Vesipumppu

Veijo

Vesipumppu nostaa vettä joesta mutta todella huonolla paineella ja veden mukana tulee ilmaa.Imuletkulta pumpulle vesi tulee normaalisti mutta ensimmäisen letkun päästä ei enää normaalisti. Missä vika / tarvitseeko pumpun säiliöön lisätä painetta?

21

6354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että,,,

imuputki ei vuoda.

• Veijo

Imuputki on ehjä....

• Pera

Säiliön matala paine oireilee siten, että pumppu käynnistyy ja pysähtyy vedeoton mukaan. Sinänsä vedentuloon se ei vaikuta. Tarkistahan imuventtiilin sihti. Jospa siihen on kertynyt roinaa. Minulla pumppu käuttäytyy samoin keväällä, kun osa imuputkesta on vielä jäässä, ja kokeilen sen auki oloa pumppua pyörittämällä.

• Veijo

Ei roinaa imupuolella mutta ilmaa siellä kyllä on veden seassa.....

• laakerit
        Veijo kirjoitti:

Laakerien stefat, tai muut tiivesteet pumpussa fuskaa, imee ilmaa sekaan. Jos pumppu on ollut talvella pakkasessa ja pumpuun on jäänyt vettä, pumpun kuori voi olla haljennut.

• Pera
        Veijo kirjoitti:

Auttaa täällä yritetään, eikä mukavalta tunnu, kun saa pelkkää vi..noilua palkakseen. Hankalaa tämä etähommana on. Paikanpäällä ongelma selviäisi heti.

• pitkä imiputki nousi pintaan

kun oli ilmaa putkessa,vedin rantaan.ja kastelukannulla vettä täyteen,ja sihdit puhtaaksi,ja alkoi pelittämään

• Pera
        pitkä imiputki nousi pintaan kirjoitti:

kun oli ilmaa putkessa,vedin rantaan.ja kastelukannulla vettä täyteen,ja sihdit puhtaaksi,ja alkoi pelittämään

Itse kun pelaan kaivojen kanssa, on tuo mekanismi vähän tuntematon. Alkuperäinen kirjoittaja kun oli niin varma pumppunsa imupuolen kunnosta. Vuoto imuputkessa oireilee siten, että pumppu käynnistelee itseään vähänväliä. Joskus nousee putkesta suihkukin, kun se pumpun pysähdyttyä paineistuu. Vinkit ovat tarpeen. Minä viime kesänä arvelin, että mökin kaivossa oleva pohjaventtiili vuotaa kummallisesti. Mökillä ollessa kaikki oli ok, mutta työviikon jälkeen piti pumppu täyttää uudelleen. Tänä keväänä katselin, että imuputkessa oleva tyhjennysliitos vähän tiputtaa vettä. Järeillä pihdellä liitos tiiviiksi, ja tuo viimekesäinen ilmiö poistui.

• imupuolella
        Veijo kirjoitti:

Jos imupuolella tulee ilmaa niin se osoittaa selvästi vikaa imupuolella. Vika on se ilmavuoto. Mikään pumppu ei toimi normaalisti jos seassa on ilmaa. Painepuolella ei tule ilmaa sekaan. Tarkista ensimmäiseksi kaikki liitokset ettei niistä tule ilmaa. Niiden tiivistäminen on halvinta. Jos yhdestäkin liitoksesta tulee ilmaa niin mikään muu ei auta kuin tiivistäminen. Katso myös ettei letkun alapää hörppää ilmaa minkään syyn takia. Kallein vika on siinä jos joudut uusimaan pumpun.

• Veijo
        imupuolella kirjoitti:

Jos imupuolella tulee ilmaa niin se osoittaa selvästi vikaa imupuolella. Vika on se ilmavuoto. Mikään pumppu ei toimi normaalisti jos seassa on ilmaa. Painepuolella ei tule ilmaa sekaan. Tarkista ensimmäiseksi kaikki liitokset ettei niistä tule ilmaa. Niiden tiivistäminen on halvinta. Jos yhdestäkin liitoksesta tulee ilmaa niin mikään muu ei auta kuin tiivistäminen. Katso myös ettei letkun alapää hörppää ilmaa minkään syyn takia. Kallein vika on siinä jos joudut uusimaan pumpun.

Imupuolen liitoksesta puuttui teflon-teippi. Vähästä oli kiinni mutta nyt toimii. Kiitos!!!

• Perax
        Veijo kirjoitti:

Imupuolen liitoksesta puuttui teflon-teippi. Vähästä oli kiinni mutta nyt toimii. Kiitos!!!

Ei pumpun imu tuohon hyydy. Mieluummin se vetää veden pohjaventtiilin kautta kuin ilmaa kierteiden välistä. Se on monesti koettu.
        Imuventiili sinulla oli joen pinnalla.

• vaan...
        Perax kirjoitti:

Ei pumpun imu tuohon hyydy. Mieluummin se vetää veden pohjaventtiilin kautta kuin ilmaa kierteiden välistä. Se on monesti koettu.
        Imuventiili sinulla oli joen pinnalla.

Kyllä totuus on niin, että pumppu imee sitä mikä helpoimmin tulee ja jos ilmaa pääsee imupuolele vaikkapa kierteiden välistä, niin tottakai se imee sitä ennemmin, kuin painavaa vettä ja näinollen haittaa pumpun toimintaa.

• Perax
        vaan... kirjoitti:

Kyllä totuus on niin, että pumppu imee sitä mikä helpoimmin tulee ja jos ilmaa pääsee imupuolele vaikkapa kierteiden välistä, niin tottakai se imee sitä ennemmin, kuin painavaa vettä ja näinollen haittaa pumpun toimintaa.

Paine-erolla siinä pelataan. Jos imukorkeus on vaikkapa 5 metriä, on imuputken alipaine 0,5 bar. Sillä paineella ei jenkojen välistä ilmaa tule.

Itselläni on joskus imuputki vuotanut liitoksesta niin, että vesi on pumpun pysähdyttyä suihkunnut korkealle. Pumppu toki käynnistyi sen takia pian uudestaan, mutta ei tuo vuoto muuten haitannut.

• putkirleiska

imuputken halkaisija on oltava suurempi kuin pumpusta lähtevän putken ;)

• Neuvo tarpeen

Kun täällä varmaan nyt on pumppausasiantuntijoita, kysynkin: Miten selviän toistuvasta ongelmasta. Talon alle valuu ylempää kalliopohjaisesta maasta vettä. Sitä on keväällä kuutioittain ja sateella aika runsaasti myös. Ämpäreillä on turha yrittää, vettä on liikaa ja tilakin on lähes konttauskorkuinen. Kaikenlaista olen miettinyt estämään veden pääsyn talon alle, mutta neuvojat ovat tyrmänneet ideani. Onko atomiaikana mahdotonta saada vesi pois rakennuksen alta tai estää sen pääsy sinne? Millainen pumppu olisi jossakin ostettavissa tähän? Entä estotoimet. Talon alle johtaa tuollainen noin 70-80 cm levyinen ja korkuinen aukko betonisessa kivijalassa. Koko alusta on kupuraista kalliota, jossa on etuosassa syvempi kohta. Luulen, ettei pumppua varten ole aina tarpeeksi syvälti vettä, vai onko sellaisia pummpuja, jotka imaisevat matalankin lätäkön. Ensinhän sitä vettä on paljon, mutta kun se madaltuu, saako kuivaksi?

• Perax
        Neuvo tarpeen kirjoitti:

Kun täällä varmaan nyt on pumppausasiantuntijoita, kysynkin: Miten selviän toistuvasta ongelmasta. Talon alle valuu ylempää kalliopohjaisesta maasta vettä. Sitä on keväällä kuutioittain ja sateella aika runsaasti myös. Ämpäreillä on turha yrittää, vettä on liikaa ja tilakin on lähes konttauskorkuinen. Kaikenlaista olen miettinyt estämään veden pääsyn talon alle, mutta neuvojat ovat tyrmänneet ideani. Onko atomiaikana mahdotonta saada vesi pois rakennuksen alta tai estää sen pääsy sinne? Millainen pumppu olisi jossakin ostettavissa tähän? Entä estotoimet. Talon alle johtaa tuollainen noin 70-80 cm levyinen ja korkuinen aukko betonisessa kivijalassa. Koko alusta on kupuraista kalliota, jossa on etuosassa syvempi kohta. Luulen, ettei pumppua varten ole aina tarpeeksi syvälti vettä, vai onko sellaisia pummpuja, jotka imaisevat matalankin lätäkön. Ensinhän sitä vettä on paljon, mutta kun se madaltuu, saako kuivaksi?

Halvimmat maksavat muutaman kympin. Niissä on veden pinnalla kelluva "kytkin", joka käynnistää ja pysäyttää pumpun. Pariin senttiin ne veden imesvät.

Tuo on pienin riesa. Sokkelin ja kallion välisen raon tiivistäminen on suuritöistä.

• vesi-imuri
        Perax kirjoitti:

Halvimmat maksavat muutaman kympin. Niissä on veden pinnalla kelluva "kytkin", joka käynnistää ja pysäyttää pumpun. Pariin senttiin ne veden imesvät.

Tuo on pienin riesa. Sokkelin ja kallion välisen raon tiivistäminen on suuritöistä.

Enimmät vedet lähtee uppopumpulla ja loput vesi-imurilla.
        Mutta prasta olisi poistaa ongelman aiheuttaja, eli estää veden pääsy sokkeliin.

• Pulmakas
        Perax kirjoitti:

Kiitos pumppuvihjeestä! Kaikista rautakaupoistako niitä saa, vai tietyistä?

• Perax
        Pulmakas kirjoitti:

Niitä myyvät Honkkarit, rautakaupat yms.

• Tenikko
        Pulmakas kirjoitti:

Sun kannattaa kaivaa se kallio näkyviin siitä talon ympäriltä ja putsaat sen hyvin ja valat siihen sellaisen este aidan , joka ohjaa veden pois talon kohdalta , siihen esteen viereen laitat vielä salaoja putken , niin vesi ongelma siirtyy muualle.

• velmie51

minkälänen pumppu sulla on onko uppo vai imu.jos normaali paine on noin bar tai pikkuisen yli letkun päästä .Onko sulla mahdollisuutta lisätä paineta. Nämä'pumput ovat vähän erikoisia

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe