2 oppilaan kysymystä opettajille! (facebook&huono käytös)

päärynäjäätelö

olen siis peruskoulun ysiluokkalainen ja nämä kysymykset koskevat siis peruskoulua:) mutta saa toki lukio&amis opetkin vastata 1. jos nyt kesäloman jälkeen/kesälomalla lisään opettajan kaveriksi facebookissa, hyväksyyköhän hän kaveri pyynnön? eli siis hyväksyisitkö sinä yläastelaisen oppilaasi kaveripyynnön facebookissa, kun peruskoulu on ohi. opettaja on opettanut mua 3vuotta mut oon tavallaan käyttäyny sen tunneilla huonosti 2. mitä mieltä opettajat ovat asennevammaisista/huonosti käyttäytivistä oppilaista? eli siis en tarkoita mitään riehumista ja luokassa huutamista ja limun juomista/karkin syömistä vaan sitä että kiroilen melko paljon. olen myös melko usein ilmottanut kuinka paskaa tämän opettajan opettamat aineet ovat. mutta olen kuitenkin käynyt tukiopetuksissa näistä aineista ja lukenut kokeisiin mutta tunnilla en ole aina kovin aktiivisesti tehnyt tehtäviä? minulla on ens viikolla jonain päivänä puhuttelu käytöksestäni, mitä sanoisin opettajalle? olikohan mulla enää muuta.. eipä kai:))

17

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epo

      1. En hyväksyisi. Haluan pitää työn ja vapaa-ajan erillään. Facebookissa on mahdollisuus olla muutakin kuin opettaja ja jos oppilaat, entisetkin sellaiset, pääsevät lukemaan kuulumisiani, mielestäni siinä ylitetään raja. En pidä mahdottomana, että opettajalla olisi entisiä oppilaita Facebook-kavereina, mutta itselläni se vaatisi monta vuotta oppilaan opettamisen ja nykyhetken väliin sekä muita yhteyksiä. Pelkästään "olen entinen oppilaasi"-statuksella ei pääsisi listalleni. 2. On kahdenlaisia huonostikäyttäytyviä oppilaita: niitä, joista pitää siitä huolimatta ja niitä, joista ei pidä. Asennevamma oppiainetta kohtaan ei vielä aiheuta sitä, että opettaja ei pidä oppilaasta. Näitä asennevammaisia on kuitenkin aika paljon, oppiaineesta riippuen. Sitten on oppilaita, jotka omalla käytöksellään pilaavat opetuksen kaikilta muilta, pyrkivät vain saamaan opettajalle huonon mielen (tai siltä ainakin tuntuu), ovat ilkeitä luokkakavereita ja muita ihmisiä kohtaan ja tekevät mahdottomaksi sen, että heistä saattaisi pitää kaikesta p*skasta huolimatta. Jatkuva häiriökäyttäytyminen ei tunnu mukavalta, kun yrität tehdä työtäsi. Mietipä omalle kohdallesi. Mieti samalla myös sitä, miksi sinä olet kokenut tarpeelliseksi häiritä opettajasi työtä.

      • päärynäjäätelö

        1. okei, mutta jos oppilas lähettäisi facebookissa viestin (ilman kaveripyyntöä) vastaisitko viestiin vai et? vaikka tosin silloinhan oppilas näkis sun facebookin "tieto" sivun muttei seinää 2. mikä on tollasta käytöstä, josta puhut "jotka omalla käytöksellään pilaavat opetuksen kaikilta muilta, pyrkivät vain saamaan opettajalle huonon mielen (tai siltä ainakin tuntuu)," ? joo, mietin, mutta eihän se sinänsä häiritse jos mä sanon parisen kertaa tunnilla "mitä vitttua/vittu mä en tajua"? siis nimenomaan sanon, en huuda sitä luokan toiselta puolelta opettajalle. en mä ole mitenkää kokenut tarpeelliseksi häiritä..


      • epo
        päärynäjäätelö kirjoitti:

        1. okei, mutta jos oppilas lähettäisi facebookissa viestin (ilman kaveripyyntöä) vastaisitko viestiin vai et? vaikka tosin silloinhan oppilas näkis sun facebookin "tieto" sivun muttei seinää 2. mikä on tollasta käytöstä, josta puhut "jotka omalla käytöksellään pilaavat opetuksen kaikilta muilta, pyrkivät vain saamaan opettajalle huonon mielen (tai siltä ainakin tuntuu)," ? joo, mietin, mutta eihän se sinänsä häiritse jos mä sanon parisen kertaa tunnilla "mitä vitttua/vittu mä en tajua"? siis nimenomaan sanon, en huuda sitä luokan toiselta puolelta opettajalle. en mä ole mitenkää kokenut tarpeelliseksi häiritä..

        1. Sen tarkemmin en tiedä Facebookin toiminnasta, koska itse en sitä käytä. Vastasin vaan siltä pohjalta, kuinka toimisin, jos kyseistä palvelua käyttäisin. Voi olla, että jättäisin kokoa viestin huomioimatta tai vastaisin lyhyesti, miksi en halua oppilasta ystäväkseni Facebookiin. 2. Ei tuollainen "En tajua" kirosanoilla höystettynä sinänsä opetusta häiritse, vaikka tietysti osaamattomuutensa voi ilmaista kauniimminkin. Enemmän häiritsee jatkuva höpöttely kaverin kanssa, joka ei pyynnöistäkään huolimatta lopu, muille huutelu, tehtävien täysi laiminlyönti (eli ei tehdä mitään, mitä pyydetään tekemään), luokassa edestakaisin kuljeskelu, pulpetin naputtelu ja rummutus jne. Ja tietysti jos jos alkaa suoraan nimitellä opettajaa "Voi vitun lehmä, pää kiinni" tms. niin ei varmasti pääse opettajan suosikkioppilaiden listalle.


      • päärynäjäätelö
        epo kirjoitti:

        1. Sen tarkemmin en tiedä Facebookin toiminnasta, koska itse en sitä käytä. Vastasin vaan siltä pohjalta, kuinka toimisin, jos kyseistä palvelua käyttäisin. Voi olla, että jättäisin kokoa viestin huomioimatta tai vastaisin lyhyesti, miksi en halua oppilasta ystäväkseni Facebookiin. 2. Ei tuollainen "En tajua" kirosanoilla höystettynä sinänsä opetusta häiritse, vaikka tietysti osaamattomuutensa voi ilmaista kauniimminkin. Enemmän häiritsee jatkuva höpöttely kaverin kanssa, joka ei pyynnöistäkään huolimatta lopu, muille huutelu, tehtävien täysi laiminlyönti (eli ei tehdä mitään, mitä pyydetään tekemään), luokassa edestakaisin kuljeskelu, pulpetin naputtelu ja rummutus jne. Ja tietysti jos jos alkaa suoraan nimitellä opettajaa "Voi vitun lehmä, pää kiinni" tms. niin ei varmasti pääse opettajan suosikkioppilaiden listalle.

        selvä:D mä oon ihan ajatellu että se opettaja, jonka tunneilla oon eniten hankala, vihais mua just ton asennevamman ja käytöksen takia. mutta kun tässä mietin, en taida oikeastaan olla täysin mitään noista 6 luettelemastasi asiasta jotka olisivat huonoa käytöstä. silti opettaja joskus valittaa mulle mun käytöksestä ja on tainnut parisen kertaa vanhemmillekin ilmoitella :s tuo vittu ton en tajua eteen tulee vain niin helposti:D ja kun tuota en tajuaa tulee aika monta kertaa tunnilla yleensä


    • 0p3

      2. En vihaa huonosti käyttäytyviä oppilaita. Jos vihaisi ei jaksaisi tehdä tätä työtä. Opastan huonosti käyttäytyvää oppilasta tiukasti, mutta asiallisesti. Minua kiinnostaa ammatillisesti oppilaiden kaikenlainen käytös ja yritän miettiä mikä käytöksen takana on. Peruskoulu rupeaa olemaan osaltasi ilmeisesti ohi, joten toivota opettajalle hyvät jatkot ja pyydä anteeksi, jos siltä tuntuu.

      • päärynäjäätelö

        3. mitä antaisin opeille lahjaks? ku nyt kuitenki ysiluokka loppuu (ja äiti pakottaa ostaa lahjan :D) kaikki äitin ideat (eli siis just jotku pentikin/iittalan/aarikan lasikoriste-esinetavarat tai joku stockan lahjakortti) on jotenki nii mielikuvituksettomia.. en haluis että noi opet ajattelis sit sillee "olipa *mun nimi* erittäis kusipäinen oppilas joka vaan aukoi päätään ja oli hankala* ku jotenki tuntuu että loppu meiän luokka riehuu kyllä enemmän mutta on paljon asiallisemmin käyttäytyviä kuin mä!


      • op3
        päärynäjäätelö kirjoitti:

        3. mitä antaisin opeille lahjaks? ku nyt kuitenki ysiluokka loppuu (ja äiti pakottaa ostaa lahjan :D) kaikki äitin ideat (eli siis just jotku pentikin/iittalan/aarikan lasikoriste-esinetavarat tai joku stockan lahjakortti) on jotenki nii mielikuvituksettomia.. en haluis että noi opet ajattelis sit sillee "olipa *mun nimi* erittäis kusipäinen oppilas joka vaan aukoi päätään ja oli hankala* ku jotenki tuntuu että loppu meiän luokka riehuu kyllä enemmän mutta on paljon asiallisemmin käyttäytyviä kuin mä!

        Itse olen lähinnä kiusaantunut/hämmentynyt, jos oppilaat lahjoja antavat. Ele on kuitenkin tärkein, ei lahjan arvo. Sinulla taitaa olla nyt vähän huono omatunto. Älä huoli, opettajasi tuskin muistaa sinua muutaman vuoden kuluttua. Ja jos muistaa niin tuskin muistaa pahalla. Minulla ainakin on loistava kyky unohtaa ikävät asiat.


      • päärynäjäätelö
        op3 kirjoitti:

        Itse olen lähinnä kiusaantunut/hämmentynyt, jos oppilaat lahjoja antavat. Ele on kuitenkin tärkein, ei lahjan arvo. Sinulla taitaa olla nyt vähän huono omatunto. Älä huoli, opettajasi tuskin muistaa sinua muutaman vuoden kuluttua. Ja jos muistaa niin tuskin muistaa pahalla. Minulla ainakin on loistava kyky unohtaa ikävät asiat.

        jaa.. mut vaikka en haluis antaa lahjaa niin äiti pakottaa.(mut kyl mä tavallaa haluun antaakin) ja se haluaa vielä ostaa jonku tollasen tyhmän jutun (ja jotenki noi tuntuu hemmetin kalliilta, ei me tyyliin käytetä mun/mutsin kavereiden lahjoihinkaa noi paljo rahaa ja ne sentään on kavereita!) ja sit äiti haluu että ostetaa kolmelle opelle lahjat (luokkis 2 muuta opee) en nyt jaksa alkaa selittää miks ollaa ostamassa noille kahelle muullekin:D joo, kai mulla tavallaan on huono omatunto.. kai. mikä siinä, jos oppilas antaa lahjan, on niin sellaista että oot hämmentyny/kiusaantunu? :o siis onhan se outoa jos joskus seiskan/kasin keväällä antaa mut ysi on eri asia tää on kyllä kovin häiritsevää ku en tiiä vaikka joku mun ope vastailis tänne, no mut toisaalta ei kukaa joka tänne vastaa tunnista mua:D


      • amisope
        päärynäjäätelö kirjoitti:

        3. mitä antaisin opeille lahjaks? ku nyt kuitenki ysiluokka loppuu (ja äiti pakottaa ostaa lahjan :D) kaikki äitin ideat (eli siis just jotku pentikin/iittalan/aarikan lasikoriste-esinetavarat tai joku stockan lahjakortti) on jotenki nii mielikuvituksettomia.. en haluis että noi opet ajattelis sit sillee "olipa *mun nimi* erittäis kusipäinen oppilas joka vaan aukoi päätään ja oli hankala* ku jotenki tuntuu että loppu meiän luokka riehuu kyllä enemmän mutta on paljon asiallisemmin käyttäytyviä kuin mä!

        Meillä koulussa lahjoittivat luokanvalvojalleen korin, joka oli täynnä erilaisia herkkujuustoja, patonkia ja hyviä punaviinejä. Näytti lämmittävän kollegan mieltä. En kyllä itsekään panisi pahitteeksi.


    • on kyllä

      nykyisiä oppilaitani lukiossa ja myös yläasteen oppilaita kavereinani Facebookissa. Yhtäkään en ole itse pyytänyt, mutta jos joku heistä on minulle kaveripyynnön lähettänyt, niin olen sen hyväksynyt. Niin päin siis, ei toisinpäin. Joskus olen kyllä ajatellut, että ovatko he tajunneet mitä kaikkea heidän Facebookissa tekemäänsä pääsen tällä tavalla näkemään? Itse olen aika pidättyväinen Facebookissa.

    • amisope

      1) Ihmisiä me olemme kaikki. Myös opettajalla on "siviiliminä", jolla ei ole välttämättä paljoakaan tekemistä sen tyypin kanssa, joka teitä opettaa ja jota sitoo erilaiset opettajan toimintaa koskevat määräykset ja lait. Opettajan "roolissa" sitä täytyy kytätä poissaoloja ja ojentaa huonosti käyttäytyvää opiskelijaa. Itse ainakin olen työajan ulkopuolella kaveri kaikille oppilailleni riippumatta siitä, miten he koulussa käyttäytyvät. 2) Asennevammaisia ei olekaan, vaan noille asenteille löytyy aina jokin syy. Jos kaikki oppilaat huutavat kuorossa, että opetus on perseestä, niin silloin opettajan kannattaa katsoa peiliin ja muuttaa menetelmiään. Jos taas ainoastaan yksi oppilas valittaa, silloin aiheesta kannattaa keskustella tämän oppilaan kanssa. Yleensä syy löytyy ja tilannetta voidaan parantaa.

      • minullakin kokemusta

        Mitä kaveri kenellekin tarkoittaa? Minä en ole oppilaiden kaveri. Joidenkin kanssa on vaihdettu joskus vuoden päästä valmistumisesta kuulumisia ja voitu juoda kahvit, mutta kaverina ei oppilaitani pidä ja toivon, että heilläkin on muut kaverit kuin minä.

        Opetus on "perseestä" silloin kun se on vaativaa ja hyvää. harmittaa oikein kun opiskelijat alisuoriutuvat sen takia, kun enää ei vaadita paljon mitään, vaan ymmärretään loputtomiin.


      • Facebookissa
        minullakin kokemusta kirjoitti:

        Mitä kaveri kenellekin tarkoittaa? Minä en ole oppilaiden kaveri. Joidenkin kanssa on vaihdettu joskus vuoden päästä valmistumisesta kuulumisia ja voitu juoda kahvit, mutta kaverina ei oppilaitani pidä ja toivon, että heilläkin on muut kaverit kuin minä.

        Opetus on "perseestä" silloin kun se on vaativaa ja hyvää. harmittaa oikein kun opiskelijat alisuoriutuvat sen takia, kun enää ei vaadita paljon mitään, vaan ymmärretään loputtomiin.

        se sana kaveri tarkoittaa jotain muuta kuin normaalielämässä, eli on vain Facebookin ilmaisu. Eiväthän nuo oppilaat varsinaisia kavereitani ole, vaikka ovatkin sitä Facebookissa.

        Ja mitä vaatimuksiin tulee, niin noiden Facebook-kaverieni mielestä vaadin ihan liikaakin koulussa.


      • amisope
        minullakin kokemusta kirjoitti:

        Mitä kaveri kenellekin tarkoittaa? Minä en ole oppilaiden kaveri. Joidenkin kanssa on vaihdettu joskus vuoden päästä valmistumisesta kuulumisia ja voitu juoda kahvit, mutta kaverina ei oppilaitani pidä ja toivon, että heilläkin on muut kaverit kuin minä.

        Opetus on "perseestä" silloin kun se on vaativaa ja hyvää. harmittaa oikein kun opiskelijat alisuoriutuvat sen takia, kun enää ei vaadita paljon mitään, vaan ymmärretään loputtomiin.

