Painumaton

lamellihirsi

Honkarakenne tekee kuulemma painumattomia lamellihirsiä. Onko kellään kokemusta tästä tuotteesta?

17

6939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä

      Nämä on näitä markkinoinin kukkasia. Tarkoittaa että on jotakin prässikuivattua puuta. Suomeksi sanottuna talon ostajalle se ei tarjoa mitään ihmeellistä lisäarvoa miksi pitäisi juuri semmosta haluta. Sen edut liittyy lähinnä siihen kun myydään hirttä citytolloille jotka ei tajua että puu on luonnon materiaali. Kontiollakin on vastaavaa ollut.

      • Rauno Kangas

        ...on siinä, että hotlockit sun muut ovat enempi markkinoinnillisia kommervenkkejä kuin todellisia teknologisia läpimurtoja. Tällä hetkellä tosin tutkitaan erilaisia pystyhirsikehitelmiä, jotka saattaisivat ihan aidosti pienentääkin painumat lähelle nollaa. Ja pystyhirsiversioista yksi kiinnostavimmista on sellainen, jossa lamellihirren keskilamelli liimattaisiinkin pystyysuuntaisesti. Näistä hirsityypeistä ei tarida olla vielä juurikaan kokemuksia - parhaiten kenties noista pystyrhirsistä. Honkgan uutuuskaan ei taida vielä olla noita tekniikoita vaan jäänee kastiin "huolella kuivatettu tavallinen lamelli"???


      • se totuuden
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...on siinä, että hotlockit sun muut ovat enempi markkinoinnillisia kommervenkkejä kuin todellisia teknologisia läpimurtoja. Tällä hetkellä tosin tutkitaan erilaisia pystyhirsikehitelmiä, jotka saattaisivat ihan aidosti pienentääkin painumat lähelle nollaa. Ja pystyhirsiversioista yksi kiinnostavimmista on sellainen, jossa lamellihirren keskilamelli liimattaisiinkin pystyysuuntaisesti. Näistä hirsityypeistä ei tarida olla vielä juurikaan kokemuksia - parhaiten kenties noista pystyrhirsistä. Honkgan uutuuskaan ei taida vielä olla noita tekniikoita vaan jäänee kastiin "huolella kuivatettu tavallinen lamelli"???

        toinen puoli. Honka on saanut patentit jo 90-luvulla painumattomasta hirrestä. Hirttä on myös valmistettu vientimarkkinoille. Siinä keskilamelli on pystyyn liimattua puuta.


      • Hirsienvetelijä zzzzz
        se totuuden kirjoitti:

        toinen puoli. Honka on saanut patentit jo 90-luvulla painumattomasta hirrestä. Hirttä on myös valmistettu vientimarkkinoille. Siinä keskilamelli on pystyyn liimattua puuta.

        Itse olen onnellinen hirsitalon asukki. Mutta ihmetyttää vain tuo homma, jos siis keskimmäinen osa lamellia ei painu, niin eikös talosta tule melkoinen horo, kun talo ei saa rauhassa painua?? Omasta mielestäni ainakin meillä talo tiivistyy vain kun painuu. Parisen vuotta se ottaa, ja sen jälkeen voi listat korjata katosta ja laittaa kiinni seiniinkin. Miksi siitä painumisesta pitää niin suuri numero tehdä? Onhan hirsitalossa rakoja juu, mutta se on osa sitä tunnelmaa ja saahan ne peitettyä.


      • hirressä
        Hirsienvetelijä zzzzz kirjoitti:

        Itse olen onnellinen hirsitalon asukki. Mutta ihmetyttää vain tuo homma, jos siis keskimmäinen osa lamellia ei painu, niin eikös talosta tule melkoinen horo, kun talo ei saa rauhassa painua?? Omasta mielestäni ainakin meillä talo tiivistyy vain kun painuu. Parisen vuotta se ottaa, ja sen jälkeen voi listat korjata katosta ja laittaa kiinni seiniinkin. Miksi siitä painumisesta pitää niin suuri numero tehdä? Onhan hirsitalossa rakoja juu, mutta se on osa sitä tunnelmaa ja saahan ne peitettyä.

        puun kutistuminen / eläminen on kompensoitu paisuvalla tiivisteellä hirsien välissä. Ei pieni painuminen talossa mitään haittaa, suuresta painumisesta sen sijaan on harmia.


    • aika hyvä
      • pystyhirsinikkari

        Tällainen lamellihirsi on olemassa jossa keskimmäinen lamelli on pystyssä. Vielä ne ymmärtää pian senkin että paljon parempi se on kun koko hirren pistää pystyyn. Painumattomuus ja nurkkien tiiveys on omaa luokkaansa pystyhirressä. Aikaa menee tietenkin siihen että ajatukset muuttuvat mutta kyllä sekin aika tulee.


      • Hirsienvete...
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

        Tällainen lamellihirsi on olemassa jossa keskimmäinen lamelli on pystyssä. Vielä ne ymmärtää pian senkin että paljon parempi se on kun koko hirren pistää pystyyn. Painumattomuus ja nurkkien tiiveys on omaa luokkaansa pystyhirressä. Aikaa menee tietenkin siihen että ajatukset muuttuvat mutta kyllä sekin aika tulee.

        sanoohan sen järkikin niilläkin kenellä ei ole omakohtaista kokemusta...


    • Anonyymi

      Mites ku ulommaiset lamellit kutistuu?jääkö ns ponttiin isompi rako? Oletan että ulommaiset vaaka suunnassa olevat kutistuu noin 1,3cm metrin matkalla..missä se kostautuu??

      • Anonyymi

        Nyt menee puurot ja vellit sekaisin, painuminen ja kutistuminen ovat aivan eri kertaluokassa.


      • Anonyymi

        Juuri näin, kun ulommaiset lamellit kutistuu ja tiiviste tässä kutistuvassa lamellissa. Tehkää tiiveysmittaus kahden vuoden päästä valmistumisesta tammikuun pakkasilla niin voi yllättää.


      • Anonyymi

        Kyllä ponttiin tulee rako ja jos tiiviste tässä kutistuvassa osassa niin kylmä sieltä tulee.


      • Anonyymi

        Kyllä ponttiin tulee rako ja tiiviste on irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ponttiin tulee rako ja jos tiiviste tässä kutistuvassa osassa niin kylmä sieltä tulee.

        Haukuin terassin tehneen timpurin, kun ei ollut jättänyt rakoa kansilautojen väliin.
        " Kyllä sinne rako tulee, kun jaksat odottaa puun kuivumista"

        Seuraavana kesänä aika tarkka 3mm rako. Soitin pyysin anteeksi.


    • Anonyymi

      Ainakin tämän aloituksen nosto yllätti !

      • Anonyymi

        Neljä asiaa joista en luopunut hankintapäätöstä tehdessä.

        1. Painumaton hirsi
        2. Yksitasoinen koti
        3. Ikkunatehtaan miehet asensivat ovet+ ikkunat sekä kaihtimet niihin.
        4. Kehikon pystytys vesikattoon asti talotehtaan voimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä asiaa joista en luopunut hankintapäätöstä tehdessä.

        1. Painumaton hirsi
        2. Yksitasoinen koti
        3. Ikkunatehtaan miehet asensivat ovet ikkunat sekä kaihtimet niihin.
        4. Kehikon pystytys vesikattoon asti talotehtaan voimin.

        Tuo on järkevästi tehty, saa reklamoida mahdollisesta asennus virheistä ja hirren vuodoista kahden vuoden aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe