Hauiksen

pitkän pään jänne

Hei! Olin olkapääkivun vuoksi ultratutkimuksessa ja siinä selvisi että hauiksen pitkänpään jänne olisi "pudonnut" urastaan ja subraspinatusjänteessä laaja repeämä.Onko kellään kokemuksia tuosta hauiksen pitkän pään jänteen viasta. Tarvitaanko leikkaus vai onko muita keinoja se hoitaa kuntoon. Jos joudun leikkaukseen niin se olisi jo kolmas kerta samaan olkaan niin ettei oikein kivalta tuntuisi taas sinne leikkaukseen mennä mutta jos siitä apua olisi niin tietenkin sinne menisin. Kirjoitelkaa kokemuksia tämä asia on ihan uusi minulle ja röntgenlääkärikään ei sen kummemmin ottanut kantaa mitä tehtäisin jatkossa. Kiitos jo etukäteen!

4

2367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli ongelmana

      Olkapääni on leikattu kolme kertaa. Viimeksi pari kuukautta sitten. Minulta poistettiin arpikudosta ja kiinnikkeitä. Yllätyksenä oli mm hauiksen pitkänpään jänne, melkein kokonaan revennyt. Se ommeltiin. Oletan, että jos se on kokonaan poikki, sitä ei välttämättä korjata. Tuo laaja repeämä supraspinatusjänteessä vaatii kyllä leikkauksen. Mitä vikoja sinulla on ollut kun olka leikattu jo kaksi kertaa?

      • pitkän pään jänne

        Minut leikattiin ensimmäisen kerran 2006 julkisella puolella joka tehtiin avoleikkauksena ja tehtiin acromiaplastia eli avarrusleikkaus. Mutta tästä ei ollu apua vaan kivut jatkuivat. Kävin magneettikuvissa syksyllä 2007 julkisella puolella ja ortopedin mukaan ei mitään kirugisesti korjattavaa enää olisi. Olin tosi pettynyt että jäisikö käteni tälläiseksi mutta sitten 2007 joulukuussa menin paikallisen terveykeskuslääkärin juttusille jos pääsisin reumakokeisiin koska olin niin kipeä ja tämä lääkääri ohjasi ja sain maksusitoukuksen yksityispuolen ortopedille joka on perehtynyt olkapään tähystysleikkauksiin. Toinen leikkaus tehtiin 2008 alkuvuodesta ja tämä tehtiin siis tähystysteitse ja löydöksinä oli subraspinatusjänteen laaja repeämä ja subscapularis jänteen repeämä ja lisäksi tehtiin uudestaan avarrusleikkaus ja solisluun pään lyhennys eli paljon löytyi kaikenlaista vaikka muutama kuukausi takaperin oli julkisella puolella tulkittu magneettikuvia niin että mitään ei olisi tehtävissä. Tästä huomaa kuinka vaikea olkapää leikkaus on ja harvat sen osaavat. Toisen leikkauksen jälkeen loukkasin olkapääni ja sieltä sitten löytyi nuo kuvaamani löydökset. Mietin vain että kuinka luotettavia nuo ultrakuvaukset mahtavat olla voiko niiden perusteella ortopedi tehdä leikkauspäätöksen? Hirvittää ajatella että taas joutuisi leikkauspöydälle mutta jos sillä nämä kivut lähtee niin kyllä sen kestää.


      • oli ongelmana
        pitkän pään jänne kirjoitti:

        Minut leikattiin ensimmäisen kerran 2006 julkisella puolella joka tehtiin avoleikkauksena ja tehtiin acromiaplastia eli avarrusleikkaus. Mutta tästä ei ollu apua vaan kivut jatkuivat. Kävin magneettikuvissa syksyllä 2007 julkisella puolella ja ortopedin mukaan ei mitään kirugisesti korjattavaa enää olisi. Olin tosi pettynyt että jäisikö käteni tälläiseksi mutta sitten 2007 joulukuussa menin paikallisen terveykeskuslääkärin juttusille jos pääsisin reumakokeisiin koska olin niin kipeä ja tämä lääkääri ohjasi ja sain maksusitoukuksen yksityispuolen ortopedille joka on perehtynyt olkapään tähystysleikkauksiin. Toinen leikkaus tehtiin 2008 alkuvuodesta ja tämä tehtiin siis tähystysteitse ja löydöksinä oli subraspinatusjänteen laaja repeämä ja subscapularis jänteen repeämä ja lisäksi tehtiin uudestaan avarrusleikkaus ja solisluun pään lyhennys eli paljon löytyi kaikenlaista vaikka muutama kuukausi takaperin oli julkisella puolella tulkittu magneettikuvia niin että mitään ei olisi tehtävissä. Tästä huomaa kuinka vaikea olkapää leikkaus on ja harvat sen osaavat. Toisen leikkauksen jälkeen loukkasin olkapääni ja sieltä sitten löytyi nuo kuvaamani löydökset. Mietin vain että kuinka luotettavia nuo ultrakuvaukset mahtavat olla voiko niiden perusteella ortopedi tehdä leikkauspäätöksen? Hirvittää ajatella että taas joutuisi leikkauspöydälle mutta jos sillä nämä kivut lähtee niin kyllä sen kestää.

        Minulle sanottiin, että ultraäänitutkimus on aika turha olkapäävaivoissa. Ellei tulkitsija ole oikea spesialisti. Kenellä ortopedilla olet käynyt? Mistäpäin Suomea olet? Minut on tosiaan kolmasti leikattu tähystämällä. Leikkaukset ovat olleet helppoja vaika paljon vikoja. Ei tarvinnut pelätä kipuja.Hyvä ortopedi ei tarvitse avuksi mitään kuvia, tuetää heti mitä tehdä. Pidä vain huoli siitä, että olet ammattialisen hoidossa. Minä olin!!!


      • pitkän päänjänne
        oli ongelmana kirjoitti:

        Minulle sanottiin, että ultraäänitutkimus on aika turha olkapäävaivoissa. Ellei tulkitsija ole oikea spesialisti. Kenellä ortopedilla olet käynyt? Mistäpäin Suomea olet? Minut on tosiaan kolmasti leikattu tähystämällä. Leikkaukset ovat olleet helppoja vaika paljon vikoja. Ei tarvinnut pelätä kipuja.Hyvä ortopedi ei tarvitse avuksi mitään kuvia, tuetää heti mitä tehdä. Pidä vain huoli siitä, että olet ammattialisen hoidossa. Minä olin!!!

        Olen Etelä-Pohjanmaalta ja toisen leikkauksen teki yksityispuolella Seinäjoen kirugikeskusessa leikkaava ortopedi joka on tosi hyvä. Kun menin hänen vastaanotolle ensimmäisen kerran tuon ensimmäisen leikkauksen jälkeen niin ei tosiaankaan tarvittu mitään kuvia vaan hän kliinisella tutkimuksella osasi sanoa sen että toinen leikkaus oli tarpeellinen ja myös löydökset tähystkessä olivat samoja mitä hän silloin ennen leikkausta epäili ja myös joitain löydöksiä tuli yllätyksenä. Varmaan työterveyslääkäri laittaa lähetteen tälle kyseiselle ortopedille ultraäänitutkimuksessa löydettyjen vikojen takia. Tulevaksi sitten saa nähdä leikkaako hän enää kolmatta kertaa. Ikävä asia jos käsi jää tälläiseksi ei tällä paljon mitään voi tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1308
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe