Olen hankkimassa matkapyöräksi XJ 900 F vm. 88 - 93.Kuulisin mielelläni kyseisen pyörämallin käyttäjien kokemuksia liittyen pyörän tekniikkaan ja ominaisuuksiin.
Mihin asioihin kiinnitettävä huomiota ostaessa pyörää. Onko jotain tyyppivikoja,paljonko koneella ajettu kilometrejä ilman remonttia jne.
Kiitokset jo etukäteen kommenteista!
XJ 900 kokemukset
24
13398
Vastaukset
- tino
Koitas tuolta foorumia.
http://www.moottoripyora.org/
Jos merkkikohtaisista ei löydy vastausta
niin laita kysymystä.- kaitsu
Ostin viime keväänä vm. -88 ko. pyörän. Pyörällä oli ajettu 100 tkm. Kaverilla vastaava vm-95. Ovat ikiliikkujan maineessa; eivät kylläkään mitään uutukaista tekniikkaa.
Tärkeämpää kuin ikä tai ajetut kilometrit taitaa olla edellisten omistajien huolellisuus. Kannattaa ottaa selvää historiasta.
Itsellä ainut ongelma silloin tällöin koneen lämmetessä ilmenevä vauhdin tökkääminen hetkeksi. Kaassua lisäämällä lähtee jälleen kulkemaan. Arvelisin vian olevan puolassa.
- Mato
Itselläni on-92 XJ ollut useamman vuoden.
Remonttia olen tehnyt etupäähän, eli stefat ja
yläpään kumit vaihtanut. Takapyörän laakerit olen vaihtanut. Niitä on 3 kpl ja keskimmäinen on pirun kallis, eikä saa tarvikkeena mistään. Muuten pyörä on pelannut hyvin keskieuroopan reissuja myöten. - pahali
Kesän kyseisellä mallilla ajaneena voin sanoa olevani tyytyväinen. kestävä pyörä ja halpaa ajoa.
- Kari 50vee
Sama vika! Ostin eilen vakuutusyhtiöltä -91 mallisen konepyörän. Aion jatkaa 25 vuotta sitten kesken jäänyttä harrastusta. Tosin voi olla, että pyörä ehtii liikenteeseen vasta keväällä 2005. On siinä sen verran rakennettavaa katsastus. Työkaverilla on ollut samanlainen pyörä jo 15 vuotta ja kilometrejä on kertynyt 250 tuhatta. Eli ei kai se nyt ihan huono pyörä ole. Pistäkää kokemuksia kehiin, niin päästään ihmettelemään lisää!
- Kari
Taitaa Jammu valmistua kuitenkin tälle kesälle. Sain jo hankittua ehjät etupään osat. Ja mikä parasta runkoa ei tarviikaan vaihtaa, pelkkä mittaus/oikominen mittatodistus riittää.
Onkos kellään ylimääräistä 4-1 pakoputkistoa? Alkuperäiset vaimentimet kun ovat läpilahot.
- FJ1200
Bike lehdessä jokin aika sitten.
- Kari
Omaa kolaripyörääni (-91 ajettu 53 tuhatta) tutkittuani, olen löytänyt seuraavanlaisia juttuja:
1. alkuperäiset pakoputket, siis äänenvaimentimet alkupäästä alapuolelta läpilahot ja sisäkalut helisee irrallaan. Uusia alkuperäisen näköisiä (Made in Italy)saa 299,-/pari, Motocliniciltä Tattarisuolta. Taidanpa laittaa kuitenkin 4-1 putkiston?
2. bensatankki alareunoista takaa korjattu, ilmeisesti ruostunut jossain vaiheessa puhki
3. sulakerasian (penkin alla) messinkisen näköiset sulakkeen pitimet haurastuneet ja rapsahtelevat poikki sulaketta vaihdettaessa. Tarvinnee uusia koko boxi.
Laitan lisää jos löytyy vielä jotain!- Kari
Olen etsinyt/tutkinut menetelmiä (puhki-)ruostuneen teräksisen bensatankin korjaukseen.
Menetelmällä on jo korjattu muutamia prätkän tankkeja ja tähänastiset kokemuksen ovat olleet pelkästään hyviä.
1. korjataan vaurioalue hitsaten tai kovajuottamalla (eikä millään "pattingeilla")
2. tankki puhdistetaan sisältä märällä lasikuulapuhalluksella
3. sisäpuoli maalataan valkoisella Inertan epoksimaalilla (en tiedä tarkempaa tyyppiä)
4. ulkopuolelle normaalit maalaustoimenpiteet
Käsittelyn jälkeen tankista ei enää irtoa mitään ruostetta tms. eikä vesikään pääse enää tuhoamaan tankin alaosia koska suojamaali estää veden kosketuksen teräksen kanssa.
Laitan oman XJ 900 tankin käsittelyyn syksyllä, nyt ei jouda vielä. Palataan sitten asiaan uudestaan. - Kari
Kari kirjoitti:
Olen etsinyt/tutkinut menetelmiä (puhki-)ruostuneen teräksisen bensatankin korjaukseen.
Menetelmällä on jo korjattu muutamia prätkän tankkeja ja tähänastiset kokemuksen ovat olleet pelkästään hyviä.
1. korjataan vaurioalue hitsaten tai kovajuottamalla (eikä millään "pattingeilla")
2. tankki puhdistetaan sisältä märällä lasikuulapuhalluksella
3. sisäpuoli maalataan valkoisella Inertan epoksimaalilla (en tiedä tarkempaa tyyppiä)
4. ulkopuolelle normaalit maalaustoimenpiteet
Käsittelyn jälkeen tankista ei enää irtoa mitään ruostetta tms. eikä vesikään pääse enää tuhoamaan tankin alaosia koska suojamaali estää veden kosketuksen teräksen kanssa.
Laitan oman XJ 900 tankin käsittelyyn syksyllä, nyt ei jouda vielä. Palataan sitten asiaan uudestaan.Bensatankille on nyt tehty:
- märkälasikuulapuhallus sisäpuolelle
- reiät on korjattu tinaamalla (3 kohtaa)
- sisäpuoli on käsitelty kaksikomponentti epoksimaalilla
- paikkamaalattu ulkopuolelta
Palataan asiaan kunhan saan pyörän liikenteeseen ja saan käyttökokemuksia lisää.
- jaska
Minulla on vuoden -90 xj 900 ja mitään isompaa ei ole ollut. Halpa pyörä pitää kunnossa ja huoleton. Kohta on satatonnia mittarissa ja ohjauksen laakerit on vaihdettu, samoin etustefat öljyt - ne nyt pitää tietenkin muutenkin aina silloin tällöin. Auttaa muuten, kun viitsii pitää etuiskarien putket puhtaina, esim. kuiva otökkä- ym. paska rikkoo stefat aikaa myöten. Jos löydät vähän ajetun XJ:n, (~100 tkm), osta ihmeessä. Tosin niitä on todella vähän markkinoilla, kertoo luotettavuudesta.
- Kari
Lauantaina 24.04.2004 pitäis olla huutokaupattavana yks kappale XJ900:ia Katriinantie 51:ssä Vantaalla. On siellä muitakin pyöriä ja kai niistä voi käydä kauppaa aikaisemminkin(?) Sieltä löytyy myös uusia nahkapukuja (150,- E/kpl) ja kypäriä ( /- 50,- E)
- Kari
Löytyi takapyörän laakeroinnista. Kun otin stongasta kiinni ja ravistelin pyörää sivusuunnassa paikallaan, kuului voimakas kolke pyörän takapäästä. Takapyörän laakeroinnissa on oikein kunnon välys. Pyörällä on ajettu vasta 50000 km. Normaalista kulumisesta ei voi olla kyse, koska tiedän XJ 900:ia joilla on ajettu yli 200000 km alkuperäisillä laakereilla. Olisko edellinen käyttäjä pessyt pyörän napoja painepesurilla ja siinä sitten on päässyt vettä laakereihin???? Selviää kunhan avaan takapään.
Palaan asiaan kunhan tiedän enemmän!- Kari
......Kuin odotin!
Purin eilen takapyörän laakeroinnin osiksi. Se kaksirivinen keskilaakeri oli ihan hyvässä kunnossa, mutta ulkokehältä väljä laakeripesäänsä nähden. Ne muut laakerit olivat myös hyvässä kunnossa, eikä myöskään veden läsnäolosta näkynyt merkkejä.
Kyseessä lienee jonkunsortin valmistusvika????
Täytyy tutkia asiaa vielä tarkemmin, pistän taas tietoa jakoon kunhan tiedän enemmän. - Kari
Löytyy esim FAG:n valmistamana. Se keskilaakeri maksaa Yamahan varaosana 109,- Ekee
Kun standardiosana sen saa 29,- Ekee/kpl (FAG 3203 2Z). Molemminpuolin suojattu malli.
Yamahan varaosalaakerissa (93302-20306-00) on keskikoolingin pituudessa 3,5 mm ero (pitempi).
Eli jos alkuperäisen tilalle aikoo laittaa halvemman vakiolaakerin, niin joutuu tekemään vastaavasti 3,5 mm pitemmän väliputken. Tai sitten vain 3,5 mm pituisen lisäosan väliin. - Kari
Kari kirjoitti:
Löytyy esim FAG:n valmistamana. Se keskilaakeri maksaa Yamahan varaosana 109,- Ekee
Kun standardiosana sen saa 29,- Ekee/kpl (FAG 3203 2Z). Molemminpuolin suojattu malli.
Yamahan varaosalaakerissa (93302-20306-00) on keskikoolingin pituudessa 3,5 mm ero (pitempi).
Eli jos alkuperäisen tilalle aikoo laittaa halvemman vakiolaakerin, niin joutuu tekemään vastaavasti 3,5 mm pitemmän väliputken. Tai sitten vain 3,5 mm pituisen lisäosan väliin.Siivosin ja tarkastelin osia paremmin eilen illalla. Laitoin näköjään eilen virheellistä tietoa, eli jos keskilaakerin vaihtaa siihen halvempaan, niin se välkiputki säilyy entisenlaisena. Sille ei tarvii tehdä mitään. Tarvitaan ainoastaan se 3,5 mm paksu välirengas pyöränlaakerin ja vetopään laakerin väliin. Välirenkaan mitat ovat; sisähalkaisija 17 mm ulkohalkaisija 30 mm ja pituus 3,5 mm. Siihen kelpaa mikä tahansa rakenneteräs FE 37:sta lähtien
- Kari
Kari kirjoitti:
......Kuin odotin!
Purin eilen takapyörän laakeroinnin osiksi. Se kaksirivinen keskilaakeri oli ihan hyvässä kunnossa, mutta ulkokehältä väljä laakeripesäänsä nähden. Ne muut laakerit olivat myös hyvässä kunnossa, eikä myöskään veden läsnäolosta näkynyt merkkejä.
Kyseessä lienee jonkunsortin valmistusvika????
Täytyy tutkia asiaa vielä tarkemmin, pistän taas tietoa jakoon kunhan tiedän enemmän.Ilmennyt mitään vastaavaa vikaa? Mittailin eilen osia ja sen keskilaakerin laakeripesä oli tosiaankin kulahtanut lähes millin verran väljäksi. Enpäs ole vastaavaan törmännyt ennen!
Nyt vaihtoehtoja on ainakin tasan kaksi.
1. Hankin jostain ehjän takavanteen
2. Laitan mietintämyssyn syvälle päähän ja suunnittelen korjausmenetelmän, jolla vanhasta saadaan ehjä ja parempi
Onko muita hyviä ehdotuksia? - Kari
Kari kirjoitti:
Siivosin ja tarkastelin osia paremmin eilen illalla. Laitoin näköjään eilen virheellistä tietoa, eli jos keskilaakerin vaihtaa siihen halvempaan, niin se välkiputki säilyy entisenlaisena. Sille ei tarvii tehdä mitään. Tarvitaan ainoastaan se 3,5 mm paksu välirengas pyöränlaakerin ja vetopään laakerin väliin. Välirenkaan mitat ovat; sisähalkaisija 17 mm ulkohalkaisija 30 mm ja pituus 3,5 mm. Siihen kelpaa mikä tahansa rakenneteräs FE 37:sta lähtien
Laakerikaupasta löytyi valmiit simmit, eli ei tarvii vaivata sorvaria ollenkaan.
- 1,5 mm paksuja 2 kpl SS17241,5
- ja 0,5 mm paksu yksi kpl PS17240,5 - Kari
Kari kirjoitti:
Ilmennyt mitään vastaavaa vikaa? Mittailin eilen osia ja sen keskilaakerin laakeripesä oli tosiaankin kulahtanut lähes millin verran väljäksi. Enpäs ole vastaavaan törmännyt ennen!
Nyt vaihtoehtoja on ainakin tasan kaksi.
1. Hankin jostain ehjän takavanteen
2. Laitan mietintämyssyn syvälle päähän ja suunnittelen korjausmenetelmän, jolla vanhasta saadaan ehjä ja parempi
Onko muita hyviä ehdotuksia?Takakiekon Motokliniciltä tänään, rakennan sen rikkonaisen myöhemmin kuntoon.
- Kari
Tarviisin vasemmalle puolelle muovisen sivukopan. Pyörän perusväri on tumma metallinhohto ruskea. Mutta muunkin värinen ehjä kelpaa.
- porvoon poju
mahtava reissukone varaosia saa saksasta ja ennenkaikkea hollannista missä on xj900 kerhoja hirviästi eikä maksa paljon siellä oli xj 900 jolla oli ajetti 4100000 km joten kyllä kestää itte ajelen 6tonttus vuodessa ja en aijo vaihtaa 27000km on mittarissa terkuin tapsa
- juusot
Moi tapsa,varmaan tarkotit tolla xj:llä et sillä oli ajettu 410 000tuhatta km,eikä yli 4 miljoonaa kilometriä,se o mahdotonta xj:llekkin vaikka on tosi hyvä pyörä,mul ol 750 xj.ajettu 80.000km toimi kuin buikki ja nyt vaihdoin vm -89 xj.900 mustaan 99hv:n petoon,joka odottaa kesää ja kilometrejä on n.70.000,eli sisäänajo vasta tehty koneelle.koneet jestää hirmusesti kilometrejä kun vain muistaa öljyt vaihdella jne.
- tapsa5
olen ajanut xj900 15v ja ikiliikkuja se on nyt on 2002 alla ja 45tkm ajettu hieno peli jos haaveena on xj niin tuosta saa maahantuojan huolletun pelin 6500e ja uudet kappa jutut 3klp vaimo kun osti ajoasun niin 1900vx tahtoo alleen terkuin tapsa 0440600848
- jarierik2
mulla on 85vm ollut 5vuotta ja etupään stefat vaihtanu nyt tarviis löytää jako ketjunkiristin uusi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125