        >>Opetus on "perseestä" silloin kun se on vaativaa ja hyvää. harmittaa oikein kun opiskelijat alisuoriutuvat sen takia, kun enää ei vaadita paljon mitään, vaan ymmärretään loputtomiin.


    • kem.ope

      1. Pääsääntöisesti en hyväksyisi, tietyissä tapauksissa kyllä (sukulaisuus, harrastuspiiri jne.)

      2. Koet, että tämän opettajan oppiaine(et) ovat tulevaisuutesi kannalta täysin turhia. Käytöksesi ilmentää pyrkimyksiä alalle, joissa et noita aineita juurikaan tarvitse. Jos sinua asia kiinnostaa, tutustu termiin koulunvastaiset alakulttuurit.

      Eivät tavalliset oppilaat aidosti yleensä ilkeitä ole. Se on sellaista sosiaalista kanssakäymistä toisten kanssa ja esiintymisen tarvetta. Luokan melu häiritsee muiden oppimista, ja sikäli se pitäisi saada kuriin vaikka sitten "kilteillä" keinoilla. Enpä minä ainakaan kenestäkään oppilaasta kovin negatiivista ole ajatellut. Joku vaan on vilkkaampi, ja toiset elävät maailmassa, jossa kiroillaan paljon. Huonojen numerojen antaminen silti aina harmittaa paljonkin.

      Koska olet pohtinut asiaa, olet aidosti pahoillasi häiriöistä. Kerro siitä jotenkin, ja sano vaikka mihin ajattelit pyrkiä peruskoulun jälkeen. Ehkäpä saat kuulla, että tarvitsetkin tämän opettajan oppiaineita paljonkin ;-)

      • päärynäjäätelö

        en ymmärrä noita kakkoskysymyksen vastauksessa olevia kahta vikaa lausetta:("Käytöksesi ilmentää pyrkimyksiä alalle, joissa et noita aineita juurikaan tarvitse. Jos sinua asia kiinnostaa, tutustu termiin koulunvastaiset alakulttuurit." ?
        todella monet opettajat sanoo opettamistaan oppiaineista "kyllä näitä tarvitsee vielä joskus, kyllä tämä on ihan kivaa on.." kukaan ei ikinä perustele mihin sitä oppiainetta tarvitsee. (siis totta helvetissä jokainen tajuaa miksi pitää osata vähä suomen kielioppia ja ymmärtää ja kirjoittaa vähä englantia ja ruotsia ja osata plus ja miinus laskuja, mutta kaikki muu?) joten haluisiksä, tai joku muu, kertoa mihin mä tulen ikinä tarvitsemaan matemaattisia aineita?!:)


        mulla ei nyt sit näytä olevan oikeestaan mitään mahdollisuuksia saada tota opee facebook kaveriks:(


      • päärynäjäätelö
        päärynäjäätelö kirjoitti:

        en ymmärrä noita kakkoskysymyksen vastauksessa olevia kahta vikaa lausetta:("Käytöksesi ilmentää pyrkimyksiä alalle, joissa et noita aineita juurikaan tarvitse. Jos sinua asia kiinnostaa, tutustu termiin koulunvastaiset alakulttuurit." ?
        todella monet opettajat sanoo opettamistaan oppiaineista "kyllä näitä tarvitsee vielä joskus, kyllä tämä on ihan kivaa on.." kukaan ei ikinä perustele mihin sitä oppiainetta tarvitsee. (siis totta helvetissä jokainen tajuaa miksi pitää osata vähä suomen kielioppia ja ymmärtää ja kirjoittaa vähä englantia ja ruotsia ja osata plus ja miinus laskuja, mutta kaikki muu?) joten haluisiksä, tai joku muu, kertoa mihin mä tulen ikinä tarvitsemaan matemaattisia aineita?!:)


        mulla ei nyt sit näytä olevan oikeestaan mitään mahdollisuuksia saada tota opee facebook kaveriks:(

        jos en lähetä fb viestiä (koska se ei nyt sitten mitä ilmeisemmin vastais siihen) niin miten on sähköpostin laita? vastaavatkohan opet sähköposteihin? ja lukeeko opet edes työsähköpostia lomilla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe