Haaveissa on päästä oppisopimuksella kirjakauppaan töihin, mutta mietin tässä kuinka saisin hankittua hyvän paikan. Menenkö kauppoihin suoraan kysymään, vai olisiko parempi laittaa sähköpostia tai soittaa? Viimeksi kun menin itse paikan päälle kysymään harjoittelupaikkaa kirjastosta, niin eivät oikein innostuneet. Millaista oppisopimusopiskelu on? Onko kellään kokemusta kirjakaupasta? Kuinka vaikeaa on saada oppisopimuspaikkaa? jne. Ensi syksyllä tulee vuosi tavaratalon kassalla myyjän hommissa, mutta merkonomin tutkintoa ei ole. Haluaisin päästä tulevaisuudessa töihin kirjakauppaan, ja olisi kiva jos saisi oppisopimuspaikan kirjakaupasta..omasta kaupastani en halua, koska sinne en aio jäädä. Tulevaisuudessa haaveissa on työ kirjakaupassa myyjänä ja kenties opiskelu tradeksi, niin, että saisi vähän monipuolisempia tehtäviä. Vai pitäisikö suoraan pyrkiä tradenomikoulutukseen ja toivoa, että pääsisi työn ohessa kirjakauppaan hommiin...
opparilla kirjakauppaan
2
1215
Vastaukset
- Kirjakaupan täti
Moro!
Kannattaa esim suomalaisista käydä ihan rohkeasti kysymässä töitä, vissiin ainakin pääkaupunkiseudulla on tällähetkellä tuuraajista jne aika paljon pulaa (minutkin kun rekrytoitiin määräaikaiseksi yhteen myymälään).
Kirjakaupan työ on tosi mukavaa, mutta kannattaa valmistautua siihen ettei se ole aivan niin helppoa kuin mitä voisi luulla. Paljon painavaa nostelua, kanniskelua ja vaativaa asiakastyötä. Meillä on myös suuri paine tehdä lisämyyntiä huonon taloustilanteen takia, joten kyseessä on hyvin erilainen ympäristö kuin esim päivittäistavaraliikkeen kassalla. Mukavaa työ on kyllä, ja kaikissa suomalaisissa missä olen ollut on työilmapiiri ollut todella hyvä!
Itse suunnittelen merkonomin tutkintoa työn ohessa joko tässä nykyisessä myymälässäni tai jossain muussa suomalaisessa. Opparilla tai iltaopiskeluna.
Tsemppiä, ja toivottavasti meistä tulee työkavereita joskus! :D- sotkis
Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla millaista työ kirjakaupassa on.
Suunnitelmani ovat muuttuneet siten, että aionkin lukea merkonomiksi ihan päiväkoulutuksena, niitten juuri lukiosta päässeiden joukossa. (Olenkohan tyhmä, olen itse 22, koulun alkaessa täytän 23) Edelleen haaveissa on kuitenkin työ kirjakaupassa tulevaisuudessa. Nyt laman aikaan tosin työt taitavat olla kiven alla?
Vai pitäisikö sittenkin yrittää etsiä oppisopimuspaikkaa?
Toivon, että koulutuksesta olisi se hyöty, että oppisin paremmaksi asiakaspalvelijaksi ja saisin pätevyyttä myyjän työhön.
Koen, että en ole luonnostaan loistavan hyvä asiakaspalvelija, toki perustaidot on hallussa, myyntihenkinen en ole ollenkaan. MInulla on esim. taipumusta ilmaista asiani epäselvästi. Uskon kuitenkin, että nämäkin taidot ovat opittavissa (ovathan??)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029