Pitäisi vaihtaa alunperin 1,5 koneiseen 5-vaihteiseen -83 Talbottiin (1510, kone kaputt) timmi 1,3 kone 82-Talbotista. 1,3 koneessa on nyt 4-v vaihdelaatikko, mutta sitä paskahämmennintä en haluaisi millään vaihtaa peugeotin valmistaman laatikon tilalle. Sopiiko tuo 1,5 koneessa ollut 5-v laatikko ollenkaan paikalleen 1,3-koneeseen? Kummasta pitäisi ottaa kytkinhilut, ja onko vauhtipyörissä eroa? 1,5 koneisissa on tietääkseni isompi kytkin. Konehan pitäisi olla lohkoltaan sama, ja identtiseltä ne näyttääkin, mutta poikkeaako kampiakseli vaihteistoon tulevalta osaltaan? 1,5 kone on jo irrotettu, tuota 1,3 konetta ei vielä..
Talbottien vaihdelaatikot? Apuva
6
459
Vastaukset
- aloittaja..,
En ollut kysyessäni vielä purkanut kone/laatikkopakettia (mistään muustakaan), joten en tiennyt että koneen puolelta ei mitään akselia tule, vaan laatikon puolelta tulee akseli kytkimen booreihin. Sopiiko siis tuon 5-v laatikko muuten 1,3-koneeseen ja sen vauhtipyörään oman kytkimensä kanssa? 1982 ei vielä tunnettu tuota Peugeotin 5-vaihteista laatikkoa, eli eihän koneen lohkon muotoilu ja kiinnityksien paikat poikkea?
- olisi että
ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.
- aloittaja...
olisi että kirjoitti:
ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.
1,5 romukone on jo irti, ja ehjäkin kone nostamista vaille valmis. Ensi viikonloppuna pitää sitten kokeilla. Siis tarkoitus olisi laittaa pösön laatikko siihen autoon missä se olikin, omine vetoakseleineen, mutta 1,3-koneen kanssa. Ulommat vetonivelet booreineen näyttää molempien vetoakseleissa samoilta, mutta vetoakselit on erit. Vaihteensiirtovivustoa en viitsisi tuhota, mieluummin etsin vaikka sen 1,5 koneen. Tuo simcan laatikko on niin paska että eihän auto mene edes leimalle sen kanssa, katsastaja ei löytäisi mitään vaihdetta. Laatikko sinällään ei ole rikki. Molempien laatikkojen kytkinkoppa näyttää melko samalta. Moottorit itsessään ovat täysin saman näköisiä. Melko outoa, että olisivat itse moottorin muotoa muuttaneet, luulisin, että ennemmin pösön laatikossa on kytkinkoppa muokattu talbottia varten. No, sen näkee. Toivottavasti ei tullut turhaan purettua tuota 1,3:a irti.
- muutaman millin
olisi että kirjoitti:
ei sovi, on se pösön laatikko ihan eri mallinen kuin se simcan peruja oleva soppakauhahämmennin. Siirtovivustotkin joudut sitten vaihtamaan kaikki ja mahdollisesti rakentelemaan niille kiinnityksiä uusiksi. Vetoakselienkin kansaa voi olla sovittamista, ei ole tietoa sopiiko pösön laatikon akselit simcan laatikollisen auton pyörän napoihin. Mutta eihän tuo mikään hirveän iso homma ole itse tarkastaa jos kuitenkin joudut moottorit/laatikot irrottamaan molemmista.
ero on alemmissa kiinnitysreijissä eli niissä missä on ohjurit. Eli Simcan laatikon päässä ollutta konetta ei saa heittämällä 5-vaihteisenlaatikon jatkoksi. Lisäksi muistelen että kytkinakseli on halkaisijaltaan (15 mm) eri kuin Simcan laatikossa. Jos kytkinakselin silmälaakeriongelmista kampiakselin päässä selviät niin minä ainakin tekisin niin, että vaihteisto irti autosta ja moottori vauhtipyörä ylöspäin pöydälle ja siinä sovitat ne yhteen eli teet alemmat kiinnitykset/ohjurit uudelleen. Itse yritin -kun Talbotilla ajelin- sovittaa 1,6 konetta nelivaihteisen laatikon jatkeeksi, siitä kokemus. Tuo 1,6 moottori kansipahvi saattaisi olla kaupan jos kiinnostaa. Siinä pitäisi kunnostaa venttiilit ja venttiilin varren kumit muutoin pitäisi olla kunnossa. Mitoiltaan muutoin sama kuin 1,5. Tuplaweeberi saattaisi myös löytyä. Moottori ollut automaatin jatkeena ja "silmälaakerin" olen siihen rakennellut itse. Tee tarjous, jos kiinnostaa. Kone löytyy Tampereen seudulta.
- vaihdelaatikkoon
muutaman millin kirjoitti:
ero on alemmissa kiinnitysreijissä eli niissä missä on ohjurit. Eli Simcan laatikon päässä ollutta konetta ei saa heittämällä 5-vaihteisenlaatikon jatkoksi. Lisäksi muistelen että kytkinakseli on halkaisijaltaan (15 mm) eri kuin Simcan laatikossa. Jos kytkinakselin silmälaakeriongelmista kampiakselin päässä selviät niin minä ainakin tekisin niin, että vaihteisto irti autosta ja moottori vauhtipyörä ylöspäin pöydälle ja siinä sovitat ne yhteen eli teet alemmat kiinnitykset/ohjurit uudelleen. Itse yritin -kun Talbotilla ajelin- sovittaa 1,6 konetta nelivaihteisen laatikon jatkeeksi, siitä kokemus. Tuo 1,6 moottori kansipahvi saattaisi olla kaupan jos kiinnostaa. Siinä pitäisi kunnostaa venttiilit ja venttiilin varren kumit muutoin pitäisi olla kunnossa. Mitoiltaan muutoin sama kuin 1,5. Tuplaweeberi saattaisi myös löytyä. Moottori ollut automaatin jatkeena ja "silmälaakerin" olen siihen rakennellut itse. Tee tarjous, jos kiinnostaa. Kone löytyy Tampereen seudulta.
(pösön laatikko!) vetoakselien tilalle (jos irroitat molemmat akselit yhtä aikaa) sopiva puutappi tms. ettei tasauspyörät pyörärät pääse muljahtamaan pois paikaltaan. Niitä on hankala palauttaa takaisin paikoilleen vetopyörästön koteloa purkamatta.
- aloittaja,..
Jaa, vähän liian myöhään huomasin että täälläkin on konetta kaupattu. En kuitenkaan sitä varmaan tarvitse kun tuo 1,3 tuntuu jopa entistä väljää 1,5:ttä ärmäkämmältä varsinkin kaksikurkkuisen kaasarin kanssa, eikä pidä edes talbotin rallatusta (50 tkm ajettu). Nakkasin tuon 1,3 koneen oman 4-v laatikkonsa kanssa paikalleen, koska vetoakselit oli sopivat pyörän napoihin sekä vaihteensiirron kiinnitykset melkolailla samat. Pösön lootasta sitten varmaan muljahti ne tasauspyörästön osat, koska en niitä purkaessa tukenut. Se 5-v laatikko ei kyllä sopinut. Kiinnitysreiät olisi pitänyt tehdä uudelleen. Kytkinakseli kyllä sopi? En ole varma oliko tuo 5-v sitten Simcan 5-v vai pösön. Vauhtipyörän ja hammaskehän sekä kytkimienkin halkaisija oli täysin eri, starttikaan ei olisi toiminut kytkimestä puhumattakaan. Simca-lootakin parani kun vaihdoin öljyt, öljyä oli ollut vain puolet tarvitusta määrästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1602610Selänteiden kommentit
Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki2181736- 1821640
- 791311
Kirkon kuoronjohtajalle varoitus
Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais281055Nyt kun pride on ohi on siks
Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;297976Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!
Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal51961Muistatteko itsenne vuonna 1986?
Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t179870- 79853
- 65818