Nakaani?

.................

Tuntemattoman sotilaan kolmas luku ja neljäs kappale: "Ampumahaudassa lojui ruumiita; monen taskut oli käännetty nurin. - Kokarteja, pojat, - Nakaani... - Se on minun. Minä sen ensiksi näin." Mitä tarkoittaa nakaani? Itse luulisin että se tarkoittaa Mosin Nagant -pulttilukkokivääriä.

10

724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Omanto

Luin tämän vitsin jostakin hirveän monta vuotta sitten. Olen joskus yrittänyt kertoa sitä, muttei se ketään ole suuremmin huvittanut. Minä pienenä hekotin pitkään, jahka olin yksityiskohdat itselleni selvittänyt. Muuan viulisti aikoi yöpyä hotellissa, mutta iltamyöhällä alkoi pelottaa. Hän soitti respaan ja pyysi hotellipoikaa tuomaan kassaholvista sinne säilöön viedyn aseen. Puhelimeen hän sanoi: - Olen Niccolo Paganini. Tuopas, piccolo, Naganini. X)

• Minäpähän
        Omanto kirjoitti:

Luin tämän vitsin jostakin hirveän monta vuotta sitten. Olen joskus yrittänyt kertoa sitä, muttei se ketään ole suuremmin huvittanut. Minä pienenä hekotin pitkään, jahka olin yksityiskohdat itselleni selvittänyt. Muuan viulisti aikoi yöpyä hotellissa, mutta iltamyöhällä alkoi pelottaa. Hän soitti respaan ja pyysi hotellipoikaa tuomaan kassaholvista sinne säilöön viedyn aseen. Puhelimeen hän sanoi: - Olen Niccolo Paganini. Tuopas, piccolo, Naganini. X)

Sait kuin saitkin minut hörähtämään! Niccolò Paganini eli satakunta vuotta ennen ”Naganien” aikaa, mutta eipä tuo vitsin arvoa vähennä. Toimin reilut puoli vuosisataa sitten kuorma-auton apumiehen ammatissa. Tuo työ minun piti sitten kuitenkin jättää kansakouluopintojen alkamisen vuoksi. Autoradiota ei Kemsussa ollut, mutta kuski (isäni) piti rallatuksillaan huolta musiikkipuolesta. Sota-ajan viisut olivat veteraanilla vielä tuoreessa muistissa. Yksi noista viisuista oli Kokous Petroskoissa. Sanat löytyvät näköjään prof. Jukka Kemppisen blogisivuilta: http://kemppinen.blogspot.com/2005/12/lis-lauluja.html Laulun henkilögalleriaan kuuluu ”Napa-Papaniini”. Arvelut menevät naparetkeilijä Ivan Papaninin suuntaan. Tulipahan pieneen mieleeni tuosta Paganinista. Isäukosta jätti aika vuosituhannen vaihteessa. Minusta olisi tullut useammankin pidemmän ja lyhyemmän reikäraudan perijä, jos vain olisin halunnut. Si vis pacem, para bellum! Kokoelmaan kuului mm. yksi Parabellumiksi kutsuttu ase. En kuitenkaan keksinyt pyssyköille mitään käyttöä, joten arsenaali löysi kodin muualta. Mosin-Nagantia eli sitä kuuluisaa ”kolmen linjan kivääriä” (valmistaja: Ижевский оруженый завод) olen joskus raahannut 105 päivän ajan eli ihan tarpeekseni. Luulen, ettei Tuntemattoman jermuista kukaan sellaista sotamuistokseen halunnut (omassa torrakossakin kantamista riittämiin), mutta revolverin saattoi piilottaa reppuunsa paljon helpommin, kotiloman tultua rintamalta parempaan talteen muilutettavaksi.

• Suomen kielessä käytetään tietystä revolverityypistä nimitystä ”nagan”. Se esiintyy mm. Nykysuomen sanakirjassa ja tavanomaisissa tietosanakirjoissa. Urlahtamasi sivun otsikko ”REVOLVERI M/1895 NAGANT - tuttavallisemmin ’Nagani’” sisältää kaksi muuta kirjoitusasua, joista kumpikaan ei siis ole oikea. Sana on selvästikin lainautunut suomeen venäjästä, jossa ranskankielinen erisnimi ”Nagant” kirjoitetaan ääntämyksen mukaisesti ”Наган”, translitteroituna ”Nagan”, siis ilman loppu-t:tä, joka ei äänny.

• Miksi?
        Yucca kirjoitti:

Suomen kielessä käytetään tietystä revolverityypistä nimitystä ”nagan”. Se esiintyy mm. Nykysuomen sanakirjassa ja tavanomaisissa tietosanakirjoissa. Urlahtamasi sivun otsikko ”REVOLVERI M/1895 NAGANT - tuttavallisemmin ’Nagani’” sisältää kaksi muuta kirjoitusasua, joista kumpikaan ei siis ole oikea. Sana on selvästikin lainautunut suomeen venäjästä, jossa ranskankielinen erisnimi ”Nagant” kirjoitetaan ääntämyksen mukaisesti ”Наган”, translitteroituna ”Nagan”, siis ilman loppu-t:tä, joka ei äänny.

Miksi tähän Suomi24:n uuteen näyttöön tulee neliö esim. tuon sanan "Nagan" ympäri? Ainakin minun koneellani. Aiemmin ei tullut. Onko kyse jostakin erityisestä lainausmerkistä?

• Miksi? kirjoitti:

Miksi tähän Suomi24:n uuteen näyttöön tulee neliö esim. tuon sanan "Nagan" ympäri? Ainakin minun koneellani. Aiemmin ei tullut. Onko kyse jostakin erityisestä lainausmerkistä?

Näköjään Suomi24:lle on tehty tavanomainen verkkosivuston uudistus eli lisätty kilkettä, jotta tekstien lukeminen ja kirjoittaminen ei olisi liian helppoa, ja lisäksi on rikottu aiemmin toiminut merkistötuki. Tosin tuki oli aiemmin kai lähinnä vahingossa syntynyt, mutta ei sitä silti olisi tarvinnut rikkoa.

Käytin suomen kielen sääntöjen mukaisia lainausmerkkejä. Ne toimivat aiemmin ihan hyvin Suomi24:ssä, mutta ne siis on rikottu. Persoonamuodolla "on rikottu" en tarkoita, että joku välttämättä olisi tehnyt jotain rikkomisen tarkoituksessa, vaan sitä, että ihmisten toiminta on rikkonut ne. Verkkopalvelut eivät yleensä mene noin vain rikki, vaan ne rikotaan eli ihmiset rikkovat ne.

• joku toine
        Yucca kirjoitti:

Näköjään Suomi24:lle on tehty tavanomainen verkkosivuston uudistus eli lisätty kilkettä, jotta tekstien lukeminen ja kirjoittaminen ei olisi liian helppoa, ja lisäksi on rikottu aiemmin toiminut merkistötuki. Tosin tuki oli aiemmin kai lähinnä vahingossa syntynyt, mutta ei sitä silti olisi tarvinnut rikkoa.

Käytin suomen kielen sääntöjen mukaisia lainausmerkkejä. Ne toimivat aiemmin ihan hyvin Suomi24:ssä, mutta ne siis on rikottu. Persoonamuodolla "on rikottu" en tarkoita, että joku välttämättä olisi tehnyt jotain rikkomisen tarkoituksessa, vaan sitä, että ihmisten toiminta on rikkonut ne. Verkkopalvelut eivät yleensä mene noin vain rikki, vaan ne rikotaan eli ihmiset rikkovat ne.

...vanhoissa viesteissä ne näkyvät oikein (ainakin minulla). Esim. tässä viestissä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6846323#comment-35942117

• Imehtelijä
        Yucca kirjoitti:

Lainausmerkit ovat saattaneet muuttua, kun eilinen viestisi on siirretty uudistettuun Keskustelu-palveluun. Voisivatkohan nuo merkit toimia asianmukaisesti, jos ne kirjoitetaankin alun alkaen uuteen Keskusteluun?

Itse huomasin eilen erääseen keskusteluun kirjoittamani ajatusviivan muuttuneen jonkin sortin jokerilaatikoksi sen tultua siirretyksi uuteen paikkaan.

Kokeillaanpa:

Tässä lainausmerkit: ”sitaatti”

Tässä ajatusviiva (Alt 0150): –

Tässä se amerikkalainen vastaava (Alt 0151): —

Tässä luetelmapallukka (bulletti): •

Tässä suhauksia ja sihauksia: Šš Žž

Näkyvät toimivan tässä kirjoittaessani ihan OK. Saa nähdä, siirtyvätkö sellaisinaan palstallekin.

• Omanto
        Minäpähän kirjoitti:

Sait kuin saitkin minut hörähtämään! Niccolò Paganini eli satakunta vuotta ennen ”Naganien” aikaa, mutta eipä tuo vitsin arvoa vähennä. Toimin reilut puoli vuosisataa sitten kuorma-auton apumiehen ammatissa. Tuo työ minun piti sitten kuitenkin jättää kansakouluopintojen alkamisen vuoksi. Autoradiota ei Kemsussa ollut, mutta kuski (isäni) piti rallatuksillaan huolta musiikkipuolesta. Sota-ajan viisut olivat veteraanilla vielä tuoreessa muistissa. Yksi noista viisuista oli Kokous Petroskoissa. Sanat löytyvät näköjään prof. Jukka Kemppisen blogisivuilta: http://kemppinen.blogspot.com/2005/12/lis-lauluja.html Laulun henkilögalleriaan kuuluu ”Napa-Papaniini”. Arvelut menevät naparetkeilijä Ivan Papaninin suuntaan. Tulipahan pieneen mieleeni tuosta Paganinista. Isäukosta jätti aika vuosituhannen vaihteessa. Minusta olisi tullut useammankin pidemmän ja lyhyemmän reikäraudan perijä, jos vain olisin halunnut. Si vis pacem, para bellum! Kokoelmaan kuului mm. yksi Parabellumiksi kutsuttu ase. En kuitenkaan keksinyt pyssyköille mitään käyttöä, joten arsenaali löysi kodin muualta. Mosin-Nagantia eli sitä kuuluisaa ”kolmen linjan kivääriä” (valmistaja: Ижевский оруженый завод) olen joskus raahannut 105 päivän ajan eli ihan tarpeekseni. Luulen, ettei Tuntemattoman jermuista kukaan sellaista sotamuistokseen halunnut (omassa torrakossakin kantamista riittämiin), mutta revolverin saattoi piilottaa reppuunsa paljon helpommin, kotiloman tultua rintamalta parempaan talteen muilutettavaksi.

Juu, ei Niccololla varmaan ollut pyssyä eikä puhelinta. Ei tuo vitsikään olisi hänen äidinkielellään toiminut.

• Imehtelijä kirjoitti:

Lainausmerkit ovat saattaneet muuttua, kun eilinen viestisi on siirretty uudistettuun Keskustelu-palveluun. Voisivatkohan nuo merkit toimia asianmukaisesti, jos ne kirjoitetaankin alun alkaen uuteen Keskusteluun?

Itse huomasin eilen erääseen keskusteluun kirjoittamani ajatusviivan muuttuneen jonkin sortin jokerilaatikoksi sen tultua siirretyksi uuteen paikkaan.

Kokeillaanpa:

Tässä lainausmerkit: ”sitaatti”

Tässä ajatusviiva (Alt 0150): –

Tässä se amerikkalainen vastaava (Alt 0151): —

Tässä luetelmapallukka (bulletti): •

Tässä suhauksia ja sihauksia: Šš Žž

Näkyvät toimivan tässä kirjoittaessani ihan OK. Saa nähdä, siirtyvätkö sellaisinaan palstallekin.

Hyvin päätelty. Kiinnostava lisäpiirre virheessä on se, että kyrilliset merkit näyttävät siirtyneen oikein, lainausmerkit eivät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      71
      8366
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      134
      4767
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      112
      3876
    4. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      77
      3417
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      3006
    6. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      137
      2716
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      7
      2406
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      39
      2167
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      63
      1983
    10. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1968
    Aihe