Snellman-korkeakoulu

Piiitsuli

Ajattelin, että Snellman-korkeakoululle voisi perustaa oman ketjun, koska aihetta kuitenkin sivutaan paljon muiden aiheiden yhteydessä ja koulu tietysti liittyy kiinteästi steinerpedagogiikkaan. Eli antakaa tulla kokemuksia Snellussa opiskelemisesta :) Kuulopuheet ja luulottelut saisivat luonnollisesti jäädä pois... http://www.snellman-korkeakoulu.fi

66

9017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskellut

      minä olen opiskellut snellman-korkeakoulussa yhteensä viisi vuotta, biodynaamista viljelyä ja luonnonhoitoa ensin kaksi vuotta ja sen jälkeen luokanopettajalinjalla kolme vuotta. tosin erikoistumisopintoja on jäljellä kahden vuoden jaksosta vielä pari viikkoa. tätä ennen kävin ns. yleisopinnot kaksivuotisena iltalinjana, siis joskus vuonna keppi ja kivi. lisäksi olen ollut lukuisissa seminaareissa, opettajapäivillä, luennoilla ja juhlissa snellussa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

      kaikista vaihtoehdoista snellu on itselleni ehdottomasti paras paikka opiskeluun, ja siellä on vielä monia asioita, joita haluaisin käydä läpi, kuten esimerkiksi kuvataidelinja ja puhe- ja draamalinja (muuten ainoa suomessa.)

      snellman-korkeakoulun opettajat ovat todella ammattinsa osaavia ja opintosihteeri on aivan huippu. siellä tuetaan ja kannustetaan opiskelijaa, häntä ei jätetä yksin opintojensa kanssa. itselläni oli hyvä lopputyön ohjaaja, mutta yhteinen sävel jotenkin jäi ohueksi ja kas, sain toisen joka osasi luotsata juuri minut saamaan työni päätökseen. ei mitään arvovaltakamppailuja eikä kyykytystä ainakaan luokanopettajalinjalla.

      • pohtija

        itse mietin vielä hakeako koulutukseen. se on siis maksullinen vaikkakin valtiolta saa opintotukea.miten itse maksoit opiskelusi? entä oliko koulutuksessa ihmisiä, jotka eivät olleet steiner taustaisia?


      • Piiitsuli
        pohtija kirjoitti:

        itse mietin vielä hakeako koulutukseen. se on siis maksullinen vaikkakin valtiolta saa opintotukea.miten itse maksoit opiskelusi? entä oliko koulutuksessa ihmisiä, jotka eivät olleet steiner taustaisia?

        En ole viestin kirjoittanut henkilö, mutta minun aikanani Snellussa oli vain yksi steinerkoulun käynyt henkilö. Opintolaina on melko edullinen ja koulun ohessa on siinä mielessä helppo tehdä töitä, että koulu loppuu yleensä aina kolmen maissa.


      • pohtija
        Piiitsuli kirjoitti:

        En ole viestin kirjoittanut henkilö, mutta minun aikanani Snellussa oli vain yksi steinerkoulun käynyt henkilö. Opintolaina on melko edullinen ja koulun ohessa on siinä mielessä helppo tehdä töitä, että koulu loppuu yleensä aina kolmen maissa.

        oletko työllistynyt ja entä oletko kokenut mollaamista valinnastasi opiskella snellussa?


      • Piiitsuli
        pohtija kirjoitti:

        oletko työllistynyt ja entä oletko kokenut mollaamista valinnastasi opiskella snellussa?

        Vastaus molempiin on kyllä. Mutta mielestäni ei kannata miettiä opiskelupaikan valintaa siinä mielessä saako kuunnella "mollaamista" vai ei. Jokainen tekee itse omat valintansa.


      • tytsykkäinen
        pohtija kirjoitti:

        itse mietin vielä hakeako koulutukseen. se on siis maksullinen vaikkakin valtiolta saa opintotukea.miten itse maksoit opiskelusi? entä oliko koulutuksessa ihmisiä, jotka eivät olleet steiner taustaisia?

        Moikkis, itse opiskelin Snellussa varhaiskasvatusta 4 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen kouluun ja koulutukseen. Ennen yleisopintoja en tiennyt antroposofiasta ja steinerpedagogiikasta mitään (enempää kuin että se muka on rikkaiden tai vajaiden koulu...) enkä siis itse ole käynyt steinerkoulua. Nyt valmistuneena tunnen antroposofiaa, mutta en itse ole antroposofi.

        Työskentelen vakituisena varhaiskasvattajana ihanassa 14 paikkaisessa steinerpäiväkodissa, missä valmistamme ruoan itse (lapset saavat nähdä ruoan valmistuvan, eikä tulevan valmiina jostain), leivomme, maalaamme ja retkeilemme viikottain lasten kanssa. Elämme vuodenkierrossa mukana, syksyllä säilömme ja leivomme marja-&omenapiirakkaa ym, jouluna talossa palavat kynttilät (siis oikeat, hiukkasen eri tunnelma kuin ledikyttilöissä...), joululeivonnaiset ja hyasintit tuoksuvat jne. LAsten kanssa tehdään kodintöitä, henkilökunta siivoaa itse talon, lapset saavat osallistua puuhiin, mutta yleensä he leikkivät onnellisimmin silloin, kun aikuinen hääräilee omia juttuja. Tunnelma ja sisutus on niin kodinomainen, että monet meille tutustumaan tulevat sanovatkin, ettei tunnu lainkaan siltä, että olisi päiväkodissa, vaan jonkun kotona. Meillä asiat tehdään niin kuin kodissa, jossa ei ole kiire mihinkään, pyykätään, hoidetaan puutarhaa lasten ollessa uppoutuneina kultaiseen leikin maailmaan. Tässä teille pieni annos "noitapedagogiikkaa" :)


        Yleensä ihmisten ennakkoluulot kohdistuvat asioihin, joista he eivät juurikaan tiedä. Suosittelen tutustumiskäyntejä monenlaisiin paikkoihin. SItä voi yllättyä.


      • tlololooo
        pohtija kirjoitti:

        itse mietin vielä hakeako koulutukseen. se on siis maksullinen vaikkakin valtiolta saa opintotukea.miten itse maksoit opiskelusi? entä oliko koulutuksessa ihmisiä, jotka eivät olleet steiner taustaisia?

        Ei saa opintotukea, vaan vähän niinkuin olisit lukiossa/amiksessa ja saat sen verran rahaa, jos ollenkaan. Sen sijaan yliopiston/korkeakoulun opintopisteitä tienaamalla saatavaa OIKEATA opintotukea et saa.


      • Piiitsuli
        tlololooo kirjoitti:

        Ei saa opintotukea, vaan vähän niinkuin olisit lukiossa/amiksessa ja saat sen verran rahaa, jos ollenkaan. Sen sijaan yliopiston/korkeakoulun opintopisteitä tienaamalla saatavaa OIKEATA opintotukea et saa.

        "Ei saa opintotukea, vaan vähän niinkuin olisit lukiossa/amiksessa ja saat sen verran rahaa, jos ollenkaan"

        Kyllä on hankalaa, kun opintotukikin jaetaan nykyään väärään ja oikeaan. Mutta tässä silti selvennys: luokanopettajalinjalla opiskelevat saavat samanasteista opintotukea kuin muissakin yliopistoissa ja korkeakoulussa. Sen sijaan yleisopintolinjalaiset, laululinjalaiset ja aineenopettajaksi opiskelevat saavat 2. asteen opintotukea.


    • "korkeakoulu"

      Hah! Sillä oppimäärällä ei pärjäisi kuukauttakaan oikeassa korkeakoulussa. Eurytmian opit ja muut huuhaat eivät vain kuuluisi, mihinkään, kouluun. Uskonto uskontona ja homeopatia ja astrologia ym. hömppä on puhdasta pseudotiedettä.
      Se vaan on monelle asiaan "vihkiytyneelle" vaikeaa myöntää ja ymmärtää.

      • snellussa opiskellut

        Samaa mieltä olen kanssasi! Snellulla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikeiden korkeakoulujen kanssa!!!! Aloitin snellussa v.07 aikomuksenani opiskella opettajaksi ja "viihdyin" siellä puoli vuotta. Kaikennäk.hörhöilyä, oikeasta opiskelusta ei tietoakaan, pääpointti oli saada oppilaat oman lahkon piiriin uskomaan kaiken maailaman hölynpölyä!!! Sinne pääsee kaikki jotka haluavat, opettajaksi pääset opiskelemaan jos vain olet sisäistänyt kaiken lahko skeidan, vaikka olisit kuinka lukihäiriöinen tahansa. Luokallani opiskeli tyttö jolla oli niin paha lukihäiriö että hän oli suorittanut osan lukion tenteistä suullisesti, tällä hetkellä hän opiskelee steinerkoulun luoknaopettajaksi! Ei tulisi mielenkään laittaa lastani moiseen kouluun.


      • Steinerfaija.
        snellussa opiskellut kirjoitti:

        Samaa mieltä olen kanssasi! Snellulla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikeiden korkeakoulujen kanssa!!!! Aloitin snellussa v.07 aikomuksenani opiskella opettajaksi ja "viihdyin" siellä puoli vuotta. Kaikennäk.hörhöilyä, oikeasta opiskelusta ei tietoakaan, pääpointti oli saada oppilaat oman lahkon piiriin uskomaan kaiken maailaman hölynpölyä!!! Sinne pääsee kaikki jotka haluavat, opettajaksi pääset opiskelemaan jos vain olet sisäistänyt kaiken lahko skeidan, vaikka olisit kuinka lukihäiriöinen tahansa. Luokallani opiskeli tyttö jolla oli niin paha lukihäiriö että hän oli suorittanut osan lukion tenteistä suullisesti, tällä hetkellä hän opiskelee steinerkoulun luoknaopettajaksi! Ei tulisi mielenkään laittaa lastani moiseen kouluun.

        On sitä varten ihan toiset koulut... En minäkään halua lasteni opettajaksi pelkän snellun käynyttä. Onneksi iso osa steinerkoulunkin opettajista on nykyään muodollisesti päteviä peruskoulun opettajia. Aineopettajista vissiin kaikki. Hyvä trendi, toivottavasti jatkuu...


      • selvännäköinen
        Steinerfaija. kirjoitti:

        On sitä varten ihan toiset koulut... En minäkään halua lasteni opettajaksi pelkän snellun käynyttä. Onneksi iso osa steinerkoulunkin opettajista on nykyään muodollisesti päteviä peruskoulun opettajia. Aineopettajista vissiin kaikki. Hyvä trendi, toivottavasti jatkuu...

        Selvästi suurin osa steinerkoulun opettajista on käynyt Snellun, luokanopettajista onneksi suurin osa vain sen. Se on hyvä yliopisto, jossa opetetaan hengentiedettä. Snellun käyneet ovat selvästi avarakatseisempia ja monipuolisemmin koulutettuja kuin perinteisen tiedeyliopiston käyneet. Kouluja ei voi verrata toisiinsa, sillä niin paljon parempi Snellu on. Eurytmia on sekä steinerkoulun, että snellun rikkaus. Minä olen saanut siitä niin paljon elämääni sisältöä, että en tiedä miten voisin elää ilman sitä!


      • ihminen on ihmiselle

        Siksipä onkin upea asia, että meille "hömppähuuhaasekopäille" on olemassa korkeakoulu, joka palvelee meidän omaa sielun tehtäväämme ja kehitystietämme. Kyllä se korkeakoulu on. Erilainen vaan, kun perinteinen, vanhan koulukunnan arvot omaava koulu. Meistä jokainen on omasta näkökulmastaan oikeassa. Ole onnellinen omasta polustasi "oikeassa" koulussa, älä halveksi toisten valintoja. En minäkään halveksi. Ihan hyvin pärjäsin muuten aikoinani avoimessa yliopistossa psykologian opinnoissa, vaikka Snellman onkin nyt minun juttuni ja tieni.


      • ökis5
        selvännäköinen kirjoitti:

        Selvästi suurin osa steinerkoulun opettajista on käynyt Snellun, luokanopettajista onneksi suurin osa vain sen. Se on hyvä yliopisto, jossa opetetaan hengentiedettä. Snellun käyneet ovat selvästi avarakatseisempia ja monipuolisemmin koulutettuja kuin perinteisen tiedeyliopiston käyneet. Kouluja ei voi verrata toisiinsa, sillä niin paljon parempi Snellu on. Eurytmia on sekä steinerkoulun, että snellun rikkaus. Minä olen saanut siitä niin paljon elämääni sisältöä, että en tiedä miten voisin elää ilman sitä!

        yliopistoa nähnykkään :D halventaa jopa sanan "korkeakoulu"-merkitystä täysin huuhaa-laitoksena


      • ökis5 kirjoitti:

        yliopistoa nähnykkään :D halventaa jopa sanan "korkeakoulu"-merkitystä täysin huuhaa-laitoksena

        Olen samaa mieltä. Snellu on täysin huuhaata. Samalla linjalla kristillisten opistojen kanssa.


      • huuhaaSteiner
        Steinerfaija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Snellu on täysin huuhaata. Samalla linjalla kristillisten opistojen kanssa.

        Täällä toinen samanmielinen. Steinerin huuhaafilosofiat eivät perustu objektiivisesti tutkittuun faktaan, kuten oikea tiede. Ne ovat pseudotiedettä.


      • Anonyymi
        selvännäköinen kirjoitti:

        Selvästi suurin osa steinerkoulun opettajista on käynyt Snellun, luokanopettajista onneksi suurin osa vain sen. Se on hyvä yliopisto, jossa opetetaan hengentiedettä. Snellun käyneet ovat selvästi avarakatseisempia ja monipuolisemmin koulutettuja kuin perinteisen tiedeyliopiston käyneet. Kouluja ei voi verrata toisiinsa, sillä niin paljon parempi Snellu on. Eurytmia on sekä steinerkoulun, että snellun rikkaus. Minä olen saanut siitä niin paljon elämääni sisältöä, että en tiedä miten voisin elää ilman sitä!

        Just joo….


    • ..............

      Minua kiinnostaisi biodynaaminen viljely. Olen jo kauan pohtinut asiaa. Olen harkinnut myös tavallista puutarha-alan koulua, mutta luonnollinen viljely ja Steiner kuuluvat enemmän omaan arvomaailmaani.

      Onko viljelylinjalle vaikeaa päästä? Onko sinne jonkunlaisia pääsykokeita? Lisäksi olen miettinyt, pärjäisinkö siellä/onko mahdollista päästä sinne, koska minulla on lievä autismi. Olen pärjännyt muissa opinnoissani hyvin.

      • ..............

        Vaatimukset ovat seuraavat:

        1. Silmät liikkuu päässä

        2. Hyväksyt antroposofian opit

        Hakijoita tähän antroposofisten lähetyssaarnaajien opistoon ei paljoa ole, joten sisäänpääsy on helppoa kuin heinän teko. Luonnollisestikaan kyseisellä huuhaa -opistolla ei ole mitään tekemistä tieteen tai oikean korkeakoulumaailman kanssa.


      • RaijaKo

        Biodynaamisen viljelyn opinnot eivät ole alkaneet muutamaan vuoteen, koska hakijoita ei ole ollut tarpeeksi. On ollut ilmassa, että linjaa jatkettaisiin Mäntsälässä. Kannattaa kysellä! En usko, että autismista on haittaa opinnoissa. Etköhän sinä sen itsekin tiedä :)


      • .............. kirjoitti:

        Vaatimukset ovat seuraavat:

        1. Silmät liikkuu päässä

        2. Hyväksyt antroposofian opit

        Hakijoita tähän antroposofisten lähetyssaarnaajien opistoon ei paljoa ole, joten sisäänpääsy on helppoa kuin heinän teko. Luonnollisestikaan kyseisellä huuhaa -opistolla ei ole mitään tekemistä tieteen tai oikean korkeakoulumaailman kanssa.

        Tietääkö Suurpää!


      • puutarhaope

        Kysy Snellman-korkeakoulun toimistosta, he ohjaavat sinulle yhteyshenkilön, jos vielä olet kiinnostunut biodynaamisen viljelyn opinnoista. 2010 kesällä tai syksyllä alkanee tapahtua:)


      • Mika el Toro
        puutarhaope kirjoitti:

        Kysy Snellman-korkeakoulun toimistosta, he ohjaavat sinulle yhteyshenkilön, jos vielä olet kiinnostunut biodynaamisen viljelyn opinnoista. 2010 kesällä tai syksyllä alkanee tapahtua:)

        Voisiko puutarhaope sivistää meitä kertomalla, mitkä ovat biodynaamisen viljelyn edut verrattuna tavalliseen luomuviljelyyn.


      • kaaleppikuu
        Mika el Toro kirjoitti:

        Voisiko puutarhaope sivistää meitä kertomalla, mitkä ovat biodynaamisen viljelyn edut verrattuna tavalliseen luomuviljelyyn.

        kuunkierrolla on Paljon vaikutusta.
        Maahan lisäillään tiettyjä "yrttejä" tekemään taikoja : )


      • yöllä lypsettyjen
        kaaleppikuu kirjoitti:

        kuunkierrolla on Paljon vaikutusta.
        Maahan lisäillään tiettyjä "yrttejä" tekemään taikoja : )

        lehmien maitoa. Eikö ole lehmärääkkäystä! Kai heidänkin pitää antaa nukkua yönsä rauhassa?


      • puutarhaope
        Mika el Toro kirjoitti:

        Voisiko puutarhaope sivistää meitä kertomalla, mitkä ovat biodynaamisen viljelyn edut verrattuna tavalliseen luomuviljelyyn.

        Suljettu ravinnekierto, jota pyritään toteuttamaan tiloilla, on hieno etu mikäli sen saa toimimaan. Tämä edellyttää eläimiä sopivan määrän hehtaaria kohti. Lisäksi pyritään monipuolisuuteen viljelykasvien viljelyssä ja kotieläinten pidossa. Biodynaamisten preparaattien käyttäminen pelloilla ja kompostissa on sitä joka tekee luomutilasta sen biodynaamisen. Yhteisöllisyyttä vaalitaan monilla bd-tiloilla, mutta niin ehkä luomuissakin.

        Varsinainen etu on vaikea näyttää millään mittareilla, vaikka pitkäaikaisilla viljelykokeilla on voitu osoittaa bd-viljelyn edut sadon määrässä ja laadussa verrattuna jopa luomuun. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole se tärkein asia, vaan maan mahdollisimman hyvä kasvukunto ja rakenne.


      • Piiitsuli
        .............. kirjoitti:

        Vaatimukset ovat seuraavat:

        1. Silmät liikkuu päässä

        2. Hyväksyt antroposofian opit

        Hakijoita tähän antroposofisten lähetyssaarnaajien opistoon ei paljoa ole, joten sisäänpääsy on helppoa kuin heinän teko. Luonnollisestikaan kyseisellä huuhaa -opistolla ei ole mitään tekemistä tieteen tai oikean korkeakoulumaailman kanssa.

        Kumma kyllä, mutta minulta ei ainakaan koskaan Snellussa kysytty, että hyväksynkö antroposofian opit vai en.


      • Thuninkalenteri
        puutarhaope kirjoitti:

        Suljettu ravinnekierto, jota pyritään toteuttamaan tiloilla, on hieno etu mikäli sen saa toimimaan. Tämä edellyttää eläimiä sopivan määrän hehtaaria kohti. Lisäksi pyritään monipuolisuuteen viljelykasvien viljelyssä ja kotieläinten pidossa. Biodynaamisten preparaattien käyttäminen pelloilla ja kompostissa on sitä joka tekee luomutilasta sen biodynaamisen. Yhteisöllisyyttä vaalitaan monilla bd-tiloilla, mutta niin ehkä luomuissakin.

        Varsinainen etu on vaikea näyttää millään mittareilla, vaikka pitkäaikaisilla viljelykokeilla on voitu osoittaa bd-viljelyn edut sadon määrässä ja laadussa verrattuna jopa luomuun. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole se tärkein asia, vaan maan mahdollisimman hyvä kasvukunto ja rakenne.

        Mainitsemiesi lisäksi biodynaaminen on taloudellisempaa (RAMK 2003) ja ekologisempaa (HY/Luomun lumo) kuin orgaanis-biologinen luomu. Toinen ero tavalliseen luomuun on Thunin kylvökalenteri, kun tavallisessa luomussa kylvetään maan tilanteen perusteella. Huomasin keväällä 2003, että Thunin kylvökalenterin juuresten kylvöaikaan maa oli roudassa vielä, mutta org.biol. luomussa viivästytettiin kylvöä sinä keväänä aikaisemmista, Biodyn. siemenet eivät idä eri aikana kylvettyinä, vaan vaativat Thunin kalenterin kuunkierrot.


    • Pinija

      Onko kukaan tulossa ensi syksynä yleisopintovuodelle? :D :D :D

      • SnelluEllu

        Tulossa ollaan yleisopintovuodelle... kahden viikon päästä alkaa!!! Innosta soikeana! :)))


    • Pinija

      Sama juttu! Snellu on nimenä tullut vastaan jo niin monen vuoden ajan ja aina oon ajatellut, että vielä joskus mäkin sinne menen. Ja nyt on sen aika.

    • Sirppiläinen3
      • mamma24

        suurin osa näistäkin videossa esiintyvistä henkilöistä nykyisiä/entisiä nistejä :) "mukavaa" että tuollaisista sitten tulee lastemme opettajia eikös?


      • Senkin juntti
        mamma24 kirjoitti:

        suurin osa näistäkin videossa esiintyvistä henkilöistä nykyisiä/entisiä nistejä :) "mukavaa" että tuollaisista sitten tulee lastemme opettajia eikös?

        Huumeidenkäyttö ei itsestään tee ihmisestä tyhmää. Entinen nisti voi olla varsin erinomainen kasvattaja siinä, missä raittiimmin eläneet.


    • hamppupamppu

      Jyväskylässä steinerkoululaisilla oli eniten huumekokeiluja kaikista Jyväskylän kouluista. Että jotein perää varmaan mamma24 sanoilla.

      • myn-thon

        Mitenköhän tämä liittyy asiaan? Ensinäkin tuo on ihan hatusta heitetty juttu, että videolla suurin osa olisi jotain huumehörhöjä. Haluaisin tietää mistä tämä tieto on peräisin? Tunnetko suurimman osan videolla esiintyneistä henkilöistä, koska minä tunnen. Jos päättelit näin vain ulkonäön perusteella, niin se on kyllä hyvin ala-arvoista...

        Ja sitten en ymmärrä yhtään miten nämä mamma24 väitteet liittyvät Jyväskylän steinerkoululaisten huumekokeiluihin? Aikamoista, jos nyt oppilaiden huumekokeiluista aletaan syyttämään opettajia huumehörhöiksi?! En tuollaisen tutkimuksen perusteella alkaisi väittää, että steinerkoulun opettajilla olisi jotain huumekokeiluja. Eli voisitko hieman paremmin nyt selittää mitä yritit tuolla kommentillasi sanoa?


      • Anonyymi
        myn-thon kirjoitti:

        Mitenköhän tämä liittyy asiaan? Ensinäkin tuo on ihan hatusta heitetty juttu, että videolla suurin osa olisi jotain huumehörhöjä. Haluaisin tietää mistä tämä tieto on peräisin? Tunnetko suurimman osan videolla esiintyneistä henkilöistä, koska minä tunnen. Jos päättelit näin vain ulkonäön perusteella, niin se on kyllä hyvin ala-arvoista...

        Ja sitten en ymmärrä yhtään miten nämä mamma24 väitteet liittyvät Jyväskylän steinerkoululaisten huumekokeiluihin? Aikamoista, jos nyt oppilaiden huumekokeiluista aletaan syyttämään opettajia huumehörhöiksi?! En tuollaisen tutkimuksen perusteella alkaisi väittää, että steinerkoulun opettajilla olisi jotain huumekokeiluja. Eli voisitko hieman paremmin nyt selittää mitä yritit tuolla kommentillasi sanoa?

        En tunne, koska sinä tunnet. Jos opinahjossa kirjoittamista opetetaan tuolla tasolla, niin ..


    • lastenko paikka?

      Ei muuta yhteyttä, kun vaan se että Snellman -korkeakoululla ja Steinerkoululla on tietty yhteytensä. Ja jos molempien nimien yhteydessä mainitaan huumeet, herättää se tietynlaista mietintää ja huolta.

      • myn-thon

        niin no mua tässä ihmetyttääkin, että mistä nyt on saatu snellman-korkeakouluun yhdistettyä huumeet?! Siitä, että joku random mamma täällä keksii päästään tarinoita ja väittää törkeästi videolla esiintyvien henkilöiden käyttävän tai käyttäneen huumeita, vaikka ei oikeasti ole selvästikään mitään todellista tietoa asiasta... suututtaa vain tuollaiset, koska itse voisin olla yksi videolla olevista ihmisistä. itse en juo edes alkoholia ja kuten sanoin aiemmin tunnen myös monet tuolla videolla olevat henkilöt....


    • hörhö & steinerkoulu

      Tällä palstalla kirjoitteli jokunen aika sitten nimimerkki Raija K, joka kertoi olevansa antroposofi ja steinerilainen. Hän kirjoitti, että huumeiden arkikäyttö on sallittua. Hänkin antoi ymmärtää, että näissä porukoissa on tavallista pössytellä. Olin jo silloin huolissani eräästä steinerkoulussa olevasta lapsesta. Ja nyt Jyväskylän steinerkoululiset kertoivat kokeilleensa huumeita enemmän, kuin minkään muun Jyväskylän koulun oppilaat. Todella huolestuttavaaa.

      • RaijaKo

        En ole missään yhteydessä sanonut olevani antroposofi tai steinerilainen. Voisitko ystävällisesti etsiä Suomi24:n viestiarkistosta hakusanalla RaijaKo minun kirjoittamani viestit ja näyttää missä olen näin sanonut? En ole myöskään sanonut, että "huumeiden arkikäyttö on sallittua". Olen vain sanonut, että vastustan enemmän alkoholia, nikotiinia ja kovia huumeita kuin terveydellisesti harmittomampaa kannabista.


      • geata
        RaijaKo kirjoitti:

        En ole missään yhteydessä sanonut olevani antroposofi tai steinerilainen. Voisitko ystävällisesti etsiä Suomi24:n viestiarkistosta hakusanalla RaijaKo minun kirjoittamani viestit ja näyttää missä olen näin sanonut? En ole myöskään sanonut, että "huumeiden arkikäyttö on sallittua". Olen vain sanonut, että vastustan enemmän alkoholia, nikotiinia ja kovia huumeita kuin terveydellisesti harmittomampaa kannabista.

        Tässä tämän netin totuuden taso taas nähtiin! Näin ihmiset siis vääristelevät täällä toisten sanomisia ja lisäilevät sinne omia juttuja perään.. Ei ihme, että täällä puhutaan ties mitä ihmeitä steinerkouluista, kun porukka on tällaista luokkaa... Onneksi RaijaKo selvensit asiaa! Juuri tuollaiset "hörhö & steinerkoulu" viestin kirjoittajat pilaavat täällä omilla höpötyksillään koko koulun maineen. Tämä ei todellakaan ole oikea paikka hakea tietoa!


      • snellut pössyttää
        geata kirjoitti:

        Tässä tämän netin totuuden taso taas nähtiin! Näin ihmiset siis vääristelevät täällä toisten sanomisia ja lisäilevät sinne omia juttuja perään.. Ei ihme, että täällä puhutaan ties mitä ihmeitä steinerkouluista, kun porukka on tällaista luokkaa... Onneksi RaijaKo selvensit asiaa! Juuri tuollaiset "hörhö & steinerkoulu" viestin kirjoittajat pilaavat täällä omilla höpötyksillään koko koulun maineen. Tämä ei todellakaan ole oikea paikka hakea tietoa!

        Raija Koolta on peräisin huumeiden käytön jakaminen arki- ja juhlakäyttöön. Muistan se, koska en koskaan ollut mitään sellaista kuullut. Jompi kumpi laji oli Raija Kon mielestä sallittavaa. sen jälkeen kun sanoi ko. asian, haihtui keskustelusta (ainakin nimimerkillään).

        Turhaan minä etsin mitään, sinähän olet voinut poistattaa koko viestit.

        Mutta turha väittää muuta Raija Ko on tuonut käsitteet huumeiden alikäyttö / juhlakäyttö.


      • RaijaKo
        snellut pössyttää kirjoitti:

        Raija Koolta on peräisin huumeiden käytön jakaminen arki- ja juhlakäyttöön. Muistan se, koska en koskaan ollut mitään sellaista kuullut. Jompi kumpi laji oli Raija Kon mielestä sallittavaa. sen jälkeen kun sanoi ko. asian, haihtui keskustelusta (ainakin nimimerkillään).

        Turhaan minä etsin mitään, sinähän olet voinut poistattaa koko viestit.

        Mutta turha väittää muuta Raija Ko on tuonut käsitteet huumeiden alikäyttö / juhlakäyttö.

        Suomi24:n viestiarkistossa on kaikki palstalle kirjoitetut viestit. Ei niitä voi mennä poistamaan.

        On aika hassua, että vain ja ainoastaan minulta olisi peräisin käsittätteet huumeiden arki- ja juhlakäyttö. En itse katso suopeasti alkoholin käyttöä kummassakaan tilanteessa, puhumattakaan tupakasta! Sen sijaan mielestäni juhlapäivinä yhden yrttitupakan polttaminen on terveydelle melko harmitonta. On eri asia jos siitäkin tulee päivittäinen tapa.

        Snellut pössyttää? Tunnen vaan muutaman henkilön, jotka ovat käyneet Snellman-korkeakoulun aikoinaan, mutta haluaisin silti, että perustelisit väitteesi?


      • aliafda
        snellut pössyttää kirjoitti:

        Raija Koolta on peräisin huumeiden käytön jakaminen arki- ja juhlakäyttöön. Muistan se, koska en koskaan ollut mitään sellaista kuullut. Jompi kumpi laji oli Raija Kon mielestä sallittavaa. sen jälkeen kun sanoi ko. asian, haihtui keskustelusta (ainakin nimimerkillään).

        Turhaan minä etsin mitään, sinähän olet voinut poistattaa koko viestit.

        Mutta turha väittää muuta Raija Ko on tuonut käsitteet huumeiden alikäyttö / juhlakäyttö.

        Eli missään viestissä ei kukaan kuitenkaan puhunut mitään snellusta ja huumeista. Sen lisäyksen sitten kehittelit omassa päässäsi... Miksiköhän tästä asiasta nyt yleensä sitten keskustellaan Snellman-korkeakoulun osiossa, kun asia ei sinne mitenkään liity...? Voitte perustaa oman keskustelun siitä aiheesta onko huumeiden arkikäyttö tai juhlakäyttö jees vai ei...


    • kovin usein joo

      Joo. En tiedä yleensä miksi steinerkoulu - palstalla niin usein puhutaan huumeista. Siitäkö puhe, mistä...?

      • riimi_

        Tämä pistääkin miettimään, että mitä siellä peruskouluissa ootte oikein käytetään? tuntuu että täällä kaikki huumeista puhujat ovat sen käyneet, eivätkä snellusta tunne ketään... silti yritetään sinne yhdistää... ihme touhuilua


    • pedantte

      Asun ulkomailla. Ette näköjään tiedä että Steinerkoulu kulkee eri nimillä ympäri maailmaa ja on erittäin arvostettu koulu. Hollantilainen Vrijeschool toimii esikuvana opetuksen suhteen. Kouluilla ei ole mitään tekemistä huumeiden kanssa eikä niitä hyväksytä. Steinerkoulu tunnetaan ulkomailla Waldorf -tai Vrijeschool-nimellä. Tuon koulumuodon kävijät päätyvät yleisemmin korkeakoulu/yliopisto-opintoihin kun tavallisen peruskoulun käyneet ja työllistymisprosentti on myös huimasti parempi.

      • Saratoga

        Piilaaksossa kaikki IT- ja business pomot laittavat lapsensa Steiner-kouluihin (paikallisesti siis Waldorf koulu), koska koulussa opetetaan ajattelemaan. Jokainen oppii kayttamaan tietokonetta (Steinerkoulussa vasta yla-asteella tietsikat tulevat kuvaan) mutta vain harva oppii ajattelemaan omilla aivoilla.
        Juttu loytyy New York Timesin etusivulta viime lokakuulta.


      • RaijaKo
        Saratoga kirjoitti:

        Piilaaksossa kaikki IT- ja business pomot laittavat lapsensa Steiner-kouluihin (paikallisesti siis Waldorf koulu), koska koulussa opetetaan ajattelemaan. Jokainen oppii kayttamaan tietokonetta (Steinerkoulussa vasta yla-asteella tietsikat tulevat kuvaan) mutta vain harva oppii ajattelemaan omilla aivoilla.
        Juttu loytyy New York Timesin etusivulta viime lokakuulta.

        Kappas vain!

        http://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?pagewanted=all


      • Anonyymi

    • snellu2012

      Onko muita aloittamassa yleisopintovuoden tänä syksynä?? :D

      • snelluun

        Kyllä vain. Työn ohella tosin.

        Paljon on ihmettelyjä ja parjausta saanut koulu täällä.

        Sen verran hörhö olen jo valmiiksi, että eipä juuri hetkauta! Hyvä vaan kun tajuavat pysyä pois. :)


    • emilly1

      Minä olen niin väsynyt tähän steiner höpötykseen. Olen käynyt steiner lukion ja voin sanoa, etten paremmassa koulussa en ole ollut. Steiner lukiossa opettajat oikeasti välittävät siitä mitä sinulle kuuluu. Et ole vain massaa koulun käytävillä niin kuin isoissa luokattomissa lukioissa tänä päivänä tuntuu olevan.

      Meidän luokasta tuli neljän vuoden aikana todella tiivis porukka. En kadu hetkeäkään että lähdin tuonne "hihhuleitten paratiisiin", "hörhökouluun". Meidän mielestämme steineristä saa jotain enemmän, se mitä te sanotte hörhöilyksi minä sanoisin yhteisöllisyydeksi, steinerissä oppii jotain tärkeää itsestään, siellä saa olla juuri oma itsensä.
      Monien luokkalaisteni sukulaiset, joilla oli kanssa hyvin erikoisia käsityksiä steiner koulusta ovat sanoneet näin jälkeen päin, että ompas yhteisöllinen tuo teidän lukionne, että ei ollenkaa hullumpi.

      Kuulostan varmaan itsekin teidän mielestäni täysin hörhistyneeltä. Mutta menkää ja kokeilkaa ennekö tulette tänne huutelemaan.

      • Anonyymi

        Kykysi kriittiseen ajatteluun ei ole järin kummoinen. Jos et ymmärrä, kuinka hömppää Steinerin harhaiset näkemykset ovat, ei sille tietenkään mitään mahda.


    • emilly1
    • EtsinTietoaAsiasta

      Nykyisissä peruskouluissa on kyllä käyttössä kaikki stainerkoulujenkin käyttökelpoiset palat. Peruskoulut ovat vain ilman lukukausimaksuja ja tarjoavat enemmän tukea esimerkiksi erityisopetukseen sekä oppimisvaikeuksiin.

      • Anonyymi

        Steineriläiset ponnistavat höttöisestä antropsofisen hengentieteen huuhaasta, jolla ei ole mitään tekemisestä tieteellisen ajattelun kanssa.

        Sairastaa pitää, jotta sielu tarttuisi kroppaan...

        Homeopatiakin on niin last seasonia...

        Viitsisitte nyt vaan hieman googlata, mitä Steiner aikoinaan sanoi, tai mitä steineriläisten kehdissä kirjoitetaan.


    • koulujakäynyt

      itselläni kehnoja kokemuksia kyseisestä koulusta. Yksi opettajista oli melko ääri-steineristi, uskoi valo-olijoihin eli piiristuksia ei saanut rajata yms. Ei myöskään ikinä puuttunut kiusaamiseen tai erityislasten häiriköintiin. Mukavimpana muistona koulusta se siellä vallitseva vapaus mutta näin jälkeenpäin ajateltuna sellainen lepsu kuri saattoi viedä minulta lukiopaikan.

    • Anonyymi

      Puhe ja "draamataiteen" opinnoissa ei toteudu millään muotoa mikään nettisivuilla luvattu. Pääpaino on antroposofiassa ja vastuuopettajan houreissa. Opettajien mielestä pätevää draamaopetusta on se, että on kolme ohjaajaa jotka kaikki ohjeistavat eritavalla. Koreografia esitykselle mietitään 10 min ennen sen esittämistä. Jokainen joka on joskus käynyt edes yhdellä perukoulun ilmaisutaidon tunnilla tietää, että tämän on aivan toimimaton ratkaisu. Toisaalta kun opettajilla ei ole lainkaan mitään alaan pätevää koulutusta muualta kuin snellun kaltaisista muista "korkeakouluista" niin tämä ei ole yllättävää. Koulussa opettamisen pääpaino oli oikeastaan koronan kieltämisessä vastuu"opettajan" toimesta. En ole koskaan saanut vastenmielisempää kohtelua ja kun opetuksen tasoa on kritisoitu tai opettajan täysin asiattomia puheita opiskelijoita on koitettu hiljentää ja heidän psyykettään arvosteltu "opettajan" toimesta. Koen traumatisoituneeni ja tämän rehtorille kertoessani hän totesi että "harmi kun opetus ei vastannut toiveitani". Olen tehnyt elämäni suurimman rahalahjoituksen Snellman korkeakoululle. Mitään asianmukaista opetusta tai käytöstä en koululta ole saanut.

    • Anonyymi

      Musta ois joskus kiva käydä tuolla ja myöhemmiten sit lähinnä tapaamassa tuttuja ja juomassa kahvia ja teetä ja cokista

    • Anonyymi

      Valmistuuko tuolta muka oikeasti oikeita opettajia? Siis pääseekö ne mihinkään muuhun kouluun kuin steiner kouluihin?

      • Anonyymi

        Vastaan itse itselleni… Yllättäen pätevyys vain opettaa steiner-koulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan itse itselleni… Yllättäen pätevyys vain opettaa steiner-koulussa.

        Onneksi, mutta pääsevätkö edes Steinerkouluihin ilman normi opettajakoulutusta???

        Jos pääsevät ilman normaalia opettajakoulutusta, on se suorastaan katastrofi lapsia ajatellen.


    • Anonyymi

      Olen opiskellut Snellman-korkeakoulussa ja tykännyt kovasti.

      • Anonyymi

        Olet kyllä saattanut tykätä, mutta onko se kiva sen arvoista, että et opiskelusi jälkeen ole pätevä mihinkään?

        Myös Kriittinen Korkeakoulu kulkee steinerilaisittain niin tutuissa lainavaatteissa: Se ei ole korkeakoulu, eikä se ole kriittinen, vaan antrojen aatteenlevittäisbunkkeri.

        Taloudellisesti nuo pärjäävät vain siksi, että aikoinaan upporikas pankkiiri Ane Gtllenberg hurahti aatteeseen, ja testamenttasi huiman omaisuuden tukemaan tuollaista hömppää. Nyt rahaa on niin paljon, että antroilla on vaikeuksia saada sitä käytettyä jotenkin järkevästi. Ympärillä pyörii toinen toistaan pätemättömämpiä rahavirroista nauttien.

        Jos on vähänkin kykyä, on syytä pysyä kaukana tuosta aaterämeestä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe