kenellä olis?pentuja?puhdasrotuisia. tahtois tietää kuinka koira toimii käytännössä. hintaa?
airedalenterrieri
7
6604
Vastaukset
- J.L.
Katso vaikka Suomen Airedalenterrieriyhdistyksen sivuilta, tai Koirat.comin rotuesittelyistä.
Pentujen hinnat ei kai ole enää niin korkeat suhteessa kuin ennen, koska suosio on romahtanut hännäntypistyskiellon tultua voimaan.
Rotu on yksilö yksilöltä aika kirjavaa. On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä. Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun.
Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa.
Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja.
Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast.- koiratyttönen
tekis kyl mieli vähän tietää sun perusteluitakin noihin väitteisiin.
"On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä."
lällyjä oon itekin tavannut, mutta en aggressiivisia.
"Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun."
kiinni vain ja ainoastaan koulutuksesta. airis ei ole mikään helppo koulutettava, mutta ei todellakaan mahdoton. kyllä airiksen kuin airiksen voi opettaa luoksetulevaksi kunhan vain hommia tekee.
"Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa."
totta ja todella hyvä puoli.
"Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja. "
se on totta, että airiksissakin näitä sairauksia valitettavasti löytyy. juuri sen takia, katso tarkkaan mistä koirasi otat. vaadi lonkkakuvattuja vanhempia, joiden lonkat ovat terveet/suht terveet. itse en esim. ottaisi b- ja c-lonkkaisista vanhemmista (siis esim. emällä b ja isällä c lonkat). lonkat vaikuttavat airiksen kokoisella koiralla elämään hyvinkin paljon.
ja kyllä sitä saalistusviettiä löytyy monelta muultakin rodulta, ja kyllä niillekin voi opettaa luoksetulon, joten voi airiksellekin.
"Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast."
eri mieltä, koiran kuin koiran kanssa joutuu tekemään töitä, joten yhtä hyvin helpon kotikoiran saa vähän pehmeämmästä airiksesta, kuin paimenkoirasta tai noutajasta. jokaisessa on omat ongelmansa, ja jokaisesta niistä pääsee eroon koulutuksella.
ja toki se on kasvattajan vastuulla antaako kokemattomalle koiranostajalle vaikeampiluonteisen pennun vai ei. koska vaikka ulkonäköä ei näe, kyllä luonteen näkee jo pennusta. en itse antaisi ensimmäisen koiran ostajalle kovapäistä airista, vähän pehmeämmän kylläkin. - J.L.
koiratyttönen kirjoitti:
tekis kyl mieli vähän tietää sun perusteluitakin noihin väitteisiin.
"On lällyjä perhekoiria ja hyvinkin aggressiivisia yksilöitä."
lällyjä oon itekin tavannut, mutta en aggressiivisia.
"Valitettavasti saattaa osua kohdalle airis, jota ei esim voi ikinä päästää vapaaksi. Joko se karkaa tai hyökkää muiden samaa sukupuolta olevien koirien kimppuun."
kiinni vain ja ainoastaan koulutuksesta. airis ei ole mikään helppo koulutettava, mutta ei todellakaan mahdoton. kyllä airiksen kuin airiksen voi opettaa luoksetulevaksi kunhan vain hommia tekee.
"Turkki on kätevä, jos trimmaa ei pyöri karvoja nurkissa."
totta ja todella hyvä puoli.
"Oma narttuni sairasti paljon, korva- silmä-kurkkutulehduksia. Lonkat oli huonot ja kuoli lopulta kohtutulehdukseen 10-vuotiaana. Luonne oli ok, mutta saalistusvietin takia ei voi pitää vapaana kuten muita rotuja. "
se on totta, että airiksissakin näitä sairauksia valitettavasti löytyy. juuri sen takia, katso tarkkaan mistä koirasi otat. vaadi lonkkakuvattuja vanhempia, joiden lonkat ovat terveet/suht terveet. itse en esim. ottaisi b- ja c-lonkkaisista vanhemmista (siis esim. emällä b ja isällä c lonkat). lonkat vaikuttavat airiksen kokoisella koiralla elämään hyvinkin paljon.
ja kyllä sitä saalistusviettiä löytyy monelta muultakin rodulta, ja kyllä niillekin voi opettaa luoksetulon, joten voi airiksellekin.
"Jos vähänkään olette helpon kotikoiran kannalla, älkää ottako airista. Mieluummin vaikka paimenkoiratyyppinen tai noutaja t.vast."
eri mieltä, koiran kuin koiran kanssa joutuu tekemään töitä, joten yhtä hyvin helpon kotikoiran saa vähän pehmeämmästä airiksesta, kuin paimenkoirasta tai noutajasta. jokaisessa on omat ongelmansa, ja jokaisesta niistä pääsee eroon koulutuksella.
ja toki se on kasvattajan vastuulla antaako kokemattomalle koiranostajalle vaikeampiluonteisen pennun vai ei. koska vaikka ulkonäköä ei näe, kyllä luonteen näkee jo pennusta. en itse antaisi ensimmäisen koiran ostajalle kovapäistä airista, vähän pehmeämmän kylläkin.Kokemukseni ovat 10 vuoden aktiiviajasta SATYssä, koiratapaamisista, pentutapaamisista, kesäleireiltä, näyttelytapaamisista ja Karvakuono-lehden artikkeleista.
Uroksia on lopetettu aggressiivisuuden takia, huonoluonteisia narttuja pennutettu, A-lonkkaisille tullut D-lonkkien pentuja ja koiria on karannut jopa kokeneempien tottelevaisuus, jälki, haku, viesti tai agilitytreeneistä.
Osa airisihmisistä käyttää koulutuksessa sähköpantaa, pakonko edessä, en osaa ottaa kantaa. Kyllä, tiedän, että se on laiton, mutta on osoittautunut kai tehokkaaksi toivottomimpien kanssa.
Keskimäärin airis on kiva perhekoira ja voi olla hyvä käyttökoirakin. Saalistusvietti kuuluu terrieriin, se on jalostettu niihin eikä sitä pysty kokonaan pois kitkemään. Jos näet airiksen, mikä pysyy 100% varmuudella aitaamattomassa pihassa tai kulkee ihmisen vierellä vaikka näkisi pupujussin tai toisen, kiinnostavan koiran ei sillä yksilöllä ole paljoa rodunomaista luonnetta. Tässä kohdin on joku paimenkoiratyyppinen paljon helpompi saada pysymään hallinnassa.
Koulutus on tärkeää, muttei tuota aina juuri haluttua tulosta.
- äiti
joo mä uskon että rotu tarvii koulutusta. mulla on suomenpystykorva narttu nyt 3 vuotias. ensimmäiset 2 vuotta oli kauheaa, mutta kovalla koululla kyllä siitä koira saatiin nyt käydään näyttelyissä ja jne.
sillä mä sitä airista haaveilin kun haluaisin ison koiran jonka saisin itse kouluttaa ja näkisin (toivottavasti) että mä olen koirien pomo..ja mulla ei ole koskaan ollut terrieriä ja olen kokeilun haluinen. Saisikohan siitä hyvää hirvikoiraa? tai ketulle? kiitos teille vain vinkeistä :)- Tapio
Minulla on ollut airis-narttu lähes 10 vuotta ja mukavaa sen kanssa on touhuta.
lisää juttua RIINA-koirastani:
http://members.surfeu.fi/jorma52/
- Anonyymi
Itselläni oli 90luvulla 2 Airista Lotta ja Fani,rauhallisimmat ja kilteimmät jo tottelevaiset.haluaisin pennun mutta nykyään aika epäselviä, miten ottaa mihinkään yhteyttä.
- Anonyymi
Millaisissa hinnoissa airisten hinnat pyörii nykypäivänä jos hyvältä ksvattajalta ostaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818