airedalenterrieri

äiti tahtoo.

kenellä olis?pentuja?puhdasrotuisia. tahtois tietää kuinka koira toimii käytännössä. hintaa?

7

6187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.L.

      Katso vaikka Suomen Airedalenterrieriyhdistyksen sivuilta, tai Koirat.comin rotuesittelyistä.

      Pentujen hinnat ei kai ole enää niin korkeat suhteessa kuin ennen, koska suosio on romahtanut hännäntypistyskiellon tultua voimaan.

      Rotu on yksilö yksilöltä aika kirjavaa. On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä. Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun.

      Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa.

      Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja.

      Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast.

      • koiratyttönen

        tekis kyl mieli vähän tietää sun perusteluitakin noihin väitteisiin.
        "On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä."
        lällyjä oon itekin tavannut, mutta en aggressiivisia.
        "Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun."
        kiinni vain ja ainoastaan koulutuksesta. airis ei ole mikään helppo koulutettava, mutta ei todellakaan mahdoton. kyllä airiksen kuin airiksen voi opettaa luoksetulevaksi kunhan vain hommia tekee.
        "Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa."
        totta ja todella hyvä puoli.
        "Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja. "
        se on totta, että airiksissakin näitä sairauksia valitettavasti löytyy. juuri sen takia, katso tarkkaan mistä koirasi otat. vaadi lonkkakuvattuja vanhempia, joiden lonkat ovat terveet/suht terveet. itse en esim. ottaisi b- ja c-lonkkaisista vanhemmista (siis esim. emällä b ja isällä c lonkat). lonkat vaikuttavat airiksen kokoisella koiralla elämään hyvinkin paljon.
        ja kyllä sitä saalistusviettiä löytyy monelta muultakin rodulta, ja kyllä niillekin voi opettaa luoksetulon, joten voi airiksellekin.
        "Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast."
        eri mieltä, koiran kuin koiran kanssa joutuu tekemään töitä, joten yhtä hyvin helpon kotikoiran saa vähän pehmeämmästä airiksesta, kuin paimenkoirasta tai noutajasta. jokaisessa on omat ongelmansa, ja jokaisesta niistä pääsee eroon koulutuksella.
        ja toki se on kasvattajan vastuulla antaako kokemattomalle koiranostajalle vaikeampiluonteisen pennun vai ei. koska vaikka ulkonäköä ei näe, kyllä luonteen näkee jo pennusta. en itse antaisi ensimmäisen koiran ostajalle kovapäistä airista, vähän pehmeämmän kylläkin.


      • J.L.
        koiratyttönen kirjoitti:

        tekis kyl mieli vähän tietää sun perusteluitakin noihin väitteisiin.
        "On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä."
        lällyjä oon itekin tavannut, mutta en aggressiivisia.
        "Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun."
        kiinni vain ja ainoastaan koulutuksesta. airis ei ole mikään helppo koulutettava, mutta ei todellakaan mahdoton. kyllä airiksen kuin airiksen voi opettaa luoksetulevaksi kunhan vain hommia tekee.
        "Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa."
        totta ja todella hyvä puoli.
        "Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja. "
        se on totta, että airiksissakin näitä sairauksia valitettavasti löytyy. juuri sen takia, katso tarkkaan mistä koirasi otat. vaadi lonkkakuvattuja vanhempia, joiden lonkat ovat terveet/suht terveet. itse en esim. ottaisi b- ja c-lonkkaisista vanhemmista (siis esim. emällä b ja isällä c lonkat). lonkat vaikuttavat airiksen kokoisella koiralla elämään hyvinkin paljon.
        ja kyllä sitä saalistusviettiä löytyy monelta muultakin rodulta, ja kyllä niillekin voi opettaa luoksetulon, joten voi airiksellekin.
        "Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast."
        eri mieltä, koiran kuin koiran kanssa joutuu tekemään töitä, joten yhtä hyvin helpon kotikoiran saa vähän pehmeämmästä airiksesta, kuin paimenkoirasta tai noutajasta. jokaisessa on omat ongelmansa, ja jokaisesta niistä pääsee eroon koulutuksella.
        ja toki se on kasvattajan vastuulla antaako kokemattomalle koiranostajalle vaikeampiluonteisen pennun vai ei. koska vaikka ulkonäköä ei näe, kyllä luonteen näkee jo pennusta. en itse antaisi ensimmäisen koiran ostajalle kovapäistä airista, vähän pehmeämmän kylläkin.

        Kokemukseni ovat 10 vuoden aktiiviajasta SATYssä, koiratapaamisista, pentutapaamisista, kesäleireiltä, näyttelytapaamisista ja Karvakuono-lehden artikkeleista.

        Uroksia on lopetettu aggressiivisuuden takia, huonoluonteisia narttuja pennutettu, A-lonkkaisille tullut D-lonkkien pentuja ja koiria on karannut jopa kokeneempien tottelevaisuus, jälki, haku, viesti tai agilitytreeneistä.

        Osa airisihmisistä käyttää koulutuksessa sähköpantaa, pakonko edessä, en osaa ottaa kantaa. Kyllä, tiedän, että se on laiton, mutta on osoittautunut kai tehokkaaksi toivottomimpien kanssa.

        Keskimäärin airis on kiva perhekoira ja voi olla hyvä käyttökoirakin. Saalistusvietti kuuluu terrieriin, se on jalostettu niihin eikä sitä pysty kokonaan pois kitkemään. Jos näet airiksen, mikä pysyy 100% varmuudella aitaamattomassa pihassa tai kulkee ihmisen vierellä vaikka näkisi pupujussin tai toisen, kiinnostavan koiran ei sillä yksilöllä ole paljoa rodunomaista luonnetta. Tässä kohdin on joku paimenkoiratyyppinen paljon helpompi saada pysymään hallinnassa.

        Koulutus on tärkeää, muttei tuota aina juuri haluttua tulosta.


    • äiti

      joo mä uskon että rotu tarvii koulutusta. mulla on suomenpystykorva narttu nyt 3 vuotias. ensimmäiset 2 vuotta oli kauheaa, mutta kovalla koululla kyllä siitä koira saatiin nyt käydään näyttelyissä ja jne.
      sillä mä sitä airista haaveilin kun haluaisin ison koiran jonka saisin itse kouluttaa ja näkisin (toivottavasti) että mä olen koirien pomo..ja mulla ei ole koskaan ollut terrieriä ja olen kokeilun haluinen. Saisikohan siitä hyvää hirvikoiraa? tai ketulle? kiitos teille vain vinkeistä :)

      • Tapio

    • Anonyymi

      Itselläni oli 90luvulla 2 Airista Lotta ja Fani,rauhallisimmat ja kilteimmät jo tottelevaiset.haluaisin pennun mutta nykyään aika epäselviä, miten ottaa mihinkään yhteyttä.

    • Anonyymi

      Millaisissa hinnoissa airisten hinnat pyörii nykypäivänä jos hyvältä ksvattajalta ostaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe