Minulta operoitiin nilkkamurtuma. Kaikki ok, mutta minua on jäänyt ihmetyttämään, miksi jalkaa ei voitu puuduttaa siinä vaiheessa, kun se kiskaistiin paikoilleen ennen röntgeniä. Arvatkaa sattuiko? Leikkauksessa puudutettiin, mutta tuo asia jäi minulle epäselväksi.
Miksi ei puudutusta
5
1050
Vastaukset
- Esa-
Jos nilkassa oli ihan selvä virheasento, eli se oli silminnähden vinksallaan, pitää nilkka vetäistä suoraan mahdollisimman pian murtuman jälkeen. Huonoasentoinen murtuma voi painaa hermoa tai verisuonta aiheuttaen hermovaurion tai kuolion. Tuossa tapauksessa, jos olisi jääty puuduttelemaan ja odottelemaan, olisivat seuraukset voineet olla vakavat. Vastaavissa tilanteissa annan potilaalle suoneen kipulääkettä, että menee hieman tokkuraan ja vetäisen nilkan paikalleen.
- jotta aina ei
puudutusta anneta.minulla kolarissa meni toinen keuhko kasaan eli ilmarinta ja ei muuta kuin pari piti kiini kun lekuri iski paksua neulaa keuhkoihin ja ei edes ekalla saanut sitä oikeaan kohtaan jotta sai imettyä ilman sieltä.
samoin humalaisille ei anneta puudutuksia ollenkaan ensiavussa koska ei voida antaa.rattijuoppoje on hyvä muistaa se kun ajelevat ja kolaroivat.
- päivystyksessä
Kyllä mulla annettiin joku puudutuspiikki sinne murtumakohtaan, kun ranteen luut yritettiin saada paikoilleen. Toki niin vähän aikaa odotettiin, että kyllä se sattui silti, sanoisin, että kovin kipu tähänastisista omalla kohdallani.
Ja sama tehtiin vielä toistetusti, kun ei onnistunut.
Lopputulos kuitenkin sellainen, että parin päivän päästä laitettiin kunnolla puudutettuna eli olkavarsipuudutuksessa ja ulkoisten tukirautojen avulla homma sitten tulikin kuntoon.- Esa-
Se on hyväasentoisessa rannemurtumassa eri asia kuin nilkkamurtumassa jossa jalka on mutkalla. Rannemurtumat yleensä puudutetaankin ja vedetään sitten luut suoraan. Joskus ei luut pysy paikoillaan ja pitää sitten plexuspuudutuksessa laittaa raudoilla kiinni.
- päivystyksessä
Esa- kirjoitti:
Se on hyväasentoisessa rannemurtumassa eri asia kuin nilkkamurtumassa jossa jalka on mutkalla. Rannemurtumat yleensä puudutetaankin ja vedetään sitten luut suoraan. Joskus ei luut pysy paikoillaan ja pitää sitten plexuspuudutuksessa laittaa raudoilla kiinni.
Mutkalla mulla kyllä se rannekin oli, siis lähinnä Z-mutkalla. Molemmat luut kun olivat poikki.
Eli nimenomaan sanoivat, että kyseessä ei ollut hyväasentoinen rannemurtuma ja niinpä jo päivystyksessä minut siirrettiin tavallisesta terveyskeskuspäivystyksestä erikoissairaanhoidon päivystyksen puolelle. Onneksi toimivat tuolla paikkakunnalla samassa rakennuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274995Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133038Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141259Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481129Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231074PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht138914Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport42881- 113826
- 37804
- 142723