Minkälainen on hyvä kasvattaja?

Pettynyt omaan

Galluppia laitan,kun petyin nuoremman koirani kasvattajaan totaalisesti. Kuvautin reilun vuoden ikäisen pehkoneidin ja järkytykseksi lonkat oli E/E. Kasvattaja kysyi puhelimessa mitä lonkista sanottiin,että mikä niissä oli vikana ja syytti heti urosta perimästä. Puhelun lopuksi toivotti hyvää päivän jatkoa. Siis ei myötätuntoa,ei tukea...ei mitään!! Ja mä suren sairasta nuorta koiraani,jolla on huonoimmat mahdolliset lonkat.Kasvattaja toivottaa vain hyvää päivän jatkoa.Törkeää!! Vanhemman koirani kasvattaja on luojan kiitos eri ihminen,jolla on sydän paikallaan.

17

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slödföldö

      Olen pahoillani tuloksista. Mutta eihän kasvattaja voi tuolle mitään mitä hänen olisi pitänyt tehdä? En tosin ymmärrä miksi on käyttänyt urosta jonka perimässä olisi vikaa ja minkä vuoksi itse olet ottanut pentueesta jossa tuollaista on?

      • yllätyksenä tulee

        Pentunahan sitä ei tiedä minkälaisia niistä tulee lonkiltaan.Eihän kasvattaja voi mitään tehdä.. Olisin toivonut vain myötätuntoa ja ymmärrystä että ottaa päästä kun koira on sairas ja ei näillä näkymin elä vanhaksi. :( Kylmä ihminen...tunteeton...se suretti kun ei tukea saa surun ja pettymyksen hetkellä.


      • lonkkien takia
        yllätyksenä tulee kirjoitti:

        Pentunahan sitä ei tiedä minkälaisia niistä tulee lonkiltaan.Eihän kasvattaja voi mitään tehdä.. Olisin toivonut vain myötätuntoa ja ymmärrystä että ottaa päästä kun koira on sairas ja ei näillä näkymin elä vanhaksi. :( Kylmä ihminen...tunteeton...se suretti kun ei tukea saa surun ja pettymyksen hetkellä.

        elä vanhaksi? Se ei kyllä ole lonkista kiinni. Kasvattaja olisi tietysti voinut neuvoa, miten tästä eteenpäin, esim. harrastukset, ruokinta yms.


    • suoraan voi

      syyttää juuri urosta tai narttua yksistään perimästä. kyllä se on pidemmän kaavan juttu.

      tuli vaan sellainen tunne että taidan tietää aloittajan.....
      jos osusin oikeaan toki molempien vanhempien puolelta tulee lonkkavikaisia.
      en kyllä voi uskoa kasvattajasta että voisi sanoa moista (jos siis olen oikeassa koirassa) muut kuvatut ovat terveet?

    • Kasvattajahan itse valitsee uroksen nartulleen.

      Mitä ihmettä tämä uroksen syyttäminen siis tarkoittaa?

      • millaiset lonkat

        tulee vaikuttaa myös mm. ruokinta, koiran liikunta eli ei sen nyt ihan noin mene, että uroksen "syy". Ja sanoiko kasvattaja todella noin...

        Sitäpaitsi perimä yllättää muutenkin aina välillä, ihan kuten täysin terveille, kauniille vanhemmille voi syntyä yksi vammainen lapsi, muut lapset terveitä. Anteeksi tyhmä vertaus, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Ja kyllä niiden e-lonkkien kanssa voi hyvin elää. Monella koiralla on e-lonkat ja elävät oikein onnellisina. Nyt toimitte vain e-lonkkien asettamien rajojen puitteissa.


      • 2 collien omistaja
        millaiset lonkat kirjoitti:

        tulee vaikuttaa myös mm. ruokinta, koiran liikunta eli ei sen nyt ihan noin mene, että uroksen "syy". Ja sanoiko kasvattaja todella noin...

        Sitäpaitsi perimä yllättää muutenkin aina välillä, ihan kuten täysin terveille, kauniille vanhemmille voi syntyä yksi vammainen lapsi, muut lapset terveitä. Anteeksi tyhmä vertaus, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Ja kyllä niiden e-lonkkien kanssa voi hyvin elää. Monella koiralla on e-lonkat ja elävät oikein onnellisina. Nyt toimitte vain e-lonkkien asettamien rajojen puitteissa.

        kaipaan neuvoja miten niiden kanssa eletään.Sitä tukea kasvattajalta odotin.Sitä en saanut.Ja siksi pettynyt.

        Kasvattaja sanoi että vika täytyy tulla Isän puolelta.
        Kasvattajalla on kokemusta kyllä...liki 20 vuotta.
        uroksen puolelta löytyi yksi aikaisempi pentue ja siellä oli löytynyt ainakin yksi D/D lonkkainen urospentu.Mitään pentuhistoriaa ei vielä ollut nähtävillä ennen uroksen valintaa.Pennut olivat tuolloin vasta 6kk ikäisiä.
        Muita koirani sisaruksia ei ole vielä kuvattu.
        Liikuntaa ja ravintoa on saanut juuri oikeassa määrin.Lenkitän kahta koiraa vähintään kolme kilsaa päivässä.
        Reilun kilon verran painoa pitäisi pudottaa.

        Tottakai koira voi elää pitkään,onnellisena kuten terveetkin.Ja sehän on pääasia että saa rakkautta ja hyvää oloa.
        Pelkään vain nivelrikkoa ja siitä tulevaa kipua....se ei ole enää hyvää elämää.
        Ja nivelrikko voi syntyä yllättävän nopeasti.
        Lonkkavikaa ei onneksi näy ulospäin...eli ei ns.oireita.Mutta kyllähän ne sieltä ennemmin tai myöhemmin tulee.Sitä juuri pelkään.
        Kokemuksia ja toimintatapoja otetaan vastaan...Kiitos!
        Neuvot mitä olen saanut on se kilon painon pudotus ja mäkeä ylös ja alas.
        takajat pääsee töihin,kun lihaksia tarvitaan.


      • sitten
        2 collien omistaja kirjoitti:

        kaipaan neuvoja miten niiden kanssa eletään.Sitä tukea kasvattajalta odotin.Sitä en saanut.Ja siksi pettynyt.

        Kasvattaja sanoi että vika täytyy tulla Isän puolelta.
        Kasvattajalla on kokemusta kyllä...liki 20 vuotta.
        uroksen puolelta löytyi yksi aikaisempi pentue ja siellä oli löytynyt ainakin yksi D/D lonkkainen urospentu.Mitään pentuhistoriaa ei vielä ollut nähtävillä ennen uroksen valintaa.Pennut olivat tuolloin vasta 6kk ikäisiä.
        Muita koirani sisaruksia ei ole vielä kuvattu.
        Liikuntaa ja ravintoa on saanut juuri oikeassa määrin.Lenkitän kahta koiraa vähintään kolme kilsaa päivässä.
        Reilun kilon verran painoa pitäisi pudottaa.

        Tottakai koira voi elää pitkään,onnellisena kuten terveetkin.Ja sehän on pääasia että saa rakkautta ja hyvää oloa.
        Pelkään vain nivelrikkoa ja siitä tulevaa kipua....se ei ole enää hyvää elämää.
        Ja nivelrikko voi syntyä yllättävän nopeasti.
        Lonkkavikaa ei onneksi näy ulospäin...eli ei ns.oireita.Mutta kyllähän ne sieltä ennemmin tai myöhemmin tulee.Sitä juuri pelkään.
        Kokemuksia ja toimintatapoja otetaan vastaan...Kiitos!
        Neuvot mitä olen saanut on se kilon painon pudotus ja mäkeä ylös ja alas.
        takajat pääsee töihin,kun lihaksia tarvitaan.

        aikaisemmin kirjoitin että voisin tietää pentueen. mutta en sittenkään ollut oikeassa koirassa. en olisi kyllä ikinä siitä kasvattajasta tuollaista lausuntaa uskonutkaan!

        todella ikävää koirasi terveys:-( E-lonkista minulla ei ole kokemusta. D-lonkista kyllä ja niiden kanssa koiralla ei ole ollut mitään ongelmaa eikä se lyhennä ikää mitenkään.
        liikunnan pitää olla monipuolista ja koiran ehdoilla menevää.

        tsemppiä sinulle ja koirallesi!


      • päivä kerrallaan
        sitten kirjoitti:

        aikaisemmin kirjoitin että voisin tietää pentueen. mutta en sittenkään ollut oikeassa koirassa. en olisi kyllä ikinä siitä kasvattajasta tuollaista lausuntaa uskonutkaan!

        todella ikävää koirasi terveys:-( E-lonkista minulla ei ole kokemusta. D-lonkista kyllä ja niiden kanssa koiralla ei ole ollut mitään ongelmaa eikä se lyhennä ikää mitenkään.
        liikunnan pitää olla monipuolista ja koiran ehdoilla menevää.

        tsemppiä sinulle ja koirallesi!

        Oikeassa pentueessa et ollut,koirani on ainut kuvattu ja vuoden ikäinen.
        Kasvattajista löytyy valitettavsti ne ikävät puoletkin,jos kohdalle sattuu. :/
        Luulen että veikkasit Kasvattajaa,joka on myös minun nuorimmaiseni kasvattaja.
        Valitettavasti moni kakku päältä kaunis.
        Tukea odotin,mutta jäi saamatta.
        Erin saadessa varmasti hurrataan,mutta murheen kohdatessa ei ymmärrystä löydy.
        Tai niitä kullanarvoisia neuvoja,joita pitäisi Kasvattajan kokemuksella jakaa kasvatinomistajille niin hyvinä,kuin pahoina päivinä.
        Lihaksia yritän saada aarteelleni,jotta tukisivat lonkkia ja säästyttäisiin nivelrikolta mahdollisimman pitkään.
        Pääasia että ulospäin ei näy vaivoja.Joku minulle kirjoitti että niinkauan koira on terve kuin oireita ei näy.
        Päivä kerrallaan Collieita rakastaen ja parhaani yrittäen mennään.


      • luulisi olevan
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Oikeassa pentueessa et ollut,koirani on ainut kuvattu ja vuoden ikäinen.
        Kasvattajista löytyy valitettavsti ne ikävät puoletkin,jos kohdalle sattuu. :/
        Luulen että veikkasit Kasvattajaa,joka on myös minun nuorimmaiseni kasvattaja.
        Valitettavasti moni kakku päältä kaunis.
        Tukea odotin,mutta jäi saamatta.
        Erin saadessa varmasti hurrataan,mutta murheen kohdatessa ei ymmärrystä löydy.
        Tai niitä kullanarvoisia neuvoja,joita pitäisi Kasvattajan kokemuksella jakaa kasvatinomistajille niin hyvinä,kuin pahoina päivinä.
        Lihaksia yritän saada aarteelleni,jotta tukisivat lonkkia ja säästyttäisiin nivelrikolta mahdollisimman pitkään.
        Pääasia että ulospäin ei näy vaivoja.Joku minulle kirjoitti että niinkauan koira on terve kuin oireita ei näy.
        Päivä kerrallaan Collieita rakastaen ja parhaani yrittäen mennään.

        kiinnostunut myös "huonoista" uutisista ja elävän niissä mukana. Kyllä niitä huonoja juttuja tulee jokaisella joskus vastaan. Ei se, että on kasvatanut 20 vuotta, tarkoita vielä yhtään mitään... Joku tuoreempi kasvattaja voi olla sydämeltään paljon fiksumpi, rakastaa koiriaan oikeista syistä. Hyvää jatkoa sinulle j akoirallesi.


    • maailmanlopun

      asia jos koirasi ei ole terve lonkiltaan.
      Pidä koira hoikkana ja rakenna sille hyvä lihaksisto.
      Anna ravinnelisiä jos kipeytyy.
      Hyvä eläinlääkäri neuvoo sinulle kuinka hoidat koiraasi.


      Kasvattajan voit jättää omaan arvoonsa, koiran hoidon vastuu on sinulla.

      • mun mielipide

        Mun mielestä hyvä kasvattaja tukee ja neuvoo ilossa ja surussa.
        Vaikka koiran hoito on omistajan vastuulla,ja kasvattajan voi jättää omaan arvoonsa..Hyvän kasvattajan kuvaan pitäisi mielestäni kuulua se että matkan varrella neuvotaan,jos tarvetta tulee.Ja sanonta...tyhmiä kysymyksiä ei olekaan...pitäisi kuulua kasvattajan sanavarastoon.

        Moni koiran omistaja,joka ottaa ekan pennun...voi jäädä asioiden kans aivan yksin.Silloin neuvoja ja tukea tarvitaan.ja ensisijainen on varmasti Kasvattaja.
        Hyvä kasvattaja rakastaa koiria sydämestään...ja se pitäisi näkyä ilman euron kuvia silmissä.Jos näihin ei pysty,on syytä miettiä kasvatustyön lopettamista.
        Tsemppiä aloittajalle ja koirallesi.


      • luullaan
        mun mielipide kirjoitti:

        Mun mielestä hyvä kasvattaja tukee ja neuvoo ilossa ja surussa.
        Vaikka koiran hoito on omistajan vastuulla,ja kasvattajan voi jättää omaan arvoonsa..Hyvän kasvattajan kuvaan pitäisi mielestäni kuulua se että matkan varrella neuvotaan,jos tarvetta tulee.Ja sanonta...tyhmiä kysymyksiä ei olekaan...pitäisi kuulua kasvattajan sanavarastoon.

        Moni koiran omistaja,joka ottaa ekan pennun...voi jäädä asioiden kans aivan yksin.Silloin neuvoja ja tukea tarvitaan.ja ensisijainen on varmasti Kasvattaja.
        Hyvä kasvattaja rakastaa koiria sydämestään...ja se pitäisi näkyä ilman euron kuvia silmissä.Jos näihin ei pysty,on syytä miettiä kasvatustyön lopettamista.
        Tsemppiä aloittajalle ja koirallesi.

        että kasvattaja avittaa, mutta kun kaikki eivät sitä tee. Ei voi mitään, kasvattajan kiinnostus voi äkisti tyrehtyä kun viallisen kasvatin omistaja ilmaantuu häiritsemään kasvattajan hienoa imagoa.

        Hyvä kasvattaja vastaa tekemistään pennuista niin myötä kuin vastamäessäkin!


      • ei koskaan kerro
        luullaan kirjoitti:

        että kasvattaja avittaa, mutta kun kaikki eivät sitä tee. Ei voi mitään, kasvattajan kiinnostus voi äkisti tyrehtyä kun viallisen kasvatin omistaja ilmaantuu häiritsemään kasvattajan hienoa imagoa.

        Hyvä kasvattaja vastaa tekemistään pennuista niin myötä kuin vastamäessäkin!

        "huonoja" uutisia, epäilisin kyllä hänen totuudenmukaisuuttaan. Hankin omat pentuni mieluusti häneltä, joka kertoo, että "huonojakin" tuloksia on pentueista tullut. Eihän voi olla totta, että jonkun kasvattamat ovat aina, kaikki terveitä, yms. Kyllä hyvä kasvattaja on kiinnostunut pentueistaan läpi niiden elämän, kaikkine kuulumisineen. Muuten on pahasti väärällä "alalla".

        Ja todellakaan e-lonkat eivät ole pahinta mitä voisi olla. Muitakin ja pahempia sairauksia on liuta.


      • olet oikeassa
        ei koskaan kerro kirjoitti:

        "huonoja" uutisia, epäilisin kyllä hänen totuudenmukaisuuttaan. Hankin omat pentuni mieluusti häneltä, joka kertoo, että "huonojakin" tuloksia on pentueista tullut. Eihän voi olla totta, että jonkun kasvattamat ovat aina, kaikki terveitä, yms. Kyllä hyvä kasvattaja on kiinnostunut pentueistaan läpi niiden elämän, kaikkine kuulumisineen. Muuten on pahasti väärällä "alalla".

        Ja todellakaan e-lonkat eivät ole pahinta mitä voisi olla. Muitakin ja pahempia sairauksia on liuta.

        kasvattaja osoittaa olevansa rehti kun kertoo sairaista ja epäonnistuneista pentueista ja ottaa niistä opiksensa.
        Sairauksia on valtavan paljon ja jotkut johtaa koiran kuolemaan tai sen elämän laadun huononemiseen ja paljon huolta omistajallensa.


    • pettynyt...

      Pöyristyttävää,jos ei tukea tule.

      Joillekin kun ei tunnu mikään riittävän esim näyttelyiiden suhteen.
      Kaksnaamaisena sivuilla hehkutetaan vara serteistä...mutta puhelimessa sanotaan että se on VAAN vara serti...ei edes oikea.
      Mollaa kasvattinsa...vara sertistä....hoikempana olisi tullut se Serti.Oikea sellainen.

      Voitteko uskoa!!!!???
      kehottaa pitämään viikon nälissään.....tuo ei ole hyvän kasvattajan asenne ollenkaan.
      mä olen niin pettynyt ja vihainen...että voi pyhä jysäys!!!
      Koira menetti arvonsa silmänräpäyksessä......kasvattajan silmissä.Tunteetonta..
      Törkeää....yäk!!

      • minäkään en ikipv:nä

        pitäisi koiraa nälässä tuollaisen takia, olkoot vaikka mikä serti. Eriasia jos koira on oikeasti ylipainoinen eli terveys kyseessä, mutta jos kyse on jostakin sertistä, niin voi v...tu!

        Kasvattajia on monenlaisia, kannattaa olla tarkkana. Hyvä kasvattaja joskus vuosia sitten, voi olla nykyään kaikkea muuta. Ja myöskään kaikki uudet eivät aina tiedä mitä tekee, ite huomasin, että hiljattain yksi on pennuttanut oman narttunsa, joka reilu 1-v! Ajatella!!! Miten sen koiran luonteesta voi olla varma ja miten hyvin se hoitaa pentunsa ja mikä koettelemus se on sille itselleenkin, keskenkasvuiselle!! Niin, että tarkkana saa olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe