Hei! Olin olkapääkivun vuoksi ultratutkimuksessa ja siinä selvisi että hauiksen pitkänpään jänne olisi "pudonnut" urastaan ja subraspinatusjänteessä laaja repeämä.Onko kellään kokemuksia tuosta hauiksen pitkän pään jänteen viasta. Tarvitaanko leikkaus vai onko muita keinoja se hoitaa kuntoon. Jos joudun leikkaukseen niin se olisi jo kolmas kerta samaan olkaan niin ettei oikein kivalta tuntuisi taas sinne leikkaukseen mennä mutta jos siitä apua olisi niin tietenkin sinne menisin. Kirjoitelkaa kokemuksia tämä asia on ihan uusi minulle ja röntgenlääkärikään ei sen kummemmin ottanut kantaa mitä tehtäisin jatkossa. Kiitos jo etukäteen!
Hauiksen
4
2367
Vastaukset
- oli ongelmana
Olkapääni on leikattu kolme kertaa. Viimeksi pari kuukautta sitten. Minulta poistettiin arpikudosta ja kiinnikkeitä. Yllätyksenä oli mm hauiksen pitkänpään jänne, melkein kokonaan revennyt. Se ommeltiin. Oletan, että jos se on kokonaan poikki, sitä ei välttämättä korjata. Tuo laaja repeämä supraspinatusjänteessä vaatii kyllä leikkauksen. Mitä vikoja sinulla on ollut kun olka leikattu jo kaksi kertaa?
- pitkän pään jänne
Minut leikattiin ensimmäisen kerran 2006 julkisella puolella joka tehtiin avoleikkauksena ja tehtiin acromiaplastia eli avarrusleikkaus. Mutta tästä ei ollu apua vaan kivut jatkuivat. Kävin magneettikuvissa syksyllä 2007 julkisella puolella ja ortopedin mukaan ei mitään kirugisesti korjattavaa enää olisi. Olin tosi pettynyt että jäisikö käteni tälläiseksi mutta sitten 2007 joulukuussa menin paikallisen terveykeskuslääkärin juttusille jos pääsisin reumakokeisiin koska olin niin kipeä ja tämä lääkääri ohjasi ja sain maksusitoukuksen yksityispuolen ortopedille joka on perehtynyt olkapään tähystysleikkauksiin. Toinen leikkaus tehtiin 2008 alkuvuodesta ja tämä tehtiin siis tähystysteitse ja löydöksinä oli subraspinatusjänteen laaja repeämä ja subscapularis jänteen repeämä ja lisäksi tehtiin uudestaan avarrusleikkaus ja solisluun pään lyhennys eli paljon löytyi kaikenlaista vaikka muutama kuukausi takaperin oli julkisella puolella tulkittu magneettikuvia niin että mitään ei olisi tehtävissä. Tästä huomaa kuinka vaikea olkapää leikkaus on ja harvat sen osaavat. Toisen leikkauksen jälkeen loukkasin olkapääni ja sieltä sitten löytyi nuo kuvaamani löydökset. Mietin vain että kuinka luotettavia nuo ultrakuvaukset mahtavat olla voiko niiden perusteella ortopedi tehdä leikkauspäätöksen? Hirvittää ajatella että taas joutuisi leikkauspöydälle mutta jos sillä nämä kivut lähtee niin kyllä sen kestää.
- oli ongelmana
pitkän pään jänne kirjoitti:
Minut leikattiin ensimmäisen kerran 2006 julkisella puolella joka tehtiin avoleikkauksena ja tehtiin acromiaplastia eli avarrusleikkaus. Mutta tästä ei ollu apua vaan kivut jatkuivat. Kävin magneettikuvissa syksyllä 2007 julkisella puolella ja ortopedin mukaan ei mitään kirugisesti korjattavaa enää olisi. Olin tosi pettynyt että jäisikö käteni tälläiseksi mutta sitten 2007 joulukuussa menin paikallisen terveykeskuslääkärin juttusille jos pääsisin reumakokeisiin koska olin niin kipeä ja tämä lääkääri ohjasi ja sain maksusitoukuksen yksityispuolen ortopedille joka on perehtynyt olkapään tähystysleikkauksiin. Toinen leikkaus tehtiin 2008 alkuvuodesta ja tämä tehtiin siis tähystysteitse ja löydöksinä oli subraspinatusjänteen laaja repeämä ja subscapularis jänteen repeämä ja lisäksi tehtiin uudestaan avarrusleikkaus ja solisluun pään lyhennys eli paljon löytyi kaikenlaista vaikka muutama kuukausi takaperin oli julkisella puolella tulkittu magneettikuvia niin että mitään ei olisi tehtävissä. Tästä huomaa kuinka vaikea olkapää leikkaus on ja harvat sen osaavat. Toisen leikkauksen jälkeen loukkasin olkapääni ja sieltä sitten löytyi nuo kuvaamani löydökset. Mietin vain että kuinka luotettavia nuo ultrakuvaukset mahtavat olla voiko niiden perusteella ortopedi tehdä leikkauspäätöksen? Hirvittää ajatella että taas joutuisi leikkauspöydälle mutta jos sillä nämä kivut lähtee niin kyllä sen kestää.
Minulle sanottiin, että ultraäänitutkimus on aika turha olkapäävaivoissa. Ellei tulkitsija ole oikea spesialisti. Kenellä ortopedilla olet käynyt? Mistäpäin Suomea olet? Minut on tosiaan kolmasti leikattu tähystämällä. Leikkaukset ovat olleet helppoja vaika paljon vikoja. Ei tarvinnut pelätä kipuja.Hyvä ortopedi ei tarvitse avuksi mitään kuvia, tuetää heti mitä tehdä. Pidä vain huoli siitä, että olet ammattialisen hoidossa. Minä olin!!!
- pitkän päänjänne
oli ongelmana kirjoitti:
Minulle sanottiin, että ultraäänitutkimus on aika turha olkapäävaivoissa. Ellei tulkitsija ole oikea spesialisti. Kenellä ortopedilla olet käynyt? Mistäpäin Suomea olet? Minut on tosiaan kolmasti leikattu tähystämällä. Leikkaukset ovat olleet helppoja vaika paljon vikoja. Ei tarvinnut pelätä kipuja.Hyvä ortopedi ei tarvitse avuksi mitään kuvia, tuetää heti mitä tehdä. Pidä vain huoli siitä, että olet ammattialisen hoidossa. Minä olin!!!
Olen Etelä-Pohjanmaalta ja toisen leikkauksen teki yksityispuolella Seinäjoen kirugikeskusessa leikkaava ortopedi joka on tosi hyvä. Kun menin hänen vastaanotolle ensimmäisen kerran tuon ensimmäisen leikkauksen jälkeen niin ei tosiaankaan tarvittu mitään kuvia vaan hän kliinisella tutkimuksella osasi sanoa sen että toinen leikkaus oli tarpeellinen ja myös löydökset tähystkessä olivat samoja mitä hän silloin ennen leikkausta epäili ja myös joitain löydöksiä tuli yllätyksenä. Varmaan työterveyslääkäri laittaa lähetteen tälle kyseiselle ortopedille ultraäänitutkimuksessa löydettyjen vikojen takia. Tulevaksi sitten saa nähdä leikkaako hän enää kolmatta kertaa. Ikävä asia jos käsi jää tälläiseksi ei tällä paljon mitään voi tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251308
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa289956- 43845
- 33631
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145623- 38587
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528518Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44501- 107488