opparilla kirjakauppaan

sotkis

Haaveissa on päästä oppisopimuksella kirjakauppaan töihin, mutta mietin tässä kuinka saisin hankittua hyvän paikan. Menenkö kauppoihin suoraan kysymään, vai olisiko parempi laittaa sähköpostia tai soittaa? Viimeksi kun menin itse paikan päälle kysymään harjoittelupaikkaa kirjastosta, niin eivät oikein innostuneet. Millaista oppisopimusopiskelu on? Onko kellään kokemusta kirjakaupasta? Kuinka vaikeaa on saada oppisopimuspaikkaa? jne. Ensi syksyllä tulee vuosi tavaratalon kassalla myyjän hommissa, mutta merkonomin tutkintoa ei ole. Haluaisin päästä tulevaisuudessa töihin kirjakauppaan, ja olisi kiva jos saisi oppisopimuspaikan kirjakaupasta..omasta kaupastani en halua, koska sinne en aio jäädä. Tulevaisuudessa haaveissa on työ kirjakaupassa myyjänä ja kenties opiskelu tradeksi, niin, että saisi vähän monipuolisempia tehtäviä. Vai pitäisikö suoraan pyrkiä tradenomikoulutukseen ja toivoa, että pääsisi työn ohessa kirjakauppaan hommiin...

2

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjakaupan täti

Moro!

Kannattaa esim suomalaisista käydä ihan rohkeasti kysymässä töitä, vissiin ainakin pääkaupunkiseudulla on tällähetkellä tuuraajista jne aika paljon pulaa (minutkin kun rekrytoitiin määräaikaiseksi yhteen myymälään).

Kirjakaupan työ on tosi mukavaa, mutta kannattaa valmistautua siihen ettei se ole aivan niin helppoa kuin mitä voisi luulla. Paljon painavaa nostelua, kanniskelua ja vaativaa asiakastyötä. Meillä on myös suuri paine tehdä lisämyyntiä huonon taloustilanteen takia, joten kyseessä on hyvin erilainen ympäristö kuin esim päivittäistavaraliikkeen kassalla. Mukavaa työ on kyllä, ja kaikissa suomalaisissa missä olen ollut on työilmapiiri ollut todella hyvä!

Itse suunnittelen merkonomin tutkintoa työn ohessa joko tässä nykyisessä myymälässäni tai jossain muussa suomalaisessa. Opparilla tai iltaopiskeluna.

Tsemppiä, ja toivottavasti meistä tulee työkavereita joskus! :D

• sotkis

Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla millaista työ kirjakaupassa on.

Suunnitelmani ovat muuttuneet siten, että aionkin lukea merkonomiksi ihan päiväkoulutuksena, niitten juuri lukiosta päässeiden joukossa. (Olenkohan tyhmä, olen itse 22, koulun alkaessa täytän 23) Edelleen haaveissa on kuitenkin työ kirjakaupassa tulevaisuudessa. Nyt laman aikaan tosin työt taitavat olla kiven alla?

Vai pitäisikö sittenkin yrittää etsiä oppisopimuspaikkaa?

Toivon, että koulutuksesta olisi se hyöty, että oppisin paremmaksi asiakaspalvelijaksi ja saisin pätevyyttä myyjän työhön.
        Koen, että en ole luonnostaan loistavan hyvä asiakaspalvelija, toki perustaidot on hallussa, myyntihenkinen en ole ollenkaan. MInulla on esim. taipumusta ilmaista asiani epäselvästi. Uskon kuitenkin, että nämäkin taidot ovat opittavissa (ovathan??)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1068
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      982
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      763
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe