Elikkäs olen ennen työskennellyt vain toimistoissa, joissa 8-16 työaikaan kuuluu puolen tunnin ruokkis ja 2x 15min taukoa. Mites ravintola-alalla? Minulle sanottiin että 8 tunnin aikana on puolen tunnin ruokkis, mutta tauoista ei ole ollut mitään puhetta? Entäs kuuden tunnin päivinä? Kuuluuko silloin ollenkaan mitään taukoja/ruokkista? Syy miksi täältä kyselen, pomoni ei ole mikään hirveä älynlahjakkuus ja hän vain nauraisi näille kysymyksille, koska olettaa kaikkien tietävän kaiken heti sinne töihin tullessaan. Mites saako lauantaina minkäännäköisiä lisiä? Ja eikös sunnuntaisin saa tuplapalkan?
Tauot
7
1219
Vastaukset
- Larry The Chef
Tauot: Teoriassa taukoja saa pitää, käytännössä jos pokaa on, et käy 8 tunnin aikana edes vessassa. Pahimmillaan voit olla ns."pitkän päivän" (tuplavuoro) töissä ilman mahdollisuutta ruokailuun. 30min ruokataukoa en ole nähnyt 1982-2009 välillä kertaakaan. Jos et ehdi lapata apetta suuhusi 10 minuutissa tullaan sinut hakemaan töihin. Lauantai on tavallinen arkipäivä. Poisluettuna aatto-, arkipyhä-, ilta-, yms lisät. Sunnuntai on tuplapalkkainen päivä.
- tauot
tapahtuvat silloin kun on mahdollista... Eli kun sinulla on aikaa käyt syömässä ,vessassa ja röökillä mutta aikaa et saa käyttää kuon max 10 minuuttia. Jos et tästä(kään) selviä niin mene takas sinne konttoriisi ja hajoa sinne###
- 'äk'khj'
Ai siis mikä on tauko? mikä ihme on ruokatunti? Siis kerkiääkö 14 tunnin työpäivänä syödäkkin? Mitä, häh? Ei ymmärrä! Joo.. ihan pikku vinkkinä... sitä tessiä ei kannata lukea liian tarkkaan ainakaan lakisääteisten taukojen tai ruokatuntien osalta, käy vaan vituttamaan!!! Ja kun tutustut alaan paremmin, huomaat kuinka paljon muitakin juttuja tulee vastaan jossa rikotaan RÄIKEÄSTI tessiä. Ja hullummaksi vuosi vuodelta menee. Listaa voidaan jatkaa.. Eli siis mikä ihmeen ylityökorvaus, ja mikähän firma sellasia maksaa? Onnekkaat saat JP päivät, ainakaan minä en... Käyppäs valittamaan niin aika nopeasti tulet huomaamaan kannattaako se!!! Jos sulla on siistin sisätyön ammattitaito, niin kehoitan palaamaan takaisin! Mutta jos tälle alalle haluat, unohda ihan ensimmäiseksi tauot ja ruokatunnit, saat pitää ne siinä tapauksessa jos jää aikaa ja muussa tapauksessa turpa kiinni ja töihin. (heh, sekin on täysin normaalia että et kerkiä syömään yhtään mitään monena päivänä, ja silti palkasta menee ruokaraha joka päivä, eikö kuullosta fantsulta???)
- minä vaan.........
joo, taukoja on jos kerkeet pitämään, syödään silloin ku keritään...meillä salin työntekijä syö tiskillä samaan aikaan ku palvelee asiakkaita,keittiös ei kerkee syödä... jp-päivät onneks saa, mut ylityökorvaukset? mitäs vittui ne on... ite otin pomon kans yhteen ku on sitä mieltä et henksu syö ainostaan lounaita, kuitenki ruokaraha tänäpäivänä 4,68 joten totesin et jos aluan syyä pizzaa tol rahal ni mä syön, tai jotaki muuta... toine vaihtoehto on irtisanoutua ruokarahasta, mutta sittenpähä ei juoda kahvia eikä mitään muutakaan... ei niist tauoist kannata rupee valittaa ei tuu muutaku paha mieli ittelensä....
- Neuvo
Hei!
Ei kukaan muu pidä työntekijän puolta kuin työntekijä itse. Luottamusmiehen tietysti pitäisi pitää, mutta sekin on nykypäivän harvinaista.
Lukekaa alanne työehtosopimus, niin sieltä asiat selviävät, mikäli ette kuulu liittoon.
Ja tottakai pitää ylityö ym. korvaukset maksaa lain mukaan.
Ja ruokatauko kuuluu varmaankin yli 6 tunnin päivään. Ja syötte sen ruoan mikäli maksattekin siitä!
Aina täytyy tehdä kirjallinen työsopimus. Siinä mainitaan työtunnit sekä palkka.
Kaikkeen ei pidä suostua! - varmaan jossain
Neuvo kirjoitti:
Hei!
Ei kukaan muu pidä työntekijän puolta kuin työntekijä itse. Luottamusmiehen tietysti pitäisi pitää, mutta sekin on nykypäivän harvinaista.
Lukekaa alanne työehtosopimus, niin sieltä asiat selviävät, mikäli ette kuulu liittoon.
Ja ruokatauko kuuluu varmaankin yli 6 tunnin päivään. Ja syötte sen ruoan mikäli maksattekin siitä!
Aina täytyy tehdä kirjallinen työsopimus. Siinä mainitaan työtunnit sekä palkka.
Kaikkeen ei pidä suostua!satumaailmassa.
- ddkk
Neuvo kirjoitti:
Hei!
Kaikkeen ei pidä suostua!Joo, kyllä minä tessin tiedän hemmetin hyvin kun sen olen useamman kerran lukenut. Jos et ole tällä alalla sulla ei todellakaan ole hajua miten "homma toimii" ja mitä tapahtuu kun alat pullikoimaan (en kauheesti suosittele), usko pois, en minä tyhmä ole, mutta tuulimyllyjä vastaan on aika vaikea yksin tapella, tällä alalla se työnantaja sanelee ehdot, et sinä, ja sopparit kirjotetaan niin huonoiksi että sulla ei ole edes varaa napista TAI.... Tällä alalla luulot karsiutuu aika nopeasti pois. Teet mitä käsketään, nielet mitä eteen tulee... Jos et kestä, kannattaa vaihtaa alaa, niin se valitettavasti menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838