Pitääkö kaikki "saman tasoiset" sukulaiset

kutsua?

Kuvitellaanpa nyt, että olisi häät tulossa. Onko mielestäsi epäkohteliasta/etiketin vastaista jättää kutsumatta osa ns. saman tasoisista sukulaisita häihin? Eli esim. minulla on viisi ensimmäistä sekusta, joista häihin kutsun vain yhden perheineen, koska neljä muuta eivät ole pitäneet minuun vuosiin yhteyttä enkä osan puolisoita tai lapsia ole kertaakaan nähnytkään eli en heitä häissä tunnistaisikaan. Tämän yhden serkun kutsun, koska olemme puolin ja toisin pitäneet yhteyksiä ja käyneet vierailuilla. Mitä itse tekisit? Kutsuisitko kaikki viisi serkusta perheineen juhliin vai jättäisitkö nämä neljä kutsumatta niin kuin minä? Miksi?

7

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

      Minusta on ihan normaalia rajata häävieraita sukaulaissuhten lisäksi yhteyden pidon mukaan. Etiketin mukaan rajaukseen voi käyttää mitä vain sääntöä, kunhan se ei sulje pois yhtä henkilöä/perhettä. Siis voit hyvin kutsua yhden serkun, mutta olisi etkettivirhe jätää yksi kutsumatta.

    • kiitos-ei!

      Voi kammotus! Joskus aina tulee näitä kutsuja umpioudoilta sukulaisilta, joita ei ole vuosiin ehkä kymmeniin nähnyt! Niihin on niin vaikea edes vastata: kiitos ei! Miten se kuuluu/voi tehdä fiksusti? Pitääkö edes yrittä fiksu? Kun,.. Oikeestiko ne muka haluaa, että menisin? Lahjanko ne vaan haluaa? Kerran menin tällaisiin hääjuhliin siskoni kannassa. Kävi kyllä selväksi, että ei meitä sinne olisi oikeasti haluttu. Paikat oli laskettu tarkkaan sen mukaan, että ketä tulee ja keneltä tulee vaan se lahja - mieluumin lahjakortti/rahaa, se kun on helppo. Oli siellä kaksi muutakin ylimääräistä meidän lisäksi. Meillä oli lystiä siellä ylimääräisessä juhlatilan ulkopuolisessa pöydässä, mikä oli nimellä meille katettu. Muita ei muistettu nimilapuin paikanosoituksessa. Hääparia ei nähty kuin kirkossa. Nolompaa se oli hääparille kuin meille. Oikeesti kai parhaat häät, missä olen ikinä ollut! Tuon jälkeen ei juuri kutsuja ole tullut ja jos on niin enmpä ole niitä noteerannut. Kutsut mitkä tulee väärällä osoitteella - jopa nimellä - on melko noloja! Usein tulee kutsuja vanhempien nimellä, missä lukee plus tytöt! Haloo, meistä yksikään ei ole enää yli 20-vuoteen asunut vanhempien luona!

      • nauravia sukulaisia

        Oikein hävettää sukulaisten puolesta, ei oikeastaan enää edes sitä. Kaikki tulee nimikkeellä: tytöt! Joulukortit, kutsut, kiitokset,.. jopa ne omat onnitelut, mitä on joskus tullut. Kaksossikonikanssa meidät on aina laskettu yhdeksi (selvää säästöä!). Yleensä henk.koht. onnittelut on toimitettu myös vanhemille, he kun asuvat lähempänä ja se on siten helpompaa - ja halvempaa.. Minä enkä siskoni emme ole enää yli 25 vuoteen asuneet vanhempiemme kanssa samassa osoitteessa. Tulkitsen asian juurikin niin, että meidän nimet liitetään kutsuun isomman lahjan toivossa. Lasketaan, että kun kortissa on useamman täysi-ikäisen aikuisen nimi, niin ei ne ihan pientä lahjaa laita! Kiitokset ja kuvat tulee yhtenä kappaleena vanhemmille ja ' tytöille' ehkä myös juuri säästösyistä? Eikö ne oikeasti muista/tiedä meidän nimiä? Eikö ne edes muista montako meitä on? Nykyisellään minä en noteeraa näitä enää mitenkään. Odottelen tässä vaan, että koskahohan tajuavat, että meidän kanssa kannattaa yrittää olla kaveria ja avuliasta jopa höveliä ja anteliasta, meillä kun ei ole omia rintaperillisiä! Haa-haa! Winkki-winkki 50-v päivät lähenee.. käkikelloa ei kaivata! Meillä on varmasti paljon 'nauravia sukulaisia'! Minä en oikeasti tiedä kaikkien serkkujeni nimiä, saati heidän muksujaan taikka liittojensa määrää. En toivo heiltä kutsua, mihinkään sukupippaloon!


      • ....

        Menee vähän aiheen vierestä, mutta menköön. Tässä yksi näkemys edellisen kirjoittajan pohdintoihin siitä, että haluaako kutsujat umpioudon sukulaisen edess tulevan, vaikka hänet olisi kutsuttu.

        Joskushan sukulainen, johon ei ole pidetty yhteyttä, voidaan kutsua ihan sen takia että onpahan kerrankin hyvä syy kutsua hänet vierailemaan ja nähdä pitkästä aikaa! Ehkä päästä juhlissa juttuun ja sen jälkeen myöhempi yhteydenotto on helpompaa. Ainakin minun suvussa on harrastettu tuollaista.

        Tuossa sinun tapauksessa on kyllä aika selvää, että hääpari ei odottanut teidän edes ilmestyvän paikalle. Todella törkeää käytöstä heiltä "kutsua" sukulaisia vain lahjan toivossa!!


    • ne..

      ..joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä eli kutsuisin serkuista yhden ja loput jäisivät kutsumatta. Monissa tapauksissa muu perhe ja suku sanelee hyvin pitkälti sen ketkä kaikki häihin kutsutaan, joten on tullut tuollainen yleinen tapa, että "kaikki samantasoiset on kutsuttava". Todellisuudessa mitään tuollaista etikettiä ei ole olemassakaan. Mukavia juhlia teille! :)

    • Täti

      Hääparihan saa itse päättää, ketä vieraita haluaa häihinsä! Jos et ole muiden serkkujesi kanssa missään tekemisissä, niin ei ole väärin, että kutsut vain sen yhden serkkusi, jonka perheen kanssa olette pitäneet yhteyttä. Johonkin se raja on vedettävä. Ehkä ne serkut, joiden kanssa et ole ollut tekemisissä, tuntisivat itsensä jopa kiusaantuneiksi, jos kutsuisi heidät juhliisi monien "hiljaisten" vuosien jälkeen. Eräs ystäväni pohti samantyyppistä asiaa työkavereidensa suhteen, joita oli melkein viisikymmentä. Kaikkien näiden kanssa hän on "jotenkin " tekemisissä, mutta vain kuuden kanssa vielä enempi. Ystäväni kutsui vain nämä kuusi, mikä oli mielestäni täysin ymmärrettävää.

      • pien.

        Lopettakaa hienostelu kaikki. Älkää kutsuko ketään jos ette tahdo sillä ihminen ei ole laki vaan jumala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe