein vaihdon merkkiliikkeessä ja se maksoi muistaakseni 63e ja tekevät sen ihan samalla lailla. Kun olen laittanut uudet öljyt niin olen kohtapuolin vaihtanut uudestaan sillä laatikoon jää vanhaa öljyä joka sit sotkee uudet, mutta kun jo mainitsin aikaisemmassa viestissä vaihdoin 4 kertaa öljyt lyhyen ajan sisällä. Sillä vaikka öljy maksaa niin kallis se on laatikkokin. Ja onneksi tässä Aisin laatikossa ei ole suodatinta jota pitäisi vaihtaa


        Löysin aikoinaan sivun missä vaihdetaan Volvon laatikkoon öljyt tällä täyttö/tyhjennys menetelmällä saisi kyllä kaikki heti ulos/vaihdettua. Tarkoitat varmaan tätä menetelmää? mutta kun ei edes merkkihuollossa käytetty tätä meneteltää niin päätin tehdä niin kuin ne, ottaa imemällä. Öljyä kun olivat laskuttaneet vain sen n. 2.5 L mikä sieltä ulos tulee
        http://fire.prohosting.com/juuso1/ATF-flush.html

        Mulla on -01 3.0 automaatilla ja autolla on ajettu 165 tkm ja laatikko toimii juuri niin kuin pitää. Monta autoa on jo ollut missä on automaattiloota ja yksi tärkeimmistä tehtävistä on vaihtaa niihin öljyt ja suodatin jos on. Ei ne muuten kestä

        Kiitos tiedoista ! Kokeillaan uusilla öljyillä , josko kiihdytysmurinat lakkaisivat.
        Auto oli merkkihuollon testerissä ja laatikon toiminta oli ok.
        Murina on nyt kohdistettu mom.muuntimeen,koska lukitulla vaihteella ääntä ei kuulu.


      • 3.0
        ta.tapsa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista ! Kokeillaan uusilla öljyillä , josko kiihdytysmurinat lakkaisivat.
        Auto oli merkkihuollon testerissä ja laatikon toiminta oli ok.
        Murina on nyt kohdistettu mom.muuntimeen,koska lukitulla vaihteella ääntä ei kuulu.

        mieleen että meneeköhän ne laatikot siksi rikki kun niihin ei edes minkään huollon yhteydessä vaihdeta öljyjä. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsin että sitten jos joku hoksaa tiedustella asiaa niin sanotaan kuin minulle että "Ei sitä öljyä tarvi vaihtaa, siinä on iki öljyt"??

        Toivottavasti öljyn vaihto auttaa murinaan! Tosi aina kun alkaa kuulumaan outoja ääniä laatikosta, sillon on jo ehkä myöhäistä.


      • ta.tapsa
        3.0 kirjoitti:

        mieleen että meneeköhän ne laatikot siksi rikki kun niihin ei edes minkään huollon yhteydessä vaihdeta öljyjä. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsin että sitten jos joku hoksaa tiedustella asiaa niin sanotaan kuin minulle että "Ei sitä öljyä tarvi vaihtaa, siinä on iki öljyt"??

        Toivottavasti öljyn vaihto auttaa murinaan! Tosi aina kun alkaa kuulumaan outoja ääniä laatikosta, sillon on jo ehkä myöhäistä.

        Aisan (japanil.) laatikolla varustettu Laguna V6 saa synninpäästön , sillä kiihdytysäänet tulivat mootorin väsyneen tukikumin aiheuttamasta värinäresonanssista .
        Laatikon ( Volvossa sama ) huollosta sen verran , että
        ainoa oikea laatikon öljynvaihto on täyttö/tyhjennys-menetelmä ja kylmillä oljyillä . Sadan tonnin välein riittää .


      • Herr Doktor
        maksa ja vaihdelaatikko kirjoitti:

        Nimenomaan VAG on tunnettu siitä että varsinkin manuaalien vaihdelaatikot alimitoitetaan aivan selvästi.

        Rellun oma automaagi on aivan susi mutta ei niinkään alimitoitettu. Sitä kannattaa välttää kuin ruttoa mutta tästä ei ole nyt kysymys.

        V6-koneen ja tehokkaampien turbodieselien jatkeena on nimittäin "oikea" automaatti joka kestää väännön aivan mennen tullen. Sekään ei tykkää huonosta huollosta tai liian alhaisesta öljynpinnasta mistä voi olla kyse.

        SU1 laatikossa on öljynmittatikku josta kuvatulla tavalla voi vaihtaa öljyn "vaiheittain".
        Kuvattu VOLVO:n tapaus ei onnistu SU1 laatikon kanssa, siinä kun ei ole ulkopuolista lämmönvaihdinta.
        Saksassa on kehitetty laite ja menetelmä autommaattilaatikoiden öljynvaihtoon niissä tapauksissa kun laatikossa on tuo ulkopuolinen lämmönvaihdin.
        "Ikiöljyt" ovat täyttä humpuukia ja öljyt kannattaa vaihaa viimeistään 50 000 km ajon jälkeen.
        Pienepien moottoreiden yhtetyeen on rakenettu DP0 laatikko jonka öljynvaihto on mutkikkaampaa, siinä kun ei ole öljynmittatikkua.
        Laitan linkin tuonne Saksalaiselle automaattiöljynvaihtosivulle:
        http://www.automatikgetriebeoelwechsel.de/automatic.html


      • 3.0
        ta.tapsa kirjoitti:

        Aisan (japanil.) laatikolla varustettu Laguna V6 saa synninpäästön , sillä kiihdytysäänet tulivat mootorin väsyneen tukikumin aiheuttamasta värinäresonanssista .
        Laatikon ( Volvossa sama ) huollosta sen verran , että
        ainoa oikea laatikon öljynvaihto on täyttö/tyhjennys-menetelmä ja kylmillä oljyillä . Sadan tonnin välein riittää .

        Juuri niin kuin arvelinkin että täyttö/tyhjennys on oikea meneteltä sillä tällä saa kaikki öljyt pois kerralla. Pidetään tuon tukikumi asia mielessä. Kiitos kun infosit, ikinähän ei tiedä jos sattuu omalle kohdalle vastaavanlainen tilanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8489
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      44
      4177
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1468
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1179
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1150
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      817
    Aihe