Kiinaan

Ilman paluulippua

Vähän samantapainen keskustelu taisi tuossa pari riviä alempana jo olla, mutta tarvitsisin lisäinfoa... Kiinaan pitäisi siis päästä ja pidempiaikaisesti. Mies opiskelee siellä tällä hetkellä ja sen puolesta hällä on viisumit varmistettu. Ilmeisesti Kiinaan ei viisumia saa ellei ole "oikeaa" syytä, eli munkin pitäisi mennä siellä sitten opiskelemaan kiinaa... Kallista puuhaa. Kieltä en osaa joten töihinkään siellä tuskin pääsisin. Emme ole naimisissa joten en perhesuhteenkaan perusteella kait viisumia saisi pidemmälle ajalle. Turistiviisumi? Vinkkejä, kokemuksia ja tietoja ym otetaan vastaan. :)

3

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pane miehesi virallisesti kutsumaan sinut Kiinaan. Kutsussa pitää selvittää, että kutsuja tarjoaa asunnon ja elatuksen. Avointa viisumia ei ilmeisesti saa, mutta hae ensin vaikka kolmen kuukauden viisumia ja ano siihen pidennystä paikan päällä. Viisumiehtojen kanssa pitää olla tarkkana, esim. puolen vuoden "re-entry Visa" oli aikoinaan sellainen, että maasta PITI poistua ja palata maahan (vähintään) yhden kerran viisumin voimassaolon aikana, muutoin odotti ikävä yllätys kotiinlähdön alla. Sakko viisumiehtojen rikkomisesta oli kova. Pidä aina varasuunnitelma kaiken varalta, jos kaikki alkaa mennä pieleen ja muista matkavakuutus. Jos rahatonna ja sairaana joudut Kiinassa kuseen, niin kokemus on jotain sellaista, mitä Suomessa et tule saamaan. Suomen lähetystö ei sitten välitä paskaakaan hätään joutuneista kansalaisistaan, joten aivan itse on varauduttava kaikkeen, myös siihen, että ambulanssiin ei pääse varattomana tai ilman mukana ja voimassa olevaa matkavakuutussopimusta.

      • Ilman paluulippua

        Kiitos vastauksesta Kollimaattori. Olen selaillut mm. Kiinan lähetystön sivuja koskien juuri viisumia, ja sielläkin mainitaan ohimennen kutsusta, muttei anneta siihen mitään tarkempia ohjeita. Kuinka virallinen virallisen kutsun tulee olla? Nykyäänhän viisumihakemus pitää tehdä matkatoimiston kautta ellei Helsingissä asu, voisiko siis luottaa että he tietäisivät tarkemmin kuinka toimia (vai toimivatko he vain passien ym välittäjinä)?


      • Ilman paluulippua kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Kollimaattori. Olen selaillut mm. Kiinan lähetystön sivuja koskien juuri viisumia, ja sielläkin mainitaan ohimennen kutsusta, muttei anneta siihen mitään tarkempia ohjeita. Kuinka virallinen virallisen kutsun tulee olla? Nykyäänhän viisumihakemus pitää tehdä matkatoimiston kautta ellei Helsingissä asu, voisiko siis luottaa että he tietäisivät tarkemmin kuinka toimia (vai toimivatko he vain passien ym välittäjinä)?

        Miehesi kannattaa käyttää koulunsa (maksullisia) palveluita ja tukea kutsua vääntäessään, koska aina on plussaa jos kutsu on kiinaksi ja asiallisesti tarkistettu. Koulusta mahdollisesti saatava lausunto asumisesta ja opiskelusta olisi myös omiaan helpottamaan byrokratian rattaiden pyörittämistä. Kiinan byrokraatit tykkäävät toisten byrokraattien antamista lausunnoista ja leimoista, joten viranomaisasiakirjoja kannattaa haalia Kiinassa läjäpäin, niitä voipi aina joskus tarvita. ;)

        Kannattaa panna toimeksi heti, ettei suunnitelma kuse oman sähläämisen ja viime tinkaan jättämisen vuoksi.

        Itse kutsun sen saatuasi voit toki panna passisi mukana myös matkatoimiston kautta Kiinan suurlähetystöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe