Lähes kaikilla voidevalmistajilla on jokin pohjustusparafiini/voide. Esim. Startilla on Base Wax niminen pohjustusvoide jolla sukset pohjustetaan. Pohjustusvoiteen päälle vedetään sitten luistovoide.
Pohjustusvoiteena voi käyttää myös pehmeää plussa-/nollakelin luistovoidetta. Pohjustusvoide kuulu olla pehmeää ja tarkoitus on että se imeytyy hyvin pohjan huokosiin ja muodostaa kestävän pinnan luistovoiteille.
Voitelussa rauta ei saa olla liian kuuma. Voide ei saa kärytä. Liian kuuma rauta tekee pahaa suksille ja voiteelle.
Pitää muistaa että voitelu tehdään myös suojatakseen suksen pohjia. Suksille tulee huomattavasti lisää käyttöikää jos aina käytetään voiteita. Kun suksi viedään kesäsäilöön, kannattaa sukset voidella pohjustusvoiteella eikä siklata vaan jättää voide pohjiin.
Vanhojen voiteitten poistamiseen voidaan käyttää luistopintojen poistoainetta tai sitten se voidaan tehdä kuumavahauksella. Imeytä kuumalla raudalla reilu kerros pohjustusvoidetta ja poista vaha heti lämpimänä esim. kankaalla. Kun vaha on nestemäistä, siirtyvät moskat vanhan mukana kankaaseen.
Suksien ensivoitelu on tärkeää
laskija
2
1011
Vastaukset
- kunniaan!
Oikeassa olet! Pysyy sukset paljon paremmassa kunnossa ja on HUOMATTAVASTI parempi laskea!
On hölmöyttä laskea voitelemattomilla suksilla! - Anonyymi
Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818387
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543562
- 513136
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 352288
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043