Vaimokkeella on kova kiire vihille ja nyt ollaan aloitettu jo häiden suunnittelu, ihan kahden kesken vielä toistaiseksi. Vuoden päästä kesällä olisi tarkoitus mennä naimisiin. Tehtiin vieraslistaa ja kartoitetaan juhapaikkoja. Mutta yksi pikku asia tahtoo sotkea koko touhun. Nimittäin raha. Sitä kun ei peijakasvieköön olekkaan. Kun laskettiin mahdolliset tilavuokrat, musiikki ja tarjoilu, niin eihän meillä riitä varat kun itse joutuisimme koko touhun maksamaan. Olen huono arvioimaan koko paketin hintaa, mutta villi veikkaus olisi että väh. 4000 tietämillä liikuttaisiin. Tarjoilu verottaa ehkä suurimman osan, koska vieraitakin olisi lähimmäs 100. Vieraslistaa ei sovi pienentää ja kyllähän se häävalssikin on mukavempi tanssia livemusiikin tahtiin. Kattokin olisi hyvä olla pään päällä. Olen itse hiljaa miettinyt, että joko siirretään häät kahden vuoden päähän, niin varmasti keretään säästämään. Tai sitten mennään vihille maistraatissa. Vai mitä tässä nyt keksisi?? Ei ainakaan mitään nyyttikestihäitä!
tosi tiukka hääbudjetti
8
1254
Vastaukset
- hirmu kiire vihille
Kommenteista päätellen melkoisen hankala juttu, eikös? ;)
- yksi kesän morsmaikuista
Toisen ja tuntemattoman hääsuunnitteluun on aina hieman vaikea puuttua, edetenkin kun ei tiedä lähtökohtia. Minä ja mieheni yllätyimme noin vuosi sitten kuinka kalliit häät ovat ja nyt enää ei uskalleta edes laskea kuin paljon on rahaa mennyt vaikka ollaan yritetty pitää kuluja kurissa.
Suosittelen että istutte nyt alas ja pohditte oikein kunnolla budjettia, listatkaa perusasiat ja "noin" - hinta. Esim.
-Pitopaikka,
-ruoka - teetteko itse vai tilaatteko pitopalvelun?
(-Alkoholipitoiset juomat)
-Bändi,
-Morsiusparin vaatteet,
-kutsut - teettekö itse vai tilaatteko?
-Juhlapaikan koristelu
-Sormukset.... mitäs vielä keksisin....
Mutta kuitenkin, päätös on teidän käsissänne. Rahaa häihin menee mutta ovat varmasti yhdet elämänne upeimmat juhlat!
- srrvtydx
Häiden hintahan riippuu tosi paljon siitä, missä päin Suomea olette, ja mihin aikaan vuodesta häät ovat. Todennäköisesti maaliskuussa pystyy neuvottelemaan paremmat tarjoukset pitopalveluista jne kuin heinäkuun toisena lauantaina.
Mitä jos pitäisitte iltahäät, vihkiminen klo 19 ja sen jälkeen sitten pikkusuolaista ja kakkukahvia? Illallisruoan tarjoaminen vie paljon rahaa... Tai pidätte häävastaanoton päivällä n klo 15 ja tarjoatte kakkukahvit?
Voisiko kukaan teidän tutuista auttaa järjestelyissä? Joku sukulainen tai kaveri joka on hyvä valokuvaamaan/soittamaan/laulamaan/laittamaan ruokaa?
Tehkää yksinkertaiset ruoat itse ja palkatkaa pari pikkusiskon kaveria tarjoilijoiksi. Morsiuspuku alesta tai käytettynä. - ehdotuksia...
Et kertonut missä päin Suomea asutte... mutta jos raha on tiukassa niin monesta asiasta voi säästää. Esimerkiksi ei ota pitopalvelulta ruokia vaan tekee ne itse! Jos vain on äiti tai anoppi tai joku muu tuttava joka voisi auttaa jos ei itseltä onnistu... Martoilta saa ainakin jollain paikkakunnilla apua tarjoiluun edullisesti. Bändi ei ole todellakaan mielestäni tarpeen vaan itse voi laittaa musiikkia koneelle ja soittaa sieltä... meillä itsellä on näin. Ihan siitäkin syystä, että on nolo jos bändi soittaa ja kukaan ei tanssi... muutamissa häissä ollessani ihmiset ei ole halunneet tanssia ja morsian on väkisin raahannut ihmisiä kanssaan lattialle. Näissä häissä olisi paljon parempi vaihtoehto ollut koneelta tuleva musiikki. Myös juhlapaikkaa kannattaa miettiä. Meillä on juhlat paikassa, johon saa itse tuoda ruoat ja juomat, paikka pitää itse siivota ennen häitä ja häiden jälkeen sekä koristella, mutta tämä kaikki on huomioitu vuokrassa, joten hääpaikalle ei paljon hintaa jäänyt. Tämä siivoaminen ja itse koristelu ei meitä haittaa niin olemme tyytyväisiä ratkaisuun. Jos häät on kesällä niin koristeissa voi säästä ja käyttää luonnossa olevia materiaaleja esim. koivua. Hääpukua ei ehkä kannata ostaa vaan vuokrata tai jos saa alennusmyynnistä edullisesti niin silloin sieltä. Hääautoa ei kannata vuokrata vaan jonkun tuttavan auto varmasti kelpaa hyvin. Näin ainakin meillä.
Yhteenvetona sanoisin että juhlapaikan oikea valinta ja ruokien itse tekeminen ovat asioita jotka säästävät TODELLA paljon. Meillä itse tehdään kinkku- ja lohikiusausta. Italiansalaatti, vihreäsalaatti ja itse graavataan lohi. Sitten on leivät ja juomat jne...
En tiedä oliko tästä apua, mutta näillä asioilla ainakin saa säästettyä jonkin verran...- ....
Muistakaa myös että säästäminen näkyy... Ei millään pahalla, mutta hääateriaksi kinkkukiusausta ja vihreää salaattia... Auts. Meillä oli ystävän polttareissakin laajempi menu kun teillä, mutta kukin tyylillään... mutta jos sillä ei ole väliä niin sitten on tullut hyviä ideoita. Ja alkuperäiselle vielä, usein jos lasketaan menevän joku tietty summa, tulee siihen jostain aina pari tonnia lisää jostain...
- vastaa..
.... kirjoitti:
Muistakaa myös että säästäminen näkyy... Ei millään pahalla, mutta hääateriaksi kinkkukiusausta ja vihreää salaattia... Auts. Meillä oli ystävän polttareissakin laajempi menu kun teillä, mutta kukin tyylillään... mutta jos sillä ei ole väliä niin sitten on tullut hyviä ideoita. Ja alkuperäiselle vielä, usein jos lasketaan menevän joku tietty summa, tulee siihen jostain aina pari tonnia lisää jostain...
Meille on tulossa 150 henkilön häät ja meillä ei rahaa eikä halua käyttää häihin 10 000 euroa. Häistä tulee meidän näköisemme, olin kyllä luetellut tuohon muutakin kuin kinkkuperunalaatikon ja vihreän salaatin, mutta juutuit nyt niihin... menu on vielä hieman auki, että kyllä varmasti jotain lisäystä tulee. Jokaisella omat mielipiteet, mutta meillä ei ole tarkoitus maksaa itseämme kipeiksi ruuan suhteen ja tarjota kaikille jotain kaslerpihvejä tai vastaavia.
Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä ajatellut asiaa noin että "säästäminen näkyy".. Itse olen tykännyt häistä eniten silloin kun ruoka ei ole ollut mitään curmet ruokaa. Mutta jokainen tyylillään niinkuin sanoit.
Häistä tulee meidän näköisemme ja toivon, että kaikki häitä suunnittelevat ihmiset, eivät kuvittele että on PAKKO kaikki olla niin hirveen hienoa ja kallista. Se on surullista jos mennään siihen amerikan malliin. Ei se mitään jos on hyvät palkat ja rahaa on laittaa häihin hirveästi, mutta kaikilla ei niin ole.
Meille ei tule mitään karkkirasioita tai muuta tilpehööriä ja koristeetkin tulee luonnosta, eli niihinkään ei rahaa mene. Joku voi ajatella tämänkin asian noin, että "säästäminen näkyy", mutta se ei minua haittaa. Me asumme maalla ja häistä tulee juuri meidän näköiset ja oloiset laatikkoruokineen erilaisine salaatteineen ja myöhemmin muurinpohjalättyineen sekä iltapalaksi karjalanpiirakoineen ja pasteijoineen.
En arvostele niitä, jotka käyttävät häihinsä paljon rahaa, jokainen tyylillään, mutta toivon, että meillä ihmiset arvostavat sitä, että olemme halunneet viettää tärkeimmän päivämme heidän kanssaan, vaikka sitten hieman vaatimattomammin. - vaatimattomuus kaunistaa
vastaa.. kirjoitti:
Meille on tulossa 150 henkilön häät ja meillä ei rahaa eikä halua käyttää häihin 10 000 euroa. Häistä tulee meidän näköisemme, olin kyllä luetellut tuohon muutakin kuin kinkkuperunalaatikon ja vihreän salaatin, mutta juutuit nyt niihin... menu on vielä hieman auki, että kyllä varmasti jotain lisäystä tulee. Jokaisella omat mielipiteet, mutta meillä ei ole tarkoitus maksaa itseämme kipeiksi ruuan suhteen ja tarjota kaikille jotain kaslerpihvejä tai vastaavia.
Itse en henkilökohtaisesti ole ikinä ajatellut asiaa noin että "säästäminen näkyy".. Itse olen tykännyt häistä eniten silloin kun ruoka ei ole ollut mitään curmet ruokaa. Mutta jokainen tyylillään niinkuin sanoit.
Häistä tulee meidän näköisemme ja toivon, että kaikki häitä suunnittelevat ihmiset, eivät kuvittele että on PAKKO kaikki olla niin hirveen hienoa ja kallista. Se on surullista jos mennään siihen amerikan malliin. Ei se mitään jos on hyvät palkat ja rahaa on laittaa häihin hirveästi, mutta kaikilla ei niin ole.
Meille ei tule mitään karkkirasioita tai muuta tilpehööriä ja koristeetkin tulee luonnosta, eli niihinkään ei rahaa mene. Joku voi ajatella tämänkin asian noin, että "säästäminen näkyy", mutta se ei minua haittaa. Me asumme maalla ja häistä tulee juuri meidän näköiset ja oloiset laatikkoruokineen erilaisine salaatteineen ja myöhemmin muurinpohjalättyineen sekä iltapalaksi karjalanpiirakoineen ja pasteijoineen.
En arvostele niitä, jotka käyttävät häihinsä paljon rahaa, jokainen tyylillään, mutta toivon, että meillä ihmiset arvostavat sitä, että olemme halunneet viettää tärkeimmän päivämme heidän kanssaan, vaikka sitten hieman vaatimattomammin.Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että häistä pitää tehdä oman näköiset. Vähän "hienommat" ihmiset, jotka muutenkin vapaa-ajallaan juovat viiniä ja käyvät hienoissa ravintoloissa syömässä, pitävät varmasti ihan luontevana sitä, että häissäkin tarjoillaan jotain "hienoa" ruokaa. Useimmat suomalaiset ovat kuitenkin ihan "tavallisia" ihmisiä, jolloin häissä snobbailu voi olla vähän outoa. Mun mielestä kinkkuperunalaatikossa ei ole mitään vikaa, ei tosiaankaan!! Jos joku vieras ajattelee, että "kylläpäs säästäminen näissä häissä näkyy", niin mitä sitten? Uskon, että useampi tuttunne ihmettelisi sitä, jos häissänne tarjottaisiin parmankinkkua, hanhenmaksapalleroita tai hienoja jäädykkeitä...
En todellakaan kannata sitä, että häiden takia pitää ottaa velkaa tai säästää monta vuotta yhtä päivää varten... Oikein mielelläni tulisin häihisi vieraaksi: ei tarvitsisi niin välittää joka hetki, ettei mekon helma vain ole rutussa ja näin pilaa päivää ja saisin harvinaista herkkua: muurinpohjalättyjä!! Tunnelma olisi ehkä vähän rennompi. Vaatimattomuus kaunistaa :) Onnea hääpäiväänne ja paljon rakkautta toisillenne!! - hirmu kiire vihille
vaatimattomuus kaunistaa kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että häistä pitää tehdä oman näköiset. Vähän "hienommat" ihmiset, jotka muutenkin vapaa-ajallaan juovat viiniä ja käyvät hienoissa ravintoloissa syömässä, pitävät varmasti ihan luontevana sitä, että häissäkin tarjoillaan jotain "hienoa" ruokaa. Useimmat suomalaiset ovat kuitenkin ihan "tavallisia" ihmisiä, jolloin häissä snobbailu voi olla vähän outoa. Mun mielestä kinkkuperunalaatikossa ei ole mitään vikaa, ei tosiaankaan!! Jos joku vieras ajattelee, että "kylläpäs säästäminen näissä häissä näkyy", niin mitä sitten? Uskon, että useampi tuttunne ihmettelisi sitä, jos häissänne tarjottaisiin parmankinkkua, hanhenmaksapalleroita tai hienoja jäädykkeitä...
En todellakaan kannata sitä, että häiden takia pitää ottaa velkaa tai säästää monta vuotta yhtä päivää varten... Oikein mielelläni tulisin häihisi vieraaksi: ei tarvitsisi niin välittää joka hetki, ettei mekon helma vain ole rutussa ja näin pilaa päivää ja saisin harvinaista herkkua: muurinpohjalättyjä!! Tunnelma olisi ehkä vähän rennompi. Vaatimattomuus kaunistaa :) Onnea hääpäiväänne ja paljon rakkautta toisillenne!!Kappas, vielähän tämäkin keskustelu on saanut tuulta siipiensä alle.
Tosiaan ei ole tähän päivään mennessä saatu laskettua kustannuksia juurikaan pienemmiksi. On alkanut jo toivokin hiipumaan pikkuhiljaa, enää ei vaimokekkaan niin höyryä kuin aiemmin.
Olen ollut häissä, joissa on ollut ns. kotitekoista ruokaa ja se oli hyvää. Menu oli jokseenkin seuraava: lohta, perunoita, lihapullia, pikkunakkeja, kiusausta, karjalanpiirakoita ja munavoita ja sitten erilaisia salaatteja. Juomana vettä, maitoa, mehua, piimää ja tietenkin kotikaljaa. Kakkukahvit tietenkin lopuksi. Itse ainakin söin mahani täyteen. Pitopaikkana oli joku maalaiskylän vanha koulu. Koristeet luonnosta ja askartelemalla. Hanuristi hoiti musiikin ja noh, ehkä kämmenellinen vieraita tanssi ne pakolliset tanssit.
No sitten olen ollut myös tämmöisessä hääjuhlassa. Pitopaikkana eräs nähtävyyskeskus ja sen ravintola sekä iso sali. Koristelut askartelemalla sekä paikallisesta kangasliikkeestä teettämällä. Ruokamenua en muista tarkkaan, mutta erilaista kalaa, lihaa, pastaa, juustoja, monia salaatteja, lämmin ruoka oli jotain paistia. Kahvikattauksessa oli useita kakkuja ja muuta makeaa leivosta. Sitten oli skumppatarjoiluja sekä vieraille jaettiin drinkkilippuja keskuksen ravintolaan. Salissa bändi hoiti musiikin ja suurin osa vieraista tanssi, suorastaan jorasi. Näissä juhlissa söin ja join mahani ja pääni täyteen sekä jorasin hien pintaan.
Että kyllä saa mielen haikeaksi, mutta minkäs tälle taloustilanteelle voi. Jos nyt tältä pohjalta lähdetään järjestämään häitämme, niin aika tylsät tulevat. Itse kun olemme kuitenkin räväköitä ihmisiä, niin toimintaa pitää olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768