Seuraava tilanne: myyjä on hyväksynyt antamani ostotarjouksen ja olen maksanut käsirahan. Kaupat on sovittu tehtäväksi kahdessa osassa siten, että kaupanteossa maksetaan 30% kauppahinnasta ja loput 70% kun kohde vapautuu. Kauppakirjassa on seuraava lause: "Osakekirjaa säilytetään myyjän pankissa pantinhaltijan, myyjän ja ostajan lukuun. Osakekirja luovutetaan ostajalle siirtomerkinnällä varustettuna loppukauppahinnan maksua vastaan ja pankki on antanut ostajalle tätä vastaavan sitoumuksen" eli pankki antaa minulle säilytys- ja luovutussitoumuksen kaupanteossa. Pankki on siksi pantinhaltija, että myyjällä on lainaa pankille ja osakekirja on panttattu kyseistä lainaa varten. Nyt tuli mieleen, että kun minä maksan kaupanteossa 30% niin tämä antaa minulle ilmeisesti toissijaisen panttioikeuden osakkeisiin. Mitä tapahtuisi tilanteessa, jossa myyjä ei kykenisi suorittamaan nykyistä lainaansa pankille (ennen loppukaupantekoa) vaan pankki ottaisi osakkeet haltuunsa? Olisin siis maksanut 30% asunnosta, mutta pankki ensisijaisena pantinhaltijana ottaisi osakkeen haltuunsa? Toinen asia: ostotarjouksessa oli ruksattuna kohta, jossa: "Myyjä panttaa osakkeet ostajalle maksetun kauppahinnan vakuudeksi." Alempana oli kohta (ei ruksattu), jossa: "Myyjä panttaa osakkeet ostajalle toissijaisella panttioikeudella maksetun kauppahinna jälkeen _______euron jälkeen". Olisiko tässä tapauksessa oli alempi vaihtoehto pitänyt ruksata (koska pankilla ensisijainen panttioikeus)? Jos alempi olisi ruksattu niin mikä summa tyhjään kohtaan olisi tullut? Voinko vaatia saada tietää paljonko myyjä on pankille velkaa, jotta tiedän, että mahdollisen haltuunoton yhteydessä minullekin jää osani? Olen kysellyt välittäjältä em. asioita, mutta vastaukset ovat olleet hyvin ympäripyöreitä.. Kiitos.
Asuntokauppa
...panttioikeus?
1
2398
Vastaukset
- nix nax
>>"...Osakekirja luovutetaan ostajalle siirtomerkinnällä varustettuna loppukauppahinnan maksua vastaan ja pankki on antanut ostajalle tätä vastaavan sitoumuksen" eli pankki antaa minulle säilytys- ja luovutussitoumuksen kaupanteossa.>"Myyjä panttaa osakkeet ostajalle toissijaisella panttioikeudella maksetun kauppahinna jälkeen ["jälkeen" -> "vakuudeksi" korj. n.n.]_______euron jälkeen". Olisiko tässä tapauksessa oli alempi vaihtoehto pitänyt ruksata (koska pankilla ensisijainen panttioikeus)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!591718Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1321388Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701241La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt10836- 64811
- 69691
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko39531- 36477
- 45476
- 52442