LIIKKUMINEN BALILLA ?

lpl66

Onko Balin kävijöitä. Monessa jutussa viitataan siihen että Balilla liikkuminen lyhyistä välimatkoista huolimatta on hidasta. Tulemme viettämään pari viikkoa Balilla, ensin Seminyakissa ja sitten Sanurilla. Kummasta paikasta kannattaa lähteä retkeilemään, noin liikkumisen sujuvuuden puolesta ?Tarkoitus olisi käydä ainakin Ubudissa ja sitten vähän saaren pohjoisosissa. Ja millä, miten pääsee helpoiten ja edullisimmin käymään Nusa Lemboganilla. Entä onko Sanurissa merkitystä majaileeko eteläsuunnalla vai pohjoisella osalla. Ja kummalla on paremmat rannat uida ja snorkalta ?

7

1865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12qwerty

      Kuukausi sitten tuli balilla käytyä ja ainakin silloin Sanurin ranta oli todella surkea. Vesi oli likaista mömmöä ja kasvoi jotain ruokoa. Veteen ei todellakaan tehnyt mieli mennä. Siksi siirryinkin sanurilta äkkiä pois.

      • lpl66

        Missä osin Sanuria olit ? Olen ymmärätänyt että ranta on pitkä ja löytyy erilaisia osuuksia ! Mihin menit kun Sanurista lähdit ?


      • 12qwerty
        lpl66 kirjoitti:

        Missä osin Sanuria olit ? Olen ymmärätänyt että ranta on pitkä ja löytyy erilaisia osuuksia ! Mihin menit kun Sanurista lähdit ?

        Kyllä tämä oli oma kokemukseni. Olin todella pettynyt sanurin rantaan ja onneksi en ollut varannut hotellia sieltä etukäteen ja pystyin vaihtamaan maisemaa heti yhden yön jälkeen. Sanurilta poistuessani lähdin Kutalle. Kuta beach on parempi ranta. Tosin kutankin rannan laatu vaihtelee paikoittain. Itse pidin eniten Hard Rock Cafeen kohdalla olevasta rantaosuudesta joka ilmeisesti onkin se suosituin pätkä rannasta. Ranta on hyvin vilkas mutta kuitenkin siisti. Aallot on isoja joten lapsille ranta ei ole paras mahdollinen. Paras ranta omasta mielestäni Balilla oli Dreamland Beach. Todella siisti ja hieno ranta. Maisemat olivat mahtavan kauniita, hienot kalliot ja isoja aaltoja sekä pehmeä hiekkaranta. Rannalla ei ollut tungosta ja se oli muutenkin aika rauhallinen. Varsinkin aamuisin ja aamupäivisin se oli mukavan rauhallinen. Rannalla oli myös muutama ravintola josta sai syötävää ja juotavaa. Olen vain kerran ollut Balilla joten en tiedä miten rantojen kunto ja rauhallisuus vaihtelee vuoden eri aikoina ja turistikausina. Tämä on kuitenkin oma kokemukseni tämän vuoden huhtikuulta. Täytyy vielä sanoa että Mikään mainitsemistani rannoista ei ole hyvä snorklauksen kannalta jos sitä etsii. Itse Snorklailin Amedissa ja Gili saarilla. Amedin ranta jolla olin oli hyvin kirkas vetinen ja vedessä oli jonkin verran nähtävää mutta ranta ei taas uimarantana ollut paras mahdollinen. Sora tyylinen ranta. Jos etsii todella hienoja paratiisi rantoja kannattaa suunnata Lombokin saaren kupeessa sijaitseville Gili Saarille. Gili saaret ovat kolmen pienen saaren ryhmä jotka ovat kauttaaltaan hiekkarannan ympäröimiä. Saarien nimet ovat Gili Trawanga, Gili Meno ja Gili Air. Näistä suurin ja saarien pääkeskus on Gili Trawanga joka on ympärysmitaltaan noin 7km. Itse majoituin siellä. Gili saarilla ei ole ollenkaan autoja vaan ne on kielletty siellä, samoin kuin koirat. Kaikki liikkuminen tapahtuu joko kävellen, polkupyörillä tai hevoskärryillä jotka toimivat siellä taksina. Saarilla voi mennä uimaan mistä vain, jokapuolella on hienoa hiekkarantaa ja tosi kirkasta vettä. Snorklailuun saaret sopii hyvin koska koralleja, kaloja ja kaiken näköisiä veden eläviä on paljon. Esimerkiksi isoja merikilpikonnia näin useita. Suosittelen lämpimästi käymistä Noilla paratiisi saarilla. Siellä on rauhallista ja rentoa menoa ja toki iltaelämääkin löytyy sitä haluaville. Tosin pienemmässä mittakaavassa kuin Esim kutalla. Mitään suuria yökerhoja ei ole näillä saarilla. Jos aikoo suunnata noille saarille niin suosittelen speedboatin eli pikaveneen käyttöä. Lautallakin pääsee mutta lauttamatka kesti yli 5 tuntia ja oli hyvin epämukava. Lisäksi lautta menee vain lombokin saarelle josta auto kuljettaa saaren yläosaan josta vielä joutuu veneellä siirtymään gilisaarille. Pikavene taas oli nopea ja siisti sekä siihen kuului kuljetus omalle hotellille tai haluamaansa kohteeseen Kutan ja Sanurin alueelle takaisin palatessa.


      • Marika8
        12qwerty kirjoitti:

        Kyllä tämä oli oma kokemukseni. Olin todella pettynyt sanurin rantaan ja onneksi en ollut varannut hotellia sieltä etukäteen ja pystyin vaihtamaan maisemaa heti yhden yön jälkeen. Sanurilta poistuessani lähdin Kutalle. Kuta beach on parempi ranta. Tosin kutankin rannan laatu vaihtelee paikoittain. Itse pidin eniten Hard Rock Cafeen kohdalla olevasta rantaosuudesta joka ilmeisesti onkin se suosituin pätkä rannasta. Ranta on hyvin vilkas mutta kuitenkin siisti. Aallot on isoja joten lapsille ranta ei ole paras mahdollinen. Paras ranta omasta mielestäni Balilla oli Dreamland Beach. Todella siisti ja hieno ranta. Maisemat olivat mahtavan kauniita, hienot kalliot ja isoja aaltoja sekä pehmeä hiekkaranta. Rannalla ei ollut tungosta ja se oli muutenkin aika rauhallinen. Varsinkin aamuisin ja aamupäivisin se oli mukavan rauhallinen. Rannalla oli myös muutama ravintola josta sai syötävää ja juotavaa. Olen vain kerran ollut Balilla joten en tiedä miten rantojen kunto ja rauhallisuus vaihtelee vuoden eri aikoina ja turistikausina. Tämä on kuitenkin oma kokemukseni tämän vuoden huhtikuulta. Täytyy vielä sanoa että Mikään mainitsemistani rannoista ei ole hyvä snorklauksen kannalta jos sitä etsii. Itse Snorklailin Amedissa ja Gili saarilla. Amedin ranta jolla olin oli hyvin kirkas vetinen ja vedessä oli jonkin verran nähtävää mutta ranta ei taas uimarantana ollut paras mahdollinen. Sora tyylinen ranta. Jos etsii todella hienoja paratiisi rantoja kannattaa suunnata Lombokin saaren kupeessa sijaitseville Gili Saarille. Gili saaret ovat kolmen pienen saaren ryhmä jotka ovat kauttaaltaan hiekkarannan ympäröimiä. Saarien nimet ovat Gili Trawanga, Gili Meno ja Gili Air. Näistä suurin ja saarien pääkeskus on Gili Trawanga joka on ympärysmitaltaan noin 7km. Itse majoituin siellä. Gili saarilla ei ole ollenkaan autoja vaan ne on kielletty siellä, samoin kuin koirat. Kaikki liikkuminen tapahtuu joko kävellen, polkupyörillä tai hevoskärryillä jotka toimivat siellä taksina. Saarilla voi mennä uimaan mistä vain, jokapuolella on hienoa hiekkarantaa ja tosi kirkasta vettä. Snorklailuun saaret sopii hyvin koska koralleja, kaloja ja kaiken näköisiä veden eläviä on paljon. Esimerkiksi isoja merikilpikonnia näin useita. Suosittelen lämpimästi käymistä Noilla paratiisi saarilla. Siellä on rauhallista ja rentoa menoa ja toki iltaelämääkin löytyy sitä haluaville. Tosin pienemmässä mittakaavassa kuin Esim kutalla. Mitään suuria yökerhoja ei ole näillä saarilla. Jos aikoo suunnata noille saarille niin suosittelen speedboatin eli pikaveneen käyttöä. Lautallakin pääsee mutta lauttamatka kesti yli 5 tuntia ja oli hyvin epämukava. Lisäksi lautta menee vain lombokin saarelle josta auto kuljettaa saaren yläosaan josta vielä joutuu veneellä siirtymään gilisaarille. Pikavene taas oli nopea ja siisti sekä siihen kuului kuljetus omalle hotellille tai haluamaansa kohteeseen Kutan ja Sanurin alueelle takaisin palatessa.

        Hei, Paljonko maksoit tuosta Speedboatista Balilta Gilille? Itse menossa muutaman viikon päästä Balille ja mietin myös tuota Giliä, jos siellä poikkeaisi.


      • 12qwerty
        Marika8 kirjoitti:

        Hei, Paljonko maksoit tuosta Speedboatista Balilta Gilille? Itse menossa muutaman viikon päästä Balille ja mietin myös tuota Giliä, jos siellä poikkeaisi.

        Hinnan sai tingittyä 500.000 rupiaan henkilö kun aluksi kaikki kaikki myivät sitä muistaakseni 690.000 rupialla. Tuo on siis yhden suunnan hinta ja siihen kuuluu taksikuljetus hotellille tai hotellilta, riippuu kumpaan suuntaan on menossa.

        Lauttalippu oli muistaakseni 250.000 rupiaa / henkilö ja siihen sisältyi taksikuljetus Lombokilla satamasta toiseen rantaan ja sieltä venekyyti Gilisaarille. Hinta on siis huomattavasti halvempi lautalla mutta en kyllä itse enää sillä menisi vaan käyttäisin Speedboattia jos vaan siihen on rahallisesti mahdollisuus.


    • Just sieltä tullut

      Moro, joo Balilla liikkuminen on kyllä todella hidasta. Liikenne on kyllä ihan kammottava. Sanur, Ubud, Semiyak ympyrän sisällä asuu varmaan 2 miljoonaa ihmistä. Sanurin ja Semiyakin välissä on pääkaupunki Dempasar. Saarella on oikeasti varmaan 2 miljoonaa prätkää ja autot päälle. Liikenne on sitä että 4 prätkää rinnan päälle pari autoa. Sama molempiin suuntiin. Joten en suosittele itse ajamista. Yhtä ruuhkasta on lähti sitten Sanurilta tai Semiyakista. Sanurin ja Semiyakin väli on noin 15 Km. Ubudista olis ihan hyvä lähteä joka puolelle. Päivässä ehtii ehkä ajamaan noin 200 km. Semmonen me päästiin 9 tunnissa. Toki pysähdystes kera. Koko saarta ei kierrä päivän aikana millään. Vuoristossa ehkä liikenne pikkuisen rauhallisempaa, mut tiet tosi hitaita, kapeita ja mutkaisia. Saarta kannattaa kyllä ehdottomasti kiertää, huippu maisemia. Siitä vaan kadulta kyyti ja saarta kiertämään. Hinta noin 350000 rupiaa, eli 20- 30 eeroa.

      Lembognalla ei käyty, mut vene kannattaa ottaa Sanurilta. Rannalta vaan vene ja sopii hinnan, tai sit vaikka rantakadun jonkun matkatoimiston kautta. Niitä riittää. Saarta on kehuttu et hienot rannat.

      Ei sanurin ranta nyt ihan paska ole, vedessä vaan kasvaa meriruohoa. ranta on tosi matala. ranta on aika karkeaa hiekkaa, mun mielestä koko Sanur samanlaista. Rannasta noin 300 metrin päässä on koralliriutta johon aallot pysähtyvät, sinne pääsee kahlaamaan laskuveden aikana. Itse olin Hyatt hotellin kohdalla. Lapsille ihan hyvä ranta, mut ei paras uimiseen ja snorklailuun. Ei Balille pelkkien rantojen takia kannata lähteä. Lombokilla ja Gileillä on paljon paremmat rannat. Kyllä sanurin ranta aurigon ottoon on ihan kiva.

      Mun mielestä ongelma Balilla ja Lombokilla on se että paikalliset ihmiset heittää kaiken talousjätteen suoraan jokeen, vesikaanaaleihin tai takapihalle. Sit joet kuljettaa kaiken paskan suoraan mereen. Bali Lombok akselilla on tosi kovat merivirrat, tuovat mukanaan tosipaljon kaiken näköistä roskaa, palmupuista alkaen. Välillä rannoille tosiaan tulee tosi paljon paskaa. Se pisti silmään siellä. Hotellien edustalla rannat kyllä putsataan joka päivä.

      Gileille ja Lombokille tosiaan pääsee ainakin 3 pikavene yhtiöllä. Hinnat taitaa olla samat kaikilla. Noin 600000 suunta, tai miljoona meno paluu. Ne lähtee Padangbaista. Niillä kestää Lombokille noin reiluin tunnin, siitä vielä Gileille 20 min.

      Kaikesta huolimatta me tykättiin tosipaljon Balista ja Lombokista. Sää on siellä tähän aikaan hyvä. Ympäri vuoden tarkenee yötä päivää. Bali on tosi vihreä saari, aika viidakkoa.

    • ihan ok.

      Tammikuussa Sanurin ranta oli oikein hyvä lapsiperheelle, uitiin joka päivä eikä roskista tietoakaan (no, toki laskuvesi toi muutaman kaislan tai levän mutta ne on luonnontuotteita). Vesi lämmintä ja kirkasta. En ehkä osaa kuvitella sitä sukelluspaikkana. Lisäksi pohjois ja eteläpäällä ei liene paljoa eroa, sen verran lyhyt ranta.

      Me liikuimme vuokratulla auto/kuski yhdistelmällä. Maksoimme siitä ihan reilun hinnan 60€/pvä (kadulta saa puoleen hintaan) mutta kaveri oli luotettava ja osasi opastaa. Tuohon hintaan kuului vielä pääsyliput niihin paikkoihin mihin tarvittiin (muutamiin temppeleihin esim). Matkustaminen on suht hidasta mutta tarkoitus olikin nähdä paikkoja ja maisemia. Me pysähtelimme paljon ja olimme reissussa n. 10h per pvä. Mutta tiet on ihan hyviä eikä juurikaan jonoissa seisoskeltu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe