estrogelin annostus

ei kokemusta....

Lääkäri määräsi estrigeeliä minulle. Sanoi, että laittaisin sitä vähemmän kuin ohjeessa on. Pitää siis itse etsiä sopiva määrä. Paljonko te laitatte sitä? Mistä tietää, että sitä tulee liikaa?

19

8184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estrogeeliä

      mittatikulla mitaten ½ - 1 cm iltaisin. Minulla ainakin tulee päänsärkyä ja pahoinvointia jos laitan enemmän kuin 1cm geeliä.

      • määrättiin

        Minulle gynekologi sanoi eilen, että laita n. 4-5 cm. Ymmärsinköhän nyt oikein, Mitä muilla?


      • minä sain..
        määrättiin kirjoitti:

        Minulle gynekologi sanoi eilen, että laita n. 4-5 cm. Ymmärsinköhän nyt oikein, Mitä muilla?

        Mun reseptissäni on 5-7cm geeliä iltaisin.
        Se ei ole paljon, koska 1cm geeliä sisältää estrogeeniä
        vain 0,2mg. Vastaavasti 5cm sisältää 1,0mg ja 7,5cm 1,5mg.
        Sitä voi sitten itse säädellä oman tarpeensa mukaan.
        Toinen pärjää vähemmällä, kuin toinen:)


      • edelliseen..
        minä sain.. kirjoitti:

        Mun reseptissäni on 5-7cm geeliä iltaisin.
        Se ei ole paljon, koska 1cm geeliä sisältää estrogeeniä
        vain 0,2mg. Vastaavasti 5cm sisältää 1,0mg ja 7,5cm 1,5mg.
        Sitä voi sitten itse säädellä oman tarpeensa mukaan.
        Toinen pärjää vähemmällä, kuin toinen:)

        Siis reseptissä on 5-7,5cm geeliä.


      • auttoi paljon
        edelliseen.. kirjoitti:

        Siis reseptissä on 5-7,5cm geeliä.

        Ajattelin jo, että se 4-5 cm olisi liikaa. Mulla otettiin se fsh-arvo (muistinkohan oikein)ja ei kuulemma ollutkaan kauhean suuri. 28 oli lukema. Siksi suositeltiin geeliä pillereiden sijaan ja "vain" 4- cm. Pienempikin määrä saattaisi riittää. Mistä tiedän, etten laita liikaa?


    • Muorikki 55

      Hei kohtalonsisar!
      Minulla on käytössä Divigel ja siinä sellaiset kerta-annospussit.
      Käytän mietoa 0,5 asteista ja se ei varmaan ihan poista kaikkea v-vuosihaittoista, mutta riittää normaalin elämän ylläpitämiseen.
      Mitä pienempi annos riittää, sen parempi.
      Siitä olen samaa mieltä negatiivisesti näihin hoitoihin suhtautuvien kanssa.
      Parempi, kun ei tarvitsisi käyttää ollenkaan, mutta ..
      Joskus aikoinaan, kun naiset saivat vanhentua, eikä työn ja yhteiskunnan vaatimukset edellyttäneetkään heiltä pysymistä osana aktiivista tuotantoketjua, v-vuodet saivat tulla ja mennä ja mummoiksi muututtiin vaihtelevalla menestyksellä.
      Nyt kun meidän oletetaan olevan täysipainoisesti työelämän palveluksessa ja siinä sivussa halukkaita rakastajattaria ja kaikenvoipia perheenemäntiä, pikku apu lääketieteeltä on minusta vain kertakaikkiaan hieno juttu.
      Toivon vanhentuvani kauniisti ja tyytyväisenä elettyyn elämään, en lopettaa kaikkea naisen elämää sulostuttavaa (kuten hyvä seksi) liian varhain.
      En halua osteoporoosia enkä mummoutua - vaikka mummo olenkin - liian aikaisin.
      Elinikämme on pidentynyt merkittävästi ja miksi jättää kaikki kesken jo alle 60 vuoden iässä - mehän vitkuttelemme tilastojen mukaan yli 8-kymppisiksi lähes kaikki! Pitäisikö siis 30 vuotta elää puolivaloilla? Jotain rajaa...

      • ainikki

        tuota estrog.geeliä apteekista ilman reseptiä?


      • -----
        ainikki kirjoitti:

        tuota estrog.geeliä apteekista ilman reseptiä?

        Vain miedot paikallisesti emättimessä käytettävät esim. Ovestin ja Pausanol voiteet ja emätinpuikot ovat reseptivapaita. Nämä iholle levitettävät estrogeeniä sisältävät geelit ovat reseptilääkkeitä.

        Joskus ajattelin säästää ja ostaa Ovestin-voidetta Tallinnasta, mutta siellä sekin oli reseptilääkkeenä.


    • tuntemusten mukaan

      Hei. Olen käyttänyt Estrogel-geeliä n. 1 cm eli 20 mikroa, joskus 10 mikroa, joskus 30 mikroa, kierron ja tuntemusten mukaan. Liian iso annos eli minulla 2 cm eli 40 mikroa tekee pahoinvointia, turvotusta ja päänsärkyä, siitä sen tietää. Seuraavana päivänä laittaa taas 1 cm eikä oireen oiretta. Geeli on pelastanut elämänlaatuni ja elämänhaluni. Olen vuoden käyttänyt sitä enkä aio luopua ikinä. Se poisti kamalat lihaskivut, paransi yöunen ja nosti mielialaa jne. Mukavana bonuksena on se on tuuheuttanut hiuksia ja hehkeyttänyt ihoa.

      • Mairee

        Siis voiko tuota estrogeenigeeliä käyttää harvemmin kuin päivittäin. Esim. pari kertaa viikossa?? Sinä edellinen kirjoittaja, oliko kuukautisesi jo loppuneet kun aloitit geelin käytön? Itse olen 46 v. ja vasta esivaihtareissa, mutta kaikkea ikävää oiretta on eikä luontaistuotteista ole ollut apua. Ajattelin etten ehkä tarvitse geeliä joka päivä, mutta onko kokemusta harvemmasta käyttövälistä, että jollain tavalla sain pikkusen kohotettua tuota estrogeenitasoa.


      • edellinen
        Mairee kirjoitti:

        Siis voiko tuota estrogeenigeeliä käyttää harvemmin kuin päivittäin. Esim. pari kertaa viikossa?? Sinä edellinen kirjoittaja, oliko kuukautisesi jo loppuneet kun aloitit geelin käytön? Itse olen 46 v. ja vasta esivaihtareissa, mutta kaikkea ikävää oiretta on eikä luontaistuotteista ole ollut apua. Ajattelin etten ehkä tarvitse geeliä joka päivä, mutta onko kokemusta harvemmasta käyttövälistä, että jollain tavalla sain pikkusen kohotettua tuota estrogeenitasoa.

        Hei. Kyllä geeliä kannattaa ja pitää laittaa joka ilta säännöllisesti. Minä sain sitä 46-vuotiaana esivaihtareihin ja kuukautiset pelaavat vielä. Geeli auttoi kaikkiiin pahoihin oireisiin n. 6 viikossa. Sitä voi laittaa tosi vähän eli 1 cm eli 20 mikroa, todellisiin pahoihin vaihtarioireisiin niillä keillä kuukautisetkin on olleet jo poissa, annos voi olla 150 mikroa. Joten tuo 20 on tosi vähän eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia tai syöpiä tai muutakaan. Se vain tehoaa noin pienelläkin, minä ja moni moni muu on todennut saman.


      • Estrena-geeli?
        edellinen kirjoitti:

        Hei. Kyllä geeliä kannattaa ja pitää laittaa joka ilta säännöllisesti. Minä sain sitä 46-vuotiaana esivaihtareihin ja kuukautiset pelaavat vielä. Geeli auttoi kaikkiiin pahoihin oireisiin n. 6 viikossa. Sitä voi laittaa tosi vähän eli 1 cm eli 20 mikroa, todellisiin pahoihin vaihtarioireisiin niillä keillä kuukautisetkin on olleet jo poissa, annos voi olla 150 mikroa. Joten tuo 20 on tosi vähän eikä aiheuta mitään sivuvaikutuksia tai syöpiä tai muutakaan. Se vain tehoaa noin pienelläkin, minä ja moni moni muu on todennut saman.

        Kiitos kun vastasit. Mutta hitsi kun mulla on estrena-geeliä eikä siinä ole minkäänlaista mittaa mukana. Siitä vaan painetaan, pläts - jonkinlainen läjä tulee ulos geeliä, mistä ei mitään tietoa paljonko sitä siinä on. Voi ärsyke, pitäiskö mennä pyytämään tuota estrogeelia sitten....


      • vaikutustapa
        Estrena-geeli? kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit. Mutta hitsi kun mulla on estrena-geeliä eikä siinä ole minkäänlaista mittaa mukana. Siitä vaan painetaan, pläts - jonkinlainen läjä tulee ulos geeliä, mistä ei mitään tietoa paljonko sitä siinä on. Voi ärsyke, pitäiskö mennä pyytämään tuota estrogeelia sitten....

        Käytän pillereitä hormonikorvaushoidossa ja gynekologini ehdotti vähintään puolittamaan pillerit tai jakamaan jopa neljänneksiin ja ottamaan pitkin päivää. Tällä saa pidettyä estrogeenitason tasaisempana. Estrogeeni on nopeaa puoliintumaan ja jos sen ottaa joka toinen päivä, silloin välipäivänä on ilmeisesti ilman estrogeeniä.

        Lääkelaitoksen sivuilta löysin pakkausselosteen Estrenasta, joka on varmaankin myös pakkauksen mukana. Siellä kerrotaan että pumppupullon yhdellä painalluksella tulevassa annoksessa on 0,5 mg estrogeenia ja normaaliannokseksi kerrotaan kolme pumppupullon painallusta. Lääkärisi on varmaankin kirjoittanut reseptiin kuinka monta painallusta päivässä otetaan. Käytin aluksi vastaavaa Estrogeeliä ja koska reseptissä oli määrätty useampi painallus, jaoin ne aamun ja iltaan. Geeli ei kuitenkaan imeytynyt minulla kunnolla, joten jouduttiin siirtymään pillereihin.


      • eiköhän..
        Estrena-geeli? kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit. Mutta hitsi kun mulla on estrena-geeliä eikä siinä ole minkäänlaista mittaa mukana. Siitä vaan painetaan, pläts - jonkinlainen läjä tulee ulos geeliä, mistä ei mitään tietoa paljonko sitä siinä on. Voi ärsyke, pitäiskö mennä pyytämään tuota estrogeelia sitten....

        se yksi painallus ole aivan minimiä 0,5mg estrogeeniä,
        koska pillereissä se pienin määrä on useimmiten 1,0mg
        ja se on niissä melkeinpä aina minimimäärä.
        Itse olen käyttänyt pillereitä, jossa oli tuo 1,0mg/estriolia
        ja se oli niin pieni, että juuri ja juuri auttoi mulle.
        Monethan siirtyy aika pian 1,5-2,0mg.
        Itselläni on odottamassa Estrogelresepti ja siinä
        oli vaihtoehtona pumppupullo, mutta otin sen tuubin mitalla.


      • yksi sentti
        eiköhän.. kirjoitti:

        se yksi painallus ole aivan minimiä 0,5mg estrogeeniä,
        koska pillereissä se pienin määrä on useimmiten 1,0mg
        ja se on niissä melkeinpä aina minimimäärä.
        Itse olen käyttänyt pillereitä, jossa oli tuo 1,0mg/estriolia
        ja se oli niin pieni, että juuri ja juuri auttoi mulle.
        Monethan siirtyy aika pian 1,5-2,0mg.
        Itselläni on odottamassa Estrogelresepti ja siinä
        oli vaihtoehtona pumppupullo, mutta otin sen tuubin mitalla.

        Miten tuosta Estrogeelistä voi ottaa yhden sentin. Tarkalleen ottaen. Siihen mittatikkuun kun pursottaa niin siitä tulee sellainen pallon kokoinen. ... vähän vaikea selittää, mutta varsinkin jos yritän ottaa ½ senttiä, se on jo todella hankalaa mitata. Eli käytättekö tuollaiseen pieneen annokseen sitä tikkua ollenkaan? Olisko helpompaa laitta vaan tippa sormen päähän? onmpa vaikeeta....


    • NeeaR

      Vanha ketju, mutta kommentoinpa kuitenkin. Olette olleet onnekkaita, ja kaikki te olette, jotka pärjäätte noin vähillä geelimäärillä.

      Itse jouduin käyttämään Estreenaa 12 painallusta, eli 6 mg estrogeenia päivässä ennen kuin oireeni katosivat. Ei tullut onneksi mitään sivuoireita. Gynekologi tarkasti, ettei ole rinnat turvoksissa, ei pää kipeä eikä muutakaan harmia. Jos yritän käyttää vähemmän, niin voi hurja niitä monenlaisia ja kamalia oireita - myös kova pääkipu tulee.

      Vaihdoin Estrenan Estrogeeliin myöhemmin ja edelleen on ollut käytössä tuo 6 mg, eli 4 täyttä viivallista geeliä (4x1,5mg estrogeeniä)päivässä. Iho kuivuu hurjasti ja joudun sivelemään voidetta laajasti ja laittamaan sitä aamuin illoin.

      Valitettavasti mitkään estrogeeni-pillerit eivät minulle käy, kun niissä on kaikissa laktoosia ja vaikka onkin pieniä määriä niin päivästä toiseen käytettynä maitoallergiselle tulisi niin pahat oireet, ettei onnistu pillereiden käyttö.

      Mitähän käyttää atooppisen ihon omaava maitoproteiiniallergikko, kun luulisi, että geeli kirvelee ihoa ja pillerien laktoosi ei käy.

      Voi noita lääkkeiden kehittelijöitä - olisi vähän oppimista heillä - empatiakyvyllä pääsisi jo pitkälle.

      Usassa saa estrogeenia sellaisessa muodossa, (olikohan tippoina.) että sen voi sekoittaa esim. kosteusvoiteeseen ja sivellä sitten ihoon. Vuosia sitten tuli tv:stä dokkari aiheesta. Olisipa meilläkin Suomessa sellaista saatavilla, niin ei tarvitsisi kuivattaa alkoholigeeleillä ihoaan. Laittaisin hajusteettoman kosteusvoiteen sekaan sen, niin varmasti olisi iho paremmassa kunnossa kuin nyt.

      Gynekologi Maija Kajan kertoo, etten ole ainoa, vaan monet joutuvat käyttämään isoja annoksia:
      http://maijakajan.fi/2015/11/16/naisen-vaihdevuodet-ja-hormonikorvaushoidon-raatalointi/

    • EstroKäyttäjä

      Estrogeelin imeytyminen iholta on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa mm. ihonalainen rasvakerros, kuiva iho jne. Siksi annoksetkin vaihtelevat ja jokainen joutuu itse kokeilemaan löytääksen itselleen sopivan annoksen. Liian suuri annos aiheuttaa rintojen pingottumista ja päänsärkyä, joten siitä tietää, onko annos liian suuri. Tärkeintä on ottaa tarpeeksi iso annos keltarauhashormonia, jotta kohdun limakalvo ei kasva liian paksuksi ja syövän riski nouse tarpeettomasti.

      • Hmmmmmm

        Miten nopeasti geeli imeytyy iholta? Kesällä tulee uitua vähän väliä. Miten kauan geelinlaiton jälkeen kannattaa olla menemättä veteen, jossa huuhtoutuu pois?


      • jggkjhvgjygk
        Hmmmmmm kirjoitti:

        Miten nopeasti geeli imeytyy iholta? Kesällä tulee uitua vähän väliä. Miten kauan geelinlaiton jälkeen kannattaa olla menemättä veteen, jossa huuhtoutuu pois?

        Aikanaan kun käytin Estrogeliä ja olen kova hikoilemaan, kysyin lääkefirmalta tuosta imeytymisestä. Silloin ilmoitettiin että kun geeli on kuivunut, se on imeytynyt riittävästi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